LG OLED55C7V Zwart - Reviews

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C7V Zwart Review

SVincent 7 december 2017, laatste update op 7 december 2017, 710 views Product gekocht

LG OLED55C7V Zwart

Na 10 jaar plasma toch echt naar een nieuwe tv, kon maar niet kiezen tussen zwartwaardes VA paneel en kijkhoek van IPS, dus budget iets opgeschroefd voor een oled en met het oog op de toekomst toch maar met 4k en HDR. Geen moment spijt. Wat een geweldig beeld!

Pluspunten

• Geweldig beeld
  • Geweldig beeld
  • Had ik al geweldig beeld gezegd?
  • Prima instelmogelijkheden
  • Ingebouwde Netflix en YouTube via Wi-Fi
  • Dunne rand om beeld

Minpunten

• Geluid wat mager, maar voor gewoon tv goed genoeg, bij film gaat de versterker aan
  • De hdmi aansluitingen zitten best ver aan de rand van het toestel, waardoor kabels in het zicht zitten

Misschien ander soort review dan gebruikelijk, de technieken en beeldkwaliteit heb ik niet veel aan toe te voegen ten opzichte van de andere reviews hier of tests op het web. Dus hieronder meer mijn overweging/proces waarmee ik tot mijn keuze voor deze TV gekomen ben. Mijn overweging, dus wellicht niet de jouwe en op mijn wensen en argumenten en die zijn mogelijk herkenbaar....of totaal niet ;) .

Waarom?
Mijn plasma was aan vervanging toe, na 10 jaar trouwe dienst werd het met overdag kijken toch wel lastig om in donkere scene's nog wat te onderscheiden. Dus op zoek naar een waardige vervanging.

Budget
Ik dacht dat ik met 800 euro een eind zou komen, ik zag immers regelmatig tv's in de aanbieding voor minder. Na wat research echter bleek dat het inderdaad prima mogelijk was om voor dat geld een tv te kopen maar of ik na 10 jaar evolutie van de lcd daarmee de beeldkwaliteit van de plasma ging evenaren of overtreffen was nog maar de vraag.

Dus op zoek naar de sweet spot, maximale beeldkwaliteit tegen redelijke prijs.

Zoektocht
Zo begon het afspeuren van alle review sites, want inmiddels werd me na een bezoek aan de locale mediamarkt wel duidelijk dat een vergelijk daar lastig zou worden. Teveel tv's slecht afgesteld in een maximaal verlichte ruimte. In geen geval representatief voor mijn thuissituatie.

Ik haalde mijn info vooral van de volgende sites:
categorie: Televisies (DUH!! _/-\o_ )

Geen Oled!
Al snel kwam ik tot de conclusie dat "men" oled hoog had zitten, maar de prijzen lagen evenredig hoog. Dus in eerste instantie op zoek naar een goede LCD.

Al snel kom je dan bij de vraag VA paneel of IPS paneel, grofweg betekent dit VA paneel heeft beter contrast en zwartwaarde maar beperkte kijkhoek en IPS minder contrast en zwartwaarde maar grotere kijkhoek. Uiteraard zijn er meer factoren maar dit was voor mij hetgeen dat het aanbod in 2 categorieŽn verdeelde.

De meeste goedkopere TV's zijn IPS, met verlichte kamer wellicht afdoende, maar aangezien ik van plasma af kwam en ook regelmatig me onderdompel in een donkere setting bij het film kijken viel deze optie na veel afweging af.

Op het laatst kwam nog de prijsoptie van een 55PUS65xx serie om de hoek maar daarover verderop meer.

Dus en VA scherm.......zwartwaarde's die meer richting plasma gaan. Prima...dacht ik. Dan komen modellen als Samsung KS7000 en KS800 serie langs, en de Sony XD9305 en XE9000. Prima televisies met lovende kritieken....maar dan kijk je naar de prijs en zie je dat je inmiddels in de range tussen 1300 en 1400 euro zit. En deze televisies nog steeds te kampen hebben met, zoals eerder genoemd, kijkhoeken die in mijn gemiddelde woonkamer op de zitplaatsen niet pal voor de tv al minder beeld opleveren.

Als ik dan al bijna 600 euro boven budget ga wil ik er niet achter komen dat als ik buiten de ideale kijkhoek ga zitten ik me toch ga ergeren aan de degradatie van het beeld...

Toch Oled?
Daarbij komt dat, als je dan toch over budget gaat, met nog 100 euro erbij je een 2016 55 B6V Oled televisie hebt. De TV die ik in het begin links liet liggen vanwege de prijs. Maar nog betere zwartwaardes als VA en nog betere kijkhoeken als IPS heeft en gedoodverfde winnaar is in de meeste tests.

Uiteindelijke keuze
Dus dan de overweging:
Ben ik bereid om 1500 euro uit te geven aan een TV waar ik begon bij 800 euro?
En is de aardig geteste Philips 55PUS65xx serie die de helft kost niet een verstandiger optie? Met het oog op goedkoper wordende Oled techniek en op termijn opnieuw te investeren?

Na veel wikken en wegen won toch de investering het van het risico op afbreuk. Zelfs de 750 euro kostende Philips zou bij mogelijk tegenvallend eindresultaat toch gemengd gevoel achterlaten. DIt gold eigenlijk nog meer voor de goede VA paneel TV's . Het prijsverschil met een Oled is gewoonweg te klein en het risico tot tekortkomen te groot.

Dit is uiteraard een persoonlijke overweging, niet iedereen heeft de luxe om zijn budget x2 op te rekken. En toen de tv's vroeger voor op je kamer (ik word oud) nog 37 cm waren had je nog de luxe om er bij wijze van spreken 3 mee te nemen en je eigen test uit te voeren en de beste te houden. Dat is met tv's van 55 inch toch lastiger. Het kan wel maar kost veel tijd, moeite en geld (wat je naderhand, mits de winkel niet moeilijk doet, ook wel weer terug krijgt voor de modellen die retour gaan). Ik heb als parttime werkende vader van 2 kinderen maar beperkt tijd en energie om de moeite te nemen dat samen met het risico dat de winkel toch moeilijk doet bij retour nemen...... Dus het werd de LG B6V Oled

De aanschaf
Uiteindelijk bij Foka ingezoomd op de B6V, maar zoals altijd...tegen de tijd dat je een keuze gemaakt hebt blijkt deze niet meer voorradig. Ze boden me daarop wel een zeer interessante aanbieding voor het 2017 C7V model waarna ik de aankoop gedaan heb.

Zeer netjes geholpen, de tv opgehaald, uitgepakt en opgehangen op de beugel.
Viel nog niet mee in je eentje (ik raad dan ook aan dit met zijn tweeŽn te doen) Met behulp van de in hoogte verstelbare gasveer op een bureaustoel op hoogte gekregen vastgemaakt aan mijn Vogels beugel (ook 10 jaar oud) en vervolgens de voet weer gedemonteerd.

Ingebruikname
's-Avonds wat met de instellingen gedaan, er zijn vele opties maar uiteindelijk komen de settings die ik op Rtings vond redelijk overeen met wat ik wilde zien. Fijnafstelling volgt nog wel.

Echt geweldig beeld, mooie test voor de zwartweergave was Underworld Awakening, compleet donkere kamer....genieten! (de inhoud van de film even daar gelaten, hoewel die ook niet helemaal tegenviel :P )

Ik ben zeer blij met mijn keuze en kan hem iedereen van harte aanraden. Heeft ook Oled zijn tekortkomingen.....vast wel. Maar bij mij wegen ze niet op tegen de voordelen.

Overigens: ik heb voor de 4k HDR variant gekozen voor futureproofing, maar op Youtube demo's na nog geen content hiervoor. 4K is mogelijk gezien de kijkafstand niet eens erg nuttig, HDR wellicht wel. WIl je toch paar honderd euro besparen is het ook een overweging naar de FullHD versies te kijken.

Heb jij ook een LG OLED55C7V Zwart?