Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900 Review

burgtTestpanel 8 december 2017, 365 views Testpanel

Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900

Rappe dual band router met ontzettend veel en zelfs nuttige instelmogelijkheden en fatsoenlijk bereik (maar ja, of je thuis ook 6 gastnetwerken nodig hebt..).

Pluspunten

• Uitgebreide en vlotte interface
  • Goede snelheden en bereik op zowel 2.4GHz en 5 GHz
  • Trentmicro beveiliging mogelijkheid in de router zelf
  • parental control functies
  • Uitgebreide App beschikbaar

Minpunten

• niet heel goedkoop (maar wel degelijk)
  • alleen staand, geen ophang oogjes

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
TESTPANEL
En opeens krijg je een mailtje van Tweakers of je een router wil testen, natuurlijk, laat maar komen:

[img]vTC9cYGY[/img]

UNBOXING
Even later komt het pakketje binnen, nette doos, duidelijk mede gericht op gamers. Deels door het het ontwerp van de behuizing, maar ook doordat je bij het openen van de doos als eerst een pamflet voor de game service tegenkomt, de extra functionaliteit gericht op gamers voor netwerk optimalisatie en betere ping.

[img]6ykrmiCv[/img]

De doos bevat verder:
De unit
stroomvoorziening
Een korte netwerk
Handleiding

UITERLIJK
Leuk zo'n stoer design, helaas zie je daar niet meer van wanneer hij op zijn plankje in de meterkast staat.

En staan moet hij; er zit standaard geen ophang gaatjes in de router om hem aan een paar schroeven aan de muur op te hangen (hoewel je natuurlijk met wat touwtjes al een heel eind kan komen :P)

De voet heeft wel wat antislip vlakken en staat wel netjes stabiel.

SPECS
de belangerijkste In het kort:

Verbinding (wlan) 802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
Verbinding (Ethernet) 4x Ethernet 1Gbps

Maximale snelheid 2,4GHz 750Mbps
Maximale snelheid 5GHz 2,167Gbps

Best snel zo op papier :)

WEBINTERFACE
De webinterface werkt erg vlot en ik vond de interface gebruikersvriendelijk. De router heeft enorm veel functionaliteit, maar toch is Asus erin geslaagd om alles netjes overzichtelijk en logisch in te delen.

Onder "General" zijn wat basis instellingen te vinden, maar ook traffic analyse functies, parental control en securityantivirus/malware features.

De router heeft zoveel funties dat ik ze hier niet allemaal ga omschrijven, maar ik kan me niets bedenken wat er niet mogelijk is. Je hebt zelf de mogelijkheid om 6 guest netwerken op te zetten (3 voor 2.4 GHz, 3 voor 5GHz)

MAAR OOK EEN APP
De router is ook te beheren via de Asus router app, gratis te downloaden voor Android en iOS.
De app werkt erg lekker en alle functionaliteit is gemakkelijk terug te vinden, op het eerste gezicht zijn alle belangrijke functies van de webinterface ook terug te vinden in de app.

Ik vond het vooral ook handig om even snel te kijken welke apparaten er allemaal op de router zitten en alle eigenschappen als ipadres, maar ook realtime dataverbruik.

Ook zijn via de app heel gemakkelijk internet toegang te blokkeren voor een specifiek apparaat, of om de parental control opties in te schakelen.
Voor alle aparaten waar de kinderen mee op internet kunnen is zo gemakkelijk in te stellen dat bijvoorbeeld "gambling", "adult" of "Streaming media" diensten niet toegankelijk zijn. Maar ook kun je gemakkelijk zorgen dat er alleen internet toegang is op ingestelde tijdstippen, per uur per dag.

USB POORT
De router heeft twee USB poorten, een USB2.0 poort voor bijvoorbeeld een printer, en een USB3.0 poort voor een hardeschijf. Dat laatste is vooral interessant omdat dat meteen een hoop extra functionaliteit biedt, zoals bijvoorbeeld:
Netwerk Share
geautomatiseerde backups
Download manager
Time Machine
Cloud dienst direct op de USB schiijf

Je kan er zelfs een 3G/4G dongle of Android telefoon aan te hangen m te dienen als modem.

Leuke gimmicks, en handig voor sommige situaties, maar wat betreft snelheid en opties kan het niet tippen aan een NAS.

BENCHMARKS
Ik heb niet heel veel ercaring met router bencmarks, maar heb de resiltaten vergeleken met de Netgear WNDR3700 die hier al vele jare dienst doet.

Eerst de wifi analyser erbij gepakt, regelmatig zit de Asus 10dBm hoger vanaf de bank waar ik normaal zit met de laptop en telefoon, best een aardig verschil.

Vervolgens de speedtest gedaan: hieronder de resultaten:

Verdomd ik moet mijn oude router echt een upgraden naar een nieuwer model :)

De Usb netwerk schijf moet natuurlijk ook even snel aan de tand gevoeld worden:

Om onbekende reden bleef hij voor de PC op zolder aangeven dat deze op 100Mbit verbonden was, bij het kopiëren van data vanaf een USB3.0 SSD drive in de router naar de interne M2 SSD in de PC was een constante snelheid van 14.4 MB/s te zien, van PC naar router een snelheid van 11.4MB/s. Ik probeer nog te checken waarom hij geen Gbit verbinding aangeeft.

CONCLUSIE

De router heeft meer mogelijkheden dan de gemiddelde gebruiker nodig heeft, maar de beschrijvingen zijn duidelijk en goed te vinden via zowel webinterface als app. Het bereik en snelheid zijn beter dan mijn huidige router die ik alweer 7 jaar in huis heb.

De gamer functionaliteit voegt niet echt iets toe als je al glasvezel hebt met lage ping, misschien is het wel handig voor andere gebruikers

Zou ik naar aanleiding van deze testperiode over willen stappen op dit apparaat:
Ik zit erover te denken :)

Met dank aan Tweakers en Asus voor het beschikbaar stellen voor deze router, zonder deze kans had ik niet doorgehad hoeveel trager mijn huidige router is; tijd voor vervangen dus ;)

Heb jij ook een Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900?

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite