Cooler Master MasterKeys MK750 (Cherry MX Brown) Qwerty US

Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterKeys MK750 (Cherry MX Brown) Qwerty US Review

Foritain 7 december 2017, 4.297 views

Cooler Master MasterKeys MK750 (Cherry MX Brown) Qwerty US

Uitstekende mech uit de stallen van CM. Zeer solide, bekende Cherry MX switches, RGB, nette afwerking, polssteun en media keys. Die laatste hadden wat luxer gemogen, maar dat is ook echt het enige puntje op dit verder keurige model.

Pluspunten

• Fysieke bouwkwaliteit top
  • Afwerking van staal die niet (of minder) vingerafdrukgevoelig is 4tw
  • Cherry MX keys 4tw
  • RGB actie zowel onder de toetsen als langs de rand
  • Polssteun!
  • Fysieke media keys
  • Extra PBT keycaps leuk (al moet je paars dan wel mooi vinden)
  • In deze prijsklasse een hele sterke optie erbij

Minpunten

• Media keys hadden wel iets luxer gekund
  • Geen extra macro knoppen als je dat zoekt (al bespaart dit weer ruimte en zitten er software macros in)
  • Polssteun neemt leuke RGB randje onderin uit het zicht
  • Software mag nog wat chiquer (en compacter )

Cooler Master MK750 review

- Inleiding
- Bouw & Features
- In de praktijk
- Verlichting
- Conclusie

Welkom bij wederom een review van een mechanisch toetsenbord uit de stallen van Cooler Master. Weer een nieuwe variant op het frame dat we inmiddels al honderd keer hebben gezien? Weer praktisch hetzelfde verhaal maar dan met een smaller of breder bord, met RGB of witte verlichting, of groen (daarover binnenkort meer). NEE! Hou op, schei uit, het is echt een hele nieuwe, en niet de minste, dus we gaan gewoon flippin genieten!

Er is echt helemaal niets mis met de Masterkeys bordjes, net als de Quickfire bordjes ervoor, net als dat er niets mis met met de nieuwste VW Golf (tenminste, dat vermoed ik toch, al heb ik wel een zwak voor de VAG). Maar dit is niet de nieuwste Golf Variant, dit is gewoon een.. VW … Scirocco? Goed, de auto analogie houdt op, we gaan zien wat Cooler Master met hun nieuwe 149 euro kostende mech voor ons in petto heeft. Metaal? Check. RGB? Check. Polssteun? Check. Klaar voor de strijd met Corsair? Check check.

Bouw en Features

Gretig trekken we de doos uit elkaar, inmiddels enkele weken geleden wat het heeft nog even geduurd voordat ze in Nederland lagen. Zo waren ze bijvoorbeeld al wel te bewonderen op Firstlook, maar ze liggen pas vanaf vandaag daadwerkelijk in de winkel.

De basis is, niet heel opvallend in eerste instantie. Ze blijven trouw aan hun gewoonte om niet te veel ruimte te verdoen op je bureau. Pakken we hem vast, of zoomen we in, dan merken we wel het verschil met de Masterkeys, want.. een metalen laag? Woop. Goed, niets mis met kunststof, maar kennelijk oogt het beter. Eén ding is zeker: dit ding is echt zo hard als een solide houten plank. Ik kan redelijk wat kracht zetten maar beweging komt er niet in, laat staan als je hem gebruikt als toetsenbord.

Layout, niets wat echt ongebruikelijk is. Typische US International, net neutraal font, nette implementatie van secundaire features (niet overdreven), macro recording onder de functies bij gebrek aan dedicated macro keys.

En media keys, die je zonder verlichting niet van elkaar kan onderscheiden, maar met de LED aan duidelijk herkenbaar zijn. Op zich is het geen bezwaar dat ze niet mechanisch zijn, zo vaak zit je er ook weer niet aan, maar ik vraag mij af of het toch niet mooier was geweest als het exact dezelfde knoppen waren geweest.

Onderop: netjes, stevige voeten, stevige grip, kabelgoten naar de zijkanten als de mid-exit je niet bevalt. Opvallend: Type-C kabel, nice. De sleeved kabel zelf is ook nice overigens, met paars detail enzo.

Cooler Master geeft een extra setje keycaps mee voor WASD en de pijltjes. Dit zijn PBT caps en het verschil is ook direct duidelijk; het zijn kwalitatief hele nette caps. We halen de anderen er even af, bewonderen de typische clicky Cherry MX Blue, want Cooler Master is Cherry volgens mij nooit ontrouw geweest wat mechs betreft, en zetten de review door met dat lekkere paarse kleurtje.

Opvallend is het zeker, ondanks dat je je af kan vragen of iets neutralers niet leuker is voor een grotere doelgroep. Het maakt natuurlijk niet uit gezien het een extra is die je niet hoeft te gebruiken, en op zich zet CM vaker in op paars, maar het moet je wel heel bewust liggen.

Hoewel mijn Trigger-Z na iets van 500 reviews, een paar glazen wijn en wat andere (al dan niet alcoholische) versnaperingen redelijk aan het einde van zijn levensduur is gekomen blijf ik hem vooralsnog trouw. Waarom? De polssteun, een subjectief element, maar als je er fan van bent dan wil je vaak niet anders. Ik kan prima zonder werken, maar met bevalt mij meer. Fijn ook dat de MK750 er dan één heeft. Een zacht uitgevoerd model, nette uitstraling, flink wat voetjes, en één die magnetisch aan het bord klikt. Net als bij de Razer vragen we ons af hoe zo’n zacht materiaal zich stand gaat houden over meerdere jaren ten opzichte van de hardere steun van bijvoorbeeld de Trigger-Z (onverwoestbaar), maar we kunnen daar niet echt iets nuttigs over zeggen.

Wat ik wel kan zeggen is dat een strak bordje met deze steun mij zelf in elk geval heel erg aanspreekt. Dit bordje gaat hier ook gewoon lekker blijven voor dagelijks gebruik, dus de tijd zal ons dat leren.

Specs:

Software en on-the-fly shortcuts

De MK750 komt met een softwarepakket. Redelijk overzichtelijk kleurtjes aanpassen, functies aanpassen en macro's maken, en zo weinig op aan te merken. Wel mogen ze nog iets polijsten, want de software is bijvoorbeeld giga groot (bijna beeldvullend op een 1440p Ultrawide). Niet echt iets waar je veel last van hebt, maar het oog wil ook wat.

Mocht je willen hoef je de software niet te gebruiken, en kan je verlichting aanpassen of macro’s aanpassen met wat shortcuts.

En dat vinden we wel een mooie plus!

In de praktijk

Als je eenmaal een beetje in de mechanische borden zit dan worden ze al snel vanzelfsprekend, en gezien de switches veelal van hetzelfde merk komen (Cherry) of dusdanig gebouwd zijn om dat gevoel te evenaren is het vooral zaak dat een fabrikant geen fouten maakt. Wanneer we dan stellen dat dit één van de stevigste bordjes van dit moment is, al helemaal in het mainstream / gaming segment, en dat Cooler Master Cherry MX switches trouw blijft dan kan het ook bijna niet mis. Dit is mechanisch tikken zoals het hoort.

Waar het mis zou kunnen gaan is bijvoorbeeld wanneer de polssteun niet vast genoeg zou zitten, of dat de media keys heel slecht zouden zijn, wellicht nog dat de voetjes niet genoeg grip hebben, maar Cooler Master voorkomt die voor de hand liggende zaken wat ook niet anders had gemogen op dit prijspunt.

Voor de niet-mech kenner blijf ik erbij dat het een onvermijdelijke stap is voor de echt fanatieke typist en gamer. Zoals een scissor switch een investering waard is boven een dome bord is een mech dat in mijn optiek ook. 150 euro klinkt sommigen vast als ‘veel’ in de oren, maar als je net als wij er dagelijks vele uren op zit, over de periode van een paar jaar, dan is een beetje extra comfort toch best iets om bij stil te staan. Echter hoe iets voelt is uiteindelijk subjectief, er is niet zoiets als objectief beter wat type-gevoel betreft. Mijn advies is dan ook om gewoon eens een mech op te zoeken.

De hier aanwezige blauwe switches zijn in mijn optiek de fijnste onder de vinger, lekkere click, goede feedback, maar met als keerzijde een hoop geluid. Soms te veel om mensen in de omgeving te laten klagen, maar wel een ultiem typistengevoel in mijn optiek. In geval van twijfel: Kijk naar de MX Brown variant die Cooler Master ongetwijfeld het meest het kanaal in zal drukken, daar zit tenslotte de balans tussen gevoel, (niet te veel) geluid, en vooral ook een brede inzetbaarheid voor zowel typen als alle game types. MX Blue en snelle shooters bijvoorbeeld voelt wat onnatuurlijk.

Verlichting

Cooler Master heeft ook zeker niet het alleenrecht op solide planken, dus wat doe je dan om nog wat meer op te vallen? Light it up. Verlichting is netjes egaal, ook in de langere knoppen, en de onderzijde (Secundaire features) blijven zoals vaker onbelicht.

Zoals te verwachten was hebben ze een breed scala aan effecten toegevoegd, maar ook dat hebben we natuurlijk wel eens eerder gezien. Dus wat doe je dan als fabrikant? ‘Iets’ zullen ze gedacht hebben, want er is geen gebrek aan aanbod. Dat iets zien we dan ook terug in de zijkanten van het frame, en nog wat opvallender: een LED-randje in de rand onderop, wat verklaart waarom ze die glossy zwart hadden gelaten. Dat randje oogt zeker leuk, is absoluut wat anders, en het CM silhouette in het midden past er ook goed bij.

Eén ding is natuurlijk wel wat jammer, en dat is dat je daar niets van ziet wanneer je een polssteun gebruikt. Ook de LEDs aan de zijkanten zie je natuurlijk normaliter niet, en enkel in het pikdonker zie je daar een bescheiden effect van op je bureau verschijnen. Het is een leuke feature, maar om nou te zeggen dat het echt veel toevoegt anders dan leuke plaatjes.

Na de nodige MasterKeys is het harstikke leuk om weer eens wat anders te zien uit de stallen van CM. We hebben ze wel vaker een metalen behuizing zien gebruiken, of althans een dikke toplaag zoals bij de Mech-serie, maar ondanks dat metaal geen garantie is voor betere kwaliteit zien we hier absoluut één van de stevigere frames op de markt. Een dijk van een ramplank, daar is geen twijfel over.

De positie is ook best duidelijk, ze zetten hem vrijwel direct tegenover de Corsair K70 Lux die meer gemeen heeft met dit model dan niet, zij het met de nodige nuance verschillen. Zo heeft Corsair een hardere polssteun, Cooler Master een zachtere en vind ik de magneetmount wel leuk bedacht, en heeft Corsair een geborsteld aluminium finish terwijl Cooler Master juist een zandstraal look heeft, waarbij we wel moeten stellen dat dat laatste absoluut minder gevoelig voor vingerafdrukken is. Beide hebben extra keycaps, maar Corsair gaat voor grippy grijze modellen waarvan de toplaag redelijk vlot slijt terwijl Cooler Master voor de betrouwbare PBT kwaliteit gaat, maar wel voor paars kiest wat niet iedereen zal liggen. Beide hebben media knoppen, maar die ‘win’ moeten we aan Corsair geven gezien het metalen scrollwiel de wat chiquere in gebruik is dan de net wat so-so knopjes op dit model. Ook de software van Corsair is nog wat chiquer, Cooler Master geeft een leuke optie om software-vrij alles aan te passen, maar de software zelf kan nog wat gepolijst. Cooler Master geven we de winst dan weer nipt op de ‘bouw’, want als je een stevige aanslag hebt (guilty) is het geluid bij het bottomen wat korter en doffer, de Corsair lijkt net iets meer beweging door te geven, al zal je ze vermoedelijk naast elkaar moeten leggen om ook maar iets significants te merken.

Cooler Master gaat er prijstechnisch net onder zitten, wat wanneer we de totaalplaatjes zien eigenlijk niet hoeft: ze inhoudelijk concurreren goed, en persoonlijke voorkeuren wat polssteun, afwerking of media keys betreft kan je dan prima zelf afwegen. 149 euro is een mooie sweetspot voor een product dat feature- en bouwtechnisch de 100-120 euro klasse achter zich laat, zonder dat je te ver de ‘diminishing returns’ zone in gaat (richting de 200). De grote vraag zal zijn of het voldoende is, want Cooler Master is traditioneel van de prijs-prestatieverhouding, en dit bord is dan feitelijk hun nieuwe topmodel. Corsair aan de andere kant profiteert van de sterke reputatie van onder andere de K95 Platinum, en lijkt daardoor een beetje de wind in de rug te hebben. Daarbij zal die 5 euro verschil op een uitgave van 150 euro ook het verschil niet maken.

Gaat het genoeg zijn? Ik zou liegen als ik niet wat twijfels zou hebben over de zware strijd die Cooler Master aangaat op gebied van reputatie van luxere mechs, inhoudelijke argumenten geheel terzijde. Time will tell I guess, objectief gezien klopt dit, ik had liever gewoon MX Bluetjes als volumeknoppen gezien, maar verder is het een mech die zich uitstekend staande houdt op deze prijs.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterKeys MK750 (Cherry MX Brown) Qwerty US?

Cooler master is het er zelf ook mee eens ;)

Pracht review. Lijkt een beetje de geupgrade versie van mijn mk pro l. Ik zie allemaal dingen die die van mij niet heeft.. maar kan je er snake op spelen? Anders is dat een pluspunt voor de pro

(De leds zijn op een Tweakers manier wel op te vullen)

[Reactie gewijzigd door Derekboy2000 op 7 december 2017 20:09]

Hah, had je sneller gespot dan ik :D Mag in dit geval ook wel, ding is dikke prima :D

Snake was volgens mij alleen Rapid-i of niet, is die in alle MK's toegevoegd? Ik moet zeggen dat ik dat soort gimmicks even leuk vind, en daarna gewoon weer doortik :p
voor zover ik weet was Snake alleen op de MK pro L(voor zij die in SDK werken kunnen het wel op alle MK werkend maken. zelfs de non rgb). en tja, een toetsenbord blijft een toetsenbord.
Hm, tis even terug voor mij ook hoor, zou goed kunnen. Dacht dat ik het op de Rapid-i had, time flies....
ik lees inderdaad in een oudere review van jou van april-2016 dat de rapid-i ook snake had ;)
Bedankt voor weer een top review, ik zocht nog een toetsenbord voor mijn vriendin en dit lijkt me een goede keuze :P
Als je vriendin een degelijke mech zoekt en geen fluffy powerpuff girls sponsbak, dan denk ik het wel :D

Thanks! :D ;)
Waarom zijn die dingen nog steeds zo duur? Het "mechanische" trucje is inmiddels gewoon massaproductie wat toch echt niet zo duur mag kosten. Dit lijken echt toetsenborden te zijn met productiekosten van rond de 8 euro en een verkoopprijs van 150 of meer. Belachelijk.
Massaproductie waarbij je afhankelijk bent van Cherry, al wordt er echt wel genoeg op verdiend, daar lijkt geen twijfel over. Er zijn gewoon goedkopere alternatieven, maar vooralsnog niet die de switches en kwaliteit en features combineren, dus als het zo simpel was? Als je goedkoper wilt zijn er of meer basic Cherry bordjes, of kan je bij alternatieve switches kijken. Maar '8 euro', tja.. hoe vaak is kostprijs een overweging in de uiteindelijk prijs? Ik denk vaker dan niet slechts een factor.

Ik snap alleen niet waarom het belachelijk is, belachelijk zou zijn als iets beters elders voor minder te koop is.
Belachelijk is een te groot woord dan. Ik krijg alleen de indruk dat de hype van mechanische toetsenborden ze prijs hoog houdt. Die switches kosten iets van 40 cent per stuk las ik ergens. Da's ongeveer 40 tot 45 euro per toetsenbord aan switches alleen al. De rest komt er nog bij. Misschien valt het uiteindelijk wel mee nu ik d'r verder naar kijk.

Maargoed, ik ben persoonlijk geen toesenbordofiel :+ Mijn oude Logitech G15 uit 2006 doet zijn werk meer dan prima en biedt veel meer features dan dit soort mechanische dingen. Niet voor mij weggelegd denk ik dan maar.

Mooie review wel :)
Ik vermoed dat CM minder betaalt dan wij voor losse switches, maar Cherry's zijn iig niet heel cheap, en vooral: beperkt beschikbaar.

Ik snap je punt wel hoor, voor 25-30 eur heb je iets als een MX Stream 3.0 met lekkere scissors, en dat is voor veel mensen zat. Luxere mechs, dus >100, zijn natuurlijk meer voor liefhebbers.

Overigens kudos dat je G15 het nog doet, die van mij was een paar jaar geleden echt 'op', kreeg je nog geld voor ooit, iemand helemaal lopen opknappen. Maar wat tik-ervaring wil ik echt niet terug ;)
+3 , geweldige review weer, wat een Pic's ook :) !
Mooi bordje, en een +1 voor de polssteun! +3 voor de review ;)
Thanks Nemm, en helemaal mee eens! Polssteunen 4tw, subjectief toch..
Zeer gave review over een prijzige ramplank :) +3
Een verlichtende ramplanktastische review!
Toppert
+3, nu lekker de nieuwste aflevering South Park kijken. Succes met tikken aan de volgende!
Als hier een tkl versie uit van zou komen zou dit zo de opvolger kunnen worden van mijn g710+