Specificaties Socket AM3 met AMD 785G chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock M3A785GMH/128M Review

good4u 7 februari 2010, laatste update op 7 februari 2010, 1.249 views

ASRock M3A785GMH/128M

Pluspunten

• Werkt prima out of the box
  • Passief gekoelde chipset
  • DXVA ondersteuning.
  • Zacht prijsje.

Minpunten

• Floppy connector plaatsing.

Layout Score: 4
Mijn eerste review, dus "please be gentle" ;)

Na lang twijfelen of ik een ION nettop zou kopen i.v.m. (HD)films kijken, toch maar gekozen om zelf een HTPC te bouwen. Dit vanwege de mogelijkheid om later dingen uit te breiden en ook nog een game te kunnen spelen.
Aangezien ik een klein budget ter beschikking had, is de keuze qua prijs/prestatie, het AMD platform de beste optie.
Na goede ervaring met een Asrock A780GXH/128M, weer voor Asrock gekozen maar dan met de nieuwere 785 chipset en DDR3.

In de doos

Uiteraard het moederboard.
I/O shield
1x ATA flatcable
2x Sata cable
Quick Installation Guide
Drivers / Utills CD

Layout

Het gaat hier om een mATX boardje waarbij ondanks het kleinere formaat toch alles netjes een plaatsje heeft gekregen.
Het board beschikt over 1 PCIe 2.0 x1, 1 PCIe 2.0 x16 en 2 PCI sloten
De 5 SATA poorten zitten langs de linkerkant van het board, waardoor je bij het plaatsen van een lange graka geen poorten verliest. Verder naar de achterkant zit een floppy aansluiting welke naar mijn mening niet handig geplaatst is, omdat je de flatcable van daaruit niet lekker kunt wegwerken.
De CPU socket zit vrij dicht naast de RAM slots, dit is bij de meeste AMD boards het geval, dus bij gebruik van dikke koelers i.c.m. "hogere" geheugenreepjes eerst kijken of de blauwe slots dan nog bruikbaar zijn.
De enkele ATA connector zit naast de 24 pins aansluiting, welke beiden onder de geheugensloten zitten. Verder vinden we op het board nog 3 USB 2.0 connectors waar i.c.m. de 4 USB poorten op het IO deel een totaal van 10 poorten beschikbaar zijn
De I/O kant bevat VGA, HDMI, DVI-D, 4 x USB, eSATA, 1xPS2, 1xGB lan, 1x optical SPDIF en HD audio aansluitingen.

Features

Het board is opgebouwd rond de AMD 785G chipset, hierin zit een ATI HD4200 IGP verwerkt die directx 10.1 en SM 4.1 ondersteund. Deze IGP is in staat om HD contend hardwarematig te renderen waardoor je de CPU ontlast en deze dus andere taken kunt laten doen. Voor die GPU is er 128MB DDR3 sideport memory geplaatst enje kunt nog tot 512MB shared memory toevoegen
De SB 710 geeft je de mogelijkheid om bij sommige CPU's een extra core(s) en/of L3 cache te unlocken via de BIOS.

Prestaties / Stabiliteit

Zoals eerder vermeld was/is het belangrijkste doel van de PC om (HD)films op mijn 82cm flatscreen te kunnen kijken. Het board stelt mij hierin zeker niet teleur, de onboard HD4200 laat in Windows 7 i.c.m. MCP-HC de HD films zonder problemen spatzuiver afspelen.
De games die ik speel zijn meestal oude en recente adventures zoals Monkey Island of platformgames, deze games trekt hij makkelijk op hoge instellingen. Wanneer je recente FPS wilt spelen moeten de instellingen flink omlaag of is een losse graka aan te raden.

Het systeem staat bijna 24/7 aan en draait "rocksteady", de mobo temperatuur zit rond de 32C, dit is in een mATX kastje met slechts de (boxed) koeler op de CPU en de 120mm koeler in de voeding.

Ondanks de lage prijs (63) een heerlijk stabiel moederboard met voldoende aansluitingen en features. Mocht je willen overclocken, dan zijn daar legio mogelijkheden in de BIOS voor te vinden, zelf heb ik dit niet uitgeprobeerd, maar in het review op tweakers staat daar meer over.

Heb jij ook een ASRock M3A785GMH/128M?

Reviews door de redactie

Bedankt voor de input!
Ik zal later nog een en ander toevoegen aan de hand van je tips. :)
Redelijke review, zeker geen slecht begin. Plaatjes in de tekst en de opbouw ervan is zeker goed. Verder is de review wat kort: Je zou wat uitgebreider kunnen schrijven over waarom je juist dit moederbord hebt gekozen, deze chipset en niet de 790gx etc. etc
Ook wat betreft de prestaties kan het nog veel uitgebreider. Getalletjes zeggen veel meer dan:" deze games trekt hij makkelijk op hoge instellingen."
Hopelijk kan je iets met deze feedback en ervaar je het niet als commentaar op je werk, maar als opbouwende kritiek!
Een helder verhaal. Heb je wellicht het energie verbruik gemeten? Zo ja wat was het resultaat. Alvast bedankt.