LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart Review

Maverick2001 6 december 2017, laatste update op 6 december 2017, 1.500 views Product gekocht

LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart

Prachtige 4k monitor met USB-C en USB-3 poorten

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • USB-C
  • USB poorten
  • Afwerking
  • Joystick
  • Dunne bezel

Minpunten

• Dikke externe voeding

Ik was op zoek naar een monitor met een USB-C aansluiting als vervanger voor mijn Dell 24inch monitor. Ik zat in dubio of ik een 27inch of 34inch ging kopen. Uiteindelijk gekozen voor 27inch omdat voor mijn werkzaamheden (grafische vormgeving, programmeren) dit voldoende is. Naast het werk gebruik ik de monitor ook nog voor het nodige gamen.

Uiterlijk
Het is een kwestie van smaak maar ik vind de witte achterzijde erg mooi. De aansluitingen zitten wel vrij hoog op de achterzijde en ik vind de oplossing in de voet mooier maar zo'n voet onder de monitor vind ik geen mooie oplossing.
De voet is stevig en neemt niet al te veel ruimte in. De monitor kan in hoogte aangepast worden en is daarnaast 180graden kantelbaar.

Aansluitingen
Naast de USB-C, HDMI en andere standaard aansluitingen beschik je ook over 2 USB-3 poorten. Zeker in combinatie met een Macbook Pro 2016 / 2017 is dit erg handing en bespaart je weer een aantal dongles. Met de USB-C aansluiting kan je ook je Macbook opladen.

Kleuren
De kleuren worden natuurlijk weergegeven en naast de standaard profielen kan natuurlijk zelf ook een profiel aanmaken.

Bediening
Vooraf was ik wat huiverig voor het joy-stickje onder het scherm. Na een aantal dagen gebruik moet ik zeggen dat dit erg handig en intuïtief werkt. De bewegingen zijn logisch en de bediening gaat vlekkeloos.

Software
Op de bijgeleverde CD is ook software meegeleverd om je scherm te kunnen splitsen in verschillende indelingen zodat makkelijk meerdere vensters naast elkaar kan plaatsen. Ook is er een mogelijkheid om 2 systemen tegelijkertijd weer te geven op je monitor. Dit is misschien voor een grotere monitor (wide-screen) wel heel handig maar met de verhouding van een 27inch is dit niet echt heel erg handig.

Heb jij ook een LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart?

Dank voor de review. Ik ben het helemaal met je eens, regel voor regel. Ik heb er sinds gisteravond ook eentje in huis. Ik kon geen betere optie vinden voor deze prijs. En betere schermen waren dan gelijk 2 a 3 keer zo duur en miste vaak de aansluitopties. Zie bijvoorbeeld de Eizo cs2730, prachtig scherm met zelfde formaat, mooie kap tegen invallend licht, maar wel gelijk 999 euro........ en geen 4K.... https://www.cameranu.nl/n...annable=e30559.MTIyNjg0NQ

In combinatie met mijn macbook pro 2015 heb ik er echt 4k (ja op 30hz maar dat ligt aan de macbook) bij en met de genoemde software kon ik heel gemakkelijk daar 4 schermen te gelijk op plaatsen en in de gaten houden.*

Wilde dit scherm eerst op mijn mac mini 2012 aansluiten maar het is gewoon zonde om niet de volle 4K te benutten. Als je FULL HD gebruikt is dit evengoed een prima scherm maar op 4K, dan komt dit scherm tot leven.

Kabelmanagement had wat mooier gekund, zeker omdat ik 'm nu in de woonkamer heb binnengebracht, daar is ie mooi genoeg voor ;-)

De voeding vind ik geen probleem. Wel had het 19V kabeltje wat langer mogen zijn zodat je het blok wat gemakkelijker op de vloer onder je bureau kan plaatsen.
Een losse 19 V adapter maakt het scherm lichter, maakt het makkelijker om als de voeding kapot is alleen die te vervangen en geeft m.i. wat meer mogelijkheden om dit scherm vanaf DC te voeden als dat nodig mocht zijn, als we tiny, mobiel of energie zuinig willen wonen ;-)

*Leuk artikel over waarom 2 keer 4k misschien beter is dan 1 keer 5K

[Reactie gewijzigd door HansKeesom op 29 december 2017 16:16]

Dank voor je leuke reactie. Enige minpunt wat ik tot op heden ervaar is dat de monitor niet uit slaapstand komt (ook al staat die volgens mij ook echt uit). Ik moet dan vervolgens de USB-C kabel loshalen en opnieuw aansluiten. Heb er nog geen oplossing voor gevonden.
Hoi, dank je voor je review! Vraag: als je er 2 systemen op aansluit kan ie dan ook je tobo en muis switchen via de ingebouwde usb hub? Ik las ergens dat dit soms voorkomt lijkt me handig.
Ik heb toevallig afgelopen week dit even getest. Ik heb aan de monitor een Macbook Pro en een PC (voor het gamen) hangen. Misschien ligt het aan de combi osx / windows dat de muis niet switched. De muis werkt prima via de hub op windows maar op mijn Apple krijg ik het niet werkend.
Toetsenbord heb ik niet geprobeerd. Ik gebruik een (draadloos) Logitech Multi Device Toetsenbord K780 waar switch toetsen opzitten. Deze heeft een dubbele layout en werkt perfect met beide systemen.

[Reactie gewijzigd door Maverick2001 op 25 september 2018 11:17]

Werkt die muis wel rechtstreeks op je mac? Of na herstart van je mac via ingebouwde monitor hub misschien? Mooie tobo trouwens.

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 23 september 2018 14:38]

Ik heb het nog even uitvoerig getest en mijn vorige antwoord was niet helemaal correct.

Mijn Macbook Pro heb ik aangesloten via USB-C en dan werkt de muis uitstekend, de PC heb ik aangesloten met HDMI en dan werkt de muis niet (wat op zich wel logisch is). Je moet de PC aansluiten via een USB-C of via een USB-kabel (heb er vanmorgen 1 besteld omdat het me op zich wel handig lijkt en ik het ook even wil testen). Ik denk dat het dan prima gaat werken om de muis op 2 apparaten te gebruiken. Ik hou je op de hoogte.

En het toetsenbord is echt een aanrader! Batterij gaat super lang mee en de toetsaanslag is erg prettig. Het toekennen van 3 apparaten is prettig en uiteraard geen kabeltje meer hebt over je bureau.

[Reactie gewijzigd door Maverick2001 op 25 september 2018 20:13]

Ik krijg het niet voor elkaar.. heb een USB > USB tussen de monitor en de PC gezet maar krijg de muis niet werkend via de USB hub van de monitor. Misschien met een andere videokaart zou het wel kunnen lukken. Geef het op.
Pc werkte toch, de Mac was toch het probleem? Andere videokaart als oplossing snap ik niet?
Kijk nog even naar mijn reactie van 25 september. Had het niet helemaal goed getest.
Mac werkt prima.. PC krijg ik niet aan de praat.
Zie het. Misschien 2 usb hosts of 2 clients nu, een moet t baasje zijn de ander niet. Bedanjt voor t testen, er is een dell 2515 naar mij onderweg wellicht test ik het ook nog...

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 28 september 2018 19:34]

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden