Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart Review

Maverick2001 6 december 2017, laatste update op 6 december 2017, 760 views Product gekocht

LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart

Prachtige 4k monitor met USB-C en USB-3 poorten

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • USB-C
  • USB poorten
  • Afwerking
  • Joystick
  • Dunne bezel

Minpunten

• Dikke externe voeding

Ik was op zoek naar een monitor met een USB-C aansluiting als vervanger voor mijn Dell 24inch monitor. Ik zat in dubio of ik een 27inch of 34inch ging kopen. Uiteindelijk gekozen voor 27inch omdat voor mijn werkzaamheden (grafische vormgeving, programmeren) dit voldoende is. Naast het werk gebruik ik de monitor ook nog voor het nodige gamen.

Uiterlijk
Het is een kwestie van smaak maar ik vind de witte achterzijde erg mooi. De aansluitingen zitten wel vrij hoog op de achterzijde en ik vind de oplossing in de voet mooier maar zo'n voet onder de monitor vind ik geen mooie oplossing.
De voet is stevig en neemt niet al te veel ruimte in. De monitor kan in hoogte aangepast worden en is daarnaast 180graden kantelbaar.

Aansluitingen
Naast de USB-C, HDMI en andere standaard aansluitingen beschik je ook over 2 USB-3 poorten. Zeker in combinatie met een Macbook Pro 2016 / 2017 is dit erg handing en bespaart je weer een aantal dongles. Met de USB-C aansluiting kan je ook je Macbook opladen.

Kleuren
De kleuren worden natuurlijk weergegeven en naast de standaard profielen kan natuurlijk zelf ook een profiel aanmaken.

Bediening
Vooraf was ik wat huiverig voor het joy-stickje onder het scherm. Na een aantal dagen gebruik moet ik zeggen dat dit erg handig en intuļtief werkt. De bewegingen zijn logisch en de bediening gaat vlekkeloos.

Software
Op de bijgeleverde CD is ook software meegeleverd om je scherm te kunnen splitsen in verschillende indelingen zodat makkelijk meerdere vensters naast elkaar kan plaatsen. Ook is er een mogelijkheid om 2 systemen tegelijkertijd weer te geven op je monitor. Dit is misschien voor een grotere monitor (wide-screen) wel heel handig maar met de verhouding van een 27inch is dit niet echt heel erg handig.

Heb jij ook een LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart?

Dank voor de review. Ik ben het helemaal met je eens, regel voor regel. Ik heb er sinds gisteravond ook eentje in huis. Ik kon geen betere optie vinden voor deze prijs. En betere schermen waren dan gelijk 2 a 3 keer zo duur en miste vaak de aansluitopties. Zie bijvoorbeeld de Eizo cs2730, prachtig scherm met zelfde formaat, mooie kap tegen invallend licht, maar wel gelijk 999 euro........ en geen 4K.... https://www.cameranu.nl/n...annable=e30559.MTIyNjg0NQ

In combinatie met mijn macbook pro 2015 heb ik er echt 4k (ja op 30hz maar dat ligt aan de macbook) bij en met de genoemde software kon ik heel gemakkelijk daar 4 schermen te gelijk op plaatsen en in de gaten houden.*

Wilde dit scherm eerst op mijn mac mini 2012 aansluiten maar het is gewoon zonde om niet de volle 4K te benutten. Als je FULL HD gebruikt is dit evengoed een prima scherm maar op 4K, dan komt dit scherm tot leven.

Kabelmanagement had wat mooier gekund, zeker omdat ik 'm nu in de woonkamer heb binnengebracht, daar is ie mooi genoeg voor ;-)

De voeding vind ik geen probleem. Wel had het 19V kabeltje wat langer mogen zijn zodat je het blok wat gemakkelijker op de vloer onder je bureau kan plaatsen.
Een losse 19 V adapter maakt het scherm lichter, maakt het makkelijker om als de voeding kapot is alleen die te vervangen en geeft m.i. wat meer mogelijkheden om dit scherm vanaf DC te voeden als dat nodig mocht zijn, als we tiny, mobiel of energie zuinig willen wonen ;-)

*Leuk artikel over waarom 2 keer 4k misschien beter is dan 1 keer 5K

[Reactie gewijzigd door HansKeesom op 29 december 2017 16:16]

Dank voor je leuke reactie. Enige minpunt wat ik tot op heden ervaar is dat de monitor niet uit slaapstand komt (ook al staat die volgens mij ook echt uit). Ik moet dan vervolgens de USB-C kabel loshalen en opnieuw aansluiten. Heb er nog geen oplossing voor gevonden.