Specificaties 17,3" • 1600x900 • 500GB • AMD A6 - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion g7 2373sd Review

KatWeasl 5 december 2017, laatste update op 5 december 2017, 70 views

HP Pavilion g7 2373sd (Product gekocht)

Leuke laptop, maar voldoet niet echt meer aan de huidige maatstaven. Deze laptop heeft echter een aangenaam 17 inch scherm en een volwaardig toetsenbord met numpad. Tevens is het upgraden binnen de gegeven specificaties van HP een makkie. De koeling is matig, schoonmaken is een must.

Pluspunten

• 17 Inch scherm
  • Volwaardig toetsenbord
  • Makkelijk te upgraden
  • Aardig goed geluid
  • Vervangende onderdelen zijn goedkoop

Minpunten

• Piano lak finish, je ziet alles er op
  • Slechte koelpasta, vervangen is een must
  • Upgraden kan alleen binnen de specificaties van HP

Dit is mijn review over de HP Pavilion G7 2373SD.

Inleding

Ik zocht een basic laptop voor mijn vriendin en ik heb deze laptop tweedehands verkregen voor erg weinig. Ik vond het wel een gokje waard.

De laptop wordt gebruikt voor administratie, surfen, muziek en films streamen in huis, foto bewerking in adobe.

Er is wel het één en ander mis mee, de koeling maakte meer geluid dan een opstijgende Airbus A380, slechts 4GB werkgeheugen en het geheel ziet er wat vies en rommelig uit. Niets waar een beetje tweaker van schrikt dus.

De Specificaties

De Pavilion G7 is in veel verschillende uitvoeringen te vinden met zowel Intel als AMD processoren. Deze uitvoering betreft de AMD dualcore versie, een van de meest basic uitvoeringen.

Aan de slag

• Koeling
• Geheugen
• SSD
Koeling
Eerste punt van aandacht is de koeling. De ventilator probeert de laptop te laten opstijgen en ondanks dat zit de CPU constant tegen de 90 graden aan. Hoogstwaarschijnlijk stof bij de uitgang of koelpasta die niet meer zijn werk doet.

De laptop uit elkaar halen is niet moeilijk, wel zijn het een boel schroefjes die los moeten, bovendien moet behalve de onderkant ook het toetsenbord er uit om daar nog een paar schroeven los te halen. De logica ontgaat mij, maar goed dan maar de hele laptop uit elkaar.

De ventilator en heatpipe stelt echt niets voor, het verbaasd mij dan ook niet dat deze zo hard moet werken om koel te blijven. Tevens blijkt de compleet verdroogde koelpasta meer naast dan op de CPU te zitten. Even poetsen en nieuwe Artic Paste er op, ventilator en koelribben stof vrij en alles er weer op.

Werkgeheugen
Ik heb voor 15 euro een setje van 2 x 4GB Kingston SoDimm DDR3 1600MHz op de kop kunnen tikken. Dit heb ik er meteen ingeprikt om de prestaties van de APU een beetje op te krikken.
SSD
Uiteraard een 240GB SSD er in die ik voor een paar tientjes heb overgenomen van een mede tweaker. Dit maakt het opstarten en werken in Windows een stuk aangenamer.
Poetsen
Voordat de laptop weer in elkaar gaat eerst al het stof er uit. Het gaaswerk even met de luchtspuit schoon blazen.
En de behuizing ligt nu toch los dus meteen alles even grondig poetsen met een brillenpoetsdoek met een drupje WD40. Daarna alles ontvetten met een tweede poetsdoek en laten drogen. Dit werkt prima op glimmende behuizingen zoals deze.

Werken met een 5 jaar oude laptop

Software
Windows 10 installeren gaat heel vlot, uiteraard helpt de SSD daar erg veel bij. De installatie van de rest van de software verloopt ook soepel, alleen het uitgebreide adobe CS5 pakket kost wat meer tijd.

Het werken in office 2016 gaat ook prima, al merk ik wel dat bij uitgebreide spreadsheets de CPU regelmatig op 100% draait.
Streamen in huis gaat goed, qua bereik laat de standaard ingebouwde netwerk kaart echter wel wat te wensen over. Niet overal in huis heb ik even goed bereik en dan gaat het met films kijken niet altijd even goed.
Werken met Adobe Photoshop is niet echt aangenaam, de AMD dualcore 4600m heeft het zwaar. Het werkt, maar daar is het wel mee gezegd.
Hardware
Het toetsenbord met numpad bevalt goed, al was enige verlichting wel prettig geweest. De toetsen zitten ver genoeg van elkaar vandaan om er prettig mee te kunnen typen.

Het 17 inch scherm met een resolutie 1600*900 is fijn om mee te werken. Het is glossy afgewerkt en aangezien er binnen mee gewerkt wordt voldoet dat prima. Het scherm opent en sluit netjes en voelt ook stevig aan.

Qua aansluitingen zit het wel snor met deze laptop. HDMI, 2 maal USB 3.0 en een cardreader is genoeg om goed uit de voeten te kunnen.

Het geluid is voldoende, een film is goed te verstaan en muziek klinkt acceptabel. Uiteraard streamen wij in huis alles, dus de laptopspeakers gebruiken we weinig.

Tot slot het gewicht, met net geen 3 kilo is dit beslist geen lichte laptop. Maar met een 17 Inch laptop wil je eigenlijk niet aan het slepen gaan en op schoot werken is niet vervelend. Het dikke plastic zorgt voor een hoog gewicht, maar maakt ook dat de laptop stevig aanvoelt en weinig last heeft van flex.

De laptop heeft mij tot nu toe net geen 100 euro gekost. Natuurlijk heb ik ook wat tijd in geïnvesteerd maar het knutselen doe ik uiteraard met veel plezier.

Voor dit geld heb ik een leuke laptop met de looks van een paar jaar terug. Met de basis taken kan deze laptop prima uit de voeten. Na een grondige schoonmaakbeurt ziet de laptop er ook weer fijn uit en doet de koeling zijn werk weer naar behoren.

Het extra werkgeheugen en de SSD zijn in mijn ogen wel een must. Zonder zou ik persoonlijk niet graag met deze laptop willen werken.

Maar als je erg veel geduld hebt en je de verwachtingen flink terug schroeft ben je natuurlijk nog goedkoper uit en lukt het uiteindelijk ook wel.

To Do

De APU en netwerk kaart irriteren mij, mijn vriendin lijkt er weinig last van te hebben, maar het tweakers bloed stroomt nou eenmaal door mijn lijf.

Op Aliexpress heb ik een AMD A10-4600m APU gevonden voor 3 tientjes. Volgens de HP manual wordt deze APU ondersteund dus ik heb er maar één besteld. Zodra deze binnen is volgt er nog een update.

Voor de netwerk kaart ben ik nog even aan het kijken of ik misschien mijn bios kan fixen en de whitelist er uit kan krijgen. Dan kan er tenminste een fatsoenlijke Intel netwerkkaart in die hier nog op de plank ligt en nu helaas niet wordt ondersteund.

Heb jij ook een HP Pavilion g7 2373sd?