Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Teufel Real Blue NC (Zwart) Review

pclinde 12 december 2017, laatste update op 13 december 2017, 1.914 views

Teufel Real Blue NC (Zwart)

De Teufel Real Blue NC is de opvolger van de eerdere Mute BT. Met een verbeterde ANC-chip is de kwaliteit van ANC (ruisonderdrukking) duidelijk beter. De batterijduur krijgt een kleine upgrade, tevens is de headset mij een stuk comfortabeler.

Pluspunten

• Waardige opvolger als het om ANC gaat van de Mute BT (betere ANC beleving).
  • Geluidkwaliteit net als de Mute BT erg gebalanceerd, lekker neutraal.
  • Betere batterijduur (30 uur met ANC en Bluetooth tot wel 60 uur met ANC uitgeschakeld).
  • Volledig opgeladen binnen 2 tot 3 uur.
  • Voor mij persoonlijk zit deze comfortabeler dan de Mute BT, vooral bovenop mijn hoofd.
  • Meegeleverde reishoes met accessoires (3.5 mm Jack kabel, Micro USB kabel en een vliegtuigadapter).
  • Touch toetsen zijn een leuke poging als extra toevoeging.
  • Prijstechnisch net wat minder interessant dan de Mute BT, maar wel beter!

Minpunten

• De touch toetsen op het rechteroor voor het beheren van muziek voegen vrij weinig toe.
  • Geen verwisselbare batterij (wel gunstig voor het design/formaat).

Review: Teufel Real Blue NC

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- In de Praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Teufel Real Blue NC productpagina

Rond de zomerperiode van dit jaar had ik de Teufel Mute BT in handen, een headset met Active Noise Cancellation. Teufel onthulde tijdens het Internationale Funkausstellung Berlin (IFA) evenement een nieuwe line-up aan ‘Real’ headsets. Vandaag bespreek ik de Teufel Real Blue NC. Aan de naam is al op te merken dat deze headset ook gebruik maakt van Active Noise Cancellation.

Met een vernieuwde ANC-chip zou de Real Blue NC nog meer potentie moeten hebben om ruis te onderdrukken. Ook in de afwerking en bediening zou de Real Blue NC net wat chiquer moeten zijn, iets wat we tijdens deze review eens goed gaan ondervinden. Op het moment van schrijven kost de Real Blue NC circa 230 euro.

Een overzicht van de specificaties:

De Real Blue NC komt met een nieuwe ANC-chip waardoor de ANC ervaring met deze headset nog beter moet zijn dan dat van de eerdere Mute BT. We vinden een totaal van twee microfoons voor ruisonderdrukking en echo onderdrukking op de ear cups. De batterijduur krijgt ook een upgrade: 30 uur met ANC ingeschakeld via Bluetooth en tot wel 60 uur met ANC uitgeschakeld, iets wat we tijdens deze review nog verder gaan testen.

Comfort is voor mij vooral een puntje van aandacht. De Mute BT zat mij destijds wat te strak rondom het hoofd, hopelijk is dit bij de Real Blue NC wat aangenamer. We vinden diverse knoppen op de behuizing voor het in- en uitschakelen van ANC, het aan- en uitzetten en om verbinding te maken met Bluetooth. Naast deze knoppen vinden we nog een tweetal ingangen voor een Micro USB en 3.5mm Jack.

In een rood doosje arriveert de Teufel Real Blue NC op de deurmat. Dit klinkt allemaal erg romantisch, de headset arriveerde gewoon in een beschermende verpakking via de pakketdienst. De bezorger was wel in een voor een praatje. De Real Blue NC pakt het net als de Mute BT aan, een vierkante verpakking met daarin een beschermde etui. Een stukje productiepresentatie doet het met de meegeleverde etui erg goed. Een mooi detail is het rode streepje wat meegenomen is in de ritssluiting.

In de verpakking komen we een korte handleiding tegen, hierin vinden we informatie over de bediening van de knoppen en aanvullende algemene informatie. We komen een klein beschermend tasje tegen in de etui zelf, met daarin diverse kabels, waaronder een vliegtuigaansluiting, een micro USB naar USB aansluiting om de headset op te laden en een 3.5mm Jack kabel met een in-line controller.

Door naar de Real Blue NC zelf. Met de toevoeging van actieve ruisonderdrukking bevindt de Real Blue NC zich in een luxere markt. Pak de populaire Bose QuietComfort 35 erbij, of de nog duurdere Bowsers & Wilkins met de PX headset, waar actieve ruisonderdrukking de belangrijkste feature is. Teufel probeert met de Real Blue NC de feature actieve ruisonderdrukking net wat betaalbaarder te maken. Jammer genoeg heb ik geen ervaring met de QuietComfort 35 en de PX headset van Bowsers & Wilkins, waardoor een directe vergelijking vooralsnog onmogelijk is.

De behuizing bestaat voornamelijk uit plastic, net als we bij de Mute BT ook zagen. Opvallende kenmerken is te toch wat kleinere bouw ten opzichte van de Mute BT. Ik heb het dan vooral over de behuizing rondom de oorschelpen. Deze lopen van smal naar breed tot de oorkussens. We vinden hier imitatieleer, deze zijn volledig over-ear, zodat de actieve ruisonderdrukking beter tot zijn recht komt. De grote zilveren Teufel logo’s vallen best wel op, naar mijn idee in de goede zin, het oogt best wel deftig. De voering van de oorschelpen bestaat uit een mix van zwart met rood. Eerst wat overzichtsfoto’s.

We vinden op het linker oor een knop om ANC (ruisonderdrukking) in- en uit te schakelen. Volgens Teufel gaat de headset langer mee wanneer ANC is uitgeschakeld, wat logisch is, gezien het feit dat de microfoons tijdens deze ANC functie gedeactiveerd zijn. De microfoons vangen normaal omgevingsgeluiden op, met als primaire doel: het elimineren van geluiden/ruis. De microfoons detecteren omgevingsgeluiden, vormen dit om tot golven en mengen zich met de muziek. Teufel geeft de volgende richtlijn mee: 30 uur met ruisonderdrukking. Ik vermoed dat de batterijduur ongeveer 50 tot 60 uur is met de ANC functie uitgeschakeld.

Op het rechteroor vinden we een aan- en uit knop, een Bluetooth pair knop en een afdekplaatje met daaronder een Micro USB aansluiting en 3.5mm Jack ingang. Met de meegeleverde 3.5mm Jack kabel ben je dus niet afhankelijk van de batterij, opladen gaat gemiddeld binnen 2 tot 3 uur. Tussen de aan- en uitknop en de bluetooth pair knop zit een LED-indicator. Wanneer de batterij bijna leeg is kleurt deze op in het rood, tijdens het opladen verandert deze van het rood naar goed, ter indicatie wanneer de batterij vol is. Tijdens het verbinden met Bluetooth komt een blauw lampje tevoorschijn, mooi toch, zo heeft alles zijn functie!

De Real Blue NC doet nog wat magisch: op de behuizing van het rechteroor vinden we een touch functie. Totaal niet zichtbaar voor het oog, maar zeker wel aanwezig. Met een swipe voer je verschillende commando’s uit, voor de beeldvorming: met een swipe naar boven verhoog je de volume, met een swipe naar beneden verlaag je de volume en naar links en rechts swipen is het volgende of vorige nummer. Ben je er helemaal even klaar mee, dan druk/swipe je in het middengedeelte om te pauzeren. Ben je er vervolgens weer helemaal klaar voor? Touch it again!

De plastic behuizing van deze Real Blue NC stoort zeker niet. De headset kenmerkt zich vooral als lekker flexibel, goed te verstellen en naar mijn eigen beleving een stuk comfortabeler dan de eerdere Mute BT. Ik had bij de Mute BT sneller last van een klemmend gevoel, net wat minder comfortabel. Bij de Real Blue NC voelt het vooralsnog vrij strak, wat niet onbelangrijk is voor een over-ear/ANC headset. Meerdere uren aan één stuk door achter de computer was gewoon genieten, waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de heerlijke kerstnummertjes die ik weer mag draaien. We delen er één!

Geluidskwaliteit
Geluidskwaliteit gaat samen met ANC in deze review. Tijdens mijn Mute BT review had ik twee aparte alinea’s hieraan toegewijd, is de nieuwe ANC chip een duidelijke toevoeging voor de geluidskwaliteit en algehele beleving van de Real Blue NC? Na veel praktijkervaring op diverse locaties kan ik beamen dat de Real Blue NC een verbetering is op het gebied van ANC. De geluidskwaliteit heeft veel weg van de Mute BT en zoekt de balans op voor verschillende genres. Wil je echt knallen op muziekgenres als hardstyle of drum & bass, dan zijn er ongetwijfeld goede alternatieven, mogelijk zonder ANC, maar dan wel met wat meer ‘bass potentie’. Dit wil niet zeggen dat de Real Blue NC geen hoorbare bass heeft, alleen is deze wat meer gereserveerd, juist om een breder aantal muziekgenres goed aan te kunnen spreken. Zelf vind ik de balans heerlijk. Mijn afspeellijsten zijn gevuld met diverse genres, variërend van Tina Turner tot Black Sabbath. Gesproken over Tina Turner, een video kan geen kwaad.

ANC is een duidelijke verbetering. De Real Blue NC filtert er net wat meer uit dan de Mute BT. Dit verschil is naar mijn computer/gecombineerd met een Cherry MX toetsenbord al duidelijk merkbaar. Nu was ik al erg tevreden met de ruisonderdrukking van de Mute BT, de Real Blue NC gaat nog net wat verder. Qua geluidskwaliteit vind ik beide modellen veel van elkaar weg hebben, gewoon ruim goed, met een toepasbaarheid voor veel muziekgenres.

Comfort
De Real Blue NC is wat mij betreft qua comfort een goede upgrade ten opzichte van de Mute BT. De oorkussens leunen zachtjes tegen je bolletje aan, waarbij je oren voldoende ruimte hebben in de oorschelpen. De hoofdband rust net wat lichter op de bolling van mijn hoofd, bij de Mute BT had ik bij een langere periode wat meer last van een beknellend gevoel. Rondom de oren en bovenop het hoofd is een stuk aangenamer met de Real Blue NC.

Een stukje bediening is een belangrijk onderdeel van comfort, vooral met de toegevoegde touch toetsen. Hoe vaak gebruik je deze nou daadwerkelijk in de praktijk? In mij geval erg weinig. Doordat je 9 van de 10 keer je smartphone in handen hebt, maak ik sneller gebruik van de on-screen toetsen voor het afspelen, pauzeren en volumeregelen van mijn muziek. De touch toetsen op het rechteroor van de Real Blue NC zijn met enige training best goed te besturen, het is vooral even wennen aan de gevoeligheid per swipe. Overige knoppen, waaronder de knop om te wisselen tussen ANC en de normale muziek modus zijn makkelijk te bereiken. Voor de aan- en uit knop blijft het afzetten van de headset het fijnste.

Batterijduur
De batterijduur (met notitieblokje voor aantekeningen) komt bij mij op ongeveer 28 uur. Hier zullen ongetwijfeld wat schoonheidsfoutjes meespelen, maar naar verwachting moet je er met ANC/Bluetooth wel 30 uur kunnen uitpersen. Met ANC uitgeschakeld zou het zelfs 60 uur moeten zijn volgens de fabrikant. Gemiddeld had de Mute BT destijds 28 uur met ANC en 50 uur met ANC uitgeschakeld, de Real Blue NC doet daar een klein schepje bovenop met 30 uur met ANC en 60 uur met ANC uitgeschakeld. Op basis van mijn gebruik met ANC ingeschakeld kan de Real Blue NC vermoedelijk wel 30 uur halen. Zo vermoed ik dat de 30 uur van Teufel getest is met één apparaat zonder onderbrekingen, iets wat in de praktijk zelden voorkomt.

De Real Blue NC de opvolger van de eerdere Teufel Mute BT, volgens mij blijft deze headset gewoon in de Teufel schappen liggen. Wel is de Real Blue NC het gepolijste model van de twee, met een net wat verbeterde ANC (ruisonderdrukking) dan de Mute BT. Het ontwerp, de afwerking en overige toevoegingen blijven allemaal een persoonlijke kwestie, oftewel subjectief.

De nieuwe ANC-chip levert een betere ANC beleving, wat zich uit in een verbeterde ruisonderdrukking. Meer geluiden, met name geluiden die herhaaldelijk of continue aanwezig zijn worden onderdrukt. Het gezoem van fans en het geluid van autobanden op het wegdek zijn hier goede voorbeelden van. Koop je de Real Blue NC om gillende kinderen te vermijden, dan zul je met de ANC functie ingeschakeld hier toch nog wat van meekrijgen. ANC is geen wondermiddel voor alles, het onderdrukt vooral geluiden die continue aanwezig zijn. Ook het geram op een Cherry MX toetsenbord weet de Real Blue NC qua geluidsproductie te reduceren.

Met ANC in- en uitgeschakeld is de geluidskwaliteit van deze headset goed te noemen. Teufel kiest voor een middenweg: neutraal. Net als de Mute BT, die overigens een vrij vergelijkbare geluidskwaliteit levert als de Real Blue NC. De headset knalt niet van je hoofd als het om bass gaat, maar zoekt eerder de diverse tonen zorgzaam op. De één zal het wat bescheiden noemen, terwijl het voor de ander precies goed is. Harde muziek met veel bass zal minder imposant klinken met de Real Blue NC. Hebben we het over instrumentale muziek, met veel tonen en klanken, dan laat deze headset zijn potentie juist zien.

Comfort en bediening is zeker niet onbelangrijk. De Real Blue NC zit lekkerder op mijn bolletje dan de Mute BT. Het strakke gevoel rondom de oren en vooral om het hoofd is weg. Wel vind ik de toegevoegde touch bediening op het rechteroor van de headset niet een grote meerwaarde. Je ziet in de praktijk vaak dat je muziek toch bedient via je telefoon. De gewenning van deze touch toetsen samen met de gevoeligheid zijn gewoon niet zo mijn ding. Het niet kunnen verwijderen van de batterij, iets wat wel op de Mute BT vind ik ook jammer. Het design van de Real Blue NC is net wat slanker hierdoor, maar offert tegelijkertijd deze feature op.

Voor circa 230 euro krijg je net wat meer aan ANC, een compactere headset waarvan de comfort naar mijn ervaring een stuk beter is dan dat van de Mute BT. Vooral de verbeterde ANC, comfort en de batterijduur zijn leuke toevoegingen. Wel moet je wat dieper in de buidel tasten, op het moment is de Real Blue NC 80 euro duurder dan de Mute BT met 150 euro, let wel op dat dit een actie is via de Teufel webshop, normaal kost de Mute BT 200 euro. Voor het prijsverschil van 30 euro is de Real Blue NC een dikke upgrade, waar de keuze mij heel makkelijk lijkt. Voor het prijsverschil van 80 euro denk ik toch nog een tweede keer na, en hou ik liever 80 euro in mijn eigen broekzak. Vergelijken we de prijzen nog even met de concurrentie, dan is de Real Blue NC een stuk goedkoper. Echter kan ik geen vergelijkingen maken, aangezien ervaringen met deze headsets ontbreekt.

tweakers - nomineer voor review van de maand

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Real-Blue-NC/low1.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Real-Blue-NC/low2.jpghttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Real-Blue-NC/low3.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Real-Blue-NC/low4.jpg

Heb jij ook een Teufel Real Blue NC (Zwart)?

Mooie review, ook de foto's! Top al die details.

Ik was eerst heel blij dat de Mute BT opgevolgd zou worden, vooral toen ik las dat de ANC beter was en het volume nog net een tikkie harder zou kunnen. Wat me echter verbaasde is het gebrek aan AptX ondersteuning. De Mute BT heeft dat wel. Om hier zeker over te zijn heb ik met Teufel gemaild, waar men dit bevestigde. Goed om te weten denk ik.
Ik merk namelijk zelf veel verschil tussen de standaard bluetooth SBC en AptX codec. Met SBC is het toch alsof je naar een slecht mp3tje luistert, met veel geslis. Deze hoofdtelefoon gaat het dus niet worden.

AptX is overigens iets wat bij Android en Windows, en Mac OsX speelt. iOS heeft geen ondersteuning voor AptX, wel voor AAC wat qua kwaliteit vergelijkbaar schijnt te zijn. Op de site van Teufel kan ik helaas niet terugvinden of AAC wel wordt ondersteund. Sowieso zijn fabrikanten vaak erg summier in hun specificaties op dit vlak. Verder moet een codec zowel door de hoofdtelefoon als door je telefoon ondersteund worden. Ook hier zie je gekke dingen: het goedkope Wileyfox ondersteund keurig AptX, maar Nokia niet en Huawei in maar een paar modellen.

Voor meer info, zie o.a.:
www.digitalaudioreview.ne...uth-about-bluetooth-audio
www.aptx.com/products

[Reactie gewijzigd door musicfreak op 16 december 2017 07:35]

Bedankt. :D Klopt Aptx heb ik tijdens de Teufel Mute BT review wel wat aandachtiger besproken. Gelukkig is dit ook aanwezig op de Real Blue NC. Nu ben ik toch wel benieuwd, heb je zelf de Mute BT?
Ehh nee AptX is juist niet aanwezig op de Blue NC, en ook niet op de Blue overigens!

Ik heb zelf de Mute, en had de Mute BT besteld. Echter ik vond het maximale volume en de lage tonen van de Mute BT wat achterblijven. Voor thuisgebruik heb je van dat mindere laag niet zo'n last maar mijn ervaring is dat op de fiets een beetje bas wel prettig is. Heb uiteindelijk een Sennheider 4.50 BTNC gekocht, die bevalt erg goed.
Ohhh niet. Ik was in de veronderstelling dat het juist wel was. Vond het al zo raar, bij de Mute BT stond het namelijk duidelijk vermeldt op de productpagina. Bij de Real Blue NC kon ik het helemaal niet terugvinden. Zonde... :(
Ja, erg jammer. Het grappige was dat de medewerker van de klantenservice ook duidelijk liet doorschemeren dat 'ie het een rare keuze vond. Ik zal eens opletten wat Teufel gaat doen qua AptX support bij nieuwe producten die ze uitbrengen. Volgens mij is hun laatst uitgebrachte product de update van de (mega grote) rockster speaker. Die ondersteund wel AptX (kijk bij specificaties - aansluitingen).
Klopt! Volgens mij is de implementatie van AptX niet zo duur. Ook goedkopere setjes van andere merken hebben AptX.
Leuke review om te lezen, het is dat ik al een sony NC headphone heb anders had ik deze zeker een kans gegeven.
Bedankt! De Bose QuietComfort 35 toevallig? Hoe bevalt deze headset?
nee, er staat sony bij mijn reactie ;)
Het is een Sony MDR 770 productreview: Sony MDR-ZX770BN (Zwart) review door Pinin
Een fantastich ding !voor het geld! Een QC35 schijnt beter qua NC te zijn, maar 4x de Sony prijs.
Oeps, volledig verkeerd gelezen. :P Ik ga 'm zo even lezen, ben benieuwd!
Leuk dat Tina ook even voorbij komt in je review :9
Degelijk draadloos headsetje voor de prijs hoor. Mooie review!
+3 , im blue ! dabadie dabadai ?
Dat is wel een favoriet. :D Woon jij ook in een blauw huis met een blauw raam?
Mooie lucht op de foto's! :P

Verder een hele gave review. +3!
Mooi hé! :D Met je hoofd in de wolken terwijl ANC aanstaat. :P
Fijne review! Zojuist is mijn teufel mute bt gebroken!! Echt groot verdriet.. Heb meteen de klantenservice gemaild dat ik vervanging wil. Het vreemde is dat dit al de tweede keer is met de mute bt, toendertijd een nieuwe opgestuurd gekregen en deze heeft het zo'n 8 maanden volgehouden. Hoe is je gevoel over build quality met deze real blue NC?
Build quality van de Real Blue NC voelt net nog wat steviger dan de Mute BT. Ik denk dat dit mede door het gesloten systeem komt (geen batterijklepje met kunststof kapjes). Hierdoor voelt het net wat meer als één geheel.
Hoe goed is de omgeving te horen zonder anc?
Is hij te gebruiken voor op de fiets of blokkeert hij te veel?
Ik zou je ANC aan niet aanraden als je zelf bestuurder bent van een voertuig. :) Zonder ANC zou het wel mogelijk zijn. :)
Maar hoeveel omgevings geluid hoor je als die uitstaat?
Ik zoek namelijk een wireless koptelefoon die gebruikbaar is op de fiets
Zonder ANC doel je dan op? Dan zul je auto's (met name banden op het wegdek) heel lichtjes horen. Noodsignalen of overige signalen (fietsbellen et cetera) zullen nog hoorbaar zijn. Let wel op dat de oorkussens met imitatieleer (leatherette) wat dempen. :) Beantwoord dit je vraag?
Helemaal top bedankt!
You're welcome! :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 27 december 2017 14:07]

Mooie review!,
Sinds vandaag ook eigenaar van een Teufel Real Blue NC.
Het valt mij wel tegen dat AptX ontbreekt. Ik kan me het zelfs bijna niet voorstellen!
Ik was er blindelings vanuit gegaan dat deze Teufel dat wel ondersteunde.
Op deze site is te zien welke duivels de ondersteuning wel hebben:
Ik heb de Airy hier ook nog liggen, en ga eerst eens een weekje verglijken.
Wat me wel opviel is het draagcomfort en de prachtige basweergave van de real blue t.o.v. de Airy.
Het zijn geweldige producten en meerdere reviews op het wereld wijde web wijzen uit dat de Real Blue nauwelijks onderdoet voor de Bose QuietComfort 35 II waar je ¤140 meer voor moet aftikken.

[Reactie gewijzigd door gmgep op 7 januari 2018 11:12]

Hiya, ben super benieuwd wat je bevindingen zijn!