Acer Predator Z35P Zwart - Reviews

Specificaties 35" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Acer Predator Z35P Zwart Review

GOTD 8 december 2017, laatste update op 11 december 2017, 662 views Product gekocht

Acer Predator Z35P Zwart

Dit Ultra-Wide scherm richt zich op de gamers. Met 120Hz op een VA scherm zul je je vijanden snel zien. Als jij jezelf een gamer noemt moet dit voor jouw een droom scherm zijn

Pluspunten

• 120Hz overclocking zorgt voor een enorm soepel beeld
  • Curved scherm zorgt ervoor dat je midden in de actie zit.
  • Met G-Sync geen last van tearing
  • Haarscherp beeld
  • OSD is makkelijk te besturen
  • Niet heeft een grotere WOW-factor dan dit scherm

Minpunten

• Enorm groot, past lang niet op ieder bureau
  • Kleurwaarden zijn niet goed genoeg voor professionele photo-shoppers.

Misschien ken je het wel, je hebt je salaris gekregen en dat wil je zo snel mogelijk uitgeven aan computer meuk. Zo gaat dat bij mij in ieder geval wel. Nu kom ik vaak weg met ‘’kleine’’ aankopen van zo een 300 maar voor dit scherm van maar liefst 1100 is toch echt een betere smoes nodig. Ik heb de aankoop van dit scherm goed moeten maken met twee kittens. Geen probleem, ik heb mijn scherm!

Ja, je leest het goed 1100 voor een scherm. Nu heb ik het liever niet over de prijs van de spullen omdat je deze van te voren weet. Ik hou er ook niet van om als minpunt ‘’Prijs’’ neer te zetten. Dat zal ik ook niet doen, wel gaat de verwachting van een product enorm omhoog. Mijn vorige scherm van 300 had last van tearing, iets wat niet zo erg is voor die prijs. Als je een scherm koopt in deze prijscatogorie wil je alleen het beste hebben en neem je geen genoegen met minder dan het allerbeste.

Toen in oktober de kittens mijn stoel, bank en muismat aan het slopen waren met hun vlijmscherpe nagels en de maandelijkse teleurstelling gestort was, trok ik mijn pinpas met bijbehorende scanner. De dag was aangebroken om 1100 over te maken naar de rekening van informatique.nl. Gelukkig wordt het pakket gratis verzonden en de volgende dag geleverd.

Na enkele uren kreeg ik het bericht dat het pakket was afgegeven aan PostNL, het lange wachten kon beginnen. Rond half 5 zou het pakket bezorgd worden. Het lijkt inmiddels een traditie te worden, want om half 8 in de avond was daar eindelijk mijn nieuwe scherm. Het pakket moest ik zelf maar uit de transporter halen want zo iets groots wordt niet getild door de PostNL. Nouja, wat een aanstellers denk je dan, tot je het pakket ziet. MY F#$%*#G GOD, wat een immens grote doos.

Tijdens het uitpakken heb ik ongeveer een half uur lang het gezicht getrokken van een puber die Justin Bieber voor het eerst ziet. Zelfs al staat het scherm niet aan, word je weggeblazen door de enorme omvang en gewicht van dit beest. Goed, leuke intro, ga nou maar eens wat vertellen over de specs en zo van dat scherm! Goed, komt voor elkaar!.

Specificaties

Het scherm heeft een diagonaal van 35 Inch, wat in normale mensentaal 88.9 cm is. Het scherm is UW-QHD beter bekend als Ultra-Wide. Ultra-Wide betekent dat de pixels verdeeld zijn in een verhouding van 21:9. Voor iedere 21 pixels in de breedte gaat het scherm er 9 omhoog. Totaal komt dat neer op 3440*1440P. De breedte is te vergelijken met dat van een 4k scherm en de hoogte met die van een 1440p scherm.

Het scherm heeft een standaard refresh rate van 100Hz, deze kan overgeclockt worden tot 120Hz. Om de pixels snel genoeg van kleur te laten veranderen, is er gekozen om het scherm uit te rusten met een VA panel. Hierdoor heeft het scherm minder mooie kleuren dan bijvoorbeeld een IPS scherm. Als ik mijn oude scherm naast de z35p zet, zie je ook overduidelijk een verschil, IPS is stukken mooier. Toch valt dit tijdens normaal gebruik niet op.

Een belangrijke reden voor de hoge prijs is de toepassing van G-Sync. Deze technologie die ervoor zorgt dat ieder beeldje op tijd aangeleverd wordt bij het scherm is nogal duur. Hiervoor moet in het scherm een apart PCB worden toegevoegd, dit brengt extra kosten met zich mee. Ook moet er nog licentie kosten worden betaald. Hiermee kom je al snel op een 200 extra aan kosten. Als voordeel heeft dit wel dat je geen last hebt van tearing. Bij trearing worden twee frames tegelijkertijd weergegeven.

Een voorbeeld van tearing.

Het scherm bevat twee speakers, de speakers zijn van redelijke kwaliteit. De vraag blijft natuurlijk wel wie koopt er zo een duur scherm en bespaard dan vervolgens geld door geen goede headset of aparte speaker set te kopen.

Onder aan het scherm bevinden zich de verschillende aansluitingen, deze zijn zeer moeilijk bereikbaar door een overhangend stuk plastic. Als je de HDMI gebruikt, kun je maximaal op 50Hz spelen. Dit is natuurlijk veel te weinig voor dit scherm. De Displayport blijft daarom als enige optie over.

Bij het scherm zit ook een voeding, deze is uitgerust met een groot blok. Deze kun je niet makkelijk wegwerken. Dit grote blok is nodig omdat het scherm nogal wat stroom slurpt uit je stopcontact. Het hangt voor een groot deel af hoe helder je het beeldscherm hebt staan, maar dit zal al snel neerkomen op ongeveer 50w per uur.

De afmetingen van dit scherm zijn enorm. Het scherm is maar liefst 84 cm breedt en past daardoor niet snel op je bureau. Daarnaast is hij ook nog eens 30,9 cm diep. Dit zorgt ervoor dat het scherm een behoorlijk eind naar voren komt op je bureau. Met name de uitstekende poten van de voet kunnen voor problemen zorgen. Als je dit scherm gaat kopen raadt ik aan om eerst even met een centimeter aan de gang te gaan. Dit gevaarte weegt ook nog eens 12,5Kg even je scherm verzetten is dus een behoorlijke klus.

Benchmarks

Dan nu de benchmarks. Misschien is dit een wat vreemd gekozen naam, omdat het om een scherm gaat. Voor een deel zal ik hier bespreken welke metingen ik heb kunnen doen met mijn SpyderPro 5. Ook zal ik hier feitelijke waarnemingen bespreken zoals het aantal USB aan de achterkant van het scherm. Als laatste zal ik wat objectieve waarnemingen bespreken zoals hoe gamen voelt op dit scherm.

Het scherm kan 100% van het sRGB kleurenspectrum weergeven dit is voor gamen en media doeleinden genoeg. Voor professioneel gebruik komt dit scherm tekort met 82% van AdobeRGB is de kans groot dat kleuren niet goed overeenkomen. Omdat dit scherm gericht is op gamen zie ik dit niet als minpunt.

De minimale helderheid is 54,6 cm/m en de maximale helderheid is 343,9 cm/m. De maximale helderheid is zo fel dat je ogen hiervan pijn gaan doen. Ik gebruik het scherm op 40% helderheid en dit is ongeveer 180 cm/m.

Out of the box heeft dit scherm een gamma van 2,3 dit is wat aan de hoge kant. Via het ODS kun je de gamma makkelijk aanpassen naar je eigen voorkeuren.

Aan de achterkant van dit scherm, vind je 4 USB’s. Handig als je bijvoorbeeld je telefoon of headset wilt opladen tijdens het gamen. Deze kunnen niet gebruikt worden voor invoerapparatuur zoals een muis of toetsenbord. Ook data overdracht met een USB-stick is niet wel mogelijk.

Naast gamen kun je dit scherm ook gebruiken voor werk, er passen zonder moeite drie webpagina’s naast elkaar.

Het on screen display (ODS) werkt vrij soepel. Onder aan het scherm, naast de aan/uit knop, zitten vijf vrij grote knoppen. Deze kun je gebruiken om door het ODS te navigeren. Iets wat bij een scherm nog wel een wat moeilijk wil zijn. Niet bij dit scherm, na twee keer misdrukken heb je door hoe het ODS werkt en kun je snel aanpassingen maken. Er zijn verschillende voorgeprogrammeerde instellingen waar je gebruik van kunt maken. Deze hebben vooral met kleur te maken. Al snel zul je je eigen instellingen gebruiken. In dit menu kun je ook het scherm overclocken, hiervoor moet je het scherm opnieuw opstarten voordat het effect heeft.

Gallery

Het eerste wat opvalt aan dit scherm is zijn enorme omvang. Met een breedte van bijna 85 cm past hij zeker niet in ieder bureau. Je koopt dit scherm ook maar met n reden en dat is je gaming setup helemaal af maken. Standaard zit dit scherm op 100Hz, maar met een overclock kun je dit opschroeven naar 120Hz. Dit geeft een soepel gevoel tijdens het gamen. Om de pixels snel genoeg van kleur te laten veranderen, is er gekozen voor een VA scherm. Dit scherm heeft in totaal 100% sRGB en maar 82% van AdobeRGB. Dit scherm kun je dus niet gebruiken voor het professioneel bewerken van foto’s en video’s. Zolang je dit scherm gebruik voor gamen en bijvoorbeeld films of series kijken is dit ook geen enkel probleem. Je merkt niet dat er te weinig kleuren zijn. Wat je wel duidelijk merkt is dat het VA scherm een stuk minder mooi is dan bijvoorbeeld een IPS scherm.

Het scherm bevat ook G-Sync waardoor je geen last hebt van tearing. Hierdoor is het scherm wel extra duur, maar liefst 1100. Naast dit bedrag heb je ook nog eens een videokaart nodig die minimaal 100 frames haalt op 3440*1440P je komt dan als snel uit op een GTX1080 of een GTX1080Ti.

Het scherm kun je makkelijk instellen met het OSD, de knopen aan de onderkant zijn vrij groot. Hierdoor is het niet moeilijk om alle mogelijke instellingen te veranderen. Aan de achterkant van het scherm zitten 4 USB’s deze kunnen alleen gebruikt worden voor het opladen van bijvoorbeeld je telefoon of headset. Ook kan dit gebruikt worden voor data overdracht.

Dan blijft er nog maar 1 vraag over, is dit scherm de 1100 waard. Ja, ik denk van wel je betaald natuurlijk de hoofdprijs voor een top of the line product. Hiervoor krijg je alles wat je van een scherm mag verwachten. Ik ga nog heel lang genieten van dit scherm en vele uurtjes hiermee doorbrengen.

Update: Aanpassingen gemaakt mbt. USB hub.

Heb jij ook een Acer Predator Z35P Zwart?