Anker Zolo Liberty+ (Zwart)

Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Anker Zolo Liberty+ (Zwart) Review

hrigteri 4 december 2017, 237 views

Anker Zolo Liberty+ (Zwart)

Deze bluetooth earbuds zijn het resultaat van een kickstartercampagne. Zolo is een dochteronderneming van Anker en daarmee zijn de verwachtingen hoog. Na een weekje testen is mijn gevoel overwegend positief: alles aan het product voelt premium aan, zowel het in-oor gevoel, de verpakking, de afwerking, en het allerbelangrijkste: de geluidskwaliteit.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Wireless
  • Ondersteuning voor Google Assistant
  • Batterijduur
  • Comfortabel
  • Opbergdoosje heeft oplaadfunctie
  • Design
  • Waarschuwing als de earbuds 'te' ver van je telefoon weg zijn

Minpunten

• Incidentele haperingen in verbinding
  • Geen stekker bij USB oplaadsnoer
  • Premium prijs

Van de meeste producten is tegenwoordig de verpakking een goede graadmeter hoe 'premium' een product is. De Zolo Liberty+ voldoet hier ook aan. De earbuds zitten verstopt in een zeer mooie verpakking. Een van de eerste dingen die opvalt is het opbergdoosje, zodra je deze uit de verpakking haalt zal het eerste gevoel zijn "Die is zwaar!", maar dit doosje is ook gelijk een oplader voor de oordopjes. Mijn tweede gevoel daarbij was dat ik dit een mooie vinding vindt. Het doosje voelt - zoals alles - premium aan.

Het opbergdoosje (de 'Powercase') kan met een USB draad worden opgeladen. Een stekker voor in een stopcontact om met dat USB draadje je Powercase te kunnen opladen is helaas niet meegeleverd.

De oordopjes zelf zien er mooi uit, niet te groot en kun je makkelijk in je oor steken. Zorg wel er even voor dat je de L in je Linker oor stopt en de R in je Rechter oor, anders passen ze niet erg lekker :) Handig ook zijn de extra setjes aan rubbertjes die je kunt gebruiken om de earbuds comfortabel en strak in je oor te krijgen. Zodra je het juiste setje gevonden hebt: top! Ik heb met de meeste oordopjes dat ze snel uit mn oor vallen, de Liberty+ blijven echter perfect zitten waar ze horen.

Verbinden met de telefoon is makkelijk genoeg, bluetooth aan, app downloaden en klaar. Muziek aan en genieten maar. Verder draagt de app niet heel veel bij.

Op dat moment zag ik mijn vriendin haar mond wel bewegen, maar ik hoorde alleen maar Metallica. Active Noise Cancellation: check!
De Liberty+ heeft ook 'Transparency', het tegenovergestelde van de noise cancellation - een functie die bijvoorbeeld ook bij Bose QuietComfort aanwezig is - dat is handig om even te kunnen luisteren naar wat iemand te vertellen heeft, zonder de earbuds uit je oren te moeten halen. Het is echter niet iets wat je lang aan wilt laten staan, omdat je dan een continue ruis in je oren hebt. Wanneer je aan het reizen bent en de stewardess of de conducteur komt langs kun je met deze functie dus even communiceren met je omgeving en dan daarna weer terug naar de muziek.

Zowel active noise cancellation als de transparency functies werken prima, maar iets er tussenin is er niet. Dus als je de earbuds in hebt en er zijn andere mensen om je heen die met jou proberen te communiceren, dan zal je toch met enige regelmaat de oordopjes uit je oren moeten halen (of iemand die doet het voor je). Ik gebruik zelf dit soort oordopjes eigenlijk uitsluitend tijdens reizen en daar zijn ze perfect voor, bij thuisgebruik met huisgenoten om je heen is het minder handig.

Ik ben zelf helemaal Google-minded, helemaal sinds ik de Google Home heb staan. Dubbel het ingebouwde knopje op een van de earbuds indrukken activeert de Assistant. Enkel indrukken (of dubbel indrukken) van links, of het indrukken van rechts, elk heeft zn eigen functie. Zo kun je dus de assistant oproepen, of volgend/vorig nummer in je playlist. Handig.

Inmiddels was ik in de keuken wat drinken gaan halen terwijl ik mijn telefoon in de woonkamer had laten liggen. De bluetooth verbinding begon direct te haperen toen ik bij de koelkast was aangekomen. Ook toen ik mijn telefoon (een Samsung A5 2017) in mn broekzak had zitten heb ik een paar keer haperingen van de verbinding gehad. Dat is absoluut niet acceptabel voor een fijne muziek beleving. Zolang de telefoon en de earbuds 'in het zicht' van elkaar waren, had ik dit probleem niet. Op mn vriendin haar telefoon (een wat oudere ZTE) was dat probleem er niet. Tja.

Na meerdere keren in relatief korte tijd de earbuds in/uit mn oor te hebben gehad begon ik ook last van een irriterend gevoel aan mijn oren te krijgen.
Al met al vind ik mijn Bose in-ear QuietComfort wel iets comfortabeler bij langere tijd gebruik, maar dat is misschien ook wel een geval van gewenning. Grootste voordeel van de Zolo Liberty+ is natuurlijk wel 100% wireless!

Mijn eerste indrukken zijn dus overwegend positief van deze zeer premium set, de haperingen in de bluetooth verbinding zijn voor mij persoonlijk wel een dealbreaker. Op dit moment is mijn vriendin dus een uitermate blije gebruiker van deze earbuds.

Heb jij ook een Anker Zolo Liberty+ (Zwart)?