Specificaties Radiogestuurde muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Eminent EM3161 Wireless Laser Mouse 1600dpi Review

GAIAjohan 6 februari 2010, laatste update op 6 februari 2010, 303 views

Eminent EM3161 Wireless Laser Mouse 1600dpi

Pluspunten

• Goede ergonomie
  • Stevige muis
  • Lasertechniek
  • Hoge precisie

Minpunten

• Dit type muizen zijn prijzig naar mijn mening.
  • Goedkoop kunststof aan de zijkanten van de muis.

Vooraf
De muis is gekocht voor bij mijn laptop. Ik vind werken met een gewone muis altijd al beter dan een touchpad en wilde eindelijk een échte notebookmuis die draadloos was.
Ik zocht eigenlijk een kleine draadloze notebookmuis voor minder dan ¤20, liefst met 5 knoppen. Dit was onmogelijk als ik geen Trust of Sweex wilde.
Op de dag dat ik deze muis kocht liep ik toevallig rond in de lokale Mediamarkt en zag deze muis liggen voor ¤19,99. Hij voelde goed aan qua ergonomie en ik heb goede ervaringen met producten van Eminent. Het enige nadeel vond ik het gebrek aan knoppen.

Ingebruikname
De plastic verpakking is vrij irritant, maar als je die eenmaal open hebt kom je bij de muis terecht. In de verpakking vinden we 2 AAA-batterijen, de USB-receiver en de muis.
De USB-receiver is één van het nano-type en dus zo klein mogelijk gemaakt. Hij steekt hooguit 1 cm buiten de USB-poort uit. De twee AAA-batterijen worden in de muis gestopt en we kunnen werken nadat Windows 7 de muis heeft geaccepteerd als nieuwe device. Er komen geen speciale drivers van Eminent aan te pas.

De muis
De muis is vrij standaard. 3 knoppen en een scrollwiel, daar houden de functionaliteiten wel op. De knoppen hebben wat weerstand nodig, maar ze klikken goed. Het geluid komt niet hard door. Het scrollwiel scrollt ook gemakkelijk zonder nare bijgeluiden, terwijl de klikken wel duidelijk voelbaar zijn.

De muis ziet er qua uiterlijk goed uit naar mijn mening en ligt erg lekker in de hand. Ik kan er nog redelijk met mijn hand op steunen zoals ik met normale muizen doe. Het kunststof op de muis is aan de zijkanten vrij goedkoop maar wel stevig en op de muis zit er een soort rubber laagje overheen die goed aanvoelt. Er komen verder geen rare kraakjes van de muis af tijdens gebruik.

De ontvanger heeft zoals eerder gezegd een eigen plekje in de muis. Als je de ontvanger in de sleuf doet gaat er ook een fysieke schakelaar om in de muis, waardoor de muis dan geheel uit is. Als je de muis enkele minuten niet gebruikt, terwijl de computer aan is gaat ie ook in een slaapstand. Je haalt hem eruit door middel van een druk op de linkermuisknop. Na ongeveer een maand zijn de batterijen die bij de muis geleverd werden nog niet leeg.

Precisie
De muis heeft een dpi van 1600 wat voor een zeer precieze muis zorgt. Alleen de voetjes zijn niet mijn favoriete. Ze zijn vrij hard wat niet echt prettig voelt op een niet geheel egale tafel. Dankzij de laser-techniek werkt de muis wel op vrijwel elk oppervlak.

Al met al een leuke muis die lekker in de hand ligt en een goede precisie levert. Ik vind de prijzen van alle kleine muizen tegenvallen vergeleken met de features, daarom een wat lager cijfer op de prijs. Eminent is nu eenmaal geen A-merk, en dan ben ik al ¤20 kwijt voor een simpele muis. Al zou ik bij MS en Logitech zeker ¤30 kwijt zijn voor hetzelfde als ik er lasertechniek en een kleine ontvanger bij wilde.
De prestaties van de muis zijn zeer goed bij een schijnbaar laag batterijverbruik.

Heb jij ook een Eminent EM3161 Wireless Laser Mouse 1600dpi?

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe muis met minimaal 5 knoppen (dus die Back&Forward knoppen erbij) maar de zoektocht loopt niet lekker... je komt inderdaad al snel uit op Trust en dat soort B-merken. Ik heb nu ook een Trust en ik wilde dit keer wat kwaliteit (voor niet al teveel geld) in huis halen, maar dat schijnt alleen mogelijk te zijn met 3 knoppen...