Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

JBL T110BT (Zwart) Review

eelkef 3 februari 2018, 356 views

JBL T110BT (Zwart) (Product gekocht)

Prima geluid en prijs/kwaliteit verhouding. Gemakkelijk als je 1 apparaat gebruikt. Niet handig als je wifi nog op 2,4 GHz zit.

Pluspunten

• Goed geluid
  • 6 uur op accu

Minpunten

• Zachte ruis
  • Wifi snelheden (2,4 GHz)

De JBL T110BT heb ik aangeschaft op aanraden van Tweakers in de Sinterklaas lijst. Ze werden aangeprezen als prima Bluetooth oortjes voor een lage prijs.

In de review zal ik ingaan op hoe de oortjes bevallen voor dagelijks gebruik tijdens reizen, werk en ontspanning.
Maar eerst even een eerste indruk. De oortjes komen in een nette verpakking met 3 maten oordopjes, een omkeerbare USB-A naar micro-USB kabel en een handleiding. Het omwisselen van de oorschelpjes is wel lastig, trek hier rustig een kwartier voor uit. Voordeel is dat ze daarna niet zomaar los raken. :+

Geluid

Ik heb geen fancy meetapparatuur voor het testen dus zal hiervoor mijn oren gebruiken.
De muziek klinkt prima. De bas komt goed naar voren, dit past prima bij mijn muzieksmaak en is niet overdreven. Op hoog volume klinken de hoge noten wat schel, verder komt er prima geluid uit.
Als er geen geluid op staat is er een zachte ruis te horen. Dit vond ik niet storend, zeker niet omdat als je de oortjes in heb er wel muziek of iets op staat.

Accuduur

Volgens de specificaties zou je 6 uren kunnen luisteren naar muziek. Dit komt redelijk overeen met mijn ervaring tot nu toe. Wel verwacht ik dat naarmate de accu vaker op- en ontladen is de accuduur achteruit zal lopen.
Als de accu bijna leeg is geven de oortjes 4 keer een geluidsignaal voordat ze uitgaan. Hierdoor weet je dat de muziek bijna ophoudt. De accuduur van 6 uren is genoeg om een werkdag door te komen, daarnaast zijn ze in ongeveer 30 minuten weer volledig opgeladen.

Gebruik

Aan de kant van het rechter oortje zit een afstandsbediening, hiermee kan je het volume regelen, muziek pauzeren/starten en vorige/volgende nummer starten. Ook zit er een microfoon in welke je kan gebruiken voor spraakoproepen.
Ook zitten er waarschijnlijk magneetjes in de oortjes, ze klikken namelijk aan elkaar. Dit is handig als je ze opbergt of even laat hangen, dan bungelen ze minder rond.

Het voordeel van Bluetooth oortjes is dat er geen kabel naar de telefoon gaat, hierdoor kan de connector niet breken of dwars zitten. Ook kan je bijvoorbeeld de oortjes inhouden terwijl je even bij de laptop wegloopt, let hierbij wel op het beperkte bereik van de Bluetooth verbinding.
Ook geven de oortjes door hoe vol de batterij nog is. Dit is te zien op Android, maar heb ik niet gevonden in Windows.

Problemen

Tijdens het gebruik ben ik een aantal problemen of onhandigheden tegengekomen.
  • Als het wifi-netwerk dat je gebruikt op 2,4 GHz zit kan je verbinding erg langzaam worden. Doordat Bluetooth namelijk ook op 2,4 GHz zit moeten ze de zendtijd onderling verdelen en Bluetooth heeft hierbij voorrang op de wifi. Hierdoor wordt vooral jouw internet erg langzaam, anderen kunnen er totaal geen last van hebben. De oplossing hiervoor is het gebruik van een wifinetwerk op 5GHz. Dan hoeven ze geen zendtijd te delen en kan je dus normaal internetten.
  • Gebruik op meerdere apparaten is lastig. Als je met je oortjes naar een ander apparaat wil luisteren moet je er voor zorgen dat het het gekoppelde apparaat niet kan bereiken. Hierdoor kan je je de oortjes koppelen aan een ander apparaat.
    Als je dus even snel vanaf een ander apparaat wil luisteren kost dit wat moeite. Dit is geen probleem als je maar 1 apparaat gebruikt. Maar als je geregeld even wilt wisselen tussen bijvoorbeeld de laptop en de telefoon wordt dit vervelend.

Overall ben ik tevreden met de aankoop van de JBL T110BT. Voor de prijs krijg je prima geluid en de accu houd het lang genoeg uit om een dag lekker naar muziek te luisteren.
Ondanks de minpunten maak ik met plezier bijna dagelijks gebruik van de oortjes. Voor deze prijs kan ik ze aan iedereen aanraden.

Heb jij ook een JBL T110BT (Zwart)?

Dat brede ding waar 'JBL' op staat. Wat is dat? Is dat de ontvanger? Meestal zit deze in de afstandsbediening verwerkt, weet jij waarom JBL op verschillende modellen voor een andere aanpak gekozen heeft?
Die 2 brede dingen met JBL er op zijn de afstandsbediening en (denk ik) de accu. Hierin zit volgens mij ook de antenne verwerkt en alles.
Ik weet niet waarom ze het op andere modellen anders hebben. Persoonlijk vind ik de symetrie die er is wel mooi en verdeelt deze vorm het gewicht ook gelijk over beide oortjes.
Die botsing met WiFi klopt voor zover ik de techniek begrepen heb niet helemaal: Bluetooth maakt nl. gebruik van een spectrum van 79 frequencies en springt meteen weg als daar een ander signaal op te vinden is, zie: https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1273359
De vertraging op de WiFi was doordat de laptop waarop ik bezig was en met Bluetooth en met 2,4 GHz WiFi verbonden was. Daarbij zag ik in taakbeheer dat de 2 elkaar afwisselden. Het YouTube filmpje dat ik aan het zien was lade voor geen meter.
Toen ik via een 2,4 GHz hotspot een speedtest deed was deze veel trager dan de 5 GHz speedtest via dezelfde hotspot.

Dit komt denk ik omdat mijn laptop niet op 2 kanalen tegelijkertijd kan communiceren op 2,4 GHz. (bluetooth en WiFi zitten dacht ik op 1 chip)
Toen ik daarom overschakelde op 5 GHz was de afwisseling tussen Bluetooth en WiFi verdwenen.

Het probleem ligt dus denk ik in de chip, en niet in het feit dat ze over elkaar heen aan het schreeuwen zijn.
Zou kunnen idd! Goeie oplossing iig om voor 5GHz te kiezen. Dank voor de extra uitleg!
Of voor bekabeld internet, als dat mogelijk is ;)
Geen probleem.
Ja of gewoon een koptelefoon met een draadje he ;)

Ben zelf in afwachting van een bluetooth audio receivertje, zal erop neer komen dat ik vooral muziek vanaf laptop en phone (=WiFi) ga streamen naar die ontvanger (aangesloten op versterker), was al benieuwd wat dat met m'n WiFi conx gaat doen vandaar dat ik me erin verdiept had.. we shall see (kan helaas niet naar 5GHz hier want wordt niet door alle hw ondersteund). Hopelijk lag het echt aan dat radiokaartje van jou.