Harman Kardon HK 3490 Review

MauvL 6 maart 2010, laatste update op 6 maart 2010, 7.733 views

Harman Kardon HK 3490

Pluspunten

• Krachtig geluid
  • The Bridge (eigen docking systeem voor iPod)
  • Veel kwaliteit voor betrekkelijk weinig geld

Minpunten

• Knoppen slecht zichtbaar in mindere lichtomstandigheden (zie foto 3)

Geluidskwaliteit Score: 4
N.B.: op 6 maart 2010 ge-edit i.v.m. aan schaf The Bridge II. Zie onderaan de review.

Mijn oude Grundig-set was eigenlijk allang aan vervanging toe. Deze receiver had wel 2 cd-spelers en 2 dvd-spelers overleefd, dus hoog tijd.
Mijn eisen voor een nieuw apparaat:
- 2.0 (of 2.1) speakersysteem (ben meer audiofiel dan videofanaat)
- mogelijkheid voor meerdere AV aansluitingen
- CD-aansluiting
- geschikt om aan te sluiten op toekomstig mediacenter op basis van NAS
- niet te veel toeters en bellen aan de voorkant
- dus eenvoudig te bedienen
- circa 2 X 80W
... en nog getwijfeld of ik alsnog een phono aansluiting zou willen om de platenspeler weer tevoorschijn te kunnen halen.

Zoekwerk
Ik ben begonnen op Tweakers, maar vond daar niet voldoende vergelijkingsmateriaal. Veel 5.1 en 7.1, maar weinig 2.0/2.1 gewaardeerd.
Vervolgens georienteerd op diverse andere sites, maar de sites van audiogon tot alatest lieten me eigenlijk geen andere keus: de HK3490 heeft een ongelooflijk fraaie prijs-/kwaliteitverhouding.

De koop
Op pricewatch stond een bedrijf bovenaan die nog niet was beoordeeld. Ik heb getwijfeld, maar het prijsverschil was behoorlijk: ¤ 369 plus ¤ 10 voor de verzending.
Dat is minimaal 20 euros onder de huidige prijs. De "winkel" was bij mij in de buurt, dus heb ik toch de gok maar gewaagd.
Zie verder mijn shopreview van Elektronica Outlet )

Uiterlijk
De receiver ziet er mooi uit. Groot volumeknop, kleine knopjes voor de sourceselectie en zenderkeuze.
Dat laatste is tevens een minpuntje: ze zijn lastig te zien in mindere lichtomstandigheden.
Als de receiver in een kast staat waar moeilijk licht bij kan komen is het bijna niet te doen om zonder meer het juiste knopje te vinden. (zie ook foto 3)
Als de receiver standby staat is een indicatielampje links oranje. Als-ie aan staat is het wit, net als de binnenzijde van de volumeknop.
Met de afstandsbediening zijn beide lichtjes te dimmen, hoewel de receiver dit niet onthoudt. Als het de volgende keer van standby wordt gehaald, is het licht weer op volle sterkte.

Installatie
Bijgeleverd: AV-snoertje, afstandsbediening, batterijen.
Het viel op dat de receiver een pittig gewicht heeft: ruim 10 kg. Maar dan staat er ook wat.
Eerst maar eens de boxen aangesloten. Goed op de rood/zwart aansluiting letten en graag gebruik maken van een goede kabel. Minstens 4 kwadraat.
Vervolgens de FM kabel (UPC) aangesloten, de DVD, de CD en nu eerst maar eens het geluid uitproberen.

Zenders van de radio kunnen op 2 manieren op 30 voorkeuzestations worden geprogrammeerd. Handmatig of door een scan. Aangezien ik toch (ouwerwets) radio 1, 2, 3 enzovoort op een rijtje wil, heb ik de eerste 15 alvast handmatig geïnstalleerd.

Geluidskwaliteit
Ok. Links / rechts goed. Niet spannend. CD erop en even luisteren naar de standaard hoge en lage tonen.
Niet slecht. Mooi midden, stevige maar niet overheersende lage toon. Goede hoge tonen, maar naar mijn smaak kon daar iets af en de lage weer iets bij. Niet veel. Mooi, tevreden.

Leuke is dat hoge/lage tonen en de balans achter een klein klepje zit. Makkelijk: klepje eruit wippen en de knopjes komen naar buiten. Draaien en bijstellen, knopjes indrukken en klepje er weer op.
Veel hoef je dit niet te doen dus vind ik dit een doordacht systeem.

De ontvangstkwaliteit van de radio bij UPC is wisselend, maar de zenders die het goed doen zorgen ook dat de kwaliteit van de HK3490 goed tot zijn recht komt.

Overige aansluitingen
Mooie is dat de iPod aangesloten kan worden via The Bridge. Een eigen dockingsysteem van Harman Kardon, wat met de afstandsbediening volledige functionaliteit van de iPod geeft.
Er zijn ook 2 digitale aansluitingen, coax en optisch.
Naast de AV-aansluitingen, CD, Phono (jawel!), etc. is er ruimte voor 2 subwoofers en 2 sets speakers.
Tevens zit er een aansluiting voor een externe infraroodontvanger, zodat je de afstandsbediening kan gebruiken als de receiver in een gesloten kast staat.
Aan de achterzijde zijn 2 stuks lichtnet-aansluitingen. Deze werken echter niet als de receiver op standby staat. En tenslotte de netschakelaar om het helemaal uit te schakelen. Wel "groen", maar erg lastig om daar nog bij te kunnen op de tast :)

Gebruikervaring
Ondanks de slechte zichtbaarheid van de knopjes is het een makkelijk apparaat. Misschien is het sowieso tijd om een universele afstandsbediening aan te schaffen van Logitech.
De beleving van geluid is zoals gezegd goed.
Het apparaat kent 3 DSP (digital sound processor) modes: stereo, dolby virtual surround wide (als boxen dicht bij elkaar staan) en dolby virtual surround REF. Het blijft virtueel, want sommige dvd's lieten weinig verschil horen, maar klonken wel 'ruimtelijker' dan stereo.
De afstandsbediening is voor dit soort instellingen altijd nodig, die zitten niet op de knoppen op de receiver zelf. Ook heeft de afstandsbediening knoppen die handig zijn als je ook een HK dvd of cd speler hebt. Die heb ik niet.

De optische uitgang was voor mij aanleiding om op allekabels.nl een optisch kabeltje te kopen en aan te sluiten op de mediabox van UPC. Helaas blijkt dat niet te werken op kanalen die in HD uitzenden. De receiver kan alleen PDC aan.
Om een optische uitgang te kunnen gebruiken moet wel één van de ingangskeuzeknoppen aan de voorzijde worden gekoppeld.

De radio kan desgewenst ook zenders zoeken (als die al geprogrammeerd zijn) m.b.v. PTY. (PTY = program type, bekend van de autoradio).
De radio laat ook de RDS zenderteksten zien. Op het display kan de RDS ook vervangen worden door de zendernaam, de frequentie, de juiste tijd (CT) of de lange RDS-text, afhankelijk van wat er door de kabelaar en zender wordt ondersteund.

Tenslotte
Ik ben na 2 maanden nog steeds superblij met de gemaakte keuze. De muziek is weer om echt van te genieten. Het apparaat is van een degelijkheid en design waar je U tegen zegt.
Er liggen nog wat wensen, zoals het aansluiten van een Squeezebox Duet en een NAS met mijn iTunes.
Leuk zou zijn als ik alvast The Bridge docking als cadeautje zou krijgen, maar ja..... je kan niet alles hebben.
Wie 'm zou willen kopen, deze HK3490, krijgt daar geen spijt van.

Laat je niet misleiden door de 4 sterren die in mijn eindoordeel tevoorschijn komen. Ik stel hoge eisen, en een 10 is voorbehouden aan apparaatjes van vele duizenden euri!

The Bridge II
(aanvulling 6 maart 2010)
Inmiddels ben ik in het bezit van de The Bridge II, gekocht voor ¤ 69 bij Foka.nl. Een onwaarschijnlijk lage prijs.
Ik heb mijn iPod Nano 16Gb nog niet zo lang, maar ben er wel heel erg enthousiast over, off the record.
The Bridge II is zoals de aanduiding al zegt de 2e generatie. Per serie audio receivers van HK wordt ook duidelijk aangegeven welke compatible is. Aanvankeljik heb ik via Marktplaats geprobeerd dit apparaat te bemachtigen, maar dat is allemaal 1e generatie (en nog te duur aangeboden ook!).

In de verpakking bevindt zich het dockingstation en een adaptor omdat de aansluitingen van audio apparatuur 2 smaken kent: rechtstreeks de Bridge II of via de adapter op DMP-aansluiting (compatibel).
Daarnaast worden nog 4 transparante inserts meegeleverd, zodat elk type iPod in de sleuf van het dockingstation past. (zie foto: daar heb ik de witte van de Nano zelf gebruikt).

De bediening is fantastisch. Als de connect er is wordt standaard met de afstandsbediening van de HK 3490 de iPod bediend.
Knoppen up, down, ok, pause, next, previous en menu worden gebruikt. Leuke is -nu komt het- als de menuknop van de afstandsbediening ongeveer 4 seconden ingedrukt wordt gehouden verplaatst de bediening van de iPod naar het display van de receiver! Wat op afstand natuurlijk een stuk beter zichtbaar is dan de iPod.

Kortom: geweldige aanvulling.

• Mission M34i
  • The Bridge II
  • iPod Nano 16 Gb

Heb jij ook een Harman Kardon HK 3490?

Mooie review. Ik heb hier ook een HK staan, alleen dan een 970. De vorige serie dus. Geeft ook erg goed geluid voor dat geld. Kan me helemaal vinden in het stukje over geluidskwaliteit.
Hallo,
Ik heb sinds kort ook de 3490 aangeschaft en ben er bijzonder blij mee.
Gisteren ook de Cd speler HD990 aangeschaft. Deze heeft een coax uitgang en heb daarvoor een coax kabeltje gekocht om hem op de coax ingang van de 3490 aan te sluiten., echter ik hoor helemaal niets... Wat doe ik toch fout ? Moet ik een andere ingang selecteren ? Ik gebruik trouwens ook een Logitech Harmony one universele AB.
De helpdesk adviseerde mij om de cd speler aan te sluiten op de coax en dan op het display te kijken welke ingang er wordt weergegeven, maar dat werkt blijkbaar niet op die manier. Kan iemand mij op weg helpen ?
Alvast zeer bedankt !
Grt
ad den besten
De doorslag om een Harman Kardon stereo-riceiver HK 3490 aan te schaffen was:

Ten eerste:
Omdat dat dit één van weinige full-size hifi stereo-receivers is met digitale audio ingangen en een dubbele subwoofer uitgang, geschikt voor 2.1. weergave.

Ten tweede:
De gunstige prijs-kwaliteitsverhouding in vergelijk met miniatuur hifi

Ten derde:
In combinatie met mijn Dali Ikon 1 speakers en de Rel Subwoofer Quake MK2 geeft deze combinatie een kwalitatief betere geluidsweergave dan menig mini of microsetje.
Zeer goede review!