AOC Q3279VWF Zwart

Specificaties 31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 75Hz • MVA • 5ms - Bekijk alle specificaties

AOC Q3279VWF Zwart Review

Smiegel79 3 december 2017, laatste update op 3 december 2017, 1.716 views Product gekocht

AOC Q3279VWF Zwart

Deze monitor was voor € 200,00 afgeprijsd tijdens de Black Friday Deals. Dacht voor een mooi bedrag een mooi groot scherm te hebben gekocht, maar had wel mijn twijfels over de kwaliteit die je voor dat geld krijgt.

Pluspunten

• 31,5 inch / 2560x1440
  • 93dpi (vrijwel gelijk aan Full HD op 24 inch)
  • mooi eenvoudig ontwerp
  • geen pixel defecten
  • glanzend scherm (ziet er mooi uit)

Minpunten

• ghosting
  • banding
  • uniformiteit zwart
  • storend geluid backlight dimmer
  • maar reflecteert omgevingslicht

Ik ben al twee jaar op zoek naar een goede vervanger voor mijn Samsung T220 (16:10/TN/1680x1050/60 hz) scherm. Heb inmiddels al meerdere schermen gekocht en weer retour moeten sturen door of zeer slechte uniformiteit of enorme IPS glow of complete rij defecte pixels.
Is mijn zoektocht met dit scherm tot een einde gekomen?

Het scherm heeft een goede dpi verhouding (93) door de combinatie van 31,5 inch met een resolutie van 2560x1440.
Het scherm is niet in hoogte verstelbaar, maar door de grote ervan is dat ook eigenlijk niet nodig. Eerste indruk: Wat een joekel van een scherm!

Bij het aanzetten van de monitor viel mij meteen op dat bij het aanspringen van de backlight een constant hard zoemend/piepend geluid is te horen.
Wanneer het backlight meer wordt gedimd des te harder het geluid is. Bij het browsen of office werkzaamheden vind ik dat zeer storend.

De kleurweergave is redelijk maar niet wat je zou mogen verwachten van een VA paneel. Er lijkt een grijze waas over alles te zitten. Ook de weergave van zwart valt tegen, maar valt mee te leven. Wat echter zeer tegenvalt is de verwerking van snel bewegende beelden. Hier laat de monitor echt steken vallen. Een FPS is niet te doen hierop. Bij snelle bewegingen wordt alles om je heen een grote waas.
Er zit een overdrive functie op de monitor (uit/laag/gemiddeld/hoog). Met de overdrive op hoog is er veel overshoot aanwezig wat voor een extra onrustig beeld zorgt. Met de functie uit is de monitor vrij traag en ook veel ghosting aanwezig.

De monitor is eigenlijk alleen geschikt voor standaard office werkzaamheden. Gaming of beeldbewerking zijn niet geschikt op deze monitior.

Groot pluspunt is dat je voor weinig geld een zeer grote monitor met veel werkruimte krijgt.

Echter door het irritante gezoem en de slechte beeldverwerking is de monitor retour gegaan.

Heb jij ook een AOC Q3279VWF Zwart?

Je zegt dat het scherm wazig was qua kleuren. Had je gekeken of het scherm zowel op 10bits en "full range" stond onder je nvidia instellingen?
Ik heb niet naar de Nvidia instellingen gekeken. Ik spreek niet over wazige kleuren, maar over een grijze waas over de kleuren. Anders gezegd: de kleuren spatten niet echt van het scherm af.
Ja maar als je scherm op "limited" range staat heb je maar een beperkt kleurbereik . Dan wordt alles heel erg vaal. Standaard bij dit soort resoluties gooit Nvidia het standaard naar limited omdat het denkt dat het een TV is.

Full is 0-255, Limited is 16-235. Dus vooral in het laag is alles ipv zwart simpelweg grijs.

De reden dat ze dit doen is omdat als het een TV is, veel content in 16-235 uitgezonden wordt en zou resulteren in black crushing.

[Reactie gewijzigd door Majestici op 10 januari 2018 20:03]