Honeywell Lyric T6 (Zwart) Review

vichenderikx 3 december 2017, laatste update op 28 januari 2018, 1.496 views Product gekocht

Honeywell Lyric T6 (Zwart)

Ziet er leuk uit en lijkt gemakkelijk te bedienen. In realiteit werkt hij niet zo slim: na maanden begint hij nog steeds te laat te verwarmen. De app werkt niet en support voor de app is zelfs na herhaaldelijk aandringen letterlijk 0: geen enkele respons. Bah.

Pluspunten

• Gebruikersinterface apparaat

Minpunten

• App instellen is moeizaam
  • Geen support
  • Bugs in SW om password te wijzigen: bye bye app forever
  • Klokthermostaat start veel te laat.

Installatie

Als je de doos openmaakt valt meteen op dat je niet enkel de thermostaat gekocht hebt maar ook een aansluitingskastje (voor bij de ketel) met ongeveer dezelfde afmetingen. Je kan dus niet zomaar je oude tweedraadsthermostaat weghalen en de nieuwe zetten. Maar aansluiten is niet zo moeilijk en heeft voordelen: je kan bv de opentherm functionaliteit van de ketel gebruiken indien gewenst, en je hebt geen batterijen nodig.

Instellen Thermostaat

Via de touch-interface op de thermostaat kan je een weekprogramma instellen. Dit is niet zo moeilijk. Het interface is ok. Je kan natuurlijk ook altijd de temperatuur verhogen of verlagen rechtstreeks op de thermostaat als je het even koud/warm krijgt.

Werking Thermostaat

Honeywell heeft altijd een erg goede naam gehad betreffende dit item: de temperatuur blijft constant door een leerfunctie, en hij zet de verwarming op tijd aan zodat het op de ingestelde tijd precies de juiste temperatuur is.
Helaas gaat het hier al verkeerd: ik heb de thermostaat nu enkele maanden en de verwarming gaat nu 20 minuten te laat aan, dus NA de ingestelde tijd. Gisteren werd het plots veel kouder buiten en het heeft anderhalf uur geduurd voor hij besloot om naar de ingestelde temperatuur te gaan.

Instellen App

Dit is werkelijk een ramp, ik had het bijna opgegeven. Ik heb een android telefoon. Het is nu een paar maanden geleden, de details zijn niet meer zo duidelijk, maar ieder stapje in de installatie van de app ging fout. Opnieuw beginnen en met een beetje geluk ging hij dan een stapje verder. Het heeft mij uren gekost en heel veel frustratie. Meestal faalde er iets aan een of andere connectie. Opnieuw beginnen, weer door alle menuutjes als ze niet alweer fout gingen, enz. Uiteindelijk startte dan de app op, zij het met een laatste foutmelding over de connectie met de cloud (?). Dan kan je de app gebruiken.

Werking App

Na zoveel moeite heb je dan eindelijk je app. Ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk was van de extra functionaliteit. Maar voor één ding wilde ik het allemaal ondergaan: geofencing! En hoera, het staat in een menuutje waarin je heel overzichtelijk de straal kan aangeven waarbinnen je moet zijn om de thermostaat aan te laten gaan. Omdat ik onregelmatige werkuren heb, ideaal om gas te sparen. Helaas is de interface niet zo goed om uit te leggen hoe het werkt. Bij mij heeft het niet gewerkt. Misschien moet je dan de klok uitzetten of zo, zodat enkel nog geofencing aanstaat, maar dat heb ik niet eens geprobeerd want dan is het wel erg nutteloos.
Wat nog erger was: na anderhalve maand krijg ik plots een inlogscherm op mijn telefoon. Ik kan er niet omheen. Tja welk passwoord? Geen nood, er staat een knopje "Password vergeten?". Als ik dit druk dan wordt er een mail naar mijn account verstuurd. Deze bevat weer een link en daar kan ik mijn pasword veranderen (miniall 8 tekens, minstens een hoofdletter, kleine letter en een cijfer). Ok, dat lukt nog wel. Dan krijg ik de melding " er ging iets fout, probeer opnieuw". Geen reden of zo. En dit blijkt een oneindige loop te zijn. App dus helemaal onbruikbaar. Dan probeer ik maar een nieuwe gebruiker met een ander e-mail aan te maken. Na het hele installatiespelletje (beschreven in "installatie app) krijg je de melding "Mag de gebruiker niet aanmaken". Klaar. Geen mogelijkheid meer om de app te gebruiken. Voor de duidelijkheid: de thermostaat zelf werkt ook nog zonder de app, gelukkig.

Support

Support smult natuurlijk van dit soort akkefietjes. Een paar wijze woorden, een paar acties om het apparaat te fixen, en de klant is weer happy. En daar houdt support van, want dat is hun job. Ook dit is gewoon mijn eigen verbeelding.
Support via Honeywell website: 2 pogingen over 1 maand: geen enkel antwoord ontvangen.

Als ik andere klachten lees op internet, dan lijken ze vaak erg op die van mij. Het zou wel raar zijn als Honeywell deze klachten niet kent. Ik begrijp Honeywel niet. Ik heb al jaren Honeywell thermostaten. Nooit problemen mee gehad, integendeel ik was onder de indruk van bv. het zelflerend vermogen. Hoe kan je daar nu slechter in worden?

Aantal maanden later..

Nog eens password proberen te resetten, zonder veel hoop, maar hoera deze keer werkt het. Heb eindelijk weer WiFi contact met thermostaat! Hoe gammel kan een website zijn, dat het maanden gekost heeft om een elementaire functie te repareren? Btw, inloggen heeft toch weer drie pogingen gekost (er is iets fout, probeer later opnieuw....)
Nu kan ik eindelijk beginnen gas te sparen hoop ik.

Heb jij ook een Honeywell Lyric T6 (Zwart)?

Ik heb een andere Honeywell en daar kan/moet je wel adaptief aanwarmen instellen. Is dat je probleem niet met het op tijd gaan opwarmen?

Wel jammer dat hij zo brak werkt. Weer een "slimme"die voor mij afvalt. Tado en Nest vind ik ook na alles wat ik erover lees helemaal niets. Ik stook vrolijk door met mijn Honeywell Touch Modulation van zo'n 15 jaar oud. Werkt altijd en stookt zuinig.
Ik vind het zelf erg jammer, omdat Nest bv. te veel persoonlijke info opslaat (en google kent mij al beter dan ikzelf), en deze enkel zou doen wat ik interessant vind. Vooral de support, die niet bestaat dus, is een grote teleurstelling voor mij. Ik vind het erg onprofessioneel dat ze hun klanten zo behandelen.
Ben je er al wat blijer mee?
Niet echt:
Eénmaal dat netwerk ingesteld is blijft het gelukkig vrij stabiel. Het instellen zelf was dus een crime, maar nu heb ik zelden dat de thermostaat contact met Wifi verliest. En als het gebeurt herstelt het zichzelf.
De klokthermostaat werkt prima. Geofence werkt ook.
Maar er is een functioneel probleem: als geofence ingesteld is kan je enkel nog dag/nacht en afwezig temperatuur instellen. Geen klokthermostaat meer.
Ik heb geen idee wat andere thermostaten kunnen, maar ik zou het echt wel beter gemaakt hebben, bv. binnen de fence werkt de klokthermostaat, erbuiten stel je een lage temperatuur in. Een gemiste kans.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite