Specificaties Socket 1151 • ATX • Intel Z370 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z370-A PRO Review

GOTD 5 december 2017, 252 views Product geleend

MSI Z370-A PRO

De MSI z370-A Pro is niet moeders mooiste. Het saaie design maakt het bord vooral geschikt voor gesloten kasten. De prestaties zijn goed maar meer ook niet, gelukkig is dit bord wel erg goedkoop en daarom het overwegen waard.

Pluspunten

• Ruimte voor twee videokaarten
  • Genoeg aansluiten op het bord
  • Voor een lage prijs alle mogelijke functies die een modern bord kan bieden.

Minpunten

• Design is subjectief, toch is dit niet moeders mooiste.
  • Snel instabiel bij overclocken
  • Driemaal ''Boost'' functie, een nietsbetekenende marketing term

Layout Score: 4

Inleiding:

Kijk eens goed, wat heb je nu in je handen?! Is het soms een kop met koffie? Pak er anders even snel eén bij want dan ben je helemaal klaar voor deze review. Het onderwerp is namelijk de MSI Z370-A Pro en je raad het al, hierop zit een Coffee Lake CPU geplakt.

Het is lang saai geweest in het land van de CPU’s en deze CPU brengt daar eigenlijk weinig verandering in. Tuurlijk je krijgt wat extra rekenkernen maar heel veel meer is het ook niet. Voor deze rekenkernen moet je wel weer een geheel nieuw moederbord kopen. Iets waarbij ik tijdens de introductie al meteen mijn vragen bij had. Hoe kan een precies dezelfde socket( LGA 1151) een nieuwe chipset nodig heeft? Moeten we echt een nieuw moederbord kopen? ASRock maakte het al snel duidelijk.

Iets later bleek dat de Z270 chipset het wel aankan alleen laat Intel dit niet toe. De nieuwe generatie CPU’s moeten dus gewoon werken met de Z270 chipset alleen willen de moederbord fabrikanten dit waarschijnlijk niet mogelijk maken. Een nieuwe CPU betekent een nieuw moederbord. Geen mazzeltje voor de consument deze keer, wij mogen gewoon de portemonnee weer trekken.

Met de Z370-A Pro laat MSI zowaar het woord gaming weg, iets wat ze niet vaak doen. Dit bord moet zich richten op de professionele gebruiker. Zo zou je dit bord moeten kopen als een content creator of als crypto miner.

Op het moment van schrijven zijn er zes mogelijke CPU’s die je op je moederbord kunt plakken. Met name de I5 8600K en de I7 8700K zijn erg populair en daarom moeilijk verkrijgbaar. Omdat je met de Z370 chipset kunt overlocken lijkt de keuze voor een K versie ook logisch. Zelf gebruik ik de I5 8600K. Deze hebben twee extra cores vergeleken met de oudere I5 7600K. Voor de professionele gebruiker zijn de extra cores een welkome gast.

Specificaties

Als we naar de datasheet kijken zien we eigenlijk niets speciaal. Er zit natuurlijk een Z370 chipset op het bord zoals je mag verwachten bij de nieuwe generatie CPU’s. De vier geheugenslots gaan in totaal tot 4000Mhz, iets waar je als professional baat bij kunt hebben. Ook zijn er naast de twee PCI-E 3.0 x16 slots vier PCI-E 3.0 x1 slots aanwezig. Deze zijn natuurlijk bedoelt om extra videokaarten aan te sluiten voor crypto mining. Audio Boost is ook weer aanwezig op dit bord, zoals ik wel vaker in mijn review heb gezegd is dit vooral een mooie naam voor een audiochip.

Bij de features komen we weer de mooie marketingtermen tegen van MSI. Als eerst is er de DDR-4 Boost, deze technologie moet er voor zorgen dat je je geheugen makkelijker kan overclocken. Net als bij de audio boost voegt het woord ‘’boost’ niets extra’s toe.

Omdat een beetje GPU tegenwoordig al meer dan een kilo weegt zijn de PCI-E slots met een stukje metaal verstevigd. Het stukje staal zit op het plastic vast en hierbij vraag ik mij wel af of het echt zal helpen tegen buigen of breken van de PCI-E slot. Helaas heb ik niet genoeg geld om dit te testen, op het oog lijkt het erop dat het niet enorm veel stevigheid toevoegt.

Met de EZ Debug led kun je makkelijk zien wat er mis is met je computer zonder een groot onderzoek te hoeven starten. Dat is natuurlijk erg handig, toch is het jammer dat MSI dit zo minimaal heeft geďmplementeerd. Bij het opstarten gaat er een lampje branden bijvoorbeeld bij DRAM. Dit betekend dat er iets mis is met je RAM maar wat precies moet je alsnog zelf uitzoeken. Het sluit dus wel een aantal zaken uit maar geeft niet precies aan wat er mis is. Iets wat je bij de concurrenten wel ziet, door bijvoorbeeld een cijfercode die aangeeft wat het probleem precies is.

Ja hoor, we hebben bingo het woord boost komt weer terug, X-Boost. Het begint er op te lijken dat MSI onderzoek gedaan heeft naar nietszeggende woorden die goed voor de verkoop zijn. X-Boost moet er voor zorgen dat je USB snelheid met 20% toe neemt. Dit lijkt op voorhand als onzin. Als ik een USB gebruik loop ik namelijk altijd tegen de maximum aan van het interface ongeacht welke computer ik gebruik. Hier kan onmogelijk 20% bij.

Als laatste de achterkant van het bord. Hier zijn de verschillende interfaces te vinden die je kunt gebruiken. Bijna iedere review zeg ik dit en nu zal het niet anders zijn. Haal de PS/2, VGA en DVI-D poorten weg. Zelfs mijn opa maakt hier geen gebruik van. De ruimte die je overhoudt kun je makkelijk gebruiken voor twee extra USB poorten. Hier heb je er namelijk 6 van in totaal en deze willen nog wel eens vol raken.

MSI kiest ervoor om dit bord niet uit te rusten met een HDMI aansluiting. Nu heb ik persoonlijk HDMI al een tijdje de deur uit gedaan toch denk ik dat veel consumenten hier nog wel gebruik van maken. Heb je even geen GPU in je computer zitten dan moet je gebruik maken van een DisplayPort. Niet alleen ik ben hier verbaast over maar ook het persoon die de datasheet heeft gemaakt. Hierop staat doodleuk HDMI bij een DisplayPort. Een foutje wat je als groot bedrijf eigenlijk niet mag maken.

Op het bord zitten in totaal zes Sata poorten, waarvan twee recht omhoog steken. Handig voor de wat kleinere builds.

UEFI

UEFI je weet wel BIOS alleen dan anders. Tja, het is veel beter maar niemand gebruikt het eigenlijk nog. Samen met de komst van UEFI is overclocken op je bureaublad gekomen. Toch een paar screenshots voor de extreme gebruikers die hierin willen rondneuzen.

Je kunt kiezen uit twee mogelijkheden. De basic opties en de geavanceerde opties. Bij de laatste kun je overclocken. Zelf kreeg ik al last van instabiliteit met een overclock van +400Mhz. Zelfs als amateur overclocker is dit wel erg weinig. Een week later heb ik dezelfde CPU op een ander moederbord geplakt, hierbij haalde ik vrij makkelijk de 5Ghz.

De MSI Z370-A Pro lijkt een van de eerste MSI producten zonder het woordje gaming in de naam. Dit bord richt zich op de professionele gebruiker, dit kunnen contentmakers zijn maar ook crypto miners. Dit is ook iets wat je direct terugziet in de looks van dit bord. Er is LED aanwezig maar dit is zo zwak dat je het eigenlijk niet kunt zien. Het bord zelf is donker en niet erg mooi.

De rear connectors zijn zijn erg karig. Er zitten weer PS/2, VGA en DVI-D connectoren op en die zullen amper gebruikt worden. Voor de professional kun je beter wat extra USB poorten gebruiken. Het I/O shield is gemaakt van ijzer en is basic te noemen, dit geeft het een goedkope look.

Ook dit bord zit vol met ‘’BOOST’’ functies. Deze voegen weinig toe omdat het lijkt op een nieuwe technologie is die op het moederbord zit maar dat is het niet. Het is een mooie term voor; ‘’ Je kunt ook je geheugen overclocken’’.

Voor de overclockers zijn er ook weer genoeg opties. Je kunt aan de gang met de UEFI maar door de handige software die je kunt downloaden is dit eigenlijk overbodig. Met een klik op de knop krijg je +400Mhz wat voor veel gebruikers voldoende zal zijn. Zelf heb ik er niet heel veel meer uit kunnen krijgen.

Dit is duidelijk een budget bord, je betaald vrij weinig voor een bord die wel alle functies heeft. Daardoor werken sommige functies niet helemaal zoals je graag zou willen.

Heb jij ook een MSI Z370-A PRO?

Nette review, zeer schappelijke prijs, al zeg ik zelf. :D