Sony Cyber-shot DSC-P73 Review

devvy 15 maart 2007, 866 views

Sony Cyber-shot DSC-P73

Pluspunten

• Voordelen P73: Snelheid, eenvoud en veel mogelijkheden waaronder een goede moviemode.

Minpunten

• Nadelen P73: Lens is niet heel geweldig, Display heeft een lage resolutie.

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 5
De P73 is de opvolger van de P72 (die ik eerst had) en voegt een extra megapixel toe. Aan de oppervlakte lijkt er weinig gewijzigd, maar in de praktijk zijn het twee totaal verschillende apparaten.
Allereerst de kleur van de foto's: Waar de P72 een nogal afwijkende groen en rood kon hebben heeft de P73 een duidelijk beter resultaat. Soms zijn de foto's van de P73 echter wel weer wat 'blauwig', iets wat ik met de P72 nooit of zelden had.
De kleur van een foto genomen met flits vind ik zelf ook duidelijk beter.
Ruis is goed onderdrukt. Wel geeft dit soms een licht uitgesmeerd resultaat. De foto's van de P72 waren vaak korrelig maar wel weer iets scherper. Het is echter moeilijk dit precies te vergelijken omdat de P73 een megapixel meer heeft.
De P73 heeft een goede moviemode van 640x480 met 30 fps, wel vreet dit geheugen. Op een 512 MB stick past 6 minuten video. De oude moviemode van de P72 is er ook nog, die heeft 16 fps alleen zijn de frames in die mode niet uniform verdeeld per seconde omdat Sony in die moviemode een bestand aanmaakt dat technisch 25 frames per sec bevat. Dit resulteert in een wat vreemde schokkerigheid waardoor je eigenlijk altijd de Fine modus met 30fps gebruikt.
De P73 biedt relatief veel opties, waaronder sharpening, saturation en contrast. Mijn ervaring met sharpening is erg positief. Wanneer je die op 'low' zet, en vervolgens in The Gimp of aanverwanten USM gebruikt krijg je een prachtig resultaat.
De lens is een van de zwakste onderdelen van de camera. Ik heb regelmatig last van purple fringing, in het bijzonder wanneer ik in het bos foto's maak van bomen waar licht tussen de takken doorvalt. Verder is er ook nog wat reguliere Chromatische Aberratie, maar dat valt goed te verwijderen met PTLens (dat ook een P73 profiel bevat).
De camera is bloedsnel, zeker vergeleken met de A-serie van Canon met de Digic I processor (A70/75/85/95/510/520). In de praktijk is dat heel erg prettig.
Om een voor mij onduidelijke reden heeft Sony besloten de resolutie van het lcd scherm van 125000 pixels (P72) naar 67000 pixels (P73) terug te brengen. Dit zorgt ervoor dat sommige kleine letters/cijfers bijna niet te lezen zijn (ik kan geen verschil zien tussen 1/60 en 1/80 sec bijvoorbeeld).

Conclusie: Ben ik tevreden met deze camera? Over het algemeen wel. Soms zou ik iets meer kwaliteit in de foto's willen hebben, maar het is de vraag of dat voor de prijs van de camera (in jan. 2005 voor 195 euro gekocht) gerechtvaardigd is. Ik denk niet dat andere camera's het veel beter zouden doen, maar ik weet wel dat er veel camera's zijn die minder presteren voor het geld (vooral ook wanneer je kijkt naar de featureset, zoals moviemode en snelheid).

-- Update Maart 2007:
Heb nog steeds de P73 in bezit, inmiddels bijna 12.000 shots gemaakt. Eind 2005 heb ik één keer een storing gekregen met een corrupte foto als resultaat. Sindsdien heeft zich niets meer voorgedaan.
Mijn opvatting over de camera is sindsdien niet echt gewijzigd. De snelheid van het apparaat is nog steeds beter dan de concurrentie (sony camera's uitgezonderd).

Ben nu wel langzaam aan het rondkijken voor een meer professionele vervanger - maar ik denk niet dat ik de P73 zal verkopen. Tip: als je moet kiezen tussen een tweedehands P73 (max. ¤99) of een nieuwe HP/Kodak van hetzelfde bedrag, dan zou ik voor de P73 gaan.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-P73?