Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2209WA Zwart Review

Ui30 6 februari 2010, 606 views

Dell Ultrasharp 2209WA Zwart

Pluspunten

• bouwkwaliteit;
  • handige extra's;
  • mooi beeld, mooie kleurweergave;
  • in hoogte verstelbaar;
  • prijs

Minpunten

• USB-hub heeft wat compatibiliteitsproblemen;
  • backlight-bleeding.

Na enige jaren gewerkt te hebben met een 21" Mirai-scherm vond ik het tijd worden voor een nieuw scherm. Ik had veel gehoord over IPS-schermen en begrepen dat dergelijke schermen een veel betere weergave hebben dan TN-panelen. Omdat ik veel films kijk op de PC en het nodige doe met fotografie, leek een IPS-scherm mij een goede keuze. Alleen de prijs... De Dell Ultrasharp 2209WA is op dit moment, volgens velen, het beste compromis. Mijn keuze viel dan ook al snel op dit scherm.

Bestellen en ontvangen
Ik heb dit scherm gekocht bij TakeItNow. Geen enkel probleem bij het bestellen. Ik heb de bestelling op woensdagavond geplaatst en het scherm kwam vrijdagmiddag binnen in een onbeschadigde doos.

Uitpakken en installeren
Het scherm is degelijk verpakt in een stevige kartonnen doos met het nodige piepschuim. Na openen zie je direct:
- een snelstartkaart met installatie-instructies;
- een CD-ROM met drivers (drivers voor een monitor?);
- een DVI-kabel;
- een netsnoer;
- een USB-kabel voor de hub in het scherm;
- een standaard VGA-kabel;
- boekje met garantievoorwaarden, etc.;
- de steun.
Als je dit allemaal hebt verwijderd en vervolgens de bovenste piepschuimen bak verwijderd, zie je direct het scherm liggen. Ook dit is keurig verpakt in een zachte zak en het paneel is beschermd door een kunststof vel.

Installatie
Een kind kan de was doen. Als je de voet hebt neergezet, kan je het scherm in een handomdraai eraan vastmaken. Er vallen vier nokjes in een paar uitsparingen en het scherm klikt vanzelf op zijn plaats. Door middel van een ontgrendelingsknop kan je het scherm weer verwijderen. Verder wijst alles zich vanzelf. DVI-kabel, usb-kabel en netsnoer aansluiten en de monitor is klaar voor gebruik. Het zou alleen prettig zijn als Dell niet standaard de VGA-kabel alvast zou bevestigen. Maar goed, dat is een detail en zo opgelost. Het is alleen bij het uitpakken wat onhandig.

Eerste kennismaking en features
Het scherm ziet er keurig afgewerkt uit. Weinig onzinnige glimmende randjes en dergelijke; het is eigenlijk vrij sober, maar daar hou ik wel van. Het scherm heeft een mooie mat-zwarte rand en een dito voet. Extra aan dit scherm is een 4-poorts USB-hub en de mogelijkheid om een Dell Soundbar te installeren. Ik vind vooral de hub erg handig, hoewel er wel een klein probleem mee is: Windows wil niet starten als ik mijn toetsenbord en muis erop aansluit. De muis zit nu dus weer achtern de PC geplugd... Jammer dan, maar niet echt een probleem. Verder heeft dit scherm als extra de mogelijkheid om het te kantelen (portraitstand), te draaien, voor- en acherover te kantelen en het is ook nog in hoogte verstelbaar. Erg handig! Met name het in hoogte verstellen gaat heel makkelijk. Je hoeft niets in te drukken, los of vast te draaien. Het is een kwestie van omhoog en omlaag schuiven. Het gaat heel soepel en als je dit doet, voel je pas hoe degelijk dit scherm is gebouwd en hoe goed en stabiel alles staat.

Eerste indruk
Na het aanzetten valt meteen de enorme lichtopbrengst op. Wat is dit scherm helder! Daarnaast valt de scherpte op en de mooie kleuren. Met name dat laatste is een verademing; eindelijk een scherm waarbij groen ook groen en blauw echt blauw is. Verder zien alle kleuren er zeer helder en fris uit. Veel beter dan mijn vorige scherm en zeker ook beter dan de HP-schermen die ik van mijn werk ken. Ik heb direct gekeken of er pixelgebreken waren, van welke soort dan ook. Ik heb er geen één kunnen ontdekken. Daar was ik wel blij mee. Wat me wel opviel was dat kleurvlakken niet egaal weergegeven werden. Maak je het scherm helemaal geel, dan zie je donkere vlekken erin. Maar na enig gebruik wordt dit al snel minder. Daarnaast biedt dit scherm de mogelijkheid om het paneel te "conditionen" -- ik weet niet zeker of het bedoeld is om het probleem met de vlekkerigheid op te lossen, maar het lijkt er wel op. Ik heb die "conditioning"-functie een minuut of wat laten lopen. Hierbij wordt het scherm afwisselend gevuld met een andere kleur (geel, blauw, groen, etc), waarna de vlekken geheel zijn verdwenen.

Menu
Het menu is heel simpel en duidelijk. Aan de rechterkant van de monitor bevind zich een rij knoppen waarmee je het menu bestuurt. De knopen zijn voorzien van pictogrammen om de standaardfunctie te laten zien: helderheid/contrast, auto-adjust, auto-detect (analoog/digitaal), menu en power. Als je de menuknop indrukt, verschijnt naast elke toets op het scherm een pictogrammetje dat aangeeft waar de knop voor bedoeld is bij gebruik van het menu. up/down, enter, back/quit, etc. Erg handig en zeer duidelijk. Ik zal het menu niet heel uitgebreid bespreken omdat het redelijk voor zich spreekt allemaal. Alles is handig ondergebracht in hoofdcategorieën en je vindt de weg erg makkelijk. Handig zijn de presets om de monitor automatisch in te stellen voor multimedia, games, standaardwerk, enzovoorts. Jammer is dat die presets wat omslachtig gekozen moeten worden. Het zou handig geweest zijn als je met één druk op de knop het lijstje voor je kon krijgen. Maar goed, het is een detail. De vraag is hoe vaak ik van preset ga veranderen in de praktijk.

Gebruik
Ik heb na installatie en instellen (wat snel ging) wat foto's bekeken en het viel me op hoe mooi ze eruit zien. Ik heb nog even mijn Mirai ernaast gezet en me erover verbaasd dat ik zo lang naar die grauwe weergave heb kunnen kijken. Na de foto's heb ik een film gekeken en dat ging echt prima. Het beeld is mooi helder, de kleurweergave is uitstekend maar zeker niet te vol. Je zit dus niet naar een oververzadigd plaatje te kijken. Ghosting heb ik niet gezien. Ik heb zo hier en daar wat gezien over input-lag, maar ook daar heb ik geen last van. Wat wel een punt is, is de backlight-bleeding. Dat heeft dit scherm veel minder dan mijn vorige scherm, maar het is meer aanwezig dan ik had gehoopt. Hierdoor is zwart toch weer niet echt zwart en zijn donkere scenes soms wat moeilijk te zien in de hoeken. Dat is dus wel jammer. Maar gezien de overige kwaliteit van het scherm is het overkomelijk.

Samenvattend
Ben je op zoek naar een goed scherm met scherp beeld en mooie kleuren, maar wil je er niet teveel voor betalen, dan is de Dell Ultrasharp 2209WA voor jou. Het beeld is uitstekend (op de backlight bleeding na dan), het ding is zeer degelijk gebouwd en voorzien van een aantal handige extra's, zoals de USB-hub. Ik ben geen liefhebber van het merk Dell, maar ik moet zeggen dat ze met dit scherm echt een goed product in de markt hebben gezet. Complimenten! Ik ben er erg blij en tevreden mee.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2209WA Zwart?

Leuke review, een foto'tje zou leuk zijn.

Backlight bleeding heb ik inderdaad ook enigzins. Echter tijdens het gebruik heb ik daar eigenlijk helemaal geen last van. M.b.t. de usb-hub, bij mij werkt deze prima (ook met mijn draadloze muis/toetsenbord) mits het beeldscherm aan staat.

Verder een prachtscherm waar ik na 10 maanden nog steeds heel blij mee ben. Gefeliciteerd met je goede keuze :)