Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900 Review

MeekohTestpanel 3 december 2017, laatste update op 4 december 2017, 374 views Testpanel

Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900

Prima router, heeft een goed bereik met dito snelheden. Maar scoort pas echt met de extra features.

Pluspunten

• Smartphone App
  • Stabiel
  • Builtin Security features

Minpunten

• Prijzig
  • QOS beetje raar

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4

Intro

Daar was dan ineens een mailtje, ik mocht voor Tweakers de Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900 testen. Dat is een hele mond vol voor een router, hierna heet hij dus gewoon "Asus Router" ;)
Leuk! Het is alweer heel lang geleden dat ik uberhaupt iets gereviewed had(2005?), dus had er eigenlijk stiekem wel een beetje zin in.
Ik moet bekennen dat ik nogal sceptisch ben over "dure" routers. Tegenwoordig kan bijna iedere fabrikant wel een beetje snel en fatsoenlijke WIFI in een router proppen. Waarom dan nog zo'n duur apparaat kopen? Dat lijken fabrikanten als Asus ook door te hebben, het appraaat is dus voorzien van genoeg "Bonus Features" waarmee het zichzelf onderscheid van de rest. Zoals je straks ook zult lezen, zijn het ook echt deze features waar de Asus router het van moet hebben.
Alle Speedtest testen zijn gedaan vanaf een internet verbinding van 200Mb/20Mb van Ziggo.

Wat zit er in de doos

Eenmaal aangekomen wilde ik de asus router meteen installeren. Dit duurde alleen wat langer dan gepland, omdat Ziggo mijn modem in bridge mode moest zetten.
Dat kan niet via de web interface van de connectbox :(

Hij zit goed verpakt, verder zit er niet heel veel in de doos.

Eenmaal uitgepakt krijg je het volgende:
- De router
- UTP kabel
- Power adapter
- 3x Antenne
- Quickstart Guide (Volledige guide is te downloaden)
- Kaart voor WTFast (meer hierover later)

Aan de achterkant van de Asus router vinden we de volgende aansluitingen:
- 1x USB2 (om bijv. Een printer of USB disk aan te hangen)
- 1x USB3
- 1x WAN poort
- 4x LAN poorten (Gbit)
- Power Button
- Stroom Aansluiting
- Led aan/uit schakelaar (handig als de router in bijv. de woonkamer staat, heb je geen last van het geknipper van de ledjes)

Installatie

De installatie ging echt heel makkelijk (na wat gedoe met Ziggo om mijn modem in Bridge mode te krijgen). Modem uit, Router uit, Modem aan, Router aan, en gaan!
Nu staat er in de Quick start guide dat het sterk wordt aangeraden om via een kabel de router in te stellen. Aangezien hij bij mij in de meterkast staat, had ik daar geen zin in. Challenge accepted, WIFI it is! Hup Laptop aangeslingerd, verbonden aan het netwerk van de router, browser openen en naar router.asus.com gaan.
Je komt dan meteen in de interface van de router waar je door een mooie wizard geleid wordt. Dit was een van de simpelere wizards die ik ben tegengekomen tot nu toe, maar wel effectief! Aan het eind had ik SSID's ingesteld en van wachtwoorden voorzien, met dezelfde SSID en password als mijn vorige Wifi netwerk. De router voorzien van een mooi admin wachtwoord. Ondanks de waarschuwing om de router niet via Wifi te configureren, ging dit dus hardstikke goed. Zelfs de Firmware upgrade verliep soepeltjes via WIFI:
KRACK patch yay!

Devices gebruikt in de Tests

- Iphone 6
- Iphone 7
- Lenovo Thinkpad T420(ultrabook)
- PS4
- Steam Link
- Game PC (zie inventory)
Devices gebruikt op het netwerk, maar niet in de Tests
- Nintendo Switch
- Hue bridge
- Horizon Box

Voorgaande Setup (Ziggo ConnectBox)

Om een goed oordeel te vellen is het eerst nodig om vast te stellen wat de huidige Netwerk setup was.
Die was vrij basic, echter wel iets anders dan de meeste gebruikers zullen hebben. Hiervoor heb ik namelijk meegedaan met een pilot groep voor een het nieuwe modem/router model van Ziggo (Arris ConnectBox).
Dit is op zichzelf geen verkeerd modem en met name het WIFI gedeelte presteerd duidelijk beter dan de gemiddelde ingebouwde AP's in modems. Hij komt zelfs akelig dicht in de buurt qua snelheid en bereik van de Asus Router.
Dus eerst een baseline Speedtest.net op het Ziggo modem.
Hiervoor is bij speedtest.net gebruik gemaakt van de server "Vodafone (Utrecht)".

Begane Grond 4m

↓24,81Mb
↑10,14Mb
PING=33ms

PS4(WIFI 2,4Ghz)
Steamlink ingame Civ 6(WIFI 5Ghz)

Het modem van Ziggo presteerd best OK, voor een kabel boer modem. We zien dat zodra er een laag beton tussenkomt de 5Ghz smartphones flink achteruit gaan qua snelheid. De Laptop gaat echter nog vol door op de limieten van de internet verbinding.

Goed, onze baseline met het Ziggo modem is bij deze vastgesteld. Eens kijken hoe de Asus router het doet.

Prestaties & Draadloos bereik Asus Router

We herhalen dezelfde tests met de Asus router, hiervoor is weer speedtest.net gebruikt met als server "Vodafone (Utrecht)".

Begane Grond

↓35,20Mb
↑7,27Mb
PING=17ms

PS4 (WIFI 2,4Ghz)

Steamlink ingame Civ 6(WIFI 5Ghz)

Hier begint de Asus router waar voor zijn geld te laten zien. Met name op de 5Ghz frequentie zien we hogere snelheden op de eerste verdieping en voor de laptop zelfs op zolder bereik!
De Iphone 6 en PS4 zijn dan weer op 2,4Ghz net wat langzamer, maargoed niet onwerkbaar langzaam of zo. Wellicht dat dit gefixt kan worden door de antennes op de router iets anders te oriënteren.
Wat betreft de SteamLink daar zien we dat de Latency gelijk blijft 60ms, echter de bitrate ligt wel 2x zo hoog bij de asus router!

Featureset

De Features, dat is waar de asus router in uitblinkt. Dit zijn ook de dingen waar ik het meest enthousiast over ben bij deze router. Er zijn er natuurlijk veel meer, maar die spraken mij in mindere mate aan.
Security
Een van de betere eigenschappen van deze router is dat het komt met een builtin Security Scan. Hij kan zichzelf scannen op zwakheden. Denk hierbij aan dingen als:
- Is het default password wel aangepast en sterk genoeg?
- Staan er geen poorten open waarvan ik weet dat ze vaak misbruikt worden?
- Is WPS disabled
- etc.

Het helpt gebruikers die wellicht niet zo goed weten wat ze doen, om toch out of the box wat veiliger te zijn.
De router is ook voorzien van services van Trend Micro, zo kan de router toegang tot sites blokkeren waarvan bij Trend Micro bekend is dat zij virussen en Mallware verspreiden. De router beschikt ook over 2-way IPS (Intrusion Protection System). Mocht je ooit ge-DDOS'd worden of bijv. last hebben van port scans dan wordt dat geblockt. In de test periode is dit bij mij 1x gebeurd.

Mocht het nu gebeuren dat een van je devices toch geinfecteerd raakt, of een gast verbind een infected device. Dan kan de router de toegang tot het internet blokkeren als het probeert te verbinden met bijv. de C&C (Command & Controll) Servers van bot-nets.
QOS/Gaming features
Goed, komen we bij QOS oftewel Quality Of Service. Deze kent een aantal standen die gaan van simpel "bandbreedte van bepaalde clients beperken" tot voorrang geven aan bepaalde soorten netwerk verkeer. Dit heeft niet zozeer effect op download verkeer, maar met name op je upload, deze is immers vaak het meest restrictief. Je wilt dus niet dat iemand die een torrent aan het seeden is of een 5GB video upload naar youtube, jou game snelheid in de weg zit }> Nu lijkt het dat dit niet helemaal werkt, maar Ik denk dat dat eerder een fout is in de GUI van de router. Mijn potje COD WWII merkte namelijk niets van mijn big file upload naar Azure, Netflix filmpje en youtube filmpje. Echter zoals je hieronder kunt zien denkt de interface dat er geen upload verkeer is, echter volgens taskmanager in mijn laptop is de volle 20Mbit toch echt in gebruik:

Het is wel duidelijk dat hij Game verkeer kan herkennen:

In dezelfde interface is het ook mogelijk om bepaalde devices ALTIJD voorrang te geven, Dit doe je door het High Priority knopje te slepen naar het apparaat naar keuze (deze wordt dan omringd door de kleur van de gekozen prio).

Overigens bied ASUS ook een WTFast (beetje cheezy naam) dienst aan, dit is gericht op MMO en FPS spelers. Het idee is dat je, zodra je vanuit de Mobile App WTFast aanzet, je gameverkeer over een VPN verbinding verloopt die uitkomt in een Datacenter van WTFast. Deze heeft directere lijnen naar de DC's van de meeste game hosters. Helaas staat geen van de games die ik speel op de lijst met supported games, dit heb ik dus niet kunnen testen. Bovendien zijn wij in NL gezegend met best goede internetverbindingen en zitten wij vrij dicht op AMS-IX. Ik heb zelf dan ook niet vaak meegemaakt dat mijn latency een beperkende factor was in een game.
Traffic Analyzer
Wie houd er nou niet van mooie grafiekjes en rapportjes.:P
Als je Traffic Analyzer aanzet kun je een beeld krijgen welke client wat voor soort verkeer genereerd:

Je kunt echter nog een stapje verder gaan met Web History, hiermee kun je precies zien naar welke URL's een client is geweest. Hoe ethisch dit is moet je zelf bepalen, het heeft in ieder geval een groot big brother/father gehalte ;)
iOS/Android APP
De IOS App is erg cool! Hij is beschikbaar voor zowel iOS als Android. Je kunt meteen zien welke devices verbonden zijn wat de actuele Up/Download is en een echte game mode aanzetten (Oftewel de PS4 is de enige die verkeer mag maken, de rest is blocked 8-) ). In principe werkt de app alleen wanneer je telefoon verbonden is met het WIFI netwerk, je kunt echter wel external access inschakelen. Dit levert je wel minpuntjes op in de security scan. Je prikt immers toch weer een gaatje in de Firewall.
Vanuit de APP is het ook mogelijk om bijv snel een guest netwerk op te zetten en de details te delen met je gasten. Dit guest netwerk kan verder alleen bij het internet (niet bij de rest van je netwerk) en kan ook een beperkte bandbreedte meekrijgen. Het is zelfs mogelijk om guest netwerken te maken met een bepaalde levensduur. Heb je hem maar 1 avondje nodig, dan laat je hem gewoon na 8 uurtjes verlopen. Het guest netwerk wordt dan na 8 uur afgesloten en de gebruikers die verbonden waren verbroken.

De app bied ook toegang tot de statistieken van de security settings:

Je kunt alle devices van Famillie leden groeperen en die beperken of voorrang geven. Meer hierover bij Parental Control.

Je kunt eigenlijk bijna alles benaderen vanuit de APP:

I Like it a lot! _/-\o_
Parental Control
De Parental Control's zijn in 2 categorien te verdelen:
- App/Website toegang blokkeren (bijv. Porno, Social Media etc.)
- Internet toegang alleen toestaan op bepaalde tijden.

Met name het laatste vind ik interresant, ik wil niet dat mijn kinderen 's nachts nog op het internet zitten. Packets van dat MAC adres worden dan gewoon gedropt.
OpenVPN
De router heeft een ingebouwde OpenVPN Server! Deze is vrij gemakkelijk in te stellen, je kunt hierbij zelf je key sizes e.d. kiezen. Vervolgens krijg je een dowload button waarmee je een client profile kunt downloaden. Gebruik deze op je smartphone of laptop om snel en veilig verbinding te krijgen met je thuisnetwerk. Dit werkte verbazingwekkend goed eigenlijk! Ik heb in het verleden wel meer zitten klooien met OpenVPN, maar dat ging lang niet zo eenvoudig als dit! Kudo's voor Asus :)

Betrouwbaarheid & stabiliteit

Wij hebben in de testperiode van 2 weken geen problemen ervaren de router was super stabiel, kakte niet makkelijk in onder zware load. Dikke prima dus!
Overigens heeft Mrs. Meekoh helemaal niets in negatieve zin gemerkt van deze switch!

Beheerbaarheid

Uitstekend! Voor de echte tweakert is er natuurlijk een advanced section waarin je naar hartelust alles kunt aanpassen :9~ van Firewalling tot IPv6 it is all there!
OpenVPN valt hier ook trouwens onder.

Ten tijde van het schrijven van deze review stond deze router voor 231 euro in de Pricewatch. Als ik moet kiezen tussen deze router en een unify setup, dan kies ik nog steeds de unify setup ook al is die waarschijnlijk duurder. De uitbreidbaarheid van Unify spreekt mij daarin meer aan. Echter met alle extra features bied de asus router wel voldoende waar voor zijn geld. Een goed bereik en uistekende extra features!
Als hij 50 euro goedkoper was geweest had ik gezegd "instant buy!".

Heb jij ook een Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900?