Specificaties 11,6" (1366x768), 160GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire Timeline 1810TZ-412G16N Review

chris-f 7 februari 2010, laatste update op 7 februari 2010, 6.324 views

Acer Aspire Timeline 1810TZ-412G16N

Pluspunten

• laaange batterijtijd
  • goed toetsenbord
  • scherm best ok
  • RAM, harde schijf, Wifi en Bluetooth adapters zijn makkelijk te bereiken en uit te breiden

Minpunten

• geen Bluetooth
  • men moet wel tweaken om het meeste er uit te halen (hoort dit misschien bij positieve eigenschappen?)

In het kort
Uit het kleine aanbod aan vergelijkbare 11-12 inch systemen is de 1810TZ een goede keuze.
Een aanrader als men voor een lange looptijd wil gaan.

Specs
Acer 1810TZ-412G16N
Gewicht: 1480 gr out of the box, na installatie SSD 1450gr (gemeten op de keukenweegschaal)
2Gb Ram Elpida 800/667Mbps DDR2 SDRAM
Win7 Home Premium 64bits
Uitgebreid met
Intel X-25M G2 Postville 80Gb SSD
2Gb Corsair VS2GSDS800D2 PC2-6400 (DDR2-800) RAM
en straks nog met een Bluetoooth module ;)

Reden van aankoop
Als vervanging van een 1.5 jaar oude EEE PC 1000H. Het scherm moest iets groter zijn en de resolutie hoger, de CPU en video kaart sneller. 4Gb RAM, Win 7 waren ook op de wenslijst. Dit mocht niet ten koste gaan van de mobiliteit. Werken in een volle trein moest mogelijk blijven, en meenemen zonder een grote tas. Vandaar dat de 13 inchers buiten beeeld vielen. Hier een verglijking van de EE PC 1000H en de contenders:

Name...Price...Processor...Passmark...GPU...GPU-Benchmark
  • EEE PC 1000H..................AtomN270...305...GMA950.....................407
  • EEE PC 1201N......416.....Atom330......630...ION9400..................3151
  • HP DM1-1120ED...480.....SU2300.......914...GMA4500MHD........1235
  • Acer 1810TZ...........462.....SU4100.......974...GMA4500MHD........1235
  • Asus UL20A...........699?...SU7300.......993...GMA4500MHD........1235
Vanwege de bljkbaar langere batterij tijd en verkrijgbaarheid ben ik voor de 1810TZ gegaan.

Algemeen
In vergelijking met ander laptops die ik heb gehad, en direct met de EEE PC 1000H valt me op hoe klein en licht de 1810TZ is. Ze passen allebei net in eenzelfde sleeve, de 1810 met iets meer moeite. De 6-cells batterij steekt maar ca. 5mm uit an de onderkant, waardoor de 1810 op die plek 3cm dik is. Hij is kleiner dan A4 formaat en past in het smalle tijdschriften-achtervak van mijn messenger bag (als je de Elsevier er in krijgt past de 1810 er ook in. Dat zal niet lukken met de Macbook Air.)

Toetsenbord
De toetsen zijn van groot formaat, en lijken op het oog zelfs groter dan die van een gewone toetsenbord. De toetsen zijn wel plat, maar anders dan ik had verwacht mis ik de kuiltjes niet. De toetsen zijn iets korrelig van textuur en niet glad zoals bijv. bij de 5810. De toesten gaan na enig gebruik bij het typen wel een beetje piepen.

Touchpad
De touchpad lijkt op het oog kleiner dan die van de 1000H, is het echter niet. In het begin leek het een beetje stroef, maar na een paar dagen glijd het makkelijk. Ook de buttons zijn goed geplaatst. Het zijn daadwerkelijk twee buttons, met terughoudend geluid en soepele click, en ze zitten op de hoek van het chassis.
Touchpad aanpassingen
De voorgeinstalleerde touchpad drivers missen een paar opties, het is best om ze te updaten. Als men dan ook nog de 'two-finger-scroll' app voor Synaptics download, werken twee-finger scroll, drie-finger navigatie, twee- en drie finger taps. Scrollen is na een beetje tweaken met de instelling in FF3.6 behoorlijk smooth.

Scherm
De resolutie is net goed voor de grotte van het scherm (normaliter werk ik met 17" laptop displays of 24" monitors die Full HD of groter zijn). Het scherm is helder maar ook spiegelend. Af en toe neemt men dus onbewust een bepaalde houding aan om beter te kunnen werken, wat tot rug- en nekklachten kan leiden als men niet oplet.
Aanpassingen display:
Het beeld leek in het begin een beetje flets/uitgewassen, maar verbeterd als men de nieuwste Intel Series 4 Chipset drivers installeert en de Gamma op 0.8 zet.

Voeding
De voeding is lekker klein, alleen het kabel dat tussen het stopcontact en de voeding komt is in vergelijking absurd dik. De voeding lijk te zwak, want opladen duurt vrij lang.

Apps
Van de iPad zegt men dat er 140.000 apps beschikbaar zijn, de Acer heeft ze allemaal voorgeinstalleerd. Na het eerste opstarten kan men de 1810TZ een kwartier alleen laten omdat hij Acer crapware installeerd. Duurt ca. een half uur om het allemaal te verwijderen, maar er zijn vast mensen die blij zijn met Microsoft Works of een paar kleine game teasers, McAffee trial ezv.

Batterij
Na vier dagen kan ik de looptijd van de batterij nog niet absoluut aan geven. Ik schat dat het onder het meest intensief gebruik ca. 4 uur kan zijn.
Aanpassingen energieverbruik:
Om de looptijd te optimatliseren heb ik de nieuwste BIOS geinstalleerd (at your own risk), en de Intel chipset drivers voor Series 4, en dan 1810tray er op gezet. Met 1810tray kan men profielen aanmaken en dan kan met met een click bijv. Win7 het juiste energie profiel laten kiezen, en de videokaart op zuinig zetten, de webcam uitschakelen, WiFi bereik minimaliseren enzovoort. Als men deze tweaks toepast en het scherm niet te helder zet zitten er wel 7-9 uur in. 1810tray vond zelfs 11.5 uur. Op dit moment ben al bija drie uur aan het internetten, sinds een uur torrents aan het downloaden en heb via HDMI een Full HD scherm aangelsoten. Win7 zegt dat er nog 5 uur overblijven, 1810tray zegt 5.5 uur.
In effect, heb ik meer last van de oplaadtijd dan van de looptijd ;)
Update
Bij gewoon gebruik - internetten, iTunes luisteren met Airtunes, Office, beetje downloaden, installeren, tweaken&testen, filmpjes kijken ezv. - kom ik intussen uit op 5-6 uur, en dan heb ik het over continu gebruik. Tussentijds kan men hem namelijk ook even een uurtje laten staan en doet hij erg zuinig. Door zwaar werk danwel licht gebruik gaat die tijd ca. 1-2 uur omhoog danwel omlaag.

Warmte en Geluid
Warmte is helemaal geen probleem met de 1810TZ. Hij word wel voelbaar warmer aan de onderkant waar de processor en harde schijf zitten, maar bij verre niet zo warm dat men hem niet kan aanraken of onaangenaam voelt op het schoot.
Bij default staaat wel de fan de hele tijd aan, en gaat snel op volle touren. De fan is echter vrij zacht van geluid en rateld niet. De harde schjf was bijna niet te horen, alleen wat zoek klikjes en geen zoemen. (Tenminste geen zoemen onder de 16KHz, als je erg goede oren hebt hoor je misschien meer)
Aanpassing fansnelheid
Met 1810tray kan men ook de fan regelen, zodat hij meestal helemaal stil staat of op lage toeren draait. Door de SSD en 1810tray is de 1810 bij web browsen en Office bijna altijd absoluut stil.

Performance
Ik heb meteen 2Gb RAM erbij gezet. Wat wel op te merken is, is dat de voorgeinstalleerde RAM 800Mhz is. Hij gaat met de toegevoegde RAM van een ander merk lekker in Dual Channel mode op 800Mhz draaien, wat leuk is want Acer zelf geeft aan dat maar 667Mhz ondersteund word. Dit kan een effect van de BIOS update zijn.

Na het verwijderen van crapware, de opstarttijden:
39sec tot aan login screen
74sec tot de taskbar vol is

Onderaan, plaatjes van Win7 Experience Index en CrystalDiskMark, allebei met de HDD en 4Gb RAM genomen.

Als je iets mist of overbodig vind in de review, laat het even weten, kan ik hem aanpassen...

Heb jij ook een Acer Aspire Timeline 1810TZ-412G16N?

Mede dankzij deze review, heb ik ook de 1810TZ aangeschaft. Ik heb er helemaal geen spijt van. Wat een mooi aparaat! De prestaties zijn prima, zelfs Apache, MySQL, PHP met Netbeans draait er prima op. Zo kan ik onderweg lekker door ontwikkelen. Alle applicaties reageren vlot, dankzij de relatief snelle processor (in vergelijking met een Atom) en de 2GB intern geheugen.

Maar het beste is natuurlijk de accuduur. Dat is ook wat mij over de streep heeft gehaald voor dit apparaat. Na een paar dagen, merk ik dat ik met mijn gebruik op ongeveer 8 uur werktijd per lading kom. Dat is erg netjes.

Het enige nadeel is de laadtijd van de accu. Het volledig laden van de accu duurt bij mij ongeveer 4 uur. Dat ligt overigens niet aan de zeer kleine adapter! Ik heb een andere Acer lader met 5 Amp aangesloten en daarmee zijn de laadtijden precies hetzelfde!

Kortom, wat mij betreft is de Acer Timeline 1810TZ de ultieme mini-notebook (ik durf het niet eens Netbook te noemen: daar is ie te goed voor).

[Reactie gewijzigd door mjax op 21 februari 2010 08:37]

Goede review ik hem zelf ook.
Inderdaad jammer van die bluetooth. Hoe kun je bluetooth uitbreiden zonder usb stick?
Je kunt een interne Bluetooth module inbouwen:

het hoort onder dezelfde klep waar ook het RAM onder zit, naast de WiFi adapter

[Reactie gewijzigd door chris-f op 6 februari 2010 11:49]

Weliswaar een reactie lang na deze review maar toch:

De Bluetooth adapter komt niet onder de deksel van de RAM maar min of meer links naast de de Linker/Rechter knoppen van de touchpad. Daar is de aansluiting voor de kabel en een uitsparing (dubbelzijdige tape zit er al in) voor de adapter. Let wel goed op dat je de kabel netjes wegwerkt en niet onder de Links/Rechts knoppen laat lopen.
Om de bouwkwaliteit toch te onderbouwen van deze laptop, ik heb hem nog steeds en zonder enig probleem. Zelfs de originele batterij (op dit moment toch al 5 jaar oud) doet nog ruim 4uur. Al met al een topproduct van Acer. Mag ook wel eens gezegd worden.
Je doet vrij luchtig over het piepen van de toetsen na "enig gebruik". Persoonlijk zou dit mijn kwaliteitsindruk schaden. Apart dat je dan nog een 'goed' geeft voor de bouwkwaliteit.

Verder ben ik benieuwd hoe hij zich houdt na een tijdje. Het blijft een acer...
Het piepen valt me dan ook pas vandaag op en is bijna niet te horen. Vraag me wel af of het over een paar maanden erger word.

Kwa bouwkwaliteit: het is een goed ontwikkeld en zeer doordacht product. Zoals bijna alle thin&lights is hij minder stijf dan de vorige generatie laptop, en van plastic, maar voor die prijs heeft het wel vier sterren verdiend.
Vraagje: Kun je de touchpad ook gebruiken om met twee vingers te kunnen scrollen (zoals op een MacBook)? Volgens mij is ie wel multi-touch, maar kun je ook makkelijk scrollen op de apple manier...

edit:

Sorry, beter lezen.... het staat in de review. Dat had ik eerder nog niet gelezen.

Is het zo smooth dat het echt goed werkt? Op mijn MacBook zou ik niet meer zonder kunnen namelijk en het zou me weerhouden een netbook te kopen die dat niet kan...

[Reactie gewijzigd door Valith op 16 maart 2010 14:41]

Ik ervaar het scrollen via multitouch als 'smooth', maar mijn vrouw kan er niet mee overweg. Ligt aan de gebruiker dus. :)
Goede review, fijne laptop. Ik heb wel de fout gemaakt om een 12" sleeve (van Belkin) te kopen, het schijnt dat de 10.2" versie beter past (zie http://forum.notebookrevi...-timeline-tweaks-2-a.html , wel meer goede tips in die thread trouwens)

Ik heb direct de 30GB windows 7 met acer meuk eraf gegooid en Ubuntu 10.04 erop gezet. Werkt super, het enige probleem is de interne microfoon met skype, maar ook daar is een tijdelijke fix voor ( http://forum.notebookrevi...er-1410-1810tz-1810t.html ).

Ik zou heel graag een kleine (8 of 16 GB) SSD inbouwen (naast de harddisk), USB of Sata flash drive ofzo, m'n vorige laptop had een interne USB poort.

Positief:
Lange accuduur
Helder scherm, goed leesbaar in de zon, ondanks dat het spiegelend is.
Aansluitingen op handige plekken
Snel aan, heel snel uit standby (in Ubuntu ieg)

Negatief:
Als je hard op het scherm drukt kan je het toetsenbord indrukken, waardoor hij uit standby komt. (heeft me al twee keer een hete laptop bezorgd, nu ben ik wel voorzichtiger)
Geen wake on lid open, moet altijd een knopje indrukken
Jammer om wél een bluetooth lampje en knopje te hebben zonder dat het erin zit.
Geen eSata
Goede review, over het tweaken, zelf vind ik dit natuurlijk wel leuk, maar voor opa en oma beetje raar :P

Wel jammer van de blauwe tand..