Specificaties 40GB 2.5" (SATA-300) @ 170/35MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB Review

eth0stack 6 februari 2010, 5.645 views

Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB

Pluspunten

• Access times.
  • Read speed.
  • Stroom verbruik.

Minpunten

• Write speed.
  • Prijs vind ik persoonlijk nog duur.

De reden dat ik de SSD heb gekocht is om mijn windows sneller te maken. In mijn review neemt de SSD het op tegen mijn 2 velociraptors 150GB in raid 0. Het werd toch eens tijd om een keer een SSD uit te proberen. De 100 euro voor 40GB vind ik personsoonlijk nog steeds duur maar ik kon gewoon niet meer wachten :+

Test box:
Intel i7 920 clocked 3.6Ghz
6GB RAM
Asus P6
OS HDD: Intel SSD 40GB
2th HDD: WD Velociraptor 150GB (raid 0)
3th HDD: WD Velociraptor 150GB (raid 0)

Alle tests zijn gedaan met HD Tune Pro 4.01

HDD Read 1024KB 165752
SSD Read 4096KB 16514
HDD Read 4096KB 172730
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

De SSD Is snel bij kleine bestanden, bij de grotere bestanden zwakt de SSD sterk af.

File Write
HDD Write 1024KB 219899
SSD Write 4096KB 14179
HDD Write 4096KB 229756
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

De SSD kan niet op tegen de write van de velociraptors

Random Access Read IOPS
HDD 64 KB 123
SSD 1 MB 137
HDD 1 MB 54
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Random Access avg. Speed (MB/s)
SSD 512 Bytes 5.391
HDD 64 KB 7.733
SSD 1 MB 137.614
HDD 1 MB 54.162
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

De SSD knalt de velociraptor van de tafel hier met de random access.

Stroom verbruik (lager is beter)
SSD Idle 0.075
Raid 0 Velociraptors Idle 9.26
SSD Load 0.15
Raid 0 Velociraptors Load 13.38
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Ik draai de SSD voor mijn OS en programmas en dat werkt echt vele malen sneller dan met de velociraptors. Zeker een aanrader voor hiervoor.

Heb jij ook een Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB?

@freelh
Ik heb de stroom verbruik opgezocht en die is als volgt:

Velociraptor idle: 4.64W
Velociraptor load: 6.69W
SDD Idle: 0.075W
SDD load: 0.15W

Dit heb ik zelf niet kunnen meten want daar heb ik geen apparatuur voor. Info van verschillende sites gehaald.

Heb deze info ook meteen in mijn review mee genomen :Y)

@StefanvanGelder
Gevoelsmatig is het ook een groot verschil. Je zal het zeker merken met bv firefox openen of windows starten. Alles gaat heel erg vlot.

[Reactie gewijzigd door eth0stack op 6 februari 2010 15:57]

Ik zou persoonlijk de swap en Hibernate ook gewoon op de SSD laten staan omdat je door de lage access times toch sneller zal werken dan op een HDD.

Mijn tests zijn niet optimaal omdat ik windows draai op de SSD terwijl ik test maar het is toch een redelijk voorbeeld van de SSD vs Velociraptors.
Kan ik nu concluderen dat je Windows beter op SSD kunt installeren, en de SWAP en Hibernate file op de HDD?
Hibernate wel, dat wordt volgens mij vrij lineair ingelezen. Swap lijkt me nou typisch iets waar je een SSD voor wil gebruiken, want daar gaat je computer random doorheen.
Dit vind ik nu nog eens een verhelderende vergelijking HDD en SSD. _/-\o_
Vooral omdat je toch een, mag ik stellen, snelle configuratie van HDD's gebruikt tegenover een 'basis' configuratie van een SSD.
De pro's en con's van de twee configuraties komen hier goed naar voor, ihmo. Je hebt me geholpen in de toekomstige keuze van primary drive.
Keep up the good work - jij ook, Terw_Dan, met je benchbakker ;) .
Als je toch een minpuntje zoekt: ik zie graag meteen of groter beter is. Heb je het stroomgebruik ook gemeten? Ik geloof je en weet ook dat SSD zuiniger is, maar hoeveel zuiniger?
Congrats!
Is er gevoelsmatig ook een groot verschil?
Ik was me dit bovenstaande al aan het afvragen (weliswaar met 1 velociraptor van 300 GB ipv een RAID opstelling). Misschien toch maar eens een SSD als OS-disk nemen, neem ik de velociraptor voor mijn games e.d.
Hmm, maar eens een beetje geld voor opzij gaan leggen denk ik :)
Nice review

hier heb ik wat aan vooral door de vergelijking met de raptors in raid wat mijn andere idee was om me OS sneller te maken geeft dit echt de sterke/zwake punten aan van een SSD ten opzichten van aan.

ben ook erg benieuwt hoe veel sneller ubuntu er mee gaat draaien
Vreemde resultaten voor het lezen van 1024 en 4096KB blokken van data voor de SSD. Die snelheden zouden nagenoeg gelijk of iets beter moeten zijn aan de 64 en 25KB blokken
Dus een SSD van 40GB kun je heel goed gebruiken als Windows schijf, waar puur alleen Windows 7 opstaat, en misschien een paar belangrijke programma's?
nu nog eentje erbij zetten en kijken hoeveel er over blijft van je raptor raid opstelling :P ik denk dat ze dan helemaal uit het water worden geblazen :P