Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 64GB Review

Batje4 5 februari 2010, laatste update op 5 februari 2010, 1.450 views

Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 64GB

Pluspunten

• Compatibiliteit
  • Ondersteuning door helpdesk van Kingston

Minpunten

• Betrouwbaarheid
  • Prijs is acceptabel, maar blijft > EU100

Ik heb medio december twee Kingston SSDs aangeschaft. In eerste instantie had ik een ssd ingebouwd in mijn htpc, en daar zag ik een aanmerkelijk verschil. Die zit er nu nog steeds in. Draait W7 x64, en de htpc is stil en snel. Voor de media bestanden heb ik een fileserver, en daar is nummer 2 voor bedoeld.

Vervolgens ingebouwd in mijn server, en daar zag ik een beroerde performance (crystaldiskmark, atto). Gezien de performance van de andere ssd in de htpc dacht ik:het ligt aan de ssd. Na een reboot: dode ssd. Via mijn leverancier kreeg ik na inlevering meteen een nieuwe. Maar vervelend was het wel.

De situatie lijkt vervolgens OK, maar de ssd blijkt in de server trager dan in de htpc, en dat ondanks een betere config. Ik heb toen via KillDisk een volledige wipe gedaan van de vrije ruimte (de SSD ondersteunt geen trim), en dat leverde iets op, maar niet veel.

Inmiddels contact opgenomen met Kingston, en daar gaf de helpdesk aan: we gaan geen Trim doen. Is volgens Kingston ook niet nodig, bij normaal gebruik kun je via Kill Disk af en toe de vrije ruimte vegen, en dat is voldoende. Toch vond ook Kingston dat de ssd onder de maat performde.

Ik gaf aan dat ik mijn onderzoek iets breder ging trekken, je weet tenslotte nooit of er ergens nog iets anders een negatieve rol speelt.

In de loop van de week (eind december) werden de overige schijven in de server ook steeds trager. Toen ik de ssd uit de server haalde en in mijn werkstation bouwde, draaide die daar wel lekker vlot.
Blijkt dat mijn mobo (Intel DQ35JO, 22 mnd oud) de oorzaak is.
In afwachting van een nieuw mobo heb ik de ssd in mijn laptop geplaats. En daar blijft ie zitten. Waarom? Nou, hier eerst de benchmark van de standaard harde schijf in een Fujitsu Siemens Amilo Pro v3515.
En hier dezelfde benchmark, met dezelfde image (W7 x86), in dezelfde laptop:

Je begrijpt: ik ben best tevreden met de SSD. De laptop is nu stil, ik kreeg er 15 minuten batterij tijd bij, en de laptop is nu erg responsief. Ik zou het willen omschrijven als: de laptop is qua performance nu meer in balans. Minder wachttijden bij schrijf en lees acties, sneller opstarten, etc etc.

Dus als je wat geld hebt liggen: doen. Denk wel na of je een budget ssd als Kingston wil, of dat je nog even doorspaart. Ik wilde een stille htpc, en een stille file/webserver. Dat laatste is uiteindelijk een stille en snellere laptop geworden, en daar ben ik achteraf gezien nog het meest blij mee.
De server krijgt straks een stille Samsung, en dan pak ik ook meteen nog wat opslag bovenop de huidige 5TB.

Heb jij ook een Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 64GB?

@ Bor de Wollef
Ter verduidelijking: het is de mening van de helpdesk van Kingston, en die hebben natuurlijk een belang om hun product te verkopen. Als ik hier het grote SSD topic op gathering volg, krijg ik een andere indruk.

Voor mezelf maakte ik de afweging dat ik het niet ging missen. Mijn htpc is bedoeld om snel op te starten en films/muziek af te spelen vanaf de file-server (die op een andere kamer staat). Dus weinig schrijfacties of deletes.
De situatie is anders als je de ssd gebruikt om een database of mailserver voor een bedrijf op te plaatsen. Veel schrijf en delete acties, en dat maakt dat trim (volgens mij) sneller een rol gaat spelen.
In de server heeft het een tijdje gedraaid als bootdisk, en voor de opslag van twee virtuals. Met daarin mijn eigen prive ntp/dns/web/ftp/mail/reverse proxy server. Zoveel gebeurt daar ook weer niet, en af en toe een nachtelijk jobje voor killdisk is voor mij geen issue.

[Reactie gewijzigd door Batje4 op 5 februari 2010 19:49]

Wat voor schijf zat er eerst in dan?
naam etc
Ik neem aan dat je de schijf uit de laptop bedoelt.
Het is een OEM schijfje van Seagate. Zie de inmiddels bijgevoegde foto van de betreffende schijf. Hij zit nog in een beschermend bracket achtig dingetje.

[Reactie gewijzigd door Batje4 op 5 februari 2010 20:06]

we gaan geen Trim doen. Is ook niet nodig, bij normaal gebruik kun je via Kill Disk af en toe de vrije ruimte vegen, en dat is voldoende.
Is natuurlijk gewoon onzin.
deze ssd is een intel X25v ssd met een kingston behuizing.

en je raad het al Intel heeft wel de trim functie.

bron

edit: correctie dit is geen intel ssd, maar van kingston zelf.
bron

[Reactie gewijzigd door onzam op 5 februari 2010 22:12]

Yep, die vergissing is snel gemaakt. De V- serie is van Kingston, de V+ is een Intel met Kingston behuizing.

En binnen de V- serie zit ook nog een fors verschil in performance. Ik ging eerst voor de 40GB, maar gezien de 30GB die mijn image nu al groot is, heb ik toch gekozen voor een 64GB.
Blijkt dat de 40GB een andere snelheid heeft; deze is namelijk gebaseerd op de Intel serie, maar dan kleiner. Dus veel sneller dan de 64GB. Als bootdisk zeer interessant, maar ja, die grootte is krapjes.

Jij en ik zijn niet de enige die dit verwarrend vinden.

Ik vind het Kingston productportfolio weinig transparant. De namen lijken op elkaar, maar de verschillen zijn fors.
Update 17 maart 2014
Beide SSDs doen nog steeds hun taak. De SSD in de laptop is na anderhalf jaar verplaatst naar mijn server, en staat sindsdien 24/7 aan. Geen enkel probleem gehad.
De tweede zit nog steeds in de HTPC. Ook geen probleem mee gehad.

Ja, het mag inderdaad allemaal wat sneller. Maar deze schijven zitten in randapparatuur, waarvoor performance geen supernoodzaak is. Geluidsproductie wel, en dat is bij een SSD juist prima.