Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 245T Zwart Review

YannickH 5 februari 2010, laatste update op 10 februari 2010, 1.804 views

Samsung Syncmaster 245T Zwart

Pluspunten

• Briljante kleuren (LED-benaderend)
  • Stevig, strak en degelijk design
  • Kwaliteit
  • Heel veel te 'customizen'
  • Flexibiliteit (pivot etc)
  • Prettig beeld, zelfs met zon erop
  • GEEN spiegeling, zowel behuizing als scherm zelf

Minpunten

• Trage respons (40ms)
  • Af en toe wat wiebelende voet
  • Ghosting in drukke, snelle gedeeltes van (online) shooters
  • Prijskaartje van 650e (hoewel ik het er met plezier aan uitgegeven heb)

Deze monitor staat nu bijna 2 jaar op mijn bureau, en toen ik hem net schoonmaakte dacht ik 'Goh, dit beestje doet nu al zo lang zijn werk perfect, laat ik eens delen wat ik ervan vind :)'
Oftewel tijd voor een review, en een langdurige denk-sessie omdat ik nog moest bedenken wat er eigenlijk slecht is aan deze monitor :+

Samsung Logo

Waarom dit scherm?
Ik had tot nu tegen een 15" TFT'tje aan zitten staren, waarop games en films er naar mijn mening saai en klein waren. Ik had toen een 20" Dell monitor aangeschaft, waarop films e.d. al meer tot hun recht kwamen. Tot op het moment dat ik een LED-tv zag. Welke op mij een diepe indruk achterliet. Alle kleurtjes gingen me irriteren, omdat ik wist dat er meer uit viel te halen dan dit. Daarom startte ik een zoektocht om met een budget van rond de 800 euro een goede 24" monitor (meer plek was er niet op mijn bureau) aan te schaffen, die qua kleuren een stuk meer in de richting van het (toen nog onbetaalbare) LED-paneel. Deze zoektocht, met mijn liefde voor een 'professioneel' uiterlijk, zorgde ervoor dat er eigenlijk niets meer overbleef naast deze Samsung 245T van 650 euro. De reviews waren alleen maar positief, dus ik heb hem gekocht :)

Ontvangst:
Ik had deze monitor besteld bij de inmiddels failliete PcMegastore, de verpakking zat dik in orde en er was verder niet echt iets op aan te merken.
De monitor zelf was perfect ingepakt, zoals men kan verwachten van Samsung.
Het gewicht was ten opzichte van wat ik gewend was (15 - 20") een stuk forser, wat het ding zeer stevig aan liet voelen.

Aansluiten:
Nadat ik de monitor uitgepakt had, heb ik hem meteen aangesloten. Er zit een flinke verzameling aansluitingen op:
  • Component Video
  • D-Sub (VGA)
  • DVI-D
  • HDMI
  • En zelfs S-Video
(Zie afbeelding 2, even geen zin om alles weer te resizen)

Verder zit er een USBhub met 4 poorten aan de zijkant, welke via een enkele USB-kabel naast de geluidsaansluiting aangesloten word op een USB-poort op je PC.
(Zie afbeelding 3, even geen zin om alles weer te resizen)

Er zit tevens een on/off switch op de voeding van de monitor, welke bij mij nog niet echt een nut heeft gevonden.

Het uiterlijk & De features:
Allereerst het uiterlijk, deze is zeer strak te noemen. Samsung heeft het zo rustig en praktisch mogelijk gehouden, ik kan me bijna geen bureau voorstellen waar deze monitor 'lelijk' te noemen valt. Het ziet er zeer professioneel uit. De kleur is echt mat-zwart, zodat er absoluut geen 'schittering' of weerkaatsing van zonlicht o.i.d. voorkomt. Het scherm zelf spiegelt alleen op de laagste brightness waarden. Verder is de bezel 1.6cm breed aan de boven- en zijkanten en aan de onderkant 1.9, waardoor dit scherm prima in een multi-monitor setup te gebruiken valt.
De monitor is verder op het diepste punt (met stand mee gerekend) zo'n 20cm diep.
Het scherm is draaibaar (zowel landscape/portrait als 360graden draaibaar om een verticale as), 20 cm in hoogte verstelbaar en (ik schat) rond de 70 graden kantelbaar zonder dat de voet daarvoor van zijn plek hoeft te komen.
Verder heeft dit scherm een PVA-paneel, en voelt daardoor veel harder aan dan een normale TFT, maar niet zo hard als een IPS-paneel. (Ja dit heb ik uitgetest... beetje vreemd, i know :+ )

Aan de voorkant zitten van links naar rechts deze knoppen (aan de rechterkant van de monitor):
  • MPA - on/off, een techniek die, als ie aan staat, tussen elke frame een beeldje ertussen 'interlaced' waardoor er theoretisch een dubbele framerate ontstaat. Hij laat echter ook het beeld 'flikkeren' alsof je tegen een oude CRT aan zit te staren, en daar krijg ik hoofdpijn van.. Een no-go voor mij dus.
  • Menu
  • Presets & Down-key
  • Brightness & Up-key
  • Source & OK-key
  • Auto - zegt bij mij 'unavailable' als ik em indruk, geen idee wat hij doet.
  • PiP - Picture in picture, oftewel een tweede source in een klein stukje van het scherm weergeven
  • On/Off button met blauwe Led.
Het menu ziet er uit als volgt:
  • Input - source list, Edit source name.
  • Picture - Magicbright (de presets), Custom preset, Size (beeldverhouding wijzigen)
  • MagicColor Pro - Color Innovation (Brilliant, Mild, Normal, Demo, Custom), Color Tone (Cool 1-4, Normal, Warm 1-2, Custom), Color Control (Red, Green, Blue van 0 - 100% in te stellen), Gamma (-0.2 tot +0.6), 6-Color (Saturation EN Hue van Red, Green, Blue, Cyan, Magenta en Yellow in te stellen van 0-100%, tevens een reset optie)
  • PiP - Picture in Picture instellingen (aan/uit, source, size en position)
  • Setup - Language, Transparency van het Menu, MPA, Safety Screen, Audio power (voor optionele luidsprekerbalk), mijn persoonlijke favoriet: de Brightness van de power LED van 0 - 100%, en een total reset optie.
Tevens wil ik nog even de Presets noemen:
  • Text
  • Internet
  • Game - Is voor de verandering met presets ook daadwerkelijk hoe ik het scherm wil hebben in een game.
  • Sports
  • Movie - Is net als game, precies zoals ik het wil hebben.
  • Dynamic
  • Custom - Deze staat bij mij op warm1, met de brightness op 0%. Dit werkt ideaal voor als je in een wat donkerdere kamer zit, anders krijg je las-ogen van dit scherm.
Ik gebruik dus Game en Movie voor spellen en films, verder gebruik ik eigenlijk alleen de Custom setting, omdat dit het lekkerst werkt. Als de zon in mijn raam schijnt (3m breed dakkapel achter de monitor, dus in de zomer best wel vaak) switch ik hem naar text of internet, resp 15 en 25% brightness zijn.

Verder zijn de kleuren, zelfs met de zon erachter, op de Movie en Game settings GE-WEL-DIG te noemen. Voor mij zo'n verandering dat ik het een fenomenale ervaring kan noemen :Y)
Dit grafisch geweld is voor mij te veel (en volstrekt onnodig) met tekstverwerken of internetten, vandaar brightness omlaag.
Ik heb dit scherm met de standaard fabrieks-presets in gebruik, en ik moet zeggen dat deze ontzettend goed zijn. Een paar maanden terug heb ik hem gekalibreerd met een Spider Pro, en de instellingen zijn maar miniem verandert. Je kan evt zelf de presets nog aanpassen, kleur warmte, hue en saturation zijn per preset instelbaar (of globaal als je dat wilt)

Zoals je hierboven gelezen hebt staat mijn brightness nu (text verwerken etc) op 0%, dit geeft je een idee hoe helder dit scherm is. De specificaties vertellen mij 300cd/m≤, waar mijn ogen mij op 100% brightness smeken om m'n ogen dicht te doen / af te wenden. De brightness is genoeg om mijn volledige kamer (5x8m) te verlichten met een windows explorer schermpje op vol scherm en ong. 80% brightness. Bij 100% kan je bijna niet meer in het scherm kijken.
Tijdens films komt deze helderheid echter prima tot zijn recht, de kleuren zijn echt vergelijkbaar met edge-lit LED tv's.

Deze mooie kleuren komen echter tegen een prijs, het PVA-paneel, wat naast briljante kleuren ook voor een kijkhoek van zowel verticaal als horizontaal 178 graden zorgt, heeft 2 hele grote nadelen. Deze nadelen zijn de response tijd, en ghosting.

De responsetijd op de specificaties claimt een nogal 'zonnige' 12ms, waar dit in werkelijkheid meer in de richting van 40ms komt. In het ergste geval kan het 72ms worden (Review van bit-tech), wat toch net te merken is in een goeie firts person shooter.

De ghosting is heel af en toe te merken, maar dan ook alleen in een heel druk moment tijdens een shooter. Ik merkte het zelf pas toen ik op een afstandje stond te kijken hoe een vriend van me aan het shooteren was.
Voor de duidelijkheid: Ik heb nog nooit traag beeld of ghosting gezien in een film, of een game zonder heel snel bewegende beelden (denk aan online MW2).

Conclusie:
Als je een FPSfreak of fervent online shooteraar bent, is dit dus helaas geen scherm voor jou. Als je kan leven met af en toe wat traag/ghostend beeld in harde shooters, of ze simpelweg niet speelt, is dit tegen-argument echter totaal van de baan. Voor een avond films kijken of een goeie RTS of RPG spelen is dit een fenomenaal scherm. Als je het geld niet hebt voor een LED-tv, koop dan deze monitor, want hij doet er nauwelijks voor onder!
Verder kan ik nog een aanrader geven voor als je deze monitor moet show-offen:
Download Winamp, start wat muziek, en start Milkdrop visualisations op volledig scherm. Zet je scherm op standje 'Movie', en geniet van de openvallende monden :D

Nog even credits naar Bit-Tech voor de plaatjes, ik kan hier niet echt mooie schieten zonder mijn volledige bureau te verbouwen/uitgraven.

• eVGA 9800GX2 1GB
  • Asus Striker II NSE
  • Intel core 2 quad Q6600
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 245T Zwart?

Heb dezelfde monitor (kijkt er nu naar ^_^)
# Auto - zegt bij mij 'unavailable' als ik em indruk, geen idee wat hij doet.
Heb ik hier ook, geen idee wat hij doet deze knop.

Verder voor online shooters doethij naar mijn mening zijn werk prima, 40ms vertraging? geen idee misschien raak je er aan gewend hoor maar killing floor, TF2, Left4Dead gaat hier prima..

Gr 3DDude
Ik merkte het zelf, zoals ik in de review al zei, ook echt alleen van een afstandje. Het moest toch even gemeld worden zodat potentiŽle kopers niet voor een verrassing komen te staan.
Ik speel hier ook met plezier L4D en MW2 hoor, heb er absoluut geen last van :)

Wat ik daarentegen wel een beetje lame vind van Samsung is dat ze in de specs 6ms zeggen, terwijl het volgens verschillende tests dus meer richting de 40 gaat, met een peak van 70. Maar dit zal wel weer zo'n marketing truc zijn, net als dB bij fannetjes ofzo...
Dit omdat auto alleen bij een analoge ingang werkt zover ik weet. Bij een digitaal signaal zit extra info zodat scherm weet hoe het uit te lijnen.