Apple Pencil

Apple Pencil Review

iAR 28 november 2017, 1.618 views Product gekocht

Apple Pencil

Dure pen die goed werkt maar onhandig is gemaakt. Een niche en zeker niet voor iedereen.

Pluspunten

• Accuraat
  • Mooi afgewerkt
  • Schrijft fijn
  • Initiele setup
  • Rolt niet van tafel

Minpunten

• Accu snel leeg
  • Onhandig opladen
  • Connectie issues
  • Waar koop je extra puntjes?

Toen ik in Japan was en een Apple Pencil voor 85 euro kon kopen leek me dat een goede deal. Ik wilde mijn iPad Pro graag als digitaal kladblok gebruiken. De Nederlandse prijs van 109 euro is veel te hoog. Tenzij je de Pencil elke dag gebruikt voor tekenen en schrijven kan ik het me voorstellen. Daarmee is de Apple Pencil een echte niche.

De initiële setup is, zoals bij bijna alle Apple producten, een fluitje van een cent. Je steekt de Pencil in de Lightning poort en je bent klaar. Okay, het was nog beter geweest als je de Pencil er naast zou houden zoals bij de AirPods maar dit is ook prima.

Ik gebruik mijn Pencil een paar keer per maand. Dat maakt het er niet handiger op. Ik moet regelmatig mijn Pencil weer in de Lightning poort steken omdat hij niet werkt. Of weer leeg is. Als je snel wat wilt doen met de Pencil is het dus een enorme vertrager. Ik merk hierdoor ook dat ik hem minder snel gebruik.

Apple heeft niet goed nagedacht over het opladen van de Pencil. Je krijgt een Lightning adapter, een kleine accessoire die je snel kwijt raakt. Je kunt hem nergens in bewaren bijvoorbeeld. Laden doe je dus makkelijker door de Pencil direct in de Lightning poort te steken. Je moet de iPad dan wel op de kop houden, anders steekt er een pen in je buik. En je moet je iPad ook niet van de bank of iets dergelijks laten afglijden: valt je iPad op de ingestoken Pencil dan is de kans groot dat je Pencil onherstelbaar afbreekt.

Heel Apple-ish is het gewicht van de Pencil, naast dat hij lekker in de hand ligt zou hij ook niet van tafel mogen rollen. Het gewicht zit aan een kant, dus ver rollen zou hij niet moeten doen.

Wil je nieuwe puntjes? Dan mag je diep in je buidel tasten, je krijgt er 4 voor 25 euro. Hoe lang je precies met de puntjes kunt doen weet ik (nog) niet.
Het is een gemiste kans dat Apple geen digitale gum op de achterkant heeft gemaakt. Je moet nu in de software de gum selecteren om vervolgens te gummen.
Ook had Apple iets kunnen verzinnen om de Pencil makkelijk op te bergen: een clip (zoals een echte pen) of magnetisch aan je iPad klikken.

Al met al is het een product voor een niche, die zeker bestaat maar ik val er duidelijk niet onder. De Pencil is voor mij te onhandig om hem te gebruiken maar de potentie straalt er wel enorm uit. Wellicht is de Pencil 2 een goede opvolger. Als Apple hem onder de 90 euro prijs, is hij voor een groter publiek interessanter.

Heb jij ook een Apple Pencil?

Ik deel je ervaring! Ik heb ook een Apple Pencil en gebruik deze zo af en toe, waardoor je vaak opnieuw moet verbinden en de batterij is vrij snel leeg. Het koppelstukje om via een lightning kabel op te laden is niet doordacht.
Dat patent is in handen van Wacom, en gelijk de reden waarom het niet op de Apple Pencil zit, helaas.