Specificaties 49" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-49XE9005 Zwart Review

Fryingdutchie 28 november 2017, 643 views

Sony KD-49XE9005 Zwart (Product gekocht)

Uitstekende middenklasse 49" TV met hoog contrast / uitstekende zwart waarden (bijna OLED-achtig), rustig beeld en neutrale kleuren.

Pluspunten

• Zwart waarden / hoog contrast
  • Vloeiend beeld
  • Mooie, levensechte kleuren
  • Design

Minpunten

• Energie verbruik
  • Grote Power Brick
  • WebOS of Tizen vind ik gebruiksvriendelijker dan Andoid TV

Na lang zoeken en oriŽnteren ben ik over gegaan tot aankoop van de Sony KD-XE9005B. Ik was op zoek naar een goede middenklasse 49" TV (niet groter), dus OLED viel alleen daardoor al af. In dit segment is veel keuze dus het proces van onderzoek, wikken en wegen heeft enige tijd geduurd. Andere eisen die ik had maakten de lijst van potentiŽle kandidaten al wat korter:
- UHD
- Minimaal 60Hz (liefst 100 Hz)
- HDR
(Dit alles om in de toekomst van de Xbox One X in al zijn glorie te kunnen genieten)
- Neutrale kleuren
- Android, WebOS of Tizen
- De TV moest zwart zijn (past het beste in ons interieur)

Graag had ik ook Ambilight gehad maar de (in mijn ogen) middelmatige kwaliteit van de panelen van Philips maakte dat deze keuze afviel.

Uiteindelijk heb ik de lijst teruggebracht tot een shortlist van 3 TV's: de Samsung UE49KS8000, de Sony KD-49X8305 en de Sony KD-XE9005B

Op Black Friday heb ik een "tweede-kansje" XE9005 kunnen kopen voor net boven de §1000 (die als nieuw in doos werd afgeleverd). Nu nog de §100 cash-back van Sony en voor iets meer dan §900 heb ik deze TV in huis staan. Niet slecht als je naar de Pricewatch kijkt van de afgelopen tijd :) Maar niet alleen de prijs maakt dat ik dik tevreden ben met mijn keuze.

De Direct Led achtergrond verlichting en de hoge contrasten / uitstekende zwart waarden van het gebruikte paneel hebben voor mij de doorslag gegeven. Het beeld is neutraal (ook een kwestie van instellen), helder en rustig. Zwart is ťcht zwart (bijna OLED niveau) - minstens zo zwart als de fysieke rand om het scherm. Een genot om naar te kijken! En de "slechte" kijkhoeken waar over gesproken wordt bij dit soort panelen? Ja, het contrast neemt iets af als je (zeer) schuin naar de TV kijkt, maar erg groot is dat effect niet. De TV geeft van zichzelf al zulk contrastrijk beeld dat dit effect niet storend is.

Gamen i.c. met de Xbox One (standaard 2014 model) geeft veel prettiger en vloeiender beelden dan mijn 6-jaar oude Philips TV. Streamen van Netflix in HD en 4K geeft fantastische resultaten en ook de Ziggo Horizon Box geeft een aangename beeldkwaliteit.

Het uiterlijk van de TV spreekt mij erg aan, al is dat een kwestie van persoonlijke smaak. Hij staat nu nog op de voet, later gaat 'ie aan de muur bevestigd worden. Besturing van de TV via Android is redelijk standaard. Niet zo overzichtelijk en handig als WebOS (Magic Remote) of Tizen maar goed te doen in het dagelijks gebruik.

Nadelen? De grote (25 x 8 cm) Power Brick die je ergens moet zien te verstoppen en het redelijk hoge energieverbruik. De Direct Led achtergrondverlichting draagt bij aan schitterend beeld maar daar betaal je wel voor in het verbruik (vandaar energie label "B"). Neem je deze nadelen voor lief dan kan ik deze TV van harte aanbevelen! Ook al heb ik hem nog maar net in gebruik.....

Getest met: Xbox One, Ziggo Horizon media box en Netflix HD+4K (indien beschikbaar)

Heb jij ook een Sony KD-49XE9005 Zwart?

Bedankt voor je review! Ik ben nu op zoek naar een nieuwe tv die 49 inch moet zijn. Keuze viel op deze en de LG 49UH850V, ik neigde de 2e te gaan kopen, maar dankzij jouw review en de review van de andere tv hier op tweakers kom ik erachter dat deze Sony toch wel superieur is (ook al heeft ie geen 3D, maar daar wil ik toch niet naar kijken)
Hoi... Fijn te horen dat mijn review heeft kunnen helpen bij jouw keuze! De LGUH850V is denk ik ook geen slechte TV, maar het hogere contrast van deze Sony was voor mij ťťn van de twee redenen dat de LG afviel in mijn lijstje. Reden twee was dat de LG een zilveren schermrand heeft wat ik persoonlijk minder mooi vind.
Ik heb de KD-49XE9005 nu ruim een maand in huis en verbaas mij nog steeds over de kwaliteit van het scherm en de hoeveelheid zichtbare details. Laatst een aantal Blue-Ray films gekeken die ik toch al best goed kende maar was verrast over hoe goed ze er nu uit zagen op deze TV versus mijn 6 jaar oude Philips.
In ieder geval veel kijkplezier gewenst!
Dankje! Hij is inmiddels besteld en komt vanmiddag aan. Het verschil moet gigantisch zijn met mijn 34 inch HD ready tv van LG haha. Ik ben benieuwd! Ik heb er meteen een goede soundbar bij gekocht (wel van LG) die niet al te duur was.
Hij bevalt erg goed! Kleuren zijn geweldig en in combinatie met een LG SJ8 soundbar krijg je echt een bioscoop gevoel. Het verschil in speakerkwaliteit merk je enorm, als je in een film of serie van geluidsbron veranderd dan is zo'n soundbar echt superieur.

Enige minpuntje wat ik kon ontdekken is de redelijk slechte kijkhoek, als ik op de bank zit zijn de kleuren geweldig, maar als ik sta worden de kleuren al snel een stuk donkerder. De tv staat op een tv meubel op ongeveer kijkhoogte vanaf de bank. Maar erg storend is het niet.
Zie hierboven...

[Reactie gewijzigd door Fryingdutchie op 27 december 2017 05:46]