Acer Chromebook 15 CB515-1HT-C1W7

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB • Intel Celeron - Bekijk alle specificaties

Acer Chromebook 15 CB515-1HT-C1W7 Review

Hermanleen 28 november 2017, laatste update op 12 januari 2018, 2.116 views Product gekocht

Acer Chromebook 15 CB515-1HT-C1W7

Mooi, licht, degelijk apparaat met prima prestaties.

Pluspunten

• Performance
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Wordt niet warm, geen fan/stofzuiger

Minpunten

• Scherm niet 360 graden te draaien (ivm touchscreen/Android)
  • Geen backlight toetsenbord
  • Geen DEL toets

Ik heb al een 17 inch Windows laptop "voor op de bank". Deze gekocht met Black Friday korting omdat ik nieuwsgierig ben naar het OS en vooral de mogelijkheid Android apps te installeren.

Eerste indruk/uitpakken:
Als eerste valt de premium look uit als je hem uit de doos haalt. Ik weet niet of het echt alu is, maar het ziet er wel erg goed uit. Er zit een USB-c lader bij, helaas is het wel een vrij groot blok met een dik netsnoer en een vastzittende USB kabel. Hopelijk kan ik hem ook opladen met mijn telefoonlader, zou de mobiliteit wel verhogen. Edit: dat laatste blijkt het geval, hij laadt dan niet supersnel, een procentje of 20 per uur.

Gebruik:
Over Chrome OS zal ik niet zoveel zeggen, daarvoor verwijs ik naar de discussies elders. Het toetsenbord is prima, een chiclet vergelijkbaar met wat ik al had op mijn Windows-laptop. Wel mis ik de DEL toets bij het typen van teksten. De zoektoets kun je vrij eenvoudig wijzigen in een CAPS LOCK.
De Android Play store moet je expliciet aanzetten. Ik ga hier nog uitgebreid mee spelen, maar heb al wel gezien dat niet alle apps werken. Zoals Whatsapp, maar ook een gewone inschrijf-app voor mijn sportclub. Een spel als Hill Climb Racing 2 werkt niet via het toetsenbord , maar wel via het touchscreen. En dan zit het toetsenbord wel in de weg: je kunt het scherm 180 graden draaien, maar niet 360.

De laptop wordt nauwelijks warm, en heeft ook geen fan/stofzuiger nodig. Helaas geen toetsenbordverlichting kunnen ontdekken. De accuduur zou best wel eens richting 10 uur kunnen gaan.

In de eerste versie van de review meldde ik nog dat de interface letters heel klein waren, en dat die alleen te vergroten zouden zijn door de resolutie te verlagen. Nu blijkt Google een jaar geleden een aanpassing gedaan te hebben waardoor dit "resolutie verlagen" eigenlijk neerkomt op groter maken van de elementen op het scherm. Beertje onhandig gecommuniceerd van Google, het werkt zoals het opschalen van je scherm binnen bv Windows alleen is de naam misleidend.

Heb jij ook een Acer Chromebook 15 CB515-1HT-C1W7?

Moet toch kunnen, grotere text zonder de resolutie aan te passen: https://www.howtogeek.com...-of-text-on-a-chromebook/
Ook deze en soortgelijke pagina's ben ik tegengekomen tijdens mijn Google-tocht. Helaas gaan de eerste twee tips over het vergroten van webpagina's zoals je met iedere browser kunt. De tabs en menu's van de browser veranderen echter niet. Dit gebeurt alleen bij aanpassen van de resolutie. Maar ja je koopt geen HD scherm om hem vervolgens op 1/2 HD te zetten.

Omdat je steeds meer HD en HD+ schermen ziet in chromebooks wordt het tijd dat Google deze bug oppakt. Ik ga toch eens bij de MM kijken hoe ze dat doen bij die chromebooks van Google zelf, met nog veel hogere resolutie dan HD.
Heeft u al een oplossing gevonden ? Met mijn chromebook (Acer chromebook 14 for work i3 versie) heb ik geen problemen.
Het gaat dus (nogmaals) niet om deze setting; die vergroot de letters op de webpagina's. Wat ik wil is de letters van de menu's en de tabbladen vergroten. Kunt u een screenshot van het hele scherm sturen, met een aantal tabbladen in Chrome open?
Misschien handig om te weten: "del" zit er wel op als knoppencombinatie, namelijk de linker alt+backspace.
Eigenlijk dus bijna hetzelfde als op de mac, waar het "fn+backspace" is.
Dat vermoeden had ik al, maar tijdens het sneltypen vind ik een "dedicated" toets toch handiger. Misschien ben ik gewoon te dom om al die toetscombinaties uit mijn hoofd te leren.
Ik heb al een tijd een macbook als mijn hoofd laptop.. Dan leer je inderdaad ook om de del heel te werken door alles van de andere kant te wissen :)

(die werkt dus hetzelfde)
Ik heb dit niet getest, maar ik lees dat het veranderen van de resolutie geen werkelijke verandering van de resolutie is, maar dat het scaled: https://chromeunboxed.com...esolution-scaling-option/
Ik heb hier gisterenavond even mee zitten spelen, maar dit lijkt inderdaad te werken. Volgens het verhaal werd voorheen inderdaad de resolutie verlaagd maar nu wordt het scherm opgeschaald. Google is een beetje een autistisch bedrijf, ze bedenken mooie dingen maar zijn slecht in het communiceren en presenteren hiervan.

Ik kijk er nog wat verder naar en pas mijn review aan als het echt werkt.
Grappig genoeg is dit ook dezelfde implementatie als op de mac..

Fijn dat ik je heb kunnen helpen :)