Specificaties PCI-e x1 geluidskaart met 5.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative Sound BlasterX AE-5 Review

robthedude 27 november 2017, laatste update op 27 november 2017, 175 views

Creative Sound BlasterX AE-5 (Product gekocht)

specs vermeld dat het met 5.1 werkt, maar helaas werkt 5.1 helemaal niet. ik heb een logitech Z906 en ik heb alleen maar geluid van links en rechts voor, zelfs in hun software als ik de test doe komt er geen geluid uit het midden, de subwoover of achter.

Pluspunten

• mooie RGB
  • goed voor koptelefoon gebruikers
  • makkelijk te instaleren

Minpunten

• werkt niet met logitech Z906, ook niet vermeld
  • customer support duurt lang/krijg geen antwoord voor support met dit probleem
  • alles wat met dolby te maken heeft werkt niet
  • via digitaal en analog werkt hij niet zoals hij word beschreven
  • focuss ligt alleen bij koptelefoons

Opnamekwaliteit Score: 1
Aansluitingen Score: 1
Drivers en support Score: 1
CPU-belasting Score: 5
Ik kocht deze kaart voor de specs waarvan ik dacht dat het geweldig samen ging met mijn Logitech Z906.

Maar helaas.

Ik zit nu al sinds zaterdag hiermee te klooien en ben tot de conclusie gekomen dat ik hem maar weer terug stuur en mijn geld terug wil zodat ik een geluids kaart kan kopen die wel gewoon 5.1 surround kan, ik heb alles correct aangesloten en in de software zelf staat her dat ik niet eens de bass kan veranderen en bij de 5.1 surround test hoor ik alleen maar geluid van links en rechts voor.

Ik ben diep teleur gesteld aangezien ik de RGB best vet vind en verwachte dat dit gewoon met een 5.1 surround set werkt zonder frustratie.

Heb jij ook een Creative Sound BlasterX AE-5?

Heb je wel alle instellingen en opties bekeken?
Ik heb een wat oudere X-Fi kaart maar die heeft zoveel mogelijkheden (Gamer mode met alleen stereo geluid bijv. ;) ) dat je best wel even zoet bent voordat je alles gezien en geprobeerd hebt.
Ik heb alle opties bekeken ja maar helaas werkt 5.1 gewoon niet en dit is mijn probleem met deze kaart, ik zou echt naast mijn microfoon geen klachten hebben als 5.1 het gewoon deed zoals het moet en ik ben gewoon veel tijd kwijt geraakt aan het zoeken naar een antwoord hoe dit kan worden gefixt en wat het probleem precies is maar inplaats van een antwoord ben ik meer mensen tegen gekomen met een z906 die hetzelfde probleem hadden en naar asus zijn overgestapt.
Heb je je speakers met optische kabel aangesloten?
Heb je DTS geactiveerd in de software van je SoundBlaster?

Het werkt idd niet zomaar out of the box, en dat bedoel ik dus met die instellingen.
Je moet weten waar je mee bezig bent. Maar het is gelukkig niet super ingewikkeld.
Ik weet zeker dat als het eenmaal werkt, je een super geluidje uit die kaart krijgt! :)
Optische kabel probeerde ik vandaag nadat ik dat had besteld gisteren ja, dit was omdat via jack plug ik alleen stereo heb.

Hoe activeer ik DTS dan? Ik heb tot zo ver geen info hierover kunnen vinden.
Ok, ik vergis me blijkbaar:

Zie punt 18...

Geen DTS of Dolby :/

Inderdaad een kutkaart, met alleen mooi stereogeluid
Precies, al vind ik de RGB in mijn kast mooier momenteel.

Ik ga dan maar voor deze:
pricewatch: Asus Strix Soar

Deze heeft tenminste WEL DTS en andere dolby features en waarschijnelijk werkt 5.1 dan ook |:(
Je hebt in principe geen Dolby of DTS support nodig, sterker nog deze zullen de geluidskwaliteit alleen maar verminderen omdat je dan gaat comprimeren. Optical kan niet gecomprimeerd enkel 2 kanaals PCM versturen of gecomprimeerd DD/DTS 5.1.

Wat jij nodig hebt is deze kabel voor 5.1 geluid:

Die correct aansluiten, zorgen dat je in Windows de kaart op 5.1 hebt staan en eventueel de juiste settings op de controler van de Z906 en je hebt gewoon 5.1 surround als je een bron afspeelt die ook gewoon 5.1 kanaals is.
Dat is juist hoe ik het eerst teste met die kabel (jackplug front, c/sub en rear)

Maar met die kabel ging het dus al niet goed en had ik dus alleen van voor audio en dan ook niet eens van c/sub, ik kon bass ook niet aanpassen in de software van sound blaster omdat het compleet grijs was.

Met die toslink ging ik het later proberen om te kijken of dat anders was maar inderdaad kwam ik er bij de settings achter dat die alleen maar stereo heeft, raar genoeg bij toslink kon ik wel de bass aanpassen en bij de jackplugs niet.

Overgens had ik natuurlijk gekeken naar de instellingen van de kaart in beide windows en de software waarmee je ook de RGB kan aanpassen en op de controller had ik ook inderdaad 5.1 aangegeven en heb zelfs nog gekeken of hij niet via een andere input in 5.1 werkte maar alleen op input 1 had ik geluid.

Conclusie als er een speciale manier zou zijn dan hadden ze dat duidelijk in de handleiding moeten zetten i.p.v. dat ik letterlijk een hele middag en 3 avonden zelf er voor heb lopen zoeken zonder resultaat.