Harman Kardon HK 3490 Review

PCSoldaat 4 februari 2010, laatste update op 4 februari 2010, 2.086 views

Harman Kardon HK 3490

Pluspunten

• Heerlijk diepe versterking met groot bereik en vermogen.
  • Fraaie vormgeving.
  • Veel aansluitmogelijkheden, ook voor video-in en -out.

Minpunten

• Grote afstandbediening.
  • Klein kleurverschil van de klepjes.

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik had een Yamaha stereo reciever die last kreeg van uitvallende speakers. Soms alleen links, soms alleen rechts, soms helemaal niks.... Maar na vele jaren dienst moest er maar eens een vervanger komen.

Dus ik ging op zoek naar een goede opvolger. Wat direct opvalt is dat de wereld van de versterking bijna alleen nog maar gericht is op surround en helaas steeds minder op stereo. Persoonlijk vind ik dat er jammer omdat de geluidskwaliteit, gemeten aan een vaste totaalprijs, voor stereo toch echt beter is/moet zijn. Het enige waar surroundsets tot hun recht komen is bij het gebruik van een bron dat ook surround levert zoals DVD-films en misschien wat games. Films kijk ik maar zelden, TV en radio zijn nog altijd stereo (zal voorlopig ook wel zo blijven) en games die dit ondersteunen speel ik niet,zeker niet in de woonkamer.

Ik beschik over een 2-tal vloerstaande speakers van Driade en een stereo (!) subwoofer van Mirage. Bij mijn Yamaha had ik de woofer aangesloten op de 'B' uitgang bij gebrek aan een apart uitgang voor subs. Dit werkte op zich goed omdat de Mirage zowel versterkt als onversterkt aangesloten kan worden.
Omdat alle speakers nog prima functioneren was er geen behoefte deze te vervangen. Dus dit was nog een argument vr een stereo versterker.

Naast het 'receiven' van radio wilde ik voldoende aansluitmogelijkheden voor TV, DVD en Wii.

Na wat zoekwerk kwam ik op slechts een paar receivers die aan mijn wensen voldoen: een Denon, een Yamaha en deze Harman Kardon.
De beslissing was uiteindelijk niet al te moeilijk. De Harman Kardon heeft een groot vermogen van 2x 120 W, heeft erg veel aansluitmogelijkheden en ziet er bijzonder mooi uit. n heeft een dubbele stereo subwoofer uitgang.

Het correct aansluiten van alle stekkertjes van de randapparatuur kost wat tijd, maar die moet je nemen.
Erg prettig is de mogelijkheid om alle beeld-output van de randapparaten hierop aan te sluiten om vervolgens met n output aan te kunnen sluiten op de TV. Als ik switch van DVD naar Wii gaat niet alleen het geluid over, maar ook direct het beeldsignaal.
Wat ontbreekt op stereo receivers is een HDMI-ingang. Dat is op zich logisch omdat er toch niets met het surround-signaal gedaan wordt. Gelukkig zijn de randapparaten zowel via COAX als optisch digitaal aan te sluiten.
Natuurlijk wilde ik de dubbele subwoofer-uitgang gaan gebruiken, maar vreemd genoeg leverde dit geen prettig geluid; Alsof de woofer onder een natte deken lag. De aansluiting op de uitgang '2' levert een veel beter geluid. De enige conclusie die ik hieraan kan verbinden is dat de versterking van de Harman Kardon beter past bij de woofer dan zijn eigen ingebouwde versterker!

Aan de voorzijde van de reciever dan alle knopjes strak vormgegeven in een dunnen lijn op de overgang tussen de 2 vlakken. Alleen de volumeknop is apart, en overigens bijzonder mooi vormgegeven.
Rechtsonder zijn er 2 los te peuteren klepjes waar een extra ingang is voor randaparatuur en knoppen voor bass, treble en balance. Een kleine tegenvaller in de afwerking is een klein kleurverschil tussen het oppervlak van de reveiver en de klepjes.
Wat ook opvalt zijn de enorme afmetingen van de afstandbediening. Echt een gigantisch apparaat, maar gelukkig goed te bedienen met lompe vingers...

Na een weekje gebruik ben ik dik tevreden. Heerlijk diep geluid, een fraai apparaat en geen uitvallende speakers meer...

Ik heb er 369,= voor betaald, + 10,= voor verzending. Dat geld is het apparaat zeker waard!
Vreemd genoeg is die prijs niet meer beschikbaar bij het schrijven van deze review.

Heb jij ook een Harman Kardon HK 3490?

Beste PCSoldaat,

Heb met plezier je stukje gelezen.

Wellicht is je Yamaha bezweken onder die mooie stereo-sub van je.
Die extreem lage frequenties trekken ook de impedantie van de speaker(s) naar beneden.
Dat vindt geen enkele versterker echt fijn omdat dit enorme piekvermogens vraagt!

Die heb je nu, voor twee kanalen that is...
Meestal zijn de aansluitingen van B-paar speakers nt iets goedkoper uitgevoerd, maar ze "trekken" nog steeds fors aan de voeding.

Je houdt zo'n 60 Watt piekvermogen over per speaker. Bij een verlaagde impedantie (van8 Ohm naar een typische 1 Ohm, wat bijna kortsluiting geeft (60 Ampre !!)) wordt de boel HEEEEEL warm.

De voedingen, en vooral die iele regel-electronica eromheen tegenwoordig zijn daar helaas niet tegen bestand.

Ik weet natuurlijk niet welk type Mirage je hebt, en wat voor filter hier op/in zit, maar als het ding een subsonic filter heeft, dat de allerlaagste frequenties (0 tot 30 Hz) kan wegfilteren, gebruik die dan. Ze zijn eventueel ook los te koop bij de betere electronica-onderdelenwinkel. Die Impedantie-drop heb je dan niet zo erg, en blijft de boel heel.

Suk6 en groet

Richard
Leuke review. Goede keus en ook een goede prijs.
Ik heb zelf een HK970. Deze klinkt erg goed voor muziek. Beter dan mijn "oude" sony str-da2400es of denon avr1910 (in stereo mode).
Ook het vermogen is erg goed. De 970 gaat harder dan de sony en de denon (in stereo), terwijl het vermogen van de HK toch echt maar 2x 70W is tov 2x100W en 2x90W van de sony en denon.
Ben al 5jaar zeer tevreden van deze receiver!
Indien iemand nog een TheBridge2 zoekt heb deze 2dehands liggen voor een prikje!