Gigabyte Z370 Aorus Gaming 7 - Reviews

Specificaties Socket 1151 • ATX • Intel Z370 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Z370 Aorus Gaming 7 Review

fraggertje 26 november 2017, laatste update op 26 november 2017, 128 views Product gekocht

Gigabyte Z370 Aorus Gaming 7

Moederbord met een mooi design, goede featureset, coole RGB ledverlichting en voldoende aansluitmogelijkheden. Wel een paar onpraktische minpuntjes. Waarschijnlijk is voor de meeste mensen de featureset te uitgebreid maar hey, het zit er wel op als je het in de toekomst nodig hebt.

Pluspunten

• Uitstraling, design en RGB verlichting
  • 3x M2 sloten
  • Genoeg fan connectoren
  • Boot statuscode display
  • Featureset (waarvan je maar een fractie gebruikt dat wel)

Minpunten

• Powercycles na eerste start na AC onderbreking
  • M2 sloten schakelen sata poort uit
  • Afstandsbusje heatspreader SSD zeer moelijk te verplaatsen
  • Waarom maar 1 busje bijgeleverd?
  • Meer usb poorten was prettig geweest

Layout Score: 3
Ik heb dit moederbord gekozen als basis voor mijn nieuwe (overwegend gaming) PC. De I7-8700K die ik had bedacht is helaas nog niet binnen dus ik heb er een i3-8350K op geprikt. Verder zit er 2x 8GB Corsair Vengeance RGB op, een Evo 860Pro 512GB en een Geforce GTX1070.

De Z370 Aorus ziet er professioneel uit met een strak design. Inbouwen ging makkelijk maar dit ligt vooral aan de kast. Ik heb hem ingebouwd in een Corsair 760T wit welke zeer ruim is.

Omdat ik 4x sata harddisks in RAID heb aangesloten + nog een sata SSD en DVD heb ik alle 6 sata connectors in gebruik. De Evo 850 had ik in het bovenste M2 slot geplaatst. Hiervoor zit ook een heatspreader bij, erg gaaf. Echter werden niet alle disks herkend, disks 5 en 6 werden niet herkend. Alles nagekeken begreep er niks van. Kwam er uiteindelijk achter dat dit "by design" is. Als je bovenste M2 slot gebruikt schakelt hij twee sata poorten uit. Dit ivm PCI-E lanes...dus wilde ik de M2 1 positie naar beneden verplaatsen. Helaas pindakaas de heatspreader zet je op een afstandsbusje vast op het moederbord maar dit busje krijg je er met geen mogelijkheid meer af wanneer je de PC eenmaal gebouwd hebt. Dan maar zonder heatspreader. Wel jammer dat er maar 1 busje is bijgeleverd kost 5 cent ofzo.

Wat ik bijzonder irritant vind aan dit moederbord is dat hij een paar powercycles doet als het bord een tijd geen voeding gehad heeft. Dit wil zeggen 2 sec power dan alles weg. Heel goed voor je sata disken die dan gaan opspinnen, pats geen stroom krijgen, dan pats weer wel. Dit 2 of 3 keer achter elkaar. Ik ben nogal zuinig op mijn hardware dus ik heb zo hard gescholden dat de buren mij vast en zeker gehoord hebben.

Dit herhaalt zich dus als je met een lanparty de PC meeneemt en dus tijdelijk van de AC hebt los gehad.

Verder zit er een enorme hoeveelheid tooltjes bij waarvan ik nog bijna niets geprobeerd heb. De RGB kerstboom verlichting doet zijn werk goed. Jammer dat het logo van Aorus / de adelaar verdwijnt onder de videokaart...

PC loopt verder super soepel ik heb geen nieuwe installatie gedaan maar mijn oude Win10 installatie met Acronis gekloond naar de nieuwe SSD. Windows vindt netjes alle drivers en na een reboot werkt alles. Hulde. Zelfs met de i3 op standaard speeds draait alles smooth op Full HD. Ook Player unknown etc.

Nu is het wachten nog op mijn 8700k....
Wellicht dan nog een update van deze review en misschien wat foto's ben ik vandaag wat te lam voor.

Heb jij ook een Gigabyte Z370 Aorus Gaming 7?