Nokia 5 (single sim) Zilver Review

MooDyBLueS 26 november 2017, 4.617 views Product gekocht

Nokia 5 (single sim) Zilver

Geweldige telefoon in deze prijsklasse, met slechts één echt nadeel.

Pluspunten

• bouwkwaliteit bijna iPhone/Galaxy S niveau
  • heel goed scherm
  • prima prestaties
  • NFC
  • fingerprint

Minpunten

• trage en slechte camera

Om te beginnen met een korte review na 1 dag bezit, welke later bijgewerkt en uitgebreid zal worden naar mate ik het toestel langer in bezit heb.

Tijdens Black Friday heb ik deze bij Bol.com voor ¤ 99 weten te bemachtigen. Zat al in aanloop naar Cyber Monday Week van Amazon.de voor ¤ 169 te twijfelen en uiteindelijk niet gedaan, maar voor een tweecijferig bedrag is het een no-brainer.

Gekozen voor zilver, blauw leek me ook mooi en zwart is zo standaard. Koper in de Media Markt gezien, maar die vond ik gelijk niks. Het is niet oranje, niet mooi metallic, gewoon net niet in alle opzichten. De zilveren doet mij bijzonder veel aan de zilveren iPhones denken en dat mag absoluut als een compliment gezien worden.

Disclaimer: mijn primaire dagelijkse toestel is een iPhone 6s Plus en mijn laatste Android toestel was een Samsung Galaxy S6.

Featureset

Fingerprint reader, NFC en een microSD-kaartslot zijn de belangrijkste extra features die je in de Nokia 5 terugvindt. Bijzondere features zitten er verder niet op, maar dat mag je in deze prijsklasse ook niet verwachten. Sterker nog: NFC en Fingerprint zijn bij lang niet alle toestellen in deze prijsklasse een gegeven en dat zegt wel wat.

Verder voorzien van een prima SoC (Snapdragon 430), 2 GB RAM wat gemiddeld is (1, 1,5 en 3 GB komen ook voor in deze prijsklasse), 4G connectiviteit, 802.11ac Wi-Fi, BT 4.1, 3.000 mAh accu, een 13 MP camera en 720p IPS scherm met Gorilla Glass.

Kortom: op papier een meer dan degelijke set aan features.

Bereik

4G bereik is volgens de visuele aanduiding, maar ook Speedtest vergelijkbaar met die van mijn iPhone en dus gewoon dik in orde.

Wi-Fi werkt ook prima, al doet het Wi-Fi scannen er vrij lang over om de 802.11ac 5 GHz netwerken in mijn huis te vinden. Ook bij mijn iPhone worden eerst de 2.4 GHz netwerken getoond en een seconde later de 5 GHz netwerken, maar op de Nokia 5 duurt het een aantal seconden. Ik begon even te twijfelen of deze wel 5 GHz zou ondersteunen, maar toen ik de hele lijst doorgescrold had zag ik ze ineens erbij komen. Ook hier zijn de snelheden weer vergelijkbaar, maar merk ik wel duidelijk als ik naar boven loop met beide telefoons in mijn handen dat de Nokia eerder het signaal met het Access Point van de begane verliest dan de iPhone. Niks ernstigs overigens, want het volgende AP wordt vrijwel direct opgepakt zoals je mag verwachten.

Accuduur

Hier kan ik na 1 dag en nog niet eens vanaf 100% begonnen niks zinnigs over zeggen. Na een tijdje zal hier wat meer over rapporteren.

Gebruiksgemak

Ten opzichte van een iPhone blijven de touch gevoelige knoppen wennen en ik weiger van nature de back en multi-task knoppen te gebruiken, ik zie ze steeds oplichten maar merk dat ik toch naar het pijltje terug linksboven in de app ga. Kwestie van tijd zullen we maar zeggen.

De zo-goed-als-stock-Android versie die Nokia meelevert (7.1.2 op moment van schrijven met het Security Patch level van 6 november) werkt super. Ik vind al die ronde blauwe icoontjes die Nokia van een aantal standaard apps heeft gemaakt niet mooi, deels omdat het niet consistent is doorgevoerd naar alle apps, maar dat is visueel ook echt het enige wat ik kan vinden wat anders is aan deze Android versie. Het werkt daarom net zo fijn als op een Google Pixel en ondanks dat ik iOS gewend ben moet ik zeggen dat de Android settings intuïtiever in elkaar steken dan op iOS. Apple heeft met iOS 11 meerdere instellingen op meerdere plekken gezet, om de vindbaarheid te vergroten, maar duidelijker is het er niet op geworden. Android zit wat dat betreft een stuk beter in elkaar naar mijn mening.

Wel heb ik visueel erg veel moeite met onderscheiden wat 'aanraakbaar' is en wat puur informatie is. Alles staat in feite steeds tussen grijze horizontale lijnen van enkele pixels hoog en daar zit geen onderscheid in tussen knoppen en tekstuele informatie. Ook het standaard keyboard vond ik maar lastig mee te werken, tot ik de optie aanzetten om duidelijke scheiding tussen de knoppen te zien.

De plaatsing van de fingerprint vind ik super op de voorkant, werkt ook erg fijn. Wel veel meer missers dan op mijn iPhone, waar ik echt alleen maar missers heb met heel erg koude vingers, natte vingers of als ik echt scheef op de knop zit. De Nokia heeft met enige regelmaat toch wel dat hij mijn fingerprint niet herkend, terwijl ik beide duimen en wijsvingers geregistreerd heb en daartussen geen verschil merk. Als ik het nu inschat is ongeveer 1 op de 5 unlocks die niet herkend worden, geen dealbreaker, maar vermoedelijke wel te wijten aan de goedkopere fingerprint sensor die Nokia er omwille van de prijsklasse bewust in heeft moeten stoppen.

Wat dan wel weer enorm fijn is, is dat ik gewoon mijn vinger even op de fingerprint/home knop kan laten rusten terwijl het toestel op het bureau ligt en hij ontwaakt gelijk terwijl hij ontgrendelt. Bij de iPhone moet ik altijd nog een keer de knop indrukken, iets wat op de Nokia niet eens kan omdat het geen fysieke knop is. Toch vind ik overall een fysieke knop wel fijner werken, omdat je veel bewuster bezig bent. De Nokia registreert al een druk als je hem uit je broekzak haalt, de iPhone registreert alleen je vingerafdruk. Het is denk ik maar net wat je wenst en wellicht gewend bent, maar desondanks is de Nokia 5 absoluut een erg fijn toestel om te gebruiken.

Scherm

Misschien van tevoren wel het grootste kritiekpunt op fora en in reviews, het 720p scherm. Echter snap ik de achterliggende reden volledig en als je smartphones op de voet volgt, zie je ook dat genoeg fabrikanten bewust niet al te hoge resoluties kiezen. Paar voorbeelden: hoewel de Samsung Galaxy S8 een onwijs hoge resolutie heeft, wordt deze standaard uitgeleverd met een lagere render resolutie om accu te besparen. OnePlus houdt al jaren bewust vast aan een 1080p scherm, zelfs in hun 5,5 tot 6 inch telefoons, Apple heeft ook een resolutie die met name op de niet-Plus versies (iPhone X uitgezonderd) maar net voldoende is en zo zijn er nog meer.

Andersom zie je ook dat de Nokia 6 vaak vrij slecht beoordeeld wordt in reviews. Reden daarvan is dat het weliswaar een beter 1080p scherm heeft, maar dat voor de SoC, net als in de Nokia 5 een Snapdragon 430 namelijk, bijna niet te trekken is én impact heeft op de accuduur.

Nee, ik vind 720p prima en ja als ik oplet merk ik wel een verschil qua scherpte met mijn 1080p iPhone 6s Plus, temeer de Nokia 5 toch wel een 5,2" scherm heeft, wat nauwelijks kleiner is dan de 5,5" van de iPhone.

Verder is het IPS-scherm echt gewoon goed te noemen. Dat het een fully-laminated scherm met Gorilla Glass is met afgeronde randen, vind ik absurd voor deze prijsklasse. Dat is iets wat je 2-3 jaar terug alleen nog in topmodellen terugvond. Qua kleuren is het ietwat oversaturated, met voor zover ik heb kunnen vinden, geen mogelijkheid om de kleurtemperatuur aan te passen helaas. Desondanks merk ik eigenlijk pas echt het verschil wanneer ik het met mijn iPhone vergelijk, waarvan bekend is dat die al jaren als een van de allerbeste IPS-schermen te boek staan. Absoluut geen schande dus.

Kortom: 720p is goed te doen, scherp zat, kleuren zijn ook goed, alleen jammer dat de kleurtemperatuur niet aan te passen is.

Bouwkwaliteit en afwerking

Uitmuntend in één woord. Mede dankzij de zilveren kleur doet dit toestel me gewoon aan de iPhone 6(s) reeks denken qua looks, maar zeker ook feel. Het toestel voelt zeer degelijk aan, is alleen wel glad door de afgeronde aluminium unibody.

Met de sim en microSD trays merk je wel dat je hier met een goedkoper toestel te maken hebt, want waar dit bij de iPhone simpelweg snaarstrak en exact even diep als de rest van de behuizing zit weggewerkt, heb je bij de Nokia 5 wel dat ze iets dieper verzonken liggen dan de behuizing zelf en zitten ze allebei net niet 100% recht uitgelijnd.

En is het dan eerlijk dat ik de Nokia 5 van (normaal gesproken) zo'n ¤ 175 vergelijk met een iPhone die ooit meer dan ¤ 1.000 heeft gekost? Nee natuurlijk niet, maar het geeft juist aan dat dit soort verschillen alleen maar in de details zitten en dat Nokia een onwijs goed afgewerkt product levert.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Dit is ook iets wat zich in de loop der tijd zal moeten bewijzen. De naamt roept betrouwbaarheid op en tot op heden zijn de 4/5 systeemupdates die ik heb moeten doorlopen feilloos gegaan, evenals alle apps installeren en instellen en is er niks gecrasht.

Beeldkwaliteit opname

Tja, ik gaf het in het kort al aan, er is eigenlijk maar één nadeel aan dit toestel: de camera. 13 MP, f/2.0, PDAF en dual-LED flash klinken stuk voor stuk top en gezamenlijk nog beter, maar de praktijk is helaas een grote teleurstelling.

De camera werkt heel erg traag, er is een zeer grote lag tussen camera en scherm, foto's zijn ondanks PDAF in daglicht gewoon vaak niet scherp, een enigszins onbewogen foto van een spelend kind is schier onmogelijk en HDR verandert hier verder niks aan (uiteraard).

Als je ziet hoe goed de rest van de telefoon is én het prijskaartje er weer bijpakt mag je misschien niet klagen en zeker niet teveel verwachten, maar de camera is naar mijn mening echt compleet waardeloos. Zelfs voor even snel een niet belangrijke foto maken voldoet hij eigenlijk niet. Er zijn namelijk 2 dingen die zelfs de slechtste camera's altijd in orde zouden moeten hebben: enigszins snel zijn en bij daglicht kunnen focussen. Beide faalt de Nokia 5 hopeloos op.

De laatste keer dat ik een camera heb gebruikt die zo slecht was, was mijn iPhone 3GS. Alles wat ik sindsdien gebruikt heb, was duidelijk beter. Daar vallen o.a. mijn iPhone 4, maar ook de Huawei Ascend-W1 en Lumia 800 onder.

Jammer, want ik denk dat met een tientje meer besteding er een fatsoenlijke camera in had kunnen zitten. Anders gezegd: is fotografie ook maar een beetje belangrijk voor je, dan is de Nokia 5 absoluut niet geschikt.

Voor ¤ 175 (normaal gesproken de laagste prijs zonder Black Friday acties) is het al een erg goed toestel te noemen, maar voor ¤ 99 is het onbetwist het beste toestel wat je kan kopen.

De features, bouwkwaliteit, prestaties en scherm zijn gewoon van erg goede kwaliteit. Niet alleen voor deze prijs, maar sowieso. Daarom is hij dan ook dubbel en dwars de ¤ 175 waard.

Hierboven zeg ik het eigenlijk al: als je fotografie opzij zet, kan je absoluut geen slechte koop doen met dit toestel. Voor onder de ¤ 200 is dit een perfect toestel in de volgende scenario's:
- als 2e toestel
- als toestel voor een kind
- voor studenten die niet veel te besteden hebben, maar wel zo dicht mogelijk bij een high-end toestel willen komen
- als zakelijk toestel

Nog een laatste puntje: mijn grootste twijfel zat hem in de SD430 SoC, of ik niet om de haverklap haperingen zou krijgen zelfs in de interface, maar niks van dat alles. Het toestel daait zo bijzonder soepel, dat had ik nooit durven verwachten. Ik heb zelfs Pokémon Go even geprobeerd en die is alleen in AR mode niet vooruit te branden (ik verdenk de camera an sich hierin) want met AR mode uitgeschakeld is er geen enkele hick-up te vinden en zijn alleen de laadtijden en het het wachten voordat de afbeeldingen van de Pokémon's in de lijst getoond worden duidelijk wat langer dan op de iPhone 6s Plus, maar veel beter dan dat ik in deze prijsklasse had durven verwachten.

Alle gewone apps laden supersnel en hoogstens tijdens het wisselen tussen apps en schermen is het soms even een fractie van een seconde wachten, maar dat mag je uiteraard verwachten en is zeker niet storend.

Kortom: dit toestel is in deze prijsklasse een must-have!

Heb jij ook een Nokia 5 (single sim) Zilver?

Ik heb er zelf een en ben het eigenlijk zowat volledig met de review eens.
Voor zijn prijs is het een toptoestel, maar de camera laat serieus te wensen over. Ik deftig scherpe foto nemen lukt nauwelijks.
Wat bij mij wel heeft geholpen is een andere camera app te installeren, hierdoor is het al een stuk beter.
Leuk om te horen dat je er zo goed als hetzelfde over denkt. Ik heb inmiddels Lightroom geïnstalleerd staan omdat ik die op mijn iPhone weleens gebruik om RAW foto’s te maken. Welke gebruik je nu zelf? Ik ken er best veel voor iPhone maar die zijn geen van allen voor Android zoals Raw en Manual. Footej ziet er goed uit, verder dan die ben ik niet gekomen nog.

Overigens zie ik o.a. door dit soort dingen wel opnieuw de vrijheid die Android te bieden heeft. Bevalt iets niet? Dan vervang je het toch gewoon als default app?

Wat me nu na een paar dagen nog het meest opvalt is dat ik serieus denk (op de camera na) dat dit toestel gewoon dienst zou kunnen doen als mijn primaire toestel. Zelfs in plaats van mijn iPhone 6s Plus. Dat de Nokia 5 trager is, klopt, maar ik heb reviews gelezen waarin de SD430 als traag en niet vooruit te branden bestempeld wordt. Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Alleen tijdens installeren/updaten van veel appa achter elkaar merk ik dat hij trager wordt met wat schokkerig gedrag. Buiten dat: ontzettend soepel.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 28 november 2017 22:22]

Ik gebruik nu Open Camera, werkt echt heel goed en je hebt heel veel opties om nog wat te tweaken.

Ik ben ook nogal een gadgetfreak en heb al heel wat toestellen gehad en ik gebruik m ook als primair toestel en ben er echt tevreden over. Vooral voor de pure android en de goede updates ben ik voor Nokia gegaan en natuurlijk de zeer degelijke bouwkwaliteit niet te vergeten.

Op de camera na heb ik nog geen enkel nadeel kunnen bedenken op de behuizing na dan, die is echt wel spekglad en heb m moeten voorzien van een case, maar dat is tegenwoordig de trend.
En zoals je zegt is er aan dat cameraprobleem nog wat te doen door dankzij de vrijheid van Android op zoek te gaan naar een goed alternatief.

Voor de rest draait het toestel inderdaad echt wel heel soepel en heb ik van traagheid zogoed als geen last.
Het is natuurlijk geen snelheidsmonster, maar ook geen slak.

Het is gewoon echt een goed toestel voor zn prijs.
Wederom helemaal mee eens. Wat ik ook nog in mijn review zal verwerken is dat ik van oudsher een iPhone gebruiker bent, niet omdat ik Android an sich niet goed vind (al vind ik het pas de laatste 2-3 jaar écht volwassen) maar met name vanwege de fabrikanten zoals Samsung, Huawei, Sony en HTC die er allemaal een eigen skin omheen leggen.

Ondanks dat ik ook een gadgetfreak ben en daarom regelmatig Android heb geprobeerd (Motorola Droid, HTC One X en Samsung Galaxy S6 vooral), houd ik ook van continuïteit en herkenbaarheid. Als ik vandaag voor Samsung kies en morgen voor Huawei, heb ik twee totaal verschillende ervaringen die allebei ook nog eens flink (zei het steeds minder) afwijken van stock Android. Er is niet voor niks reden dat de iPhone ook zo succesvol is, de iteraties zijn vaak klein wat voor een gadgetfreak vaak als negatief gezien wordt, maar gelijk de kracht voor de massa.

Ik zie het dan ook als een bijzonder goede ontwikkeling dat niet alleen steeds meer fabrikanten (bijna) stock Android leveren (Motorola, Nokia, Google zelf) of hun eigen skin terugschroeven (Samsung, Sony) maar ook dat Google zelf stappen onderneemt met o.a. Project Treble.

Open Camera ga ik proberen, hij staat inmiddels geïnstalleerd. Dank voor de tip!
Inderdaad, ook weer volledig mee eens :)
Die rotzooi die ze er bij overgooien (zeker bij Samsung en Huawei) met nog een hoop ongevraagde extra's, daar ben ik ook geen fan van en dan nog eens een hopeloos updatebeleid erbovenop...

Ik heb ook al een iPhone gehad en ik vind het heel belangrijk dat een systeem herkenbaar en vertrouwd blijft. Iets wat iPhones en iPads inderdaad aantrekkelijk maakt.
Daarom koop ik ook enkel toestellen met stock Android op, dit komt de performance ook ten goede.
Zo heb je krachtigere telefoons qua specs dan de Nokia 5 die toch een pak slechter presteren door al de nutteloze toevoegingen.

Project treble is een zeer goede vooruitgang inderdaad :)
Als we nu nog even lang updates gaan krijgen als een iPhone dan zijn we er helemaal wat mij betreft.
Helemaal, al vind ik persoonlijk ook wel dat je van een Nokia 3/5 niet mag verwachten dat ze daar 4 jaar lang major OS updates op geven, maar in ieder geval 1 major OS update (Oreo dus) en minstens 2 jaar security updates zou mij in deze prijsklasse tevreden stellen.

Als je echter ¤ 600 of meer uitgeeft, dan zit je op iPhone niveau (1 generatie terug) en mag je eigenlijk ook wel een vergelijkbaar updatebeleid verwachten inderdaad.
Idd OS updates hoeft niet per se, maar veiligheidsupdates zou ik toch enkele jaren verwachten.
Je geeft aan dat de kleurtemperatuur niet aangepast kan worden; heb je dit ook met een app geprobeerd?
Nee, dat niet, al gaat het hier natuurlijk wel om het toestel icm het OS in de eerste plaats, vandaar mijn opmerking. Ik weet namelijk dat de meeste iPhones en sommige Android toestellen dit standaard hebben.
Ik weet dat die apps er zijn, maar weet (nog) niet of dat echt de kleurtemperatuur wijzigt of slechts een kleurzweem er overheen legt. Daarnaast weet ik mede daarom ook niet wat de impact op de accuduur is. Genoeg om mee te spelen en uit te zoeken nog.
Je schrijft dat de camera brak is, dat geloof ik meteen maar hoe is naar jouw mening de verhouding tussen deze camera en die van de door jou genoemde Samsung S6 ?

Ik heb zelf een review geschreven over de Nokia 3 en daarvan is de Camera echt slecht. Ook heb ik een Samsung S6 waarvan de camera juist heel goed is. Ben dus wel benieuwd naar de camera van Nokia 5.

Een paar voorbeeld foto's doen wonderen in een review......... :)

productreview: Nokia 3 Dual Sim Wit review door SLC

[Reactie gewijzigd door SLC op 1 december 2017 12:12]

De Nokia 3 heb ik zelf geen ervaring mee. Maar als ik de Nokia 5 en Galaxy S6 vergelijk qua camera, dan is de S6 zoals jij al zegt echt een goede camera, maar de Nokia 5 komt daar bij lange na niet in de buurt. Als je geluk hebt, krijg je overdag bij goed licht enigszins vergelijkbare foto's, maar dat is dan met name landschap of andere statische objecten. Bewegende dingen zoals dieren en kinderen fotograferen moet je met de Nokia 5 niet eens proberen, zelfde geldt voor schemer/binnenshuis. Dan wordt het verschil pijnlijk duidelijk. De Galaxy S6 is heel grof gezegd te vergelijken met mijn iPhone 6s Plus, waar beide in vrijwel alle omstandigheden prima foto's kunnen maken, waar de iPhone naar mijn mening wel iets consistenter is én dankzij OIS in het donker wat beter uit de verf komt. Maar of je die twee nu een 7 en 8 of 8 en 9 als cijfer geeft, de Nokia 5 krijgt een dikke onvoldoende van mij. Laten we zeggen een 4. Drie simpele redenen waarom een 1 als cijfer het toch nét niet is:
1. in goed licht kan je met evt. meerdere foto's nemen een best prima foto eruit krijgen
2. de resolutie is gewoon goed
3. de flits is naar verhouding bovengemiddeld goed

En ja, ik zal de review later aanvullen/verbeteren met ook wat foto's.
Dank je voor de toelichting, het maakt duidelijk dat de camera nog steeds niet best is, ondanks de hogere klasse van het toestel (nokia 5 vs Nokia 3). Zie de foto's wel verschijnen...... :)
Ik heb toch minpunt 2: micro-usb :/
Secondair ben ik niet zo'n fan van die steeds kleinere randjes rondom, regelmatig heb ik de telefoon vast en registreert hij toch iets met m'n duim.