Acer V243HLbmd Zwart Review
Op 30-10-10 zag ik deze monitor toevallig bij de office centre staan voor 159 euro exclusief btw.
Aangezien ik mijn 19" samsung 940bw vaak net te klein vond had ik besloten om deze monitor mee te nemen.
Had er helemaal niet op gelet dat het een 16:9 scherm betrof, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend.
Vaak heb ik 2 word documenten naast elkaar staan omdat er informatie moet worden samengevoegd en dan is 1440x900 toch wel krap, helemaal omdat ik mijn start balk aan de rechterkant van t scherm heb gezet zodat er verticaal wat meer ruimte was.
Met de 24" acer kan ik met gemak 2 documenten naast elkaar zetten, de full-hd 16:9 resolutie is ook fijn bij het kijken van films.
Natuurlijk blijft het een tn paneel waardoor het scherm niet...
Pluspunten
Heldere kleuren zeker in vergelijking met de oudere syncmaster 940bw. Scherpe prijs Strak minimalistisch design (in mijn ogen positief :P) Vesa bevestigsopties Ingebouwde speakers
Minpunten
geen extra features zoals picture in picture Alleen DVI en VGA tn paneel kan natuurlijk niet anders voor deze prijs. Scherm kan alleen een stukje voor of achterover gekanteld worden verder is er niets te verstellen.
Eindoordeel
Aangezien ik mijn 19" samsung 940bw vaak net te klein vond had ik besloten om deze monitor mee te nemen.
Had er helemaal niet op gelet dat het een 16:9 scherm betrof, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend.
Vaak heb ik 2 word documenten naast elkaar staan omdat er informatie moet worden samengevoegd en dan is 1440x900 toch wel krap, helemaal omdat ik mijn start balk aan de rechterkant van t scherm heb gezet zodat er verticaal wat meer ruimte was.
Met de 24" acer kan ik met gemak 2 documenten naast elkaar zetten, de full-hd 16:9 resolutie is ook fijn bij het kijken van films.
Natuurlijk blijft het een tn paneel waardoor het scherm niet uitblinkt in kleur weergave het kleurenpalet in photoshop is bijvoorbeeld op de ips monitor aan de pc van mijn vader een stukje mooier.
Ik was echter toch nog verbaasd over de algemene kwaliteit van het beeld had geen hoge verwachtingen maar de kleurweergave was toch weer een heel stuk beter als bij het oudere tn paneel van de syncmaster 940bw. Qua helderheid en contrast was dit ook een vooruitgang maar dat had ik ook wel verwacht omdat het toch een (edge lit) led scherm is.
Bij het spelen van Colin mcrae dirt 2 zie ik heel soms een kleine verstoring in het beeld volgens mij is het hele lichte ghosting. Dit doet zicht echter maar heel enkel voor wanneer er bijvoorbeeld meerdere auto's met hoge snelheid in een drukke omgeving rijden.
Bij GTA IV wat toch een zwaardere game is heb ik nog geen problemen aan het scherm kunnen opmerken ik heb echter het idee dat dit ook komt omdat GTA met mijn settings niet erg kleurrijk is.
Het scherm heeft ook ingebouwde speakers, dit vond ik wel een handige feature want ik heb thuis niet altijd de versterker aan de pc. Van de ingebouwde speakers moet je natuurlijk niets bijzonders verwachten. De kwaliteit van het geluid is matig, je hoort ook duidelijk dat het vanachter het scherm komt Bass ontbreekt eigenlijk ook compleet maar dat is te verwachten.
Voor een youtube filmpje of msn is de kwaliteit van de speakers natuurlijk wel goed genoeg.
Heb een aantal films gekeken op het scherm en van een kleine afstand (2 meter) is het met 2 of 3 man vanaf de bank nog wel te doen maar mensen die verder naar buiten zitten hebben toch echt last van de beperkte kijkhoek maar een dergelijk scherm moet je ook niet aanschaffen als vervanging van een tv.
Het is wel belangrijk om het scherm op ooghoogte te plaatsen, ik heb hier momenteel 2 dikke boeken onder de voet liggen als je schuin van boven of onder kijkt heb je vrij snel last van verkleuring.
Ook via mijn tv-kaart was het beeld prima op deze monitor, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de tv kaart en de videokaart.
EDIT:
De bouwkwaliteit van het scherm is voldoende, het is gewoon een standaard plastic scherm zonder grote bijzonderheden. De behuizing voelt vrij stevig aan geen gekraak of losse stukken.
Qua design en bouwkwaliteit heeft het ding in mijn ogen een hoopt weg van de oudere syncmaster series, mijn 940bw heeft toch al een hoop lan-party's overleefd en het ding doet het na een paar jaar intensief gebruik nog steeds prima, ik heb dan ook wel vertrouwen in de kwaliteit van deze behuizing.
Voor 190 euro inclusief btw zou ik dit scherm zeker aan aanraden voor mensen wie opzoek zijn naar een scherm wat aan onderstaande criteria voldoet:
- Full HD
- Scherpe prijs
- Strak en minimalistisch design
- Af en toe een film kijken
- Gamen op full-hd resolutie
- Ruimte om 2 webpagina's of word documenten naast elkaar te zetten.
Het scherm is dus handig voor mensen wie veel documenteren ook met programmeren kan dit een handig scherm zijn.
Als je een scherm zoekt voor onderstaande zaken dan is dit scherm in mijn ogen minder geschikt.
- Video editing
- Photoshop
- Een high end game systeem
- Voor in een woonkamer, waarschijnlijk past dit scherm daar niet.
Reacties (7)
Leuke review!
Misschien kun je nog iets vertellen over bijvoorbeeld het stroomverbruik, de verstelmogelijkheden van het statief, de bouwkwaliteit etc.
De hamvraag is natuurlijk: Zou je met je gebruikservaring deze monitor aanbevelen aan anderen? En zo ja, wat zijn dan de punten om op te letten. Zo maak je je review wellicht iets completer.
Zal het even toevoegen.
Was wel geschrokken van het plastic voetje ! maar voor de rest een goeie monitor voor het geld (149 euro bij officecentre ex btw)
Let wel op, de pixel garantie van Acer is bagger, dus koop bij een shop waar je kunt terug kunt sturen. Mijn eerste had een bright defect ergens rechts v/h midden - onacceptabel. De tweede is wel goed.
Nog even aan het review toevoegen: het verbruik, dat is nl bijzonder laag. Normaal verbruik (alles standaard ingesteld) is 22 Watt. Maar dan moet je een zonnebril op. Ik heb de brightness teruggeschroeft naar 50%...verbruik is dan 16 watt. Geweldig laag voor zo'n groot scherm
Op de Acer site is dit namelijk moeilijk te vinden.
Alvast bedankt
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/331047/LogoFox.jpg?f=community)