Skikk 15HK85 Review

4play 24 november 2017, laatste update op 13 januari 2018, 228 views

Skikk 15HK85 (Product gekocht)

Een uitgave van de Clevo N850HK1 verkocht door LaptopPlus. Zelf te configureren en goed uitbreidbaar. Een "game systeem" waarmee je goed uit de voeten kan. De hele kast is van kunststof maar toch voelt het systeem vrij stevig. Windows is zonder extra programma's en zo kaal als mogelijk is.

Pluspunten

• Goede prijs
  • Goed te configureren
  • Nieuwste versie van het moederbord met meer heatpipes

Minpunten

• Het blijft wel plastic
  • Ventilator blaast aan de rechterkant over je muis heen
  • Ventilatoren maken behoorlijk lawaai op max vermogen
  • Firmware updates?!

de Skikk 15HK85 (Clevo N850HK1)

Na jaren met deze Lenovo te hebben gewerkt werd het tijd voor wat anders iets wat wel meekon en waardoor je geen behoefte kreeg aan geweld. De Lenovo is in mijn situatie een miskoop gebleken omdat die niet was aan te passen zonder dure Lenovo materialen aan te schaffen. En hij was ook meer in een opwelling gekocht dan na een grondige vergelijking en onderzoek. Weg met dat kreng dus, en op zoek naar was nieuws.

Aangezien het budget veel hoger was bij de aanschaf van de Lenovo kon ik me ook wat meer veroorloven. Met de directie thuis werd overlegd en er mocht ongeveer 1300 euro worden uitgegeven aan een nieuw systeem. Omdat ik opgroeiende kinderen heb werd het weer een laptop, die kan nog een van de woonkamer tafel naar de studeerkamer zonder teveel gedoe en gesleep.

Aangezien ik bij mijn Lenovo wat gezeur had binnen de garantie van het ding wilde ik nu liever een bedrijf waar ik makkelijk heen kon rijden. Dus een bedrijf met of "on site garantie" of een winkel in mijn woonplaats of werklocatie heeft wel de voorkeur.
Het grote vergelijken
Voor ongeveer 1300 een systeem bouwen is best lastig als je er ook op wilt kunnen gamen. Daar ben ik inmiddels wel achtergekomen, om goed te kunnen gamen moet je eingelijk een GTX1060 hebben. Maar die systemen kosten vanaf 1400 euro dus die viel af.

Je kunt voor 1300 euro OF een systeem kopen van een "merk" of een vrij goed systeem laten bouwen bij BTO of Laptop plus (of nog wat andere plekken) ik ben voor laptop plus gegaan omdat ik veel goede verhalen las over dit bedrijf en het heel erg in de buurt ligt van mijn woonplaats.

Ik heb ooit eens een acer gehad en wilde dat niet meer. Ook had ik besloten dat ik geen Lenovo meer wilde. En als het kon wilde ik zoveel mogelijk vermijden dat ik een lelijk patserig game systeem zou krijgen met grote rode strepen of neon kleuren en dito verlichting. Ik wil een zo basic mogelijk systeem wat ook nog eens goede games zou kunnen draaien.
de Keuze
Ik heb wel redelijk (laten) schroeven in de basis Clevo N850HK1.

De keuze:
Intel I7 7700HQ
2x 8GB Corsair VENGEANCE 2400MHz SODIMM DDR4
240GB KINGSTON SSDNow M.2 2280 G2
1TB SEAGATE FIRECUDA 2.5" SSHD
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti - 4.0GB GDDR5
GIGABIT LAN & KILLER WIRELESS-AC 1535 M.2
Microsoft Windows 10 Home 32-bit/64-bit

En omdat ik wat negatief nieuws las over dit chassis net na de introductie heb ik ook maar even wat Arctic MX-4 Extreme koelpasta tussen chip en koeler laten smeren.

Ik heb er niet voor gekozen een kermis toetsenbord met RGB ellende te laten inbouwen omdat er al een wit verlicht toetsenbord in zit dat is voor mij meer dan prima.

totaal is dat op een paar euro na net geen 1300 euro en dus precies binnen mijn budget.

Op het internet vond ik een forum met mensen die mij wisten te vertellen dat het type Clevo wat ik had aangeschaft te kampen had met een enorm hitte probleem aan de binnenkant. Het betrof vooral de eerste versie van deze notebook die had te weinig heat pipes om goed te werken.

Dit gaf mij redelijke kramp in mijn darmregio aangezien ik dit natuurlijk pas na het plaatsen van de order vond. Maar gelukkig vond ik later dat er tegenwoordig een ander moederbord zit in dit type laptop en ze hebben een extra heatpipe geplaatst voor een betere hitte afwikkeling.

een inspectie bij aflevering gaf me de bevestiging dat mijn laptop het nieuwe systeem betrof (Phoeeeii) ook had ik ervoor gekozen bij Laptop Plus IPV de standaard pasta artic 4 pasta te laten plaatsen omdat het kon en ik graag een beetje betere hitte afvoer wilde hebben.

Na een aantal weken kan ik zeggen dat de hitte zwaar meevalt mijn systeem wordt in Overwatch niet warmer dan 75 graden Celsius. Wat ervoor zorgt dat mijn hardware niet hoeft te "downtrottelen". En deze laptop dus als het moet volle bak kan draaien.
Indruk
Mijn eerste indruk had ik bij Laptop plus omdat ik eerst even het systeem wilde voelen en bekijken voor ik het bestelde. Maar die indruk was heel degelijk.

Je merkt wel dat het een "budget" systeem is omdat alles van plastic is gemaakt. Maar het is wel stevig plastic wat best goed aanvoelt. Er zitten wel wat lijnen in het systeem die aanwijzingen geven dat het een game systeem is maar er zitten geen knipperende LEDs in.

De dikte viel mij meer dan mee, ik had altijd het idee dat wat mer volwassen laptops die met deze chipset werken dikker waren om meer ruimte te geven aan de koelers.
Snelheid
Het kan zijn dat ik gewoon met mijn 5400 toeren HD in mijn ouder dualcore laptop zwaar te kort kwam om windows goed op te starten maar deze start op binnen 20 seconden. Een druk op de knop en binnen de kortste keren staat het windows loginscherm je aan te grijnzen.

Ook de rest van het systeem is razend snel in algemeen gebruik.
de 1050TI
Ik heb juist deze uitvoering gekozen omdat ik er ook graag mee wil gamen en dat moet prima kunnen met een 1050ti. alle spellen die ik had zijn op 1080 perfect draaibaar. Als je alles op ULTRA wil draaien moet je wel de resolutie verlagen naar 720p om alles strak op de 60FPS te houden. als je accepteerd dat je ook wel eens een dip kunt hebben naar 25 tot 30 FPS kun je alles wel op max houden bij de spellen die ik getest heb. Zet je echter de FFA uit dan schiet alles weer omhoog.

Echt hele nieuwe spellen (wolfenstein 2 bijvoorbeeld) kun je op "High" draaien in 1080p ultra is daar te veel voor.

Met andere woorden, je moet wel goed met elk nieuwe spel prutsen voor je de goede balans hebt gevonden tussen graphics en perfomance. Maarja dan had ik maar een laptop met een 1070 of een 1080 moeten kopen...
Conclussie
Voor mij is de Skikk 15HK85 een hele goede laptop die had kan maar ook in kantoor taken en browsen erg goed werkt. Spelletjes trekt hij goed door de goede grafische kaart. Mijn uitvoering download op mijn Wifi thuis met 10,5 MB per seconde spellen van Steam. Via de vaste kabel verbinding tikt hij de 20 MB aan wat volgens mij ook mijn max is op mijn internet dus harder kan het niet.

Het enige nadeel is zijn de dikke blazers die hard blazen als je intensieve taken aan de laptop voert. En dat een van de fans recht uitblaast is echt een domme keuze. Dit heb ik opgelost door de laptop bij het gamen op een stand te zetten en met een los toetsenbord en muis te spelen. Voor de 1300 euro die ik ervoor heb uitgegeven een prima apparaat die voor mijn situatie aan alle concessies voldoet.

Heb jij ook een Skikk 15HK85?

Beste 4play,

graag wil ik je bedanken voor de mooie en open review die je gegeven hebt.
ik wens je dan ook veel plezier met de notebook en hoop dat je er heel lang van kan genieten.

ps: voor de actuele bios/firmware updates kan je die altijd opvragen bij ons.

Met vriendelijke groet
Laptopplus BV
Dank voor je review.
Je hebt het over warme lucht in het gezicht. Waar komt die warme lucht dan uit ? Toch niet van de touchpad zijde? Of komt de lucht aan de achterzijde langs het scherm omhoog?
Btw, wat voor merk/typenummer heeft het scherm?
Er wordt vooral warme lucht rechts over je muishand geblazen, dat kan wel eens vervelend zijn bij langdurige sessies. Er is geen warme lucht langs mijn gezicht :), ik denk dat je deze zin bedoelt "Ventilatoren blazen in mijn ogen wel erg luid" ik zal dat veranderen naar een beter begrijpbare zin :)

En sorry maar ik weet niet welk merk of typenummer mijn scherm heeft.
Aah ok. Gelukkig ben ik linkshandig.. :-)
Display gegevens vind je onder apparaarbeheer, monitors, dubbelklik op de monitor (meestal generic), klik op details en selecteer onder eigenschap hardware id. De waarde die dan verschijnt verwijst naar producent en type. Zou je eens willen kijken?
Ahh Linkshandig dan is de warmte geen probleem zelf houd ik wel van warme handen :)

Over het scherm geen probleem ik wil het nu zelf ook wel weten :)

LGD0533

En google leert me er behoorlijk weinig over. De enig test die ik zo snel kan vinden geeft aan dat het een heel mainstream paneel is lekker in de middenmoot.

Waarom wil je dat eigenlijk zo specifiek weten? Als ik vragen mag?

[Reactie gewijzigd door 4play op 13 januari 2018 23:57]

Ivm fotobewerking.
Clevo heeft een deal met LG gesloten omdat ze problemen met andere leveranciers. Dat betekent dat je niet zomaar een goed scherm hebt
Dit scherm is wat te beperkt in zijn kleuren. Zwart is ook te grijs.
Deze schermen zijn al in 2014 op de markt gebracht. Toch merk ik dat alles tov 4 jaar geleden minstens 200 euro duurder is geworden, maar zeker niet beter. Relatief dan. En de schermen vallen gewoon tegen.
Uit dezelfde serie als die van jou biedt laptopparts4less een scherm met een betere gamut en iets meer helderheid. Dat zou ik nog kunnen overwegen. Maar ik neig toch meer naar een laptop met een goede basis maar met een tn basisschermpje voor het simpelere werk. En dan een echte monitor voor het fotowerk.