Samsung Galaxy S8 Zwart - Reviews

Samsung Galaxy S8 Zwart Review

aex351 11 december 2017, laatste update op 9 mei 2018, 576 views Product gekocht

Samsung Galaxy S8 Zwart

De Samsung S8 is een snelle en makkelijk bedienbare telefoon. De kwaliteit van het scherm is subliem. Anno 2017 is de Samsung S8 alles wat de iPhone 8/X had kunnen zijn.

Pluspunten

• Kwaliteit / resolutie scherm
  • Kwaliteit behuizing
  • Infinity scherm (edge-to-edge)
  • Home knop / 3,5 mm koptelefoon jack
  • Kwaliteit camera
  • Android: Instellingen
  • Android: Integratie apps / apparaten
  • Samsung Android: Interface

Minpunten

• Locatie vingerafdruksensor
  • Android: Niet altijd even duidelijk
  • Samsung Android: Knox / Hardware fuse

Waarom de Samsung S8
Samsung heeft met de Galaxy S8 een nieuwe level bereikt. Het top klassement van de smartphones is een lange tijd naar mijn mening door Apple gedomineerd.

In 2007 ben ik overgestapt van de Samsung U600 naar de eerste generatie iPhone. De iPhone was zijn tijd en concurrenten ver vooruit. Een iPod en telefoon in één. Elke nieuwe iPhone was iets om naar uit te kijken. Ondertussen werd de prijs steeds hoger en liep de innovatie terug. Na de iPhone 6 ben ik afgehaakt met upgraden. De 6s/7/8 vond ik het niet waard. Met name het scherm, een lage resolutie LCD scherm vond ik eigenlijk al bij de iPhone 6 niet meer kunnen. Desondanks dat vind ik de iPhone 6 nog een prima telefoon.

Het is nu 2017 en Samsung heeft ook niet stilgezeten. De rollen zijn nu omgedraaid. Samsung is hardware technisch, met name het scherm, superieur. Maar ook de vormgeving mag er zijn.

Deze reclame video van Samsung is van toepassing op mij:

Sinds de iPhone 6 heb ik jaarlijks gekeken om de upgraden naar een nieuwe iPhone maar vanwege gebrek aan innovatie zag ik hiertoe geen reden. Overstappen naar Android kwam vanaf de Galaxy S6 in mijn gedachte, maar mijn iPhone 6 was nog steeds een topper en Android en Samsung's Touchwiz, vond ik 'net niet' goed genoeg afgewerkt. Bij de S8 was het kookpunt bereikt.

Wat bij betreft zijn er twee factoren die een smartphone onderscheiden:
  • Het besturingssysteem
  • Design en Hardware
Het besturingssysteem: Android met Samsung Experience
De Samsung S8 is gebouwd rondom Android, versie 7. Gemaakt door Google. Samsung heeft o.a. de interface aangepast en noemt dit: Samsung Experience. Dit vormt een integraal onderdeel van de telefoon. Dit houdt in dat er features zijn zoals:
  • Always on display
  • Edge panels
  • Aangepaste menu's / interface
  • Andere notificatiescherm
  • Split screen (2 apps tegelijkertijd open hebben)
Een voorbeeld van een aangepaste menu / interface is bijvoorbeeld ook de 'Instellingen' app. Alle instellingen zijn helder ingedeeld in een lijst. Veel van dit soort zaken heeft Google inmiddels geïntegreerd in Android 8. Dit geeft ergens al aan hoe goed Samsung zijn zaken op orde heeft met de Samsung Experience.

De voorloper van Samsung Experience is overigens Touchwiz.

Design en Hardware
Dit is de voornaamste reden geweest voor mij om deze telefoon te kopen.

De S8 heeft een infinity scherm en een screen-to-body ratio van 84%. Het scherm is aan de zijkanten gebogen en zo lijkt het net of het scherm helemaal doorloopt. Toppunt van technologie. Het scherm kent een resolutie van 2960x1440 pixels. Standaard staat deze ingesteld op 2220x1080 en indien nodig kan deze verder omlaag bijgesteld worden naar 1480x720. Waarom deze standaard niet op de hoogste resolutie ingesteld staat weet ik niet en ik vermoed dat maar weinig mensen dit weten. Ik ben dit vooraf te weten gekomen doordat iemand mij dit vertelde.

Iets wat mij wel opviel, is dat het scherm 'onrustiger' is dan het LCD scherm van mijn iPhone 6. Toevallig las ik dat een gebruiker vertelde dat hij hoofdpijn kreeg bij het gebruik van een AMOLED scherm. Dit komt door de techniek waarmee de scherm helderheid gemanaged wordt. Namelijk PWM. Ook de S8 heeft hier last van, naast volgens mij alle huidige AMOLED schermen inclusief de iPhone X, wat ook een scherm van Samsung is.

Over de accuduur ben ik erg tevreden. De telefoon gaat makkelijk met normaal gebruik een hele dag mee. In mijn geval, paar uur Spotify, bellen, appen en aardig wat internet gebruik.

Verder zit alles er wel op. Bluetooth 5 (pas te gebruiken vanaf Android 8 ) - al mis ik dit niet, Wifi en snel mobiel internet, 4g plus.

Wat ook handig is dat de telefoon ip68 gecertificeerd is. Dit houdt in dat het tegen water kan. Handig om te weten dat je dus in een regenbui de optie hebt om je telefoon te gebruiken. Voorzichtig doen is niet meer nodig.

Wat minder handig is, is de plek waar de vingerafdruksensor zit. Net naast de camera, en je moet er toch iets meer moeite voor doen om het te gebruiken. Eenmaal gevonden werkt het verder prima. Een vingerafdruksensor in de home-knop blijft wat mij betreft de ideale plek.

Gebruikerservaring
Eerste keer opstarten
De S8 is een Android telefoon en ondanks het veel overeenkomsten heeft met een iPhone met iOS, zit het soms toch net even anders in elkaar. Terwijl bij een iPhone alles Apple is, is dat bij Android niet. Bij de eerste keer opstarten wordt je begroet met de vraag of je een Google account hebt of wilt en vervolgens hetzelfde met een Samsung account.

Ik zat meteen met de vraag van hoe zit dit? Heb ik een Google en/of een Samsung account nodig. Wat gaat Google en/of Samsung nou weer allemaal bijhouden. Uiteindelijk kan je vrij verfijnd de privacy instellingen aanpassen. Een Google account is handig voor alle Google-features. En hetzelfde geldt voor een Samsung account. Beide zijn optioneel.

Toch merk je dat terwijl je door deze schermen navigeert dat er zowel Google als Samsung componenten aanwezig zijn. Subtiele interface verschillen.

Het gebruik
Terwijl je de telefoon voor het eerst gebruikt krijg je langzaamaan diverse notificaties over handige instellingen en apps. Ondertussen zat ik nog met de vraag, wat is het verschil tussen de Google Play Store en de Samsung Galaxy Store, beide zijn app stores, maar inderdaad, dit is Android en dus open. En dus bestaat er niet zoiets als één app store.

Op de telefoon zijn er ook diverse apps aanwezig. Zowel van Google / Samsung als Microsoft. En, ik zeg voorzichtig, geen bloatware. De Samsung apps, afkomstig van de Galaxy store, zoals Mail, zijn perfect en bieden wat mij betreft echt een goede toevoeging ten opzichte van de Google Gmail app. Maar omdat er twee smaken aanwezig zijn, die je overigens ook kan verwijderen, kan dit in het begin verwarrend zijn. In vergelijking met Apple, je hebt out-of-the-box de Apple Mail app, dus veel verwarring is er dan niet.

Deze openheid is kenmerkend voor Android. En ik moet zeggen, wat een verademing. Zoveel instellingen zijn nu 'gewoon' aan te passen. Terwijl de standaard instellingen met de Samsung Experience UI ook prima zijn.

Een andere functionaliteit waar ik enthousiast over bent is dat ik nu deze telefoon kan gebruiken als betaalmiddel. Door middel van de NFC chip kan ik deze telefoon nu gebruiken als pinpas.

Always on Display
Eén van de notificaties die ik kreeg was dat de telefoon mij informeerde over het aanzetten van het 'Always on Display'. Letterlijk vertaald, het scherm blijft aanstaan met bijvoorbeeld een klok op de achtergrond. In eerste instantie voelde dit nogal onwennig. Wie laat zijn scherm aanstaan? batterij gaat snel op! maar het werkt behoorlijk goed. Nauwelijks impact op de batterijduur. Over een hele nacht, misschien 4 tot max 10 procent.

Koppelen met andere apparaten, bijv via Bluetooth
Zelf gebruik ik een Fitbit Alta HR en deze synchroniseert via Bluetooth met Fitbit-app. Dit gaat goed. Daarnaast heb ik een Audi A3, welke ik ook verbind met Bluetooth. En ik merk ten opzichte van de iPhone 6 dat de S8 sneller een verbinding legt. Zodra ik de media op de auto instel om vanaf Bluetooth af te spelen, dan begint die net als met de iPhone direct af te spelen. In het geval van de S8 lijkt die sneller voor Spotify dan te kiezen, terwijl met de iPhone het 8 van de 10 keer Apple music was. Waarschijnlijk omdat Spotify op een gegeven moment op de achtergrond afgesloten werd. En dus de default muziek speler gebruikt wordt. Op de iPhone is dit ook niet aan te passen, dus vervelend. Op de S8 is dit desgewenst wel in te stellen. Ik heb nog niet gezocht voor een out-of-the-box instelling, aangezien alles nu werkt zoals het zou moeten, maar er zijn apps zoals Tasker waarmee dit gemanaged kan worden.

Chromecast gebruikers zullen helemaal blij zijn. Zit je op hetzelfde netwerk dan kan je direct via de notificatiescherm zien dat er iets wordt afgespeeld. En dit kan je meteen op deze manier bedienen (geweldig!).

Het geluid
Het geluid van de telefoon is goed. De speaker zit rechtsonder. Net als met de iPhone. Maar! ik merk toch best vaak dat ik met de S8, terwijl ik deze met mijn linkerhand vast hebt deze speaker al snel ongewenst bedek. De S8 heeft bijna dezelfde afmetingen als de iPhone 6, alleen dan is nagenoeg alles 'scherm', dus dit houdt waarschijnlijk ook in dat ik daardoor de S8 iets anders vast moet houden om het op mijn hand te kunnen laten rusten. Een andere plek voor de speakers was wellicht beter geweest.

Bixby: Samsung's smart assistent
Kortom samengevat, niet beschikbaar niet Nederland met de Nederlandse taal. Links op de telefoon zit een dedicated knop waarmee je Bixby kan opstarten. Helemaal handig is het niet, want het komt nog wel eens voor dat ik de telefoon oppakt en per ongeluk op die knop druk. Volgens mij is er een manier op die knop uit te zetten of te herdefiniëren, ik heb er nog niet naar gekeken.

Van een iPhone naar S8
Mijn vorige telefoon was een iPhone. Een compleet verschillende ecosysteem. Het overstappen gaat betrekkelijk makkelijk. Samsung heeft een app genaamd 'Smart' Switch' waarmee je zelfs zonder tussenkomt van een computer de gegeven van een iPhone kan overzetten. In de doos zitten enkele kabels en adapters die bedoeld zijn voor deze doeleinden.

Waar je meer moeite voor moet doen zijn de apps van derden. Bijvoorbeeld WhatsApp. Deze worden niet mee gemigreerd. Met behulp van de app 'WazzapMigrator' kan dit wel, al kost deze app een paar euro in de Play Store.

Samsung Knox en de telefoon rooten
Samsung Knox is een beveiligingslaag in de telefoon. Bepaalde apps kunnen hier gebruik van maken. En volgens mij met name zakelijke apps. Wat ik gelezen heb is dat er een hardware fuse in de telefoon zit, dat zodra je de telefoon root, deze fuse aangestoken wordt. Kortom, hardwarematig gaat er een knop om waaruit blijkt dat een telefoon ooit een keer geroot is. En dit is van wat ik gelezen heb niet te repareren. Nu weet ik nog niet precies welke apps hier afhankelijk van zijn.

Eén van de redenen waarom ik zou willen rooten is vanwege de emoticons. Niet zozeer omdat deze niet mooi zijn, maar omdat bepaalde emoticons sterk afwijken ten opzichte van andere fabrikanten. Waardoor de ontvanger een berichtje heel anders kan opvatten. Vanaf Android 8 zou dit lichtelijk aangepast worden heb ik gelezen. Maar nu moet ik toch twee keer nadenken wat een bepaalde icoontje betekend op bijvoorbeeld een iPhone. Deze emoticon bestandjes zijn opgeslagen in een systeem map waar je dus alleen bijkomt wanneer je de telefoon root.

Hier een mooie vergelijking: https://unicode.org/emoji/charts-5.0/full-emoji-list.html

Zou ik de Samsung Galaxy S8 aanraden?
De Samsung Galaxy S8 is wat mij betreft één van de beste smartphones die momenteel te verkrijgen is. Het verslaat in de meeste opzichte de iPhone. Zowel op het vlak van hardware als met het besturingssysteem. De huidige prijs-kwaliteitverhouding is goed te noemen. Een vergelijkbare iPhone (X) kost meer dan het dubbele en je krijgt er naar mijn mening niet meer voor terug. Ik heb lang gewacht een de nieuwste iPhone, maar de iPhone X heeft mij overgehaald om deze overstap te maken. Ik ben nu enthousiaster voor de Galaxy S9 dan voor de volgende iPhone. Aangezien de echte innovatie kracht momenteel toch vanuit Samsung komt.

Wil je een telefoon waarbij het liefst alles zoveel mogelijk versimpeld is (iOS), alles zoveel mogelijk uniform (iOS), of juist het besturingssysteem veel meer basic is met nog meer aanpassingsmogelijkheden/vrijheid hebt (stock Android). Dan is de Samsung Galaxy S8 een minder goede keus.

Wil je een telefoon met een AMOLED (infinity) scherm, hardware-technisch prima in orde is, een home-button en een 3,5mm headphone jack heeft, een goede balans tussen een uniform en simpele interface en aanpassingsmogelijkheden, en kan je leven met emoticons die gewoon niet handig zijn, dan is de S8 een prima keus.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 Zwart?

Meer advertenties

Hoe ervaar jij het edge scherm? Ik heb nu ook een aantal maanden een S8 en ik kan niet wennen aan dat edge scherm. Tijdens het typen druk ik steeds p.o. op toetsen die dicht aan de rand zitten.
Daar heb ik over het algemeen geen last van. Het gebeurd wel eens dat ik de zijkant iets te ruim vast houdt. Waardoor het scherm mijn toetsaanslag niet registreert.
Knop van Bixby is tegenwoordig native uit te zetten. Even de Bixby app updaten en bovenin Bixby kan je de knop uitschakelen. Ik gebruik dan ook geen Bixby (niet erg nuttig in Nederland).
Knop van Grimsby is echt compleet ovebodig, missertje.

Voor de rest een geweldig toestel, zo niet het beste wat je momenteel kunt krijgen.

Nette review !