MSI GeForce GTX 1070 SEA HAWK EK X 8GB - Reviews

Specificaties 8GB GDDR5 • 3x DP, DVI-D, HDMI - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 1070 SEA HAWK EK X 8GB Review

Jaran 24 november 2017, laatste update op 24 november 2017, 313 views Product gekocht

MSI GeForce GTX 1070 SEA HAWK EK X 8GB

Goede koop wanneer je van plan bent custom waterkoeling te gaan met een 1070. Ziet er stak uit en is geschikt om mee te overkokken. Heeft helaas Micron geheugen wat niet echt overklokbaar is, rest van de kaart doet het prima. Als je van draken houd een makkelijke keus!

Pluspunten

• Ek waterblok, gegarendeerde kwaliteit
  • Custom design board
  • Garantie op je gpu met waterblok!
  • Plaats voor leds in waterblok
  • 8gb geheugen
  • Energiezuinig, zelfs met overklok.
  • Er staat een draak op!

Minpunten

• Micron geheugen (ipv Hynix)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
(foto's volgen wanneer hij in mijn custom loop zit en de 290x'en vervangt).

Een sterke custom kaart van MSI gecombineerd met een kwaliteit waterblok van Ek-wb.
Voor licht render werk en af en toe wat gamen had ik mijn trouwe 290x. Echter die is verouderd, en zodoende word hij vervangen door de 1070.
Ik heb al een custum loop en deze kaart leek me perfect. Toen zag toevallig deze kaart staan en kon hem kopen voor een mooie prijs van 400 euro.
Direct gedaan en gelukkig, want de prijs ging de week erop 80 omhoog!
Hopelijk is hij weer wat gezakt als jij deze review leest...
De combinatie is goedkoper als een losse gpu en waterblok wat mijn hoofdrede rede is om de MSI Sea Hawk EK te kopen.
Unboxing:
De kaart komt in een smalle degelijke doos.
Wanneer we de doos openen zit daarin weer een doos (zoals gebruikelijk bij gpu's) met daarin een klein doosje.
In dit doosje bovenop zitten de standaard dingen die niemand gebruikt, zoals gebruiksaanwijzing en cd met installatiebestanden.
Als we dit doosje verweideren zien we de Gpu met waterblok al gemonteerd.
Tevens zien we iets bijzonders wat niet bij de meeste gpu's wordt geleverd, namelijk een imbus en een spuitje met koelpasta voor als je je blok wilt schoonmaken. Ek koelpasta is prima spul, dus die gaat in de voorraad.

Dan de kaart zelf, in mijn ogen 1 van de mooiste kant en klare kaarten die je kan krijgen.
Ek-wb staat bekend om de hoge kwaliteit waterblokken en dat maken ze ook hier waar, vooral de details met de draak en het gepolijste acryl zien er super uit.
Tevens zit er onderin ruimte gevreesd voor twee ledjes, iets wat ik miste bij mijn 290x Ek-wb blok, dus ik ben blij ze te dien.
Prestaties:
Ten eerste, het is echt heerlijk om niet te hoeven stoeien met het instaleren van het waterblok voordat je aan de slag kan.
Koeler er aan, in mijn geval een H240-x Swifttech AiO koeler om even te kunnen testen, en gaan!
Ik ga hem later aan mijn custom loop hangen voor een echte overklok, resultaten daarvan komen er nog aan.

Standaard runt de gpu op 1,800 GHz als boost, maar na een paar kleine veranderingen in MSI Afterburner staat hij op 2,180 GHz.
Dit runt hij stabiel tijdens 20 minuten benchmarking.
Ik heb dit uitgevoerd op een Sabertooth Z77 bordje met 8gb ram en een 2500K cpu en een 550w xfx voeding.
Ik denk dat hij in mijn custom loop nog wel hoger kan, dit o.a. door de betere psu en cpu. En simpelweg omdat ik nu ''maar wat deed'', met gericht overklokken haal ik misschien de 2,200 GHz of meer.
Geheugen is helaas Micron en dus geen Hynix zoals bij mijn andere kaarten. Micron is niet echt geschikt om te overklokken en veel meer als 60mhz er bij zit er niet in.
Als ik vergelijk met andere 1070 gpu's lijkt mijn kaartje het ''goed'' te doen, maar in de custom loop moet nog blijken hoe goed!

Wat energie betreft, het kaartje is stukken zuiniger als mijn 290x.
''Duh'' zul je denken, je moet een nieuwe nvidea ook niet vergelijken met een oud model AMD kaart!
Niettemin ben ik onder de indruk van de 135 watt die hij gebruikt als ik hem niet overklok, en de +/- 180 watt wanneer ik hem vol aan het werk zet.
Disclamer: Ik heb een eenvoudige energiemeter en meet het verschil in energie wat wordt ontrokken aan de muur. Neem de energiekosten dus met een korreltje zout.
Conclusie:
Hij lijkt lekker te kunnen overklokken, al is dit misschien niet heel veel sneller als een goede luchtgekoelde variant.
Waterkoeling is uiteraard wel een stuk stiller, en als hij avonds staat te renderen in mijn kleine appartementje is dat voor mij ook een groot pluspunt.
Het totaalplaatje ziet er mooi uit en de afwerking van de kaart is goed uitgevoerd.
Een kant en klaar waterblok maakt dat je hem in je loop kunt plaatsen en aan de slag kunt.
Voor als je het blok schoon wilt maken zit er koelpasta en de imbus bij, dit is in mijn ogen erg netjes.
Tevens vervalt de garantie niet wanneer je dit doet, uniek voor een custom watergekoelde kaart.
En er zit natuurlijk een draak op, alleen dat al maakt de kaart een echte aanrader! :9
Al met al ben ik erg tevreden met mijn aankoop!

Bedankt voor het lezen en hopelijk helpt het bij het maken van je keus wat betreft een gpu.

Meer resultaten van het overklokken volgen samen met de foto's wanneer alles in mijn loop zit.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 1070 SEA HAWK EK X 8GB?

Heb je hem aangesloten op je custom loop of is hij nog los? Ik heb dezelfde kaart en ik denk erover om hem aan te sluiten op mijn loop maar ik heb nog niet gekeken of hij los kan of dat ik de slang moet doorknippen.
Ik heb de EK versie: MSI GeForce GTX 1070 SEA HAWK EK X 8GB.
Dat is een andere kaart als de normale ''MSI GeForce GTX 1070 SEA HAWK 8GB''
Bij de EK versie zit er daarwerkelijk een custom loop waterblok op dat je zelf moet verbinden met een loop. In dit geval heb ik die verbonden met een 240mm AIO koeler, maar ik ga hem binnenkort aansluiten op mijn Hardtube loop.
De AIO koeler die ik gebruik heeft losse fittingen met standaard 1/4'' schroefdraad en zodoende hoefde ik daar geen aanpassingen in te maken.

Tenzij je goed weet wat je doet en je verstand hebt van waterkoeling zou ik het afraden om slangen van AIO waterkoelers door te knippen.
Beter zou je de ''normale'' 1070 gtx sea hawk verkopen en omruilen tegen de EK versie als je wilt gaan voor custom loops.
Tevens zit er in een AIO koeler een pomp en die pomp is lang niet zo sterk als een goede Ddc of D5 pomp. Mocht je deze combineren met een D5 dan zal je waarschijnlijk rare geluiden krijgen omdat de AIO pomp overtoeren draait.

Mocht je toch je MSI GeForce GTX 1070 SEA HAWK 8GB gaan modden naar een custom versie dan ben ik erg benieuwd naar het resultaat. Tevens ben ik benieuwd wat voor fittingen je gebruikt, zit er 1/4'' schroefdraad in de radiator?
Inderdaad, de mijne is de gewone Sea Hawk. Ik heb inmiddels de slangen vervangen door transparante, langere slangen. Er zit geen schroefdraad op de radiator en op het koelblok. Je schuift gewoon de slangen er op. De diameter is kleiner dan van mijn cpu loop. Daarom houd ik ze gescheiden. De cpu heeft blauwe vloeistof en de gpu rood.
Haha, mijn fittingen, tube en tweede reservoir moeten nog binnen komen, maar ze waren op vakantie bij Highflow.
Wanneer hij daar in zit zal ik de review bijwerken.
Foto's maak ik dan ook, ik beloof het! ;)

[Reactie gewijzigd door Jaran op 25 november 2017 14:03]

Bedankt voor de review, maar ik zou er wel bij willen zien staan wat je systeem met de oude 290X verbruikte.
Goed idee, dat zal ik vandaag even testen en dan er bij zetten.