Specificaties Gemalen koffie, Koffiebonen-machine - Bekijk alle specificaties

Siemens EQ.6 Plus S700 TE657313RW Review

DustMan4u 24 november 2017, laatste update op 24 november 2017, 1.176 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

Siemens EQ.6 Plus S700 TE657313RW

We hebben de Siemens EQ.6 Plus S700 nu ongeveer anderhalve maand in ons bezit en zijn erg tevreden met het gebruiksgemak, de eenvoud van het schoonmaken maar bovenal de heerlijke koffie die deze machine produceert.

Pluspunten

• Erg eenvoudig in gebruik
  • Zeer goed en eenvoudig schoon te maken
  • Zeer stil voor een espressomachine

Minpunten

• Water op het rooster na spoelen
  • Ontkalken nodig ondanks waterontharder

Ingebruikname

De machine zit goed verpakt in een niet overdreven grote doos. Het in gebruik nemen van de machine was zeer eenvoudig. Duidelijke handleiding maar bovenal een apparaat wat erg eenvoudig en intuïtief in gebruik is. Bij de machine wordt een waterfilter geleverd welke eenvoudig te installeren is in de watertank. Wij hebben deze in eerste instantie geinstalleerd.

https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1EifzD1GhKtKsN9.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1EifzD2wvQulzoM.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1EifzD2A3l4KWUV.jpeg

Variabelen

Omdat de smaak van koffie van een veelvoud van factoren afhangt hier een aantal van de specifieke factoren in ons geval:
  • Waterhardheid: 0ºdH (Volledig Onthard middels Waterontharder)
  • Koffiebonen: Albert Heijn Perla Lungo Originale #5 (We hebben zeker andere bonen uitgeprobeerd maar deze is onze favoriet)
Mis je een of meerdere factoren laat het weten en ik voeg ze toe

Smaak en Gebruik

De koffie die het apparaat maakt is werkelijk geweldig. We komen van een Nespresso en hebben de lat vrij hoog liggen. Ook het gemak waarmee een cappuccino of ander koffie product met melk gezet kan worden is werkelijk verbluffend. De temperatuur van de koffie, alsook cappuccino is voor ons meer dan uitstekend, zeker niet te koud zoals door anderen soms wordt opgemerkt.

Toen het apparaat aangaf dat het waterfilter vervangen diende te worden hebben wij deze verwijderd en zijn zonder waterfilter verder gegaan. In principe is het gebruik van een waterfilter gelet op de kwaliteit van water in Nederland natuurlijk overbodig. Wij konden in elk geval geen noemenswaardig smaakverschil herkennen en gebruiken de machine nu zonder waterfilter naar volle tevredenheid.

https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1EifzDO1S8L6CPm.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1EifzDjq2SVv0nX.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1EifzD3jgvZpqTD.jpeg

Wat wel onhandig is aan het apparaat is dat deze na het aanzetten doorspoelt door de uitloop. Deze loopt vervolgens via het rooster in de lekbak. Als je hier vervolgens een kopje op plaatst is de onderkant van het kopje nat. Oplossing is uiteraard simpel: doekje erover of een kopje eronder tijdens het spoelen (scheelt ook weer dat de lekbak minder snel vol komt te zitten).

Schoonmaken

Over het schoonmaken van een espresso volautomaat lees je doorgaans dat dit een tijdrovende en moeizame klus is. Gelukkig heeft Siemens met deze machine een zeer eenvoudig een gebruiksvriendelijk systeem ontwikkeld:
Melksysteem
Het melksysteem spoelt na iedere bereiding door, waardoor deze goed schoon blijft. Om het melksysteem handmatig te reinigen kan deze eenvoudig van de machine genomen worden en in lauwwarm water gereinigd worden. Volgens de handleiding mag deze wel in de vaatwasser, maar om geen zoutresten of dergelijke van de vaatwasser in dit systeem te krijgen hebben wij dit niet gedaan.
Zetgroep
De zetgroep kan eenvoudig worden uitgenomen uit de zijkant van de machine, waarna deze in lauwwarm water gereinigd kan worden. LET OP: de zetgroep mag NIET in de vaatwasser gereinigd worden. Om een goede koffiesmaak te garanderen maken wij de zetgroep ca. 1 keer per 1-2 weken schoon. De eerste keer hebben wij langer gewacht met schoonmaken en dat is helaas niet aan te raden aangezien er zich koffieresten op sommige plekken ophopen die vervolgens kunnen gaan schimmelen.
Automatische reiniging
Een keer in de ongeveer 200 kopjes moet het apparaat met een tablet gereinigd worden. Het apparaat geeft dit zelf aan en deze reiniging zorgt ervoor dat de zetgroep en de uitloop vanbinnen ook goed schoon blijven. Deze tabletjes werden overigens helaas niet meegeleverd.
Ontkalking
Ook ontkalken geeft het apparaat zelf aan wanneer dit noodzakelijk is. Dit gebeurt op basis van de ingestelde waterhardheid. Hier hebben wij wel een aantal gekke dingen mee meegemaakt. Wij hebben thuis een waterontharder en hadden de machine in eerste instantie op deze stand gezet. Echter geeft het apparaat dan aan dat er na 200 kopjes ontkalkt moet worden, terwijl dit in het geheel niet nodig zou zijn bij ontkalkt water lijkt mij. Vervolgens het apparaat maar op standje 1 voor waterhardheid gezet, waarna hij na 800 kopjes ontkalkt zou moeten worden. Echter na ca. 300 kopjes gaf het apparaat plot aan dat er onmiddellijk ontkalkt diende te worden (terwijl de teller aangaf dat er nog ca. 500 kopjes konden voor ontkalking). Enige remedie om de melding weg te krijgen was het ontkalkingsprogramma te draaien. Al met al een bijzondere en door ons niet te begrijpen ontkalkingsritme…

Heb jij ook een Siemens EQ.6 Plus S700 TE657313RW?

Nette review, mooi apparaat. Ik heb sinds kort de Solis Grind & Infuse Pro 115, zit rond hetzelfde prijspunt. Geweldig apparaat als je een stapje verder wilt met de 'barista experience'. :D
Bedankt voor je review, vandaag deze machine gekocht, helaas nog niet in mijn bezit, in de handleiding zag ik dat je een optie in de machine kan aanvinken als je een wateronderhardingssysteem in huis hebt staan. Mogelijk helpt dit jou en het ontkalkingsritme? Zoek op Onthardingssysteem

[Reactie gewijzigd door Mayet193 op 29 januari 2018 07:33]

Goede keuze, zul je geen spijt van krijgen :)

De optie 'onthardingssysteem' is juist degene waar ik op doel in mijn review. Als ik deze aanvink moet ik vaker ontkalken volgens de machine dan dat ik waterhardheidsniveau 1 selecteer. Heel vreemd.
Ahh dan had ik je daar niet helemaal goed begrepen! Ja kan niet wachten tot de machine er is maak nu gebruik van een DeLonghi 22.110
Wat een geweldige machine, paar verbeterpunten zijn toch wel de temperatuur van de melkdranken. Ook had het roostertje op de lekbak tot dieper richting de machine mogen zitten. Welke sterkte gebruik jij en hoe vaak reinig jij dmv milkclean functie?
Inderdaad het roostertje is niet heel handig. Je moet je kopje er half op zetten om hem goed onder de uitloop te hebben.

Melkdranken vind ik zelf wel prima van temperatuur, maar ik drink m'n koffie dan ook graag niet al te warm :P

Sterkte is sterk afhankelijk van de bonen die er in gaan, maar voor een Americano (m'n favoriet) meestal normaal of sterk. Bij espresso neem ik graag een doubleshot sterk ++

De milkclean functie gebruik ik zelf direct nadat ik klaar ben met het bereiden van een of meerdere melkdranken. Dan blijft de machine het beste schoon in mijn beleving.