Intel Celeron E3200 Boxed Review

Wouter.S 6 februari 2010, laatste update op 6 februari 2010, 1.470 views

Intel Celeron E3200 Boxed

Pluspunten

• Lage warmteproductie -> zuinig
  • Goede vervanger van oudere s775 cpu

Minpunten

• Bij plaatsing op ouder moederbord waarschijnlijk biosupdate nodig. Niet iedereen vind dit even prettig.

We hadden hier al zo'n 6 jaar een medion pc'tje staan als alround family computer. Twee jaar geleden overleed de videokaart en deze werd toen nog vervangen door mijn oude 8500gt. Toch was de pc naar mijn mening toe aan vernieuwing. In het systeem draaide een Pentium D830, een 90nm cpu met een max TDP van 130 watt.
Mijn doel was een goedkope en zuinige low-budget vervanger te vinden en tijdens mijn zoektocht kreeg ik de Celeron E3200 in het vizier. Een 45nm cpu met een TDP van 65 watt. Voor de prijs moest ik hem ook niet links laten liggen: slechts 40 euro.

Specificaties
Kan je hier allemaal terugvinden:
Specs

Verpakking
Niet veel speciaals over te melden. Gewoon standaard klein doosje en boxed cooler in platieken omhulsel. Er zat ook nog een handleiding in en een sticker 'Intel Celeron inside'. Deze sticker kleef je best op een prominente plaats goed zichtbaar op de front van je computer. Kwestie dat iedereen weet wat voor een krachtpatser aan de basis ligt van je pc.

Installatie
Aangezien dit een relatief nieuwe processor is moest ik een biosflash uitvoeren zodat alles goed herkend werd. Dit was zeer snel geregeld en de E3200 werd na de biosflash correct herkend. Verder gewoon klepje open, cpu plaatsen, klepje dicht en vier keer push. Klaar.

Prestaties
Ik heb de prestaties van de E3200 vergeleken met de E6600 en een Q9550. Ik heb zelf geen i5/i7 cpu's ter beschikking maar dit moet toch al een goede indicatie zijn van hoe de E3200 presteert. Alle resultaten zijn het gemiddelde van twee runs.

SuperPi mod 1.5 (1M)
E3200 (2.4Ghz) 25.021 Sec
E6600 (2.4Ghz) 21.903 Sec
Q9550 (2.83Ghz) 16.793 Sec

Cinebench R10 (multiple cpu render test)
E3200 (2.4Ghz) (32bit) 196 Sec
E6600 (2.4Ghz) (32bit) 190 Sec
E6600 (2.4Ghz) (64bit) 167 Sec
Q9550 (2.83Ghz) (32bit) 121 Sec
Q9550 (2.83Ghz)(64bit) 111 Sec
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker
Over het de hele lijn zijn de prestaties zeer degelijk te noemen. Het is monsterprocessor maar daarom heb ik hem ook niet gekocht. Voor huis, tuin en keuken computerwerk volstaat de E3200 zeker en vast. Ook gevoelsmatig loopt alles lekker vlot, zeker in vergelijking met de oudere Pentium D.

Warmteproductie
Spijtig genoeg zitten beide temperatuursensors stuck. De cores lezen respectievelijk 36 en 39 graden uit ongeacht de belasting. Wel kan ik zeggen dat er zeer weinig warmte geproduceerd wordt, je voelt namelijk dat het koelblok nauwelijks opwarmt. Lage warmteproductie staat gelijk aan een laag energieverbruik want praktisch alle elektrische energie in een cpu wordt omgezet in warmte. Dit zorgt ervoor dat de E3200 toch wel bij de zuinigere processors hoort.

Overklokbaarheid
Voorlopig heb ik het op geen mening gehouden want ik heb gewoonweg nog niet overclockt. Ik heb wel redelijk grote verwachtingen vooral vanwege de lage warmteproductie en de multiplier 12x. Ik zal later waarschijnlijk die puntje wel aanvullen.

Stabiliteit/Betrouwbaarheid
Voorlopig gaat alles nog goed. Moest de cpu doorbranden zijn jullie de eersten die het weten.

Gewoon goed, prima prijs kwaliteitsverhouding. Als je een processor zoekt om je verouderde pc met een 775 socket nieuw leven in te blazen zou ik zeggen: niet twijfelen! Je zal niet alleen vooruitgang boeken qua prestaties, alles zal ook een stukje zuiniger en koeler werken.

Changelog
6 Februari 2010: Plaatsing

Heb jij ook een Intel Celeron E3200 Boxed?

Goeie review!
Leuk om zo wat te lezen over een Celeron, toch altijd (en zeker op T.Net) een ondergeschoven kindje. Leuk ook dat je die benchmarks hebt gedaan, geeft een erg goed beeld over de daadwerkelijk prestaties. Moet zeggen dat dat me alles behalve tegenvalt!
Vind de TDP eerlijk gezegd nog wat aan de hoge kant, maar goed als je van een Pentium D830 is deze toch 2x zo zuinig.
Mooie review hoor!
Zo'n review zien we hier niet vaak over een celeron processor
Het mooiste zou zijn als je er ook wat overclockresultaten zou kunnen toevoegen :D
Volgens mij is dit een hele interessante budget cpu met een goed overclockpotentieel (dat de cpu voor tweakers natuurlijk nog interessanter maakt!)...
Ook had ik graag die Pentium D830 in de benchmarkgrafiekjes voor zien komen, zodat ook anderen kunnen vaststellen wat voor upgrade deze cpu is tov de eerste dual-cores...
Voor de rest een een snel te lezen, simpele maar wel informatieve review !

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 11 maart 2010 09:19]

Hoe staan prestaties hiervan tegen een P4 3,2GHz?
grappige dak hier nu een review van lees.. heb deze proc in me file server zitten op een msi g31m2-v1 board met 2gb ddr2 mem van g.e.i.l voor men file server is die perfect en snel genoeg.

goede review