LaMetric Time Review

icepick 24 november 2017, 295 views Product gekocht

LaMetric Time

Leuk product voor zowel de beginnende als gevorderde huisautomatiseerder. De prijs is een tikkie aan de hoge kant maar de gebruiksvriendelijke app, vele mogelijkheden en goed gedocumenteerde api maken dit meer dan goed.

Pluspunten

• Eenvoudige bediening middels smartphone app
  • Veel mogelijkheden middels appstore
  • Uitgebreide API voor hobbyisten
  • Snel reagerende support

Minpunten

• Prijs aan de hoge kant
  • Display iets aan de kleine kant

Introductie
Toen ik zo’n 20 jaar geleden via internet kon zien wie er bij mijn voordeur had aangebeld had dit een hoog nerd gehalte. Anno 2017 leven we in een wereld waar bijna alles van ledlamp tot wasmachine een zogenaamd ‘smart’ gehalte heeft en de klok kon dus ook niet achterblijven. De Lametric Time (zoals deze klok heet) is oorspronkelijk via een kickstarter project van de grond gekomen in 2015. Ik volg het project al ruim een jaar en vond het tijd om nu maar eens een bestelling te plaatsen. Het is leuk als iemand aanbelt of een poststuk bezorgt dat je een Hue lamp kunt laten knipperen in een bepaalde kleur, maar een display waarop je informatie kunt laten zien was wat mij over de streep trok er eentje te bestellen.

Unboxing van de Lametric Time

Toen de bezorger het pakketje kwam brengen, viel mij direct op hoe klein het pakketje was. In het doosje zaten de gebruikelijke aansluitkabels (reguliere micro USB kabel), een adapter en de Lametric Time. De klok is van zwart plastic gemaakt en heeft een afwerking waardoor hij wat “zacht of rubberachtig" aanvoelt. Aan de linkerkant zitten volume kloppen en rechts een aan/uit knop. Bovenop zitten 3 knoppen met een pijl naar links, rechts en in het midden een centrale knop. Het display is 5cm hoog en 20cm breed en bestaat uit een matrix display. Het display is in staat om de eerste 5cm in kleur weer te geven (voor bijv. animaties) en de overige 15cm is uitsluitend wit.
De adapter voelde wat licht aan qua gewicht. Na de hele ‘brand door telefoonlader’ nieuwsberichten van de laatste tijd ben ik wat alerter geworden op wat ik aansluit. Gewicht zegt echter ook niet alles dus toch maar gewoon aangesloten. Het resultaat was enkel een zwart display en geen enkel teken van leven. Een paar mailtjes met de support afdeling van Lametric verder bleek dat de firmware opnieuw geflashed moest worden middels een tooltje. Door het snelle reageren van de support kon ik alsnog dezelfde dag gaan spelen met de klok.

Installatie
Om de klok te installeren moet je een app installeren op de smartphone of tablet. Ik heb IOS apparaten dus heb de app op de ipad geinstalleerd. Jammer dat ik daardoor de iphone app moest gebruiken en dus niet het scherm van de ipad goed benut. De app geeft je stap voor stap instructies wat je moet doen. Eerste stap is de wifi instellen. Hij lijkt alleen 2.4ghz netwerken te ondersteunen. Een trend die je bij veel home automation producten (zoals bijv. Philips Hue) ziet. Jammer, want mijn 5ghz netwerkje is net wat stabieler.
Zodra de wifi is ingesteld geeft de klok de tijd weer en kun je deze via de app op een eindeloos aantal manieren configureren. Je moet hierbij denken aan wel of geen datum, seconden etc.
De diverse klokinstellingen

Het leuke aan deze klok is dat eigenlijk de informatie die je kunt laten zien op het display is opgedeeld in ‘apps’ voor de klok. Zo is de tijd een app maar het weer is ook een app. Je kunt deze apps individueel configureren en je kunt ook apps toevoegen via de Lametric app store. Zo zijn er apps voor de meeste gebruikte home automation zaken zoals Philips Hue enIfttt.com. Ook informatie zoals nieuws, weer en social media hebben apps. Mocht dit allemaal niet voldoende zijn dan kun je zelf ook nog aan de slag.
Overzicht geinstalleerde apps

Zelf apps maken
Het zelf maken van apps kan op 2 manieren. Via de Lametric website kun je via een soort app wizard zelf apps maken. Je kunt hierbij zelf een verwijzing maken naar bijv. een url waar json informatie staat die je wilt weergeven. Tevens kun je apps interactief maken door acties aan knoppen toe te wijzen. Als je de app online hebt gemaakt kun je hem vervolgens publiceren naar je klok (en als je denkt dat je gemaakte app handig is voor de buitenwereld ook gelijk openbaar maken waarna hij aan de Lametric appstore zal worden toegevoegd). Ik was verrast hoeveel mogelijkheden de online optie al in zich heeft.

Online Lametric app builder

Mijn eerste zelfbouw app, huidig stroomverbruik in het huis

Een andere optie om data op de display te laten zien is middels de uitgebreid gedocumenteerde API. De klok heeft een REST interface waarmee je via curl commando’s naar de klok kunt sturen. Aangezien ik diverse Rasperry PI’s in mijn ecosysteem thuis heb zitten zal ik met name van deze mogelijkheid gebruik gaan maken.

Informatie weergave
Eindeloze mogelijkheden dus om informatie op het display weer te geven. In de praktijk valt mij wel op dat door de relatief kleine maat van het display langere teksten moeten gaan scrollen over het display. Dit zorgt er dan weer voor dat je je aandacht erbij moet houden om een heel bericht te lezen. De app van rtlnieuws bijvoorbeeld geeft de headlines weer maar ik vond dit toch wel erg onrustig om naast mijn tv te hebben staan. Ik kies er dan ook voor om me te beperken tot informatie die kernachtig is en op het display past zonder te scrollen. Je kunt middels de iphone app instellen welke informatie in welke volgorde over het scherm gaat. Er zijn mogelijkheden om bepaalde onderdelen 2 of 3 keer zo lang in het scherm te laten, waarbij de normale lengte ongeveer 15 seconden is. Helaas kun je niet keihard ingeven dat je gedurende 60 seconden het weer wilt zien en gedurende 12 seconden een andere app. Wat ik ook mis is de mogelijkheid om de apps tijdgevoelig te maken. Zo zou ik ’s morgens meer behoefte hebben aan informatie over het weer voordat ik op de fiets stap en ’s avonds liever informatie uit de tvgids zien. Uiteindelijk zijn dit soort specifieke wensen voor mij wel op te lossen middels de zelfbouw API maar ik kan me voorstellen dat het een aardige functionaliteit zou zijn. De klok heeft een ingebouwde lichtsensor en past de felheid aan aan de omgeving. Persoonlijk vond ik hem hierin wel wat conservatief en zet ik hem meestal met de hand wat feller.

Bluetooth
De klok heeft ook ingebouwde speakers en een bluetooth module. Als je je telefoon middels bluetooth verbindt met de klok werkt het tweeledig. Zo kun je de klok bijvoorbeeld gebruiken als bluetooth speaker om naar muziek te luisteren. De geluidskwaliteit is overigens matig vergeleken bij mijn Bose Soundtouch. Wat wel leuk is dat in het display een soort spectrum visualizer te zien is tijdens het spelen van de muziek. Een andere aardige bijkomstigheid van bluetooth is dat je bepaalde notificaties van je telefoon kunt weergeven op het display. Als er iemand belt zul je de naam van de beller zien, of een inkomend whatsapp berichtje kan worden weergegeven. Je kunt dit (mede vanwege privacy) individueel per app instellen.

De Lamatric Time is geen goedkope klok maar biedt wel veel mogelijkheden voor zowel de beginnende als de gevorderde huisautomatiseerder. Voor mij persoonlijk was het grote voordeel dat ik nu informatie duidelijk kan weergeven in plaats van een rood knipperende lamp die dan aangeeft dat er post bezorgd is. De uitgebreide integratie met IFTTT en duidelijke API zullen er voor zorgen dat ik nog lang aan het knutselen blijf met deze klok. De komst zorgde niet voor een revolutie in mijn informatiewereld zoals de eerste smartphone die ik kocht maar het is een leuke toevoeging in een wereld waarbij alles om informatie draait.

Heb jij ook een LaMetric Time?

Bedankt! Mijn eerste review hier!
Top review! Informatief. Jammer van de prijs, anders had ik 'm ook gehaald.
Ze hebben hem regelmatig in de aanbieding voor 159.. en als je je aanmeld voor hun nieuwsbrief krijg je nog 10 eur korting.. maar blijft inderdaad een boel geld..