Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI GP62M 7RDX-1263NL (Leopard) Review

BJD1997Testpanel 24 november 2017, laatste update op 24 november 2017, 230 views

MSI GP62M 7RDX-1263NL (Leopard) (Testpanel)

Voor de prijs is het een goede laptop met een goede bouwkwaliteit en je kunt er redelijk op gamen voor de sporadische gamer. Maar als je toch wat meer grafische kracht wil zou ik toch aanraden om te kijken naar laptops met minimaal een GTX 1060.

Pluspunten

• Goed verlicht toetsenbord
  • Audio helder en goed volume
  • Touchpad (met andere driver)
  • Erg goede (stereo!) microfoon
  • Gewicht
  • Accuduur van 4 uur
  • Mogelijkheid tot tunen van de fanspeed

Minpunten

• Koeling erg goed te horen
  • Vingerafdrukken en stofmagneet
  • Kijkhoeken van het scherm
  • Bloatware
  • Toetsenbordverlichting in zones ipv per key

Ik kreeg van de mogelijkheid om een laptop te testen via het Tweakers Oktober Testfest
na het vrijkomen van een van de laatste plekjes. Dus bij deze mijn (wat late) review van de MSI GP62M 7RDX-1263NL.

Specificaties

De laptop die ik kreeg opgestuurd had de volgende specificaties:
  • Intel core i7 7700HQ
  • 16GB DDR4 (2x 8GB)[/li
  • GTX 1050 (2GB VRAM)
  • 256GB M.2 (SATA) SSD van Toshiba
  • 1TB HDD van Western Digital (WD)
  • Killer E2400 Gigabit LAN
  • Killer E2400 Gigabit LAN
  • Headphone-out (SPDIF)
  • Mic-in
  • SD-card reader/li]

Ook nog even het complete specificatielijstje van de website van MSI:

Bouw en beeldkwaliteit

De laptop voelt stevig aan en is vooral gemaakt van plastic, het deksel van de laptop is gemaakt van aluminium met het MSI gaming logo en een witte led daarachter.

Het soft-touch plastic rondom het toetsenbord en het aluminium deksel zijn helaas hele erge vingerafdruk magneten. Daardoor blijf je dan toch automatisch veel met doekjes in de weer om alle vingerafdrukken er weer af te vegen.

Het beeldscherm word beschreven als "IPS-like" maar ik kon niet echt vinden wat er zo "IPS-like" aan was. De horizontale kijkhoeken zijn redelijk goed maar de verticale kijkhoeken zijn niet zo best en geven dan ook behoorlijke verkleuringen. Ik heb dan ook het gevoel dat het kan gaan om een TN paneel. De kleuren zelf lijken wel in orde alleen het contrast is niet heel erg hoog vergeleken met de Asus ROG GL552VM-CN471T (die ik tijdelijk kon lenen ter vergelijking)

Toetsenbord en trackpad

Het Steelseries toetsenbord van de laptop typt erg lekker met goede feedback (voor een laptop toetsenbord). Ook is er RGB verlichting aanwezig wat is ingedeeld in 3 zones en helaas niet "per key" RGB. De verlichting van het toetsenbord is wel erg goed dankzij de "silver-lining" in de praktijk betekent het dat de zijkanten van de toetsen zelf doorzichtig is en niet alleen de letter verlicht word.

Wel ben ik van mening dat het lettertype van het toetsenbord wat normaler had gekund. Ook de plaatsing van de Windows toets vind ik zelf wat onhandig (aan de linker kant). Maar voor degenen die dit erg storend vind is er in de BIOS de mogelijkheid om de fucntie van de fn-toets en de Windows-toets om te wisselen (en om het helemaal af te maken zou ik persoonlijk de fysieke toets ook omwisselen).

Het trackpad van de laptop heeft 2 losse knoppen en zijn geen onderdeel van het trackpad zelf. Het schijnt bij sommige laptops mogelijk te zijn om de Windows precision drivers te installeren en dat is ook het geval bij deze laptop (tutorial). Met deze nieuwe driver reageert het trackpad meteen en scrollen gaat erg soepel (bijna net zo soepel als een MacBook)

Mobiliteit en accuduur

Ik heb de laptop in de tijd dat ik hem mocht testen mee gehad naar school en het gewicht is meer dan prima. de laptop voelt erg licht aan zelfs in vergelijking met de eerder genoemde laptop die ik tijdelijk kon lenen. Vergeleken met mijn eigen laptop (Asus ROG GL75VW 4,5KG!) is deze MSI laptop erg licht compact en makkelijk mee te nemen.

Ook de accuduur is zeer acceptabel met ongeveer 4 uur browsen en documenten schrijven in Word. Het opladen (terwijl de laptop aan staat en je aan het browsen bent) duurt ongeveer zo'n 2 uur en 15 minuten.

Webcam, microfoon en audio

Ik was wel benieuwd naar de webcam en besloot deze ook te testen samen met de ingebouwde microfoon waar ik door werd verast.

De webcam kan je software matig uitschakelen en is dan ook niet meer terug te vinden in apparaatbeheer. Ik heb geen idee hoe dit werkt en of het gaat om een hardware killswitch of niet maar positief vind ik dit wel voor degenen die graag hun webcam afplakken. De sneltoets voor het in en uitschakelen is fn+f6, je kunt de webcam ook in en uitschakelen via de system management software van MSI zelf.

De beelkwaliteit van de webcam is niet het beste maar ook zeker niet slecht (720@30fps). In het donker heeft de webcam wel veel moeite maar dat is te verwachten.

De ingebouwde microfoon neemt in stereo op en heeft een zeer helder geluid en ik was dan ook zeer verrast over de kwaliteit hiervan. Ook heb je via de Nahimic audio engine waarin je nois suppresion aan kan zetten maar dat doet de goede kwaliteit van de microfoon niet veel goeds. In de software is ook een soundboard te vinden voor gebruik tijdens livestreamen van games en is er een "sound tracker" die in-game kan worden gebruikt om vijanden op te sporen maar dit lijkt mij niet helemaal eerlijk als dit goed werkt.

De audio van de laptop zelf is wel vrij goed en helder. Het volume kan behoorlijk hoog maar zoals bijna elke laptop mist hij de bass als je daarvan houd kun je hem beter aansluiten op een speaker of een koptelefoon opzetten.

Software, bloatware en eerste keer opstarten

Toen ik de laptop uitpakte en voor de eerste keer opstartte en op het bureablad aankwam stond het scherm binnen een paar seconden vol met pop-ups.
De pop-ups gingen onder ander over het maken van een back-up, scannen met de voorgeinstalleerde Norton antivirus (die in idle je CPU 80% belast!!) en nog meer MSI software die vroeg om aandacht.

Daarom besloot ik te kijken welke software er werd meegeleverd en kwam erachter dat er ongeveer zo'n 40 programma's waren voorgeinstalleerd!
Waaronder Norton Antivirus, de hele Magix audio, video en foto bewerkings suite en nog een aantal programma's.

Na het verwijderen van de meest onnodige programma's was de laptop sneller en vooral niet constant de fans aan het opvoeren.

Gelukkig is er ook nuttige software voor bijvoorbeeld het aanpassen van de RGB verlichting of zelfs het instellen van een custom fan-curve!
Het programma wat je waarschijnlijk het meeste gaat gebruiken is MSI Dragon Center

Hierin kun je onder andere je fan-speed, temperaturen en kloksnelheden in de gaten houden.

Ook beheer je vanaf hier je toetsenbord verlichting en de effecten.

De mogelijkheid om de fan-curve te bepalen is toch wel een uitkomst aangezien de standaard instellingn toch nog wel eens abrupt kunnen schakelen tussen langzame en snelle RPM

Ook is het mogelijk om de meeste instellingen vanaf je telefoon te beheren.
Hieronder de screenshots van de telefoon app.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1EidBy2JWQdMWat.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1EidBy1Vx0FvmKj.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1EidBy1vYtiXegD.pnghttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1EidByCIk3ZoZjg.png

Warmte- en geluidsproductie

De laptop is vanzichtzelf vrij luidruchtig maar met de juiste instelling met betrekking tot de fan curve is de laptop best goed te temmen. Maar voor degenen die niet genoeg koeling kunnen krijgen is er ook een Cooler-boost functie aanwezig (deze zit vlakbij de aan uit knop)

Ik heb tijdens het gamen geen verschil in FPS kunnen merken met Cooler-boost aan of uit. De CPU word doorgaans zo'n 80 tot 85 graden (wat aan de warme kant) en de GTX 1050 word niet warmer als 59 graden wat ik redelijk netjes is.

Wel was ik even benieuwd naar de RPM van de fans in zowel idle als in de Cooler-boost modus en wat de geluids productie hiervan was (even een app gebruikt op mijn telefoon, het is meer een indicatie)

idle:

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1EidBy1Vx0FvmKj.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1EidBy6HVkI5jUT.png

Cooler-boost:

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1EidByQkoArjRx3.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1EidBy3ewyOKUpR.png

En voor iedereen die nieuwsgierig is naar wat nou precies de i7 7700HQ en de GTX 1050 moet koelhouden heb ik hier ook nog en mooie foto van de binnenkant (het garantie zegel was al verbroken dus was ik natuurlijk ook zeer nieuwsgierig :P )

Maar als je de koeling echt aan het werk met een syntetische load dan krijgt de laptop het toch wel een beetje moeilijk met zelf thermal throtteling tot gevolg.

Maar in de idle toestand blijft alles netjes gekoeld.

Benchmarks!

En dan is het toch eindelijk tijd voor de benchmarks!

Gebruikte instellingen:

Rocket League: high
Need for Speed 2015 medium
Mafia 3: medium - eerste missie
Grid Autosport: ultra
Planet Coaster: lowest - (Pixel World, complete theme-park uit de steam workshop)
Cities skylines: high - (los santos map)
GTA 5: high - eerste missie
Battlefield 1: medium
Battlefield 4: medium

En dan heb ik nog meer benchmarks maar ik zit helaas tegen de limiet van 30 afbeeldingen.

Maar dat gaat vooral over de SSD en HDD

bij deze in tekst (en link naar dropbox met de screenshots)

SSD CrystalDiskMark 5.5.0

Seq Q32T1: 115.2 114.4
4K Q32T1: 1.328 1.400
Seq: 114.5 113.0
4K: 0.518 1.371

Voor de prijs is het een goede laptop met een goede bouwkwaliteit en je kunt er redelijk op gamen voor de sporadische gamer. Maar als je toch wat meer grafische kracht wil zou ik toch aanraden om te kijken naar laptops met minimaal een GTX 1060 aangezien deze toch aardig wat hogere FPS kunnen behalen in games

Heb jij ook een MSI GP62M 7RDX-1263NL (Leopard)?