Samsung PS58B680 Rood, Zwart Review

gijsvogel 4 februari 2010, 1.285 views

Samsung PS58B680 Rood, Zwart

Pluspunten

• Imposant beeldformaat

Minpunten

• Uitschakel en HDMI probleem begin (in behandeling)

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Even een snelle review, aangezien er hier nog helemaal niets is geplaatst.
Wellicht ook als een help topic in de comments te gebruiken voor andere bezitters.

Binnenkort zal ik de review aanpassen als ik hem wat langer in bezit heb.

Ervaringen na 9 dagen gebruik:

Eerste indruk
TV oogt schitterend en lekker groot.
Ik kocht deze 58" nadat mijn 50"werd gestolen bij een inbraak.
na 9 maanden gedoe met de verzekering kon ik voor een klein extra bedrag een aantal extra inches aanschaffen, dus zo geschiedde...
De 50" kocht ik destijds voor §1300, deze 58" voor §1550.

Design
Mijn 50"was van dezelfde serie en ik koos dus bewust voor het design met de rode rand.
Persoonlijk vind ik dit erg fraai.
De Tv hangt met een Titan beugel op de wand en daardoor erg vlak (10cm)
De aan uit knop (midden onder) kan rood licht geven, maar is gelukkig ook uit te schakelen in het menu.

Ik mis echter wat verlichting achter de bedieningsknoppen in de lijst rechtsonder (soft touch)
Hierdoor is in een donkere omgeving niet te zien welke knoppen waar zitten.
Bij mijn vorige tv lichtten deze op bij aanraking er van.

Beeld
Beeld laat ik rustig inspelen, doch ziet het er zeer netjes uit, mooi helder, geen last van ghosting.
Bij gebruik van Mijn PC via de HDMI heb ik wel wat Line-bleeding geconstateerd.
Misschien verbetert dit in de loop der tijd... of in een andere stand van het beeld.

Geluid
Loopt via reciever want het geluid van de meeste tv's is niet om aan te horen, bij deze ook niet al volstaat het om gewoon alleen even tv te kijken met geluid via de ingebouwde speakers.
Ik heb nu nog een wat oudere JVC 6.1 (jaja) surroundset die op de vervangingslijst staat.
Ik wil uiteindelijk alles middels HDMI aan elkaar knopen om zodoende de beste kwaliteit beeld en geluid uit mijn set te halen.
Hiervoor heb ik de Onkyo TX-SR 607 op het oog.

Voor het kleine extra effect heb ik trouwens een tijd geleden al mijn Subwooffer verplaatst van voor naar achter mijn bank, voor een beetje extra thrill, dit kan ik overigens elke filmliefhebber aanraden...!

Kinderziektes
Verder wel een aantal probleempjes ervaren.
Beeld via HDMI (PC) valt op onregelmatige tijden uit of wordt ineens groen.
Erg vreemd iig.
Bij mij herstelt dit na het uitschakelen van de TV.

Verder ging 24 uur na eerste gebruik en 1 week +24 uur de televisie ineens automatisch uit na 2 minuten en 10 sec, ook erg vreemd en bleef de hele tijd terug komen.
Na wat gezoek op internet vond ik meerdere gebruikers die dit hadden.
Probleem was op te lossen door de stekker er 15 minuten uit te halen.

Hierover contact gehad met de helpdesk van Samsung.
Dit probleem was volgens hun in 6 van de 10 gevallen op te lossen middels een firmware upgrade, echter bij upgrade bleek de meest recente versie al op de tv te staan.
Omdat men het van afstand niet kon oplossen wordt nu een afspraak gemaakt om de technische service langs te laten komen

TV kijken
Ik kijk niet heel vaak TV, maar meer films via mijn HTPC
Maar voor TV heb ik extra de Neotion CI+ module aangeschaft voor gebruik op ziggo netwerk.
Ned 1,2,3, op HD ziet er erg mooi uit in HD, de overige kanalen doen ook niet onder ten opzichte van de analoge ontvangst die ik hiervoor gewend was, en ook niet voor de digitale ontvangst die ik hiervoor had met de losse settop box.
Je merkt echt aan het beeld dat er geen kabel meer tussen de digitale ontvanger en de TV zit.
Ik wilde persť van de losse settopbox voor digitale tv af en de extra afstandsbediening.
Nu dus gewoon via de ab van de tv, en dit werkt echt utstekend.
Ook de programma gids functie hierdoor is erg praktisch bij het zoeken naar een programma.
De tijd tussen het switchen van kanaal is echter een goede 2 a 3 seconden, maar dat was ik inmiddels gewend.

Overig Kijken\gebruik
Ik kijk vanaf een afstand van ongeveer 4,5 meter (bank-TV)
Hierbij vind ik de verhouding tussen het beeldformaat en de grootte van de TV zelf ook goed.
Iets groter zou zelfs ook nog wel gekund hebben, maar dan zou ik misschien eerder naar een beamer gaan zoeken...
Ik gebruik het scherm voornamelijk om HD films vanaf mijn HTPC te bekijken, hiervoor is handige bediening natuurlijk erg gemakkelijk.
Om dit probleem op te lossen kocht ik een Logitech MX-Air, die zijn taak prima volbrengt!
Met het grootste gemak kan ik hiermee de pc bedienen vanaf de bank, en op die manier dus een film afspelen of mediacenter W7 bedienen.
Ik durf eigenlijk wel te beweren dat indien je het scherm veelvuldig in combinatie met een HTPC wilt gebruiken, de MX- Air een must is.

Content library en Internet Widgets.
Nog niet echt gebruik van gemaakt.
De widgets laden erg langzaam en tot op heden is er ook nog weinig bij gekomen voor zover ik weet.
De DLNA tussen PC en TV werkt ook niet altijd, maar hiervoor moet je op je pc de content met een programma van samsung beschikbaar maken voor de tv/server. Hier ben ik even mee bezig geweest maar dit duurde erg lang. (misschien ligt dit aan mijn muziekverzameling van +2400 albums...)

Overig
De kast kraakt af en toe, dit heeft te maken met temperatuur.
De TV zelf wordt overigens niet heel warm.
Het kraken schijnt volgens de manual overigens gebruikelijk te zijn.
Her en der lees je dat gebruikers last hebben van een buzz, hier heb ik geen last van.

Goed, even snel en kort dus.
Binnenkort na bezoek van de technische dienst van samsung omtrent het uitschakel-probleem en wat meer gebruikstijd zal ik deze review updaten.

Heb jij ook een Samsung PS58B680 Rood, Zwart?

Het probleem van het automatisch uitschakelen van de tv heb ik vaker over gehoord/gelezen. Dit heeft (in die gevallen in ieder geval) met het aanstaan van de optie voor automatisch updates. De tv schakelt zichzelf kennelijk uit bij zo'n check. Als je dat uitzet, dan schakelt de tv zichzelf ook niet meer 'spontaan' uit (wederom in die gevallen). Dit is in ieder geval het proberen waard.

[Reactie gewijzigd door Ted_W op 8 februari 2010 09:09]

Heb ik ook gehoord en gelezen ja...
Maar de updatefunctie staat hier uit en het gebeurt nog steeds helaas.

Inmiddels geprobeerd maar lost het probleem niet op dus... Even de monteur afwachten wat ie gaat doen en of het dan wel oplost
Jammer dat het niet geholpen heeft. Ik ben benieuwd of de monteur jouw probleem kan oplossen, ik hoop van wel natuurlijk. Inmiddels heb ik deze tv in bestelling sinds vorige week, maar de verwachte levertijd is 3 weken. Om die reden ben ik in ieder geval heel benieuwd naar jouw verdere bevindingen en ervaringen voor deze tv.
Monteur is net geweest... moederbord is vervangen.
Even afwachten of het probleem terugkeert, maar binnen een week moet dit toch wel duidelijk zijn
Al weer enige tijd verder....
Uitschakelen is niet meer teruggekeerd gelukkig.
Nog wel een keer of 2 (binnen een termijn van 3 weken) het groen worden van het beeld via HDMI gehad, maar als dat zo blijft dan neem ik dat voor lief (het was ongeveer 3-4 keer per film)
Binnenkort zal ik de review uitbreiden
Waar heb je destijds deze tv voor 1550 euro kunnen kopen als ik mag vragen? Laagste prijs volgens pricewatch lijkt inmiddels weer een stuk hoger te zijn namelijk zo'n 2000 euro..vraag me af waarom dat is want dat scheelt toch behoorlijk. Ik heb deze tv ook op het oog en hoop dat je uitbreiding van de review snel komt. Alvast bedankt. Wat zijn de ervaringen van anderen bij deze tv?
Leuke review, misschien wel wat aan de korte kant en mis wat foto's van de tv.
Kun je ook niet meer positieve eigenschappen bedenken? Dat 58" een imposant beeldformaat is kunnen we ons wel voorstellen.
Thanks,
Zoals ik in de kop en voet al vermeldde zal ik wat uitgebreider ingaan op de details nadat de monteur is geweest en ik er wat meer gebruikerstijd op heb zitten.
Foteaux volgen dan ook...

even geduld dus nog...