Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2407HDS-1 Zwart Review

noizeaj 4 februari 2010, laatste update op 4 februari 2010, 3.269 views

Iiyama ProLite E2407HDS-1 Zwart

Pluspunten

• mooi beeldscherm (algemeen)
  • matte afwerking van scherm (minder last van lichtinval)
  • makkelijk OSD menu
  • prijs / kwaliteit verhouding
  • full HD

Minpunten

• geluid (ingebouwde speakers)
  • scherm niet draaibaar

Algemene beoordeling:
Krijg van mij een "heel goed". Het scherm werd netjes afgeleverd in een stevige doos, goed verpakt en alles netjes in plastic. Het scherm ziet er netjes uit in afwerking en maakt meteen indruk met zijn 24" beelddiagonaal. Overigens is het scherm iets minder hoog dan ik allereerst dacht, maar daar kom ik zo wel op.

Featureset:
Netjes alles bijgeleverd in aparte plastic zakjes, dus DVI en VGA kabel, stroomkabel en een kabeltje voor aansluiting van de ingebouwde speakers. Wat dat laatste betreft is de kwaliteit ver te zoeken. Ik gebruik al tijden een koptelefoon van Sennheiser (HD457), maar het geluid is niet te vergelijken en erg slecht! (daar moet je het dus echt niet van hebben) Echter heeft mij dat wel doen besluiten om het een "voldoende" te geven. Zonde van de moeite om ze in te bouwen :|

Kleurweergave:
"goed". Niet zo veel op aan te merken. Ik heb de instellingen dan ook niet aangepast. Sowieso vind ik dat discussie hierover een overdreven zaak is. Iedereen is opzoek naar de beste instellingen, maar dat is volledig afhankelijk van je eigen smaak en de situatie van waar je het scherm hebt staan. Ik heb hem namelijk in een vrij donkere kamer staan en dan is het prettig voor de ogen als de kleuren er niet keihard uitspringen. Lichtinval van buitenaf op het scherm is niet direct vervelend, dankzij de matte afwerking van het scherm. Daardoor veel minder reflectie als de glanzende LCD's.

Contrast en helderheid:
"goed" zwart is zwart, rood is rood enz. :*)

Ghosting en pixeldefecten:
W.b. ghosting heb ik nog niets gezien wat erop lijkt. Ik speel nu de Beta van Battlefield Bad company 2 en die ziet er geweldig uit op het scherm.
Picxeldefecten niet tegengekomen. (het eerste waarop ik het scherm heb gecheckt)

Bouwkwaliteit en afwerking (vormgeving):
Ik pak deze drie even bij elkaar, want ik kan er kort over wezen. Het zit stevig in elkaar, er is een mogelijkheid om een muurbeugel te nemen en te bevestigen. Het enige nadeel is dat het schem niet te draaien is op zijn voet.
De afmetingen van het scherm wil ik nog even benadrukken, namelijk: breedte 52 cm en hoogte 30 cm. Echt een breedbeeld dus met een verhouding van 16:9 (draait op 1920 x 1080)

Prijs:
Prima prijs (210 euro). Ik heb 2 jaar geleden voor ongeveer dezelfde prijs een Samsung Synchmaster 206BW gekocht, waar ik overigens ook tevreden over was.

Over de foto's:
De laatste foto is met flitser gemaakt waarbij je goed kan zien hoe de matte afwerking het licht niet direct reflecteerd. Het licht wordt alle kanten opgestuurd door de matte afwerking waardoor het weergegeven beeld nog mooi helder is.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2407HDS-1 Zwart?

Dank, is pas mijn tweede review, ik doe mijn best om het helder en duidelijk te krijgen voor andere tweakers. Ik heb zelf regelmatig reviews gelezen voordat ik een product koop. W.b de speakers: Ik heb de speakers dan ook slechts 1 minuut aangehad. Ik kon het niet aanhoren...
Wat ik nu mis is op welke resolutie jij draait? De verhouding is 17:10 zeg jij, maar dan zou het dus iets meer dan 1600*900 of 1900*1200 moeten zijn. Kan je daar nog iets over zeggen?
Ik heb dit scherm al een jaar hier staan, hij heeft een verhouding van 16:9 en een native resolutie van 1920x1080. Het is een geweldig scherm, helemaal voor die prijs. Een jaar of wat geleden 240 euro voor betaald en kon voor die prijs geen enkel scherm vinden met een vergelijkbare kwaliteit en grootte. Nou raad ik de poster van deze review wel aan om eens z'n beeldscherm instelling op "Movie" te zetten (3e knopje van links), dan geeft hij een stuk mooier beeld dan met de standaard instellingen.
dank, is inderdaad wel beter!
Leuke review, goed uitgelegt en zeer doordachte afbeeldingen!

Jouw bureaublad is dat typische gamers bureaublad :')! (µTorrent, Ventrilo, Teamspeak 2, Steam,...)

Is het verstandig om dit scherm te kopen om op mijn laptop aan te sluiten? Het betreft een laptop van Acer, namelijk de Acer Aspire 8735G-664G100MN. De laptop heeft een schermgrootte van 18,4", iets wat opzich al übergroot is voor een laptop maar ik heb hem aangekocht als een laptop voor games op te spelen, niet eens in HD kwaliteit. Ik wou hem als desktop vervanger voor multitasking en low/mid-end gaming. De reden dat ik geen desktop heb gekocht is omdat ik ook voor mobiliteit wou opteren, maar tegelijkertijd ook een goede schermgrootte. Onder mobiliteit versta ik niet dat je ermee in de bus je taken voor school kan doen omdat je deze vergeten was, aangezien ik niet meer naar school ga maar gewoon dat ik mijn "pc" mee kon nemen naar kameraden etc. Ik speel namelijk Wolfenstein: Enemy Territory waarvoor je met een Pentium 4 al ruim genoeg hebt maar deze is onlangs naar de hemel gegaan dusja.

laptop specs:

Aansluitingen: HDMI, cardreader
Accu: 8-cell Lithium
OS: Windows 7 Home Premium 64-bit

[Reactie gewijzigd door fANAT1C op 4 februari 2010 15:47]

Tja, is het verstandig? Goede vraag. Ik denk dat je gewoon eerst een budget moet bepalen voor jezelf. Volgens mij begint het daarmee. Daarna kan je voor dat budget en je wensen op het gebied van aansluitmogelijkheden etc een prima selectie krijgen op tweakers. Als je het mij vraagt is het een goed scherm, volgens vele zijn de panelen die iiyame gebruikt beter dan anderen, maar of dat werkelijk zo is laat ik even in het midden.
Je moet je beseffen dat dit een groot scherm is die je niet even meeneemt in de trein of de bus wanneer je ergens gaat lannen.
Succes met je keuze!
Groeten
Een scherm kopen om aan je laptop te koppelen is nooit aan te raden maar ik koos voor mobiliteit om af-en-toe eens via LAN te gamen met een aantal maten. Ik wou een 24" scherm voor thuisgebruik, hier begreep je een beetje verkeerd wat ik bedoelde maar dat is niet erg... ik leg vaak dingen zo uitbundig uit dat het ingewikkeld wordt ;).

Nu moet ik zeggen dat Iiyama de laatste... 2 jaar enorm aan marktaandeel heeft gewonnen als je het mij vraagt. Kwalitatief gezien zijn het goede schermen aan een uiterst scherpe prijs.
Die speakers van Iiyama zijn altijd bagger @ monitoren:D.

Voor de rest kort, leuk reviewtje!.

havephun with your new monitor!

[Reactie gewijzigd door xenoNn op 4 februari 2010 13:26]