Philips 65PUS8102 Zilver - Reviews

Specificaties 65" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 65PUS8102 Zilver Review

onuro 23 november 2017, laatste update op 6 juni 2018, 7.154 views Product gekocht

Philips 65PUS8102 Zilver

Lange tijd op zoek geweest naar een alles in 1 tv en kwam ik op de Philips 65PUS8102 uit bij PlatteTV.nl. Veel Duitse en Poolse reviews gelezen op het internet en deze nieuwe Philips Ambilight TV de kans gegeven. En ik moet zeggen, best choice ever!

Pluspunten

• Hoge helderheid, echt fel in de avonden
  • Geluid is OK, niet super verwacht er niet veel van
  • Zwart is ECHT zwart
  • Android besturing werkt snel
  • Menu besturing reageert snel
  • Kodi (SPMC) werkt perfect
  • Microfoon in afstandbediening werkt perfect
  • Nieuwe Mediatek CPU snel

Minpunten

• Plaatsing speakers voor wanneer je tv ophangt.
  • Youtube App ontbreekt HDR (nog)
  • Staat best hoog op zijn voeten, ophangen is mooier

Ik twijfelde tussen de voorloper van dit model van vorige jaar namelijk de 65PUS7601, en de nieuwe 65PUS7502. De 7601 had nog een oude Mediatek CPU en de 7502 had geen Full Array Local Dimming en relatief lage helderheid (400 nits t.o.v. de 700 nits). Maar de 7502 had dan weer wel een soundbar met een subwoofer maar nadat ik dat gehoord had stelde de geÔntegreerde soundbar niets veel voor.

Het geluid op de 8102 bestaat uit 2x15 watt speakers gericht naar achteren toe. Geluid is beter dan de standaard 2x10 watt uit bijvoorbeeld mij Sony TV van 2 jaar oud. Middentonen zijn goed maar lage tonen moet je niets veel van verwachten. Het is onrealistisch om supergeluid met harde lage tonen uit een platte tv te verwachten, dus koop dan een soundbar of iets dergelijks =) Ik ben er in ieder geval blij genoeg mee en verwacht geen soundbar te willen kopen...

Netflix Ultra HD 4k HDR werkt perfect op de 8102, helderheid is perfect, zwartwaarden zijn net als oled naar mijn inziens. Ik heb de 8102 TV vergeleken met de Sony XE9005 en XE9305 en zag totaal geen verschil m.b.t. zwartwaarden en kleuren aangezien deze Sony TV's op het internet de oled killers werden benoemd.

Overigens vind ik de helderheid van deze TV al erg fel, dus ik zou zeggen laat je niet gek maken over alles wat meer dan pak en beet 500 nits heeft naar mijn gevoel. Wat wel belangrijk is welke backlight technologie er wordt gebruikt wat dus heel erg de kleuren en helderheid beÔnvloed. Bij LED TV's is Full Array Local Dimming of anders genoemd Direct-LED het beste wat je kan krijgen. Anders moet je een OLED TV kopen, maar op 65 inch vind ik dat persoonlijk niet de centen waard, en aangezien men laatste tijd veel klachten over het inbranden van een OLED scherm hebben niet mijn hoofdpijn waard....

HEVC Wordt tevens ook ondersteund, en merk ik geen verschil met mijn Shield TV m.b.t. Kodi en de gebruikssnelheid van de Android TV OS. Eerlijk gezegd ben ik los met het streamen van games vanaf mijn PC, niet meer van plan om mijn Nvidia Shield TV te gebruiken.

Ik heb de beeld instellingen staan op 'Film' met scherpte op +1 en Ultra Resolution mode Aan. Dit zou volgens een aantal tests die ik had gelezen de meest simpele kalibratie zijn.

Kortom, een 65 inch tv met snelle Android TV ervaring en prachtig helder beeld i.c.m. Ambilight.

Edit 26-11-2017:
Onderstaande video samples getest van jell.yfish.us website.

Samples (mkv) over LAN getest met Kodi(SPMC) & VLC for Android:
  • jellyfish-40-mbps-hd-hevc -> OK
  • jellyfish-40-mbps-hd-hevc-10bit -> OK
  • jellyfish-55-mbps-hd-h264 -> OK
  • jellyfish-55-mbps-hd-hevc -> OK
  • jellyfish-60-mbps-hd-hevc-10bit -> OK
  • jellyfish-110-mbps-hd-hevc -> NOK, haperingen i.v.m. buffer over LAN
  • jellyfish-120-mbps-4k-uhd-hevc-10bit -> NOK, matige haperingen i.v.m. buffer over LAN
  • jellyfish-140-mbps-4k-uhd-h264 -> NOK, ernstige haperingen i.v.m. buffer over LAN
  • jellyfish-140-mbps-4k-uhd-hevc-10bit -> NOK, ernstige haperingen i.v.m. buffer over LAN
  • jellyfish-180-mbps-4k-uhd-h264 -> NOK, ernstige haperingen i.v.m. buffer over LAN
  • jellyfish-250-mbps-4k-uhd-h264 -> NOK, ernstige haperingen i.v.m. buffer over LAN
  • jellyfish-400-mbps-4k-uhd-hevc-10bit -> NOK, beeld blijft hangen
Waarschijnlijk kunnen de haperingen die ik heb ervaren over het netwerk met extreem hoge bitrates vermeden worden met een USB3.0 stick welke ik niet heb om dat verder te kunnen testen.

Edit 06-06-2018:
SPMC Kodi Fork is End-of-Life en nu overgestapt naar officiele Kodi build -> werkt op ook perfect :9

Heb jij ook een Philips 65PUS8102 Zilver?

Omdat er veel positieve reviews bestaan over zijn voorganger (65PUS7601), verwachtte ik met deze tv deze week een goede koop gedaan te hebben als vervanger van mijn vorige Ambilight (52PFL8605), maar ik heb inmiddels toch grote spijt van de aankoop.

Net zoals in de hierboven genoemde review te lezen valt, heeft ook mijn exemplaar veel last van artefacten (vooral bij iets meer donkere, schaduwrijke beelden). Er zijn dan zeer hinderlijke vlekken en verkleuringen te zien van m.n. close-up huidopnames (bv onder het haar langs de hals of op het gezicht). De problemen worden iets minder bij zoveel mogelijk uitschakelen van allerlei beeldbewerkingsfeatures, maar ze blijven onacceptabel hinderlijk zichtbaar.

Ter vergelijking heb ik naast de Philips hetzelfde beeldmateriaal op een andere tv (LG 42LE5500) afgespeeld, waarbij ik op beide tv's achtereenvolgens dezelfde BD speler en kabel direct op een HDMI ingang heb gezet. De LG laat dan veel betere, meer homogene kleuren weer, zonder dat er sprake is van de typische vlekken en verkleuringen die ik op de Philips tv zie. Beide tv's krijgen zodoende hetzelfde signaal waardoor het verschil in beeldkwaliteit dus voornamelijk in de beeldbewerking software van de tv's lijkt te zitten. Ook andere bronnen, zoals Netflix, geven hetzelfde resultaat.

Het probleem is inmiddels aangekaart bij de Philips helpdesk met gebruik van overtuigend beeldmateriaal / screenshots. Hun reactie was dat dit er inderdaad niet goed uit ziet maar dat het ook zou kunnen liggen aan de inmiddels verouderde(?) software op mijn tv.
Inmiddels is er dus nieuwe software geÔnstalleerd (nieuwste versie: TPM171E_1.2.171.0 / publicatiedatum: 16.10.2017), echter zonder merkbare verbetering. Gevolg is dat Philips nu van mening is dat er een monteur langs moet komen om dit probleem op bij mij thuis te lossen. Maar omdat in de Duitse recensie vergelijkbare problemen werden gemeld, verwacht ik niet dat het een exemplarische fout is.

Ik hoor graag van anderen met dezelfde tv of zij wel of niet vergelijkbare problemen ervaren.
Als ik besluit te wachten op de Philips servicedienst is er een goede kans dat deze pas na de 14 dagen retour periode langskomt, waardoor ik dan dus automatisch het garantie circuit van Philips in ga. Dat wil ik echter vermijden en ik denk er dus sterk over na om hem toch maar gewoon terug te sturen (met als onbedoelde bijwerking dat deze dan mogelijk voor de volgende ING klant beschikbaar komt...).

Suggesties e.d. zijn van harte welkom!
Ik heb op de 8102 de TPM171E_R.001.002.161.000 draaien met als aanmaakdatum 09-09-2017 met motion setting op standaard, ultra resolution aan, en beeld setting op film modus.

Ik ervaar gelukkig geen artefacten met Netflix met ultra hd 4k en of HDR.

Ik heb nog geen losse video bestand gebruikt met hoge bitrate 10bit hevc met ultra hd resolutie. Ik heb ook geen bluray speler om jouw probleem te kunnen uitsluiten.

Misschien een suffe vraag; maar welke versie hdmi kabel op welke poort gebruik je, en welke hdcp versie heeft je blu-ray speler? Wellicht geeft dat conflicten.
Dan zou ik 'm inderdaad ook terugsturen als de service@home niet onmiddellijk wil/kan langskomen. Of voorstellen hem in te wisselen tegen een gelijkaardig toestel: de nieuwe QLED 8602 zou een optie kunnen zijn maar die komt vermoedelijk met dezelfde beeldverwerking en software.
Ik heb zelf deze tv ook enkele weken in gebruik en zag hetzelfde met games, lijkt (voor mij) in de presets van HDR presets te liggen. Switchen van HDR Vivid of soms HDR Normal naar HDR Movie was voor mij de oplossing. Beeld zag er direct ook rustiger uit en geen artifacts etc.
Voor de duidelijkheid, het betreft niet de typische artefacten die je ziet bij beeldcompressie e.d., maar problemen ontstonden vooral bij de meer donkere beelden (v.n. rode vlekken die duidelijk te zien waren icm huidtinten).Volgens een ISF calibratie expert (zie ook hieronder) is dit waarschijnlijk een gevolg van de overdreven beeld bewerkingssoftware van Ph. die ook nog eens zeer slecht is afgeregeld op het LCD paneel exemplaar dat in de tv is gebruikt.

Ik heb na overleg met Ph. consumerhelpdesk de tv teruggestuurd en heb bij ING r.punten een nieuwe besteld die inderdaad minder last had van dit probleem, maar in mijn ogen nog steeds onacceptabel en ik heb daarom ook deze teruggestuurd. Het blijkt dus niet zo maar een exemplarische fout, maar zit er gewoon onacceptabel veel variatie in tussen de verschillende tv's onderling. Je kunt blijkbaar geluk hebben (zoals de tv getest op https://hdtvpolska.com/ph...direct-led-2017-ultra-hd/, die een uitstekend resultaat laat zien), of je hebt gewoon pech (in diverse gradaties...).

Voor ik de tv heb teruggestuurd, heb ik nog contact gehad met een ISF gecertificeerde calibratie specialist met de vraag of hij middels calibratie het probleem misschien zou kunnen verhelpen. Nadat hij mijn verhaal ook uit zijn eigen eerdere ervaringen kon bevestigen, vertelde hij mij dat hij geen calibratie meer deed op de nieuwere generaties Ph tvs omdat hem dit regelmatig ontevreden klanten opleverde(!). De calibratiemogelijkheden van een Ph tv zijn vlgs hem te beperkt om de genoemde problemen weg te regelen.

Overigens ontving ik recentelijk nog een mail van iemand aan wie blijkbaar mijn eerste teruggestuurde tv door de ING webshop was doorverkocht als een nieuw exemplaar (ik had blijkbaar mijn Netfix account niet goed verwijderd :| ...), terwijl ik met ING reeds had gecommuniceerd dat het een DOA exemplaar betrof. Enigzins bedenkelijke zaak m.i.

Dit was overigens mijn 4e generatie Ph. ambilight maar ben inmiddels een meer dan tevreden bezitter van een 65" LG C7 OLED. Weliswaar 1000E duurder, maar ervaring leert dat dit veel sneller vergeten is dan de ergernis van het kijken naar een slecht toestel.
Duidelijk verhaal, erg vervelend ook! Er is letterlijk gisteravond een update uitgebracht voor verbetering van Picture Quality op de 8102. Ik zie meteen duidelijke verbetering met films en games. Wellicht had dat het verschil gemaakt voor je. Het rare is dat als je in de releasenotes kijkt, de firmware uit 27-10-2017 stampt terwijl hij pas gisteren online is gezet door Philips.
Deze firmware (van 27/10, te verkrijgen via de service pages) had ik op aanraden van helpdesk eerder al geinstalleerd. Hielp niet bij dit probleem, maar goed te horen dat ze bezig zijn om verbeteringen toe te passen :)
Ach, die LG van je is toch veel “dikker” ;) ;) Wilde ik initieel ook maar vrouwtje was het niet eens met de prijs haha. Geniet ervan!
Bedankt voor je review! Ik overweeg zelf ook deze tv om te gebruiken icm een Xbox One X. Hoeveel ruimte is er tussen je tv-meubel en de tv zelf? Nieuwsgierig omdat je als minpunt aangeeft dat het vrij hoog op zijn pootjes staat.
Ik schat zo een rond de 10 cm +/-

Dus als je hem als vervanging neemt voor een 55 inch tv (net als in mijn geval) en je plaats hem op je tv meubel :) Dan zal je het eerst opvallen dat het dan voor je gevoel een tikkie te hoog uit komt.
Aha, thanks! Misschien is het wel een positief iets, als je de TV niet ophangt past wellicht nog een platte soundbar tussen/onder :) Ik wil mijn Samsung 46" LED(-Edge) uit 2009 vervangen ermee die staat ook redelijk hoog op zijn voet vind ik.
Inderdaad, je kan wel heel mooi een soundbar eronder wegstoppen vermoed ik.
Dat ie 'hoog op zijn poten' staat hoeft toch geen nadeel te zijn ... zeker als je het toestel op een tv-meubel laat staan en er een soundbar voor plaatst.
Ieder zijn eigen mening, ik had er andere verwachting bij :)
Ik twijfel tussen deze en de nieuwe QLED 65PUS8602, de prijs voor de 2 toestellen is in sommige webwinkels dezelfde (inclusief korting): maar gezien het toestel nog niet op de markt is, kan ik er ook niks deftigs over zeggen. Zou ze eens graag naast elkaar zien staan in werking ...
De QLED lijkt wel slanker maar heeft dan weer een zwevende soundbar onderaan.
Qled lijkt mij ook mooi maar eerlijk gezegd moet dat zich (vind ik) net als bij Samsung de quantom dot zich nog bewijzen.
Mag ik weten hoeveel je voor de 8102 betaald hebt ? (inclusief cash back). Voor §1750 kan ik 'm in BelgiŽ kopen (met 5 jr garantie, thuisgeleverd and service@home) = Black Friday prijs :)
Ik heb een leuke deal gekregen van plattetv, ik zou zeggen vraag ernaar dan ben je sowieso met cashback net als mij goedkoper uit dan alleen de cashback ;)

Overigens gelden er andere garantie voorwaarden als je hem in buitenland koopt heb ik mij laten vertellen....

[Reactie gewijzigd door onuro op 24 november 2017 12:31]

Ik ga hem zelf aanschaffen met ING rentepunten, op dit moment §1599 en dan nog eens §200 cashback. Uiteraard moet je maar net bij ING zitten en voldoende rentepunten hebben,.
Ik zou het gelijk doen, ik heb een deal gekregen van §2099 - §200 (black-friday) = §1899 :D
In BEL §1950 minus §200 bij Frans de Smet inclusief 5 jaar garantie. ;)
Als je er een goed gevoel bij hebt gewoon doen :) :)

Welke zaak is dat eigenlijk?
Review van een Duitse klant ... weet niet of jij hetzelfde probleem ondervindt met het afspelen van 4K-filmmateriaal vanuit andere bronnen (USB) ... voor wat het waard is.

Ik weet niet welke mediaplayer i.c.m. welke filmbestand er gebruikt is. Wellicht dat er met UHD 10bit HEVC op een bepaalde bitrate i.c.m. DTS dat het in sommige players kan haperen.

Mocht je het specifiek willen wten, kan ik het wel ergens in de weekend testen mits ik een url van video kan krijgen :)
Hoe bevalt de TV ondertussen na meer dan ťťn week ? Heb je al wat kunnen spelen met de instellingen ?
Ultra resolution Aan
Motionstijl op standaard (maar met Shield TV op film)
HDMI Ultra HD op UHD4:4:4/4:2:2 (voor Shield TV HDR mode)
HDR op HDR Game mode

Automatische volume afstelling Aan
Bas 2
Hoge tonen 6
Clear dialogue Aan

Al met al goed, maar kodi en netflix lijken beter te werken op Shield TV. De motion stijl op film voor native netflix en kodi is niet lekker, maar op Shield tv weer perfect. Als je standaard modus gebruikt met native netflix en kodi dan lijkt het alsof er een klein beetje ghosting plaatsvindt in sommige snelle scenes icm met 4k HDR en daarvoor heb ik de HDR Game modus aanstaan waardoor ik het niet meer zie.

Kortom veel spelen met settings als je weet wat je wil :)
"Ik gebruik Kodi maar dan het SPMC Fork daarvan. De Kodi Krypton uit de play store ondersteund niet goed de Android API framework meer, maar de SPMC weer wel waardoor videocodecs beter worden ondersteund en geen haperingen mee ondervind."

Heb je specifieke videos waarbij je problemen hebt met kodi(niet SPMC)? Heb deze tv ook gekocht en hem geupdate naar android 7.0 en ik ondervind geen hinder.
Ik kreeg random beeld haperingen te zien, komt volgens devs doordat de gpu anders wordt aangeroepen waardoor de beeldverversing soms dus niet lekker liep. Geen idee welke dat waren...
Nu bij ING rentepunten 1350§ - 300§ cashback. = 1050§. Zit te denken om aan te schaffen.
Ik heb em voor 999,- bij de mediamarkt belgie kunnen kopen. Super fijne TV. Zeer over te spreken. Backlight bleeding is wel vrij erg. Maar alleen een issue bij een volledig zwart scherm zonder dimming geloof ik . Wat dus nooit zichtbaar is eigenlijk.
Hoe kan die nu backlight bleeding hebben? Het is een direct led tv, dan zou het hele beeld grijs moeten zijn