Creative Sound Blaster Omni Surround 5.1 - Reviews

Specificaties USB 2.0 geluidskaart met 5.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative Sound Blaster Omni Surround 5.1 Review

phubert 22 november 2017, laatste update op 30 april 2018, 372 views Product gekocht

Creative Sound Blaster Omni Surround 5.1

(Eigenlijk) een basis/must bij een iMac, geluidskwaliteit is vele malen beter dan de standaard uitvoer van een Apple iMac. Zeker bij het gebruik van een (surround)-speakerset een must.

Pluspunten

• Voller geluid
  • Beter balans in geluid
  • Subwoofer van surround die eindelijk volwaardig werkt

Minpunten

• Beperkte software Mac
  • Geen Firmware-update via Mac
  • Matig tot slechte software van Creative, onthoudt instellingen willekeurig wel/niet.
  • Onthoudt geen instellingen na herstart iMac

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 3
(Eigenlijk) een basis/must bij een iMac, geluidskwaliteit is vele malen beter dan de standaard uitvoer van een Apple iMac. Zeker bij het gebruik van een (surround)-speaker set een must.

Introductie
Jarenlang een prima Logitech 5.1 speakerset met actieve subwoofer in gebruik, overgezet van mijn oude pc naar de iMac. Omdat ik op de PC een Creative Soundblaster 5.1 gewend was en daar alles aan kon sluiten was dat even anders bij de iMac. De iMac heeft maar 1 3.5mm uitgang, dan wel gecombineerd met SPDIF, het is er maar 1 en slechts ondersteuning voor 2.0 geluid.

Omdat ik toch behoorlijk waarde hecht aan lekker geluid, wat prima kwam uit de oude configuratie PC met SB kaart en nu op de iMac beduidend minder was. Ook moest ik de bijgeleverde splitter van Logitch gebruiken om 2 vd 3 3.5mm plugjes aan te sluiten via een RCA-Jack kabel op de iMac. Na jaren dan maar geslikt te hebben dat het niet anders was, ik het ook zonde vond een prima speaker set te vervangen. Op het punt gestaan een set met een SPDIF aan te schaffen voor beter geluid kwam ik deze Creative Soundblaster Omni 5.1 tegen.

In de grote overstap van PC naar iMac ben ik voorzichtiger geworden met aanschaffen van randapparatuur aangezien niet alles even vlekkeloos blijkt te werken wat fabrikanten voorschrijven. Vaak zijn drivers en ondersteuning een groot probleem als het gaat om Mac; merk dat fabrikanten de Mac nog niet als volwaardig beschouwen en er geregeld onvoldoende in investeren.

Na flink op Google reviews gelezen te hebben van gebruikers op internet die combinatie van deze Creative SB Omni gebruiken icm Mac over gegaan tot aanschaf.

Installatie
De SB Omni zit prima verpakt, alles zit erbij wat nodg is het kastje aan te sluiten op Mac/PC. Bij behorende afstandbediening dit een folie tussen batterij tegen leeglopen, verwijderen en hij werkt.

Apparaat inprikken op een USB-poort van de iMac of via een USB-HUB. Software downloaden van de website van Creative en installeren.

3.5 Jack plugjes van de speakers inprikken aan de achterzijde waarvan die van de 'front' speakers via een RCA/Jack (bijgeleverd) plugje verbonden dient te worden.

Enige minpunt, je Mac moet herstarten, vreemd ben ik niet meer gewend maar oké.

Na installatie wordt er gevraagd of je het apparaat wilt registreren, doorklikken en je komt in het controlpanel van de Omni. Hierin kun je aangeven welke speaker set je aangesloten hebt. Je kunt de equalizer instellen naar wens maar ook de specifieke Soundblaster features.

iTunes openen en muziek afspelen!

Geen geluid?
Ik had geen geluid, ohw, de software ziet de Omni wel, geeft geen foutmelding... Gekeken in de systeeminstellingen-geluid. Hierin stond de 'geluid uitvoer' op de uitgang van de iMac zelf. Omgezet naar de Soundblaster Omni (NIET naar Omni digitaal, dit is expliciet voor de SPDIF uit).

Geluidskwaliteit
Hier op tweakers is in andere review gevraagd 'hoe merk je beter geluid'. Kan het niet anders omschrijven als je hoort gewoon een voller geluid, muziek is veel rijker qua klank, hoog, midden en vooral laag. Eindelijk! Doet de subwoofer volwaardig mee zonder er een beetje achteraan te wandelen.

Kortom zeer tevreden, aanrader voor iedere Mac gebruiker!

Update 30-01-2018:
Na enkele maanden in gebruik zijn er wel een paar kleine bugs aan het licht gekomen.

1. om een onverklaarbare reden staat het geluid na het opstarten van de iMac maximaal, vaak druk ik via de afstandsbediening of de draaiknop van de Soundblaster al laag om een hartverzakking te voorkomen.
Update 06-03-2018:
Deze 'bug' aan Creative gemeld.

2. De software van Creative onthoudt selectief wel en niet de instellingen, het gebeurt geregeld dat de 'crystalizer' is uitgeschakeld; welke toch naar mijn mening voor zuivere tonen zorgt.
Update 06-03-2018:
Deze 'bug' aan Creative gemeld.

3. Na het gebruik van Roxio Toast met een externe USB-BD-Brander lijkt de Soundblaster niet meer te werken. Je hoort een paar tikken in het geluid maar vervolgens komt er geen geluid meer uit de luidsprekers. In de systeemvoorkeuren staat de SB nog goed geselecteerd maar geluid krijg je niet, schakelen helpt ook niet. Enige oplossing is de USB verbinding te verbreken in de SB en opnieuw aan te sluiten.

Update 06-03-2018:
Naar aanleiding van punt 3 van vorige alinea terug extra uitleg.
Toast geeft bij het voltooien van het schrijven van een disc een 'piep'. In de instellingen van Toast kun je instellen waarna 'het geluid' gestuurd wordt. Indien je hier de standaard geluidskaart hebt staan gaat er wat mis. Bij een signaal van Toast houdt de muziek op met spelen en moet je de SB Omni resetten door de USB-verbinding te verbreken en te her-verbinden. Door in de instellingen (bij geluid) van Toast daadwerkelijk de "SB Omni Surround 5.1" te selecteren" lijkt, voor nu het probleem te zijn ondervangen. Tevens heb ik de optie "Play Bing when done" uitgevinkt.

Update 30-04-2018
Geen reactie gehad van Creative op de gemelde bugs, jammer want het apparaat is een gewaardeerde aanvulling op iMac. De software-downloads op de website van Creative zijn al op dit moment van schrijven enkele jaren niet bijgewerkt.

Uiteindelijk gaat het om het geluid, hiervan ben ik echt (nog steeds) van mening dat het een basisbehoefte is op een (i)Mac. De software, drivers en ondersteuning van Creative is ronduit belabberd; helaas zijn ze niet de enige firma die de Mac als achtergesteld kind behandelen.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Omni Surround 5.1?