Specificaties 5,2" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ1 Blauw Review

Matthew!!Testpanel 22 november 2017, laatste update op 22 november 2017, 310 views

Sony Xperia XZ1 Blauw (Testpanel)

Twee weken heb ik de XZ1 mogen testen. Het is een goed toestel met een geweldig scherm en goede speakers en een uitmuntende camera met leuke extra's. Een nadeel is alle extra bloadware die Sony erop levert en dat in verhouding de bezels erg groot zijn.

Pluspunten

• Waterdicht
  • Speakers
  • Camera met extra functies
  • Accuduur
  • Headphone jack
  • Scherm

Minpunten

• Grote Bezels
  • plaatsing vingerprint scanner
  • bloadware
  • 3d scan werkte nog niet optimaal.

Na een ja op het lijkt me leuk om een review te schrijven werd ik gekozen om na het oktoberfest een review te schrijven over de Sony Xperia XZ1.
In een ver verleden heb ik zelf een Z1 gehad en verwacht een goede verbetering van de telefoon van toen. Snelle hardware, minder bloadware, Goede camera en stevige telefoon hier stond de xperia om bekend.

De Inhoud

In de doos werden de volgende spullen aangetroffen.
Natuurlijk de Sony Xperia XZ1, een USB-C kabel en oplader. En tot slot de oordopjes en boekjes.

Scherm

Wat specificaties over het scherm. De XZ1 heeft een 1920 bij 1080 HDR scherm van 5.2 inch. Zelf kon ik de pixels niet zien en was er in mijn optiek geen blauwe waas zoals je soms bij andere telefoons wel ziet. Het scherm was verder uitstekend om naar te kijken. Zelf wat filmpjes en netflix op gekeken en dit kwam goed over zonder ergens last van te krijgen.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EhBle3xQQtaIMe.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EhBle2z7aMYohJ.png

De Camera

Een van de belangrijkste onderdelen van de telefoon vandaag de dag is de camera. Sony wond er ook geen doekjes om, zoals Sony het zelf beschreef: De nieuwste innovaties van Sony. Het is een goede camera. Daar kunnen we niet omheen en de foto’s zijn scherp en helder. Verder worden de detail duidelijk weergegeven.

De camera beschikte ook over een 960 fps super slow motion-video. Een leuk feature en daar is het denk ik bij gelaten. Misschien wanneer je in het stadion bent of bij een wedstrijd of als je kinderen rennen is het leuk om zo’n video te maken en het dan in slowmotion terug te kijken.
Tot slot zat er ook een 3d scan/creator in de telefoon helaas is het mij niet gelukt om deze goed in werking te brengen en heb ik hier ook geen voorbeelden van. Met behulp van updates zou sony deze software wel tot een waanzinnige feature kunnen maken.

Bouwkwaliteit,uiterlijk

In mijn eerdere vergelijking XZ1 tegen de Z1, zie ik veel overeenkomsten terugkomen. Groot scherm, maar ook een grote telefoon met grote bezels. Zelf gebruik ik de Iphone 7 Plus en de XZ1 is bijna net zo groot maar voor het gevoel lijkt de XZ1 groter, doordat het scherm iets kleiner is. Des al niet te min maakt dat de Xperia, geen slechte telefoon. Vergeleken met de Z1 deze iss van glas naar aluminium gegaan waardoor hij steviger is dan vroeger. Er zit een gorilla 5 scherm op waardoor er minder snel krassen op moeten komen en het glas is netjes helemaal tot in de randen rond afgewerkt.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EhBle3oKT66ENL.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EhBle1vUCuvYCb.jpeg

Het is een stevige telefoon die wel tegen een stootje kan! Dat is eigenlijk de tl;dr.
Aan de zijkanten zitten de volume knoppen en de aan en uit knop met daarin de vinger afdrukscanner. Het is slim om de vinger afdrukscanner daar in te plaatsen, zo is je telefoon gelijk ontgrendeld wanneer je op de aan en uit knop druk. Zelf had ik hem eerder onder het scherm gezien als een soort homeknop maar deze is bij Sony softwarematig. Daardoor begrijp ik de keuze hiervoor.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EhBle32fLYUlB7.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EhBle3xQQtaIMe.jpeg

Tot slot de speakers. Er kwam hard en mooi geluid uit de speaker met een aardige bas. Goed om films mee te kijken, bij het kijken van bijvoorbeeld een film op youtube of netflix werd het geluid mooi weergegeven bij het beeld.

De XZ1 is een goede en krachtige multimedia telefoon met een goede camera. Er viel waarschijnlijk nog veel meer te testen dan dat ik heb gedaan, maar helaas waren de twee weken voorbij voordat ik het wist.
Maar wil je een telefoon die zeker een langere periode mee kan en een goede camera heeft, dan is de XZ1 zeker een optie.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ1 Blauw?