Dirt Devil Fusion M611 Review

Jungian 21 november 2017, laatste update op 21 november 2017, 123 views Product gekocht

Dirt Devil Fusion M611

Typisch gevalletje goedkoop is duurkoop. Doet het prima op laminaat, maar loopt vast op kleedjes. Onbetrouwbare valsensoren.

Pluspunten

• Zuigprestaties op laminaat zijn adequaat
  • Explodeert niet na val van 3 meter hoogte
  • Compacte stofzuiger

Minpunten

• Valsensoren werken niet betrouwbaar
  • Loopt al vast op zeer lage kleedjes
  • Luidruchtig

Vooraf

Ik heb de Dirt Devil M611 (vanaf nu: DD) voor weinig over kunnen nemen van een bekende. Deze bekende had de DD een aantal keer gebruikt, maar gebruikte uiteindelijk liever toch zelf een normale stofzuiger. Mijn plan was om de DD op de bovenverdieping van mijn woning te gebruiken, maar dat bleek niet bepaald een succes...

In gebruikname

In mijn geval kwam het in gebruik nemen van deze stofzuiger neer op het inpluggen van het oplaadstation en de stofzuiger hier tegenaan parkeren. Voordat ik hem parkeerde controleerde ik nog even de stand van valsensoren, zoals vermeld in de handleiding. Na een korte laadbeurt was de DD klaar voor gebruik.

Prestaties

Zoals aanbevolen heb ik de DD gade geslagen tijdens zijn eerste rondje op de bovenverdieping. Hij kon door zijn geringe hoogte moeiteloos onder alle kastjes en bedden door, iets wat bij de LG Hombot die ik op de benedenverdieping gebruik nog wel eens spannend is.

De zuigprestaties op laminaat waren ook prima (veel stof opgezogen), maar bij het eerste het beste kleedje dat hij tegenkwam (laag auto-speelkleed van de kinderen) liep hij vast. Het geluidsniveau van de DD zou ik als Hombot-bezitter als 'net nog acceptabel' classificeren.

Nadat ik de DD bevrijd had van het kleedje (iets waar mijn veel prijzigere Hombot geen problemen mee heeft) kon hij weer aan de slag. Als een F1-wagen stoof de DD richting de trap, maar stopte alvorens zich naar beneden te lanceren. Dit ritueel herhaalde hij een paar keer (steeds een stukje verder) en ik had er dus vertrouwen in dat hij zijn ronde verder zonder supervisie uit kon voeren.

Tijd voor een kopje thee!

Ik had mijn kopje thee nog niet gezet of een luid kabaal kwam mij ten ore... :( De DD bleek zich toch niet te kunnen vinden in de taak die ik hem gesteld had en had een zelfmoordpoging ondernomen door zich van de trap af te storten. Wonder boven wonder kon ik hem weer netjes in elkaar klikken (batterij erin, klepje erop), wat mij deed vermoeden dat hij het nog deed. Helaas bleek dit niet het geval te zijn: de DD was niet meer de oude. De DD bleek alleen nog maar in staat om exact één rondje te draaien, alvorens met een luide piep aan te geven dat hij niet meer verder kon. Eén van de twee wieltjes leek defect te zijn gegaan.

Ondersteuning vanuit Dirt Devil

Ik was helaas niet gezegend met een factuur en degene van wie ik de DD over had genomen kon deze ook niet meer vinden (offline gekocht). In mijn naïviteit verwachtte ik, ook gezien de leeftijd van dit model, er nog wel uit te komen met Dirt Devil. Niets was minder waar: het credo van de klantenservice was 'geen bon, geen service'.

Naar aanleiding van deze teleurstellende ervaring heb ik nog gekeken of ik de DD zelf kon repareren, maar dat bleek helaas te hoog gegrepen voor mij. Er zat niets anders op dan hem al na 1 keer gebruik af te voeren (<10 als je de stofzuigacties van de vorige eigenaar meeneemt).

Ik heb een nare smaak overgehouden aan deze ervaring met de Dirt Devil M611. Het grootste manco, wat direct het einde van de unit betekende, was dat de valsensoren niet naar behoren werken. Ook is het waardeloos dat de stofzuiger helemaal niet werkt op zelfs het dunste kleedje. Hierbij is de unit ook redelijk luidruchtig en is de ondersteuning vanuit de fabrikant kortgezegd afwezig. Wees dus ook vooral zuinig op je bon bij de aanschaf van een product van Dirt Devil!

Heb jij ook een Dirt Devil Fusion M611?

Als de M611 een beetje in elkaar zit als zijn grotere en goedkopere broertje de M607 kan je de wieltjes erg makkelijk zelf vervangen, mits deze beschikbaar zijn! Kwestie van schroefje losmaken bij het afdekkapje, en het stekkertje voorzichtig los klikken uit het wiel. Hierna kan je dit wieltje er gemakkelijk uit halen! Wellicht zit dit stekkertje wel gewoon los, en werkt het wiel daarom niet...
Deze DD had inderdaad ook een klepje bij het wieltje (ging ook makkelijk open), maar ik had niet het gevoel dat het wieltje demontabel was. Ik vermoed overigens dat het in dit geval niet een los stekkertje was, aangezien de wieltjes beide anders reageerden (het ene wieltje kon je met de hand draaien, de andere zat muurvast).

Misschien heeft iemand anders die deze review tegenkomt nog iets aan je tip! Mijn DD had ik vandaag helaas al roemloos af laten voeren. ;(