Specificaties 6,3" • 2960x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 8 Single Sim Zwart Review

RyloTestpanel 20 november 2017, laatste update op 11 december 2017, 78 views Testpanel

Samsung Galaxy Note 8 Single Sim Zwart

Een stijlvolle, futuristische en een tot de nok toe met features gevulde smartphone met een stevig prijskaartje en onhandig geplaatste vingerafdrukscanner.

Pluspunten

• Eén blok degelijkheid in je hand
  • Water en stofdicht
  • Geweldig scherm
  • S-Pen
  • Intuïtief

Minpunten

• Plaatsing vingerafdrukscanner
  • Blijft niet goed liggen
  • Glipt bij vocht snel uit de hand
  • Iris unlock

Ik ben één van de gelukkigen die dankzij Tweakers en Sasmung een maand de S8 Note heeft mogen testen. En nu volgt hier.. (veels te laat :X) mijn review :).

Het is tevens mijn eerste review en ik heb geprobeerd zoveel mogelijk mijn gevoel en ervaring te beschrijven. Benchmarks heb ik achterwege gelaten, aangezien ik verwachtte dat deze ook uit andere bronnen te halen zijn.

Mijn vergelijking kader bestaat voornamelijk uit Android telefoons van Samsung (S2-S7EDGE) LG (G3-G5) en recent Huawei. In een ver verleden heb ik iOS geprobeerd, maar inmiddels ben ik trouw aan het Android ecosysteem.

Design, scherm en geluid.

Wat direct opvalt zijn de mooie hoeken, lekker recht en niet zo rond als de S8 en S8+. Dit geeft de telefoon strakke in de oog springende lijnen.
De gebruikte materialen geven de telefoon een gevoel een blok degelijkheid in de hand te hebben. De Note8 ligt goed in de hand. De zwaarteverdeling is precies goed en ik heb geen moment het gevoel gehad de telefoon een bepaalde kant op helde en ik hiervoor moest compenseren.

De telefoon was soms wel onhandig groot, het paste niet goed in mijn zak, blijft niet goed liggen op oppervlaktes en bij een beetje vocht glipt het als een aal uit je handen.

Het scherm is prachtig, groot, scherp en goed afleesbaar in direct zonlicht. De resolutie stond standaard wat lager en ik moest nog even in de instellingen duiken om te genieten van de volledige specificaties. Films bekijken of je eigen gemaakte foto's bekijken? Een genot op dit scherm.

De S-Pen is van goede kwaliteit, ligt goed in de hand en voelt hoogwaardig aan. Eveneens is het opbergsysteem goed afgewerkt en voelt duurzaam aan.

De vingerafdrukscanner vond ik erg onhandig geplaatst en dit bleek ook in dagelijks gebruik. Ik heb er in de maand geen moment aan kunnen wennen. Het best kan ik het beschrijven als geen gek rechthoekig balkje waar je enkele seconden voor nodig hebt om het blind op te sporen. Netto kwam het erop neer dat ik de telefoon kortdurend half kantelde om de de vinger afdrukscanner met mijn oog op te sporen en mijn vinger er zo dicht mogelijk op te leggen.

De verdere afwerking van de telefoon en meegeleverde accessoires is subliem. De poorten (USB-C) voelen duurzaam aan en de telefoon is waterdicht.
Mooi vond ik de melding toen ik de telefoon probeerde te laten na een onderwateravontuur, zie afbeelding.

S-Pen:
Handig, erg handig. On-the Fly vertalen, makkelijk selecteren, je telefoon even als notitieblok gebruiken. Het werkt seamless. In de praktijk kwam het regelmatig voor dat ik de S-Pen gebruikte. Wel jammer dat het alleen goed werkt in Samsungs eigen software en niet in Evernote bijvoorbeeld.

Camera:
De Note8 komt met een dubbele camera met dubbele optische stabilisatie. In de praktijk gebruik je voornamelijk de lens met grootste aperture. Deze laats immers het meeste licht door. De telephoto lens is een leuke gimmick en zorgt dat je bijvoorbeeld een bokeh-effect kan creëren met 'Live-focus'.

Bereik:

Het bereik was uitstekend, ook in andere landen. Zowel 4G als WiFi deed het beter dan op andere telefoons waar ik mee liep.

Accuduur en laadsnelheid:
Om een beeld te schetsen, ik gebruikte de telefoon intensief. Ik maakte notes, maakte foto's continu 4G, WiFi, navigeren en de batterij hield het mooi een dag uit. Ook bij hitte merkte ik geen achteruitgang van de accuduur. De telefoon hield het gemakkelijk een dag vol en het opladen was erg erg snel.

Enkele stats
1-20% in 15 minuten
1-37% in 30 minuten
1-100% in 100 minuten

Productiviteit:
Ik wilde nog wat melden over de productiviteit. Op een of andere manier werd ik productiever, i was getting more done in less time! (maar toch te laat met de review:x). Of het nou door de S-Pen kwam, het grote scherm of de snelle respons door de 6GB ram en goede processor, geen idee.
Wat ik wel weet is dat de S8 Note erg intuitief werkt en of ik nou contracten invulde met behulp van de S-Pen, snel goede knipsel maakte en makkelijk bijvoegde als attachment in een e-mail. Het ging goed, het ging snel het ging vlot. Voor het eerste hoefde ik thuis niet nogmaals mijn privé mail na te lopen. Alle zaken had ik in de korte reistijd (woon-werkverkeer) gewoonweg al afgehandeld. Dit is een grote + voor mij als gebruiker.

Dex-Station:
Dit is wellicht handiger voor S8 en S8+ gebruikers. Bij thuiskomst had ik zoveel werk al af dat ik niet de noodzaak voelde om op mijn desktop verder te gaan!
De connectie zelf vergt nog enige verbetering, het werkte, maar had achteraf toch niet mijn voorkeur. Droptest:
Onbedoeld uitgevoerd, maar de telefoon heeft een rechte val van anderhalve meter op harde tegels bijna zonder kleerscheuren er van af gebracht. Op een klein chip in een hoekje waardoor het aluminium nu zichtbaar is er geen deuk opgetreden en heb ik de telefoon gewoon normaal kunnen gebruiken. Props voor de bouwkwaliteit!

Prijs:
Prijs.. altijd een lastig onderdeel. De prijs is momenteel stevig, de verwachting is dat deze gaat dalen, zeker met de S9 die binnenkort wordt aangekondigd. Ik bespaarde echter zoveel tijd (en tijd is geld!) met het gebruik van de Note8 dat ik er vrijwel zeker van ben.. Dit wordt mijn volgende telefoon zodra er een dual sim versie <800 duikt.

Samsung heeft een heel erg kloppend product afgeleverd. De afwerking, gebruiksgemak, snelheid, maar met name de toename van productiviteit is mij bijgebleven.

Het eerste wat opviel is de indrukwekkende kwaliteit, het prachtige scherm, maar ook het formaat. Dit is niet een telefoon die je zomaar even non-chalant in je spijkerbroek kunt stoppen.

Toch blijft de telefoon in gebruik behoorlijk evenwichtig in je hand liggen en is het een erg fijne gebruiker voor de poweruser of iemand die gewoon veel mails moet afwerken.

De prijs is hoog, maar je wint tijd en is het naar mijn mening een waardevolle investering.

En ik.. ik wacht op een nog iets verdere daling en dan wordt dit mijn volgende telefoon :).

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 8 Single Sim Zwart?