LG 27UD69P Wit - Reviews

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 27UD69P Wit Review

nathan-96Testpanel 25 november 2017, laatste update op 27 november 2017, 910 views Testpanel

LG 27UD69P Wit

Prima scherm voor een prima prijs, goed beeld, afstelmogelijkheden prima. OnScreen Control software maakt het af.

Pluspunten

• Scherpte
  • Afstelbaarheid
  • OnScreen Control

Minpunten

• Van input veranderen door joystick lastiger
  • Niet-LG kabels kunnen haperen

Ik was een van de uitverkorenen die via het Tweakers testfest is geselecteerd voor het testen van de LG 27UD69P (Wit). Stiekem kwam het doordat een andere tester was afgevallen.
Monitor stond wel in de slechts belichte plek in mijn kamer en sommige foto's zijn in kunstlicht gemaakt, licht dus niet altijd perfect, mijn excuses daarvoor.

Waarom een oktober testfest review eind november?
De test heeft wat vertraging opgelopen door het uitvallen van een tester, vervolgens had LG een foutief werkend monitor opgestuurd waardoor ik de test nog niet kon beginnen. Vervolgens toen het nieuwe monitor eenmaal binnen was, had ik geen vakantie meer en dus wat minder tijd om te testen.

Unboxing

Ook dit scherm was niet gloednieuw, maar gelukkig wel in orde. Mooie hoe-zit-het-scherm-in-de-doos foto’s heb ik dus niet kunnen maken.

Scherm

Voet
Voet bestaat uit twee delen.

Adapter
Monitor komt met eigen adapter

Displayport kabel
Displayportkabel van ongeveer 1.5 meter

HDMI kabel
HDMI kabel van ook ongeveer 1.5 meter

Kabel binder
Ook word er een kabelbinder meegeleverd, deze moet op de voet geklikt worden.

CD-Rom
Cd meegeleverd met daarop digitale handleiding, drivers, en LG On-screen control software.

Boekjes

Batterijen en kabeltje
Hier stond niets over in de meegeleverde handleiding en ik heb ook geen nuttig doel kunnen vinden.

Monitor

Bevestiging scherm
Het installeren van het scherm ging heel gemakkelijk. Scherm met LCD naar beneden neerleggen en bovenkant van de voet erin klikken. Vervolgens schroef je de onderkant met een handomdraai vast.
Aansluitingen
De display komt aan de acherkant met de volgende aansluitingen
- 1x displayport
- 2x HDMI
- Hoofdtelefoonuitgang
Beeldkwaliteit
Het beeld van de LG monitor is heel goed. Ik moet zeggen dat ik het moeilijk kan vergelijken met mijn huidige monitor 23' HD scherm. Het scherm kan heel fel en het contrast is erg goed. Mijn spider (4) had er ook weinig aan toe te voegen. Ik heb in de twee weken dat ik mocht testen geen defecte pixels aangetroffen. Ik vond daarom dat ik niets kon zeggen over defecte pixels bij langdurig gebruikt. De kijkhoek van het scherm is erg goed. Zelfs met een kijkhoek van 90° zag ik geen negatieven.
Black Stabilizer
Deze monitor komt met een functie die LG 'Black Stabilizer' noemt. Het beïnvloedt de zwart tint op je scherm waardoor je bijvoorbeeld de tegenstander beter ziet. Ik heb het geprobeerd met Tom Clansy's Splinter Cell Blacklist. Het werkt inderdaad enigszins, maar het voelt een beetje als cheaten. Het is niet voor niets zo dat je in veel games zelf de zwart waarden vooraf moet instellen.
Ghosting
Ik heb tijdens gamen en het kijken van films geen last gehad van ghosting, athans, niet met de bijgeleverde HDMI kabel van LG. Ik heb ooit bij een grote Duitse Multimedia en witgoedboer een 4K HDMI kabel gekocht en daarvan ging het scherm zelfs wel eens helemaal uit bij gebruik. Na het switchen naar de meegeleverde kabel heb ik dus nergens last meer van gehad.

Vormgeving en afwerking

Het scherm is creme-wit met erg dunne grijs-zilveren bezels, het is echter wel zo dat bij het gebruik een stukje 'scherm' zwart blijft. Doe voet is erg stevig en stabiel, wat ik fijn vind is dat het monitor heel hoog kan worden afgesteld, en dat het scherm ver naar achter gekanteld kan worden.
Wat ik jammer vind is dat het scherm met een eigen adapter komt, in plaats van directe aansluiting op het lichtnet. Ik vermoed echter dat ze hierdoor het scherm dunner kunnen maken.

LG OnScreen Control software

Ik wilde ook aandacht schenken aan een mooi meegeleverd stukje software van LG, OnScreen Control.
Wat ik wel apart vond is dat software totaal niet is gemaakt met 4k-schermen in het achterhoofd. Het progamma heeft een lage DPI en is niet schaalbaar. Screenshot is op ware grote. Tot verhouding op een 4K scherm met volle resolutie is dit een erg klein venstertje
OnScreen Control
Onscreen Control stelt je in staat om de native functies van het scherm te bedienen met software die te installeren is op Windows & Mac. Zoals volume, helderheid en contrast.
Screen Split
Screen split stelt je niet in staat meerdere inputs naast elkaar te gebruiken, dat lijkt me op een 27' ook niet geweldig. Split screen deelt je scherm op in een aantal vlakken waar programma's zich dan automatisch aan aanpassen.
Je hoeft je niet aan de vlakken te houden, maar als je een programma naar een bepaald vlak sleept licht het vak vanzelf weer op.

Tot slot

Al met al is dit een erg fijne monitor. Hij valt wat betreft prijs netjes tussen de concurrenten.
Het vreemde is wel dat ik het geluid op geen manier werkend kreeg, met volume op 100% en niet gedempt op het scherm en de juiste HDMI drivers geïnstalleerd gaf hij geen kik.
Verder had ik graag gezien dat de bijgeleverde batterijen in een afstandbediening waren gegaan, zodat het switchen van input en schermmodus soms net iets makkelijker was gegaan.

Leuk cadeau voor Sinterkest&nieuw.

*****************
Prijsupdate
Op de dag van het afronden stond de prijs op €440 (26/11), de dag erna €403 in de ochtend, en om 13:00 was de prijs €461. We zitten net in de periode van Black Friday & Cyber Monday die een echte prijsbeoordeling lastig maken. Prijsreview is gebaseerd op €440, maar concurrent schermen zullen waarschijnlijk ook zijn afgeprijsd.

Heb jij ook een LG 27UD69P Wit?

Bedankt voor je goeie review. Jammer dat deze monitor alleen in het wit beschikbaar is.
Bedankt voor het reviewen van mijn review, je bent (pas :'( ) de eerste.
Het is natuurlijk smaak hoe wit in je huis valt, want ik vond het persoonlijk erg teleurstellend dat het creme wit was. Echt 'ziekenhuiswit' was mij wel in de smaak gevallen, terwijl ik normaal voor zwart ga. Ook de zilverkleurige randen vond ik minder... ;)

[Reactie gewijzigd door nathan-96 op 17 december 2017 20:59]

Ik dacht ik voeg even wat toe, ik heb het scherm.
Bij de retail versie zit een kalibratierapport bijgeleverd, dit doen ze in de fabriek. Wel netjes.
Qua geluid, er zitten geen speakers in. Volume is puur voor de headjack achterop.
Ben trouwens wel fan van de losse adapter. Hij is zeer klein. Scheelt toch, als er iets met de voeding is.
nvm

[Reactie gewijzigd door choogen op 22 juni 2018 18:43]