Motorola Milestone Zwart Review

CasperBTU 4 februari 2010, laatste update op 4 februari 2010, 975 views

Motorola Milestone Zwart

Pluspunten

• Android
  • Accu
  • Gebruiksgemak
  • Enorm te customizen
  • Superscherm beeldscherm
  • Multitouch

Minpunten

• Oogt groter dan hij in werkelijkheid is
  • Sommige randapparatuur kan nog niet syncen/maten met Android
  • Batterijklepje veert licht mee

Vorige week met een beetje mazzel een splinternieuwe Milestone gewonnen op Ebay voor 370 euro. :9 Ik gebruik de Milestone i.c.m. een Hi abonnement + eindeloos online. Ik zit nog te twijfelen of ik de Xtra Snel versie van het internetabonnement zal nemen, maar ik betwijfel of dat de meerprijs waard is, en of de snelheid ook daadwerkelijk 3x zo hoog is....

Ik zal in deze review niet de muziek en video afspeel mogelijkheden behandelen aangezien ik hiervoor een iPod heb. Dit omdat een uurtje muziek luisteren of een fimpje kijken vaak onverwacht veel batterylife wegsleurpt en ik dan zonder prik sta...

1ste indruk
De verpakking van de Milestone is erg compact. Afgezien van de telefoon zit er een oplader, headset, cd-rom en gebruiksaanwijzing in. In de Milestone zit een 8GB micro-SD kaartje.
Ik ben niet iemand die erg warmloopt voor goodies in een verpakking, maar tegenwoordig worden telefoons wel erg karig afgeleverd. Een beschermhoesje was niet gek geweest Motorola!

Als je de telefoon uit de verpakking haalt staat er op de plek waat de Milestone zat dat je deze eerst volledig moet opladen voor gebruik.
Toen ik de Milestone in de oplader stak en op het beelscherm is Motorola logo verscheen, viel mij meteen het ontzettend scherpe beeldscherm op! Dat belooft wat!

Uiterlijk
Dikke prima! De Milestone is net iets groter dan de iPhone die ik hiervoor had, maar veel functioneler qua design. Echter, door zijn vierkante voorkomen zie de Milestone er groter uit dan hij in werkelijkheid is. De achterkant is erg strak en stylish. Hij voelt degelijk aan, maar niet degelijker dan de iPhone. Het scherm zou volgens diverse Youtibe filmpjes van "Gorilla-glas" zijn gemaakt, wat dat ook moge zijn. Het scherm voelt erg fijn aan, alhoewel het niet rock-solid is zoals een iPhone-scherm. Eigenlijk ligt dit niet aan het scherm, maar aan het klepje aan de achterkant, dat bij indrukking een heel klein beetje mee-veert.

Gebruiksgemak
Ik heb nog nooit een Android toestel gehad. Wel Symbian en iPhone (Windows Mobile moet ik niks van weten). En binnen zeer korte tijd heb je het Android systeem door!! De bediening verloopt voornamelijk via het (multi!) touchscherm, wat meer dan soepel gaat! Voor een flinke SMS of Email kun het QWERTY toetsenbord uitklappen. Aan het toetsenbord van mijn E71 van een tijdje geleden kon ik sneller wennen, maar inmiddels ratel ik al lekker door op de Milestone! Het touch-keyboard gaat ook prima, maar ik prefereer toch een fysiek-keyboard, vandaar ook mijn keuze voor de Milestone en niet de Nexus...

Onder het touchscherm zitten 4 touch buttons. Deze moet je net iets fermer indrukken dan bij het scherm nodig is, en dat is erg fijn! Standaard reageren ze op met een hele lichte tril als ze worden ingedrukt. Gisteren had ik dat een dagje uitgeschakeld, maar met een licht trilletje vind ik toch iets fijner.

Verder zit er nog een camera-button en een volume-button op het toestel.

Accu
De accu is bij dit soort toestellen vaak een ramp. Mijn iPhone haalde het eind van de dag meestal niet, de Nexus One heb ik voornamelijk vanwege de slechte accuduur (en ook het ontbrekend van een keyboard) niet gekocht (ook wel weer jammer vanwege de 1gHz processor), andere Smartphones idem dito.
Nou heb ik nog niet echt getest hoelang de batterij meegaat als je de telefoon weinig gebruikt, want ik ben een veel-beller, sms-er, mailer, etc...Maar aan het eind van de dag staat de teller nog op 40%. Ik doe de telefoon elke avond aan de prik, maar als je een wat bescheidenere gebruiker bent, moet 2 dagen makkelijk haalbaar zijn!

Opladen vanaf een lege accu duur ongeveer 1,5 uur.

Android
In 1 woord echt FANTASTISCH! Bij een iPhone lijkt het alsof je veel te zeggen hebt over het toestel, maar dat is slechts binnen de grenzen die door Apple zijn gesteld. Android heeft geen grenzen! Alles kan, mag, en als het er nog niet is wordt het gemaakt.
Nu is het niet zo dat de iPhone voor de n00bs is en Android voor Tweakers, want zelfs een enorme digibeet kan binnen 10min met Android omgaan.
Met andere woorden, naar mijn mening is de iPhone voor de Řbern00bs en wannabee's, Android voor de n00bs, Tweakers, en alles wat daartussen zit.

Google sync
De Google sync is erg prettig. Ik heb zo erg makkelijk al mijn contacten over kunnen zetten. Met PCsuite heb ik mijn contacten van m'n E71 geŰxporteerd(.csv). Deze heb ik toen via Gmail ge´mporteerd, en gesynced met mijn Milestone. 3 minuten werk!

De camera, het scherm, geluid en bereik
Ik wil nog even kort iets zeggen over bovenstaande dingen. De camera heb ik nog niet zoveel gebruikt, slechts een paar testfoto's en filmpjes. De foto's zijn erg goed, maar dat zijn ze eigenlijk bij alle hedendaagse smartphones. Wat mij opviel was dat de filmpjes van erg hoge kwaliteit zijn!

Dat de filmpjes zo mooi overkomen op de telefoon is misschien ook wel te danken aan het fantastische scherm. Met een resolutie van 480x854 absoluut een topper. Op websites en emails hoeft nauwelijks meer te worden ingezoomed. Geniaal!

Het geluid tijdens het bellen viel mij in eerste instantie een beetje tegen. Ik hoorde een soort echo van mezelf. Simpel opgelost door bij Call Setting de Crystal Talk op "Clear" te zetten. Prima geluid! Beter dan de iPhone, maar niet zo goed als de E71.

Bereik is een stuk beter dan de iPhone. Ik zit nogal vaak in grote gebouwen met dikke muren e.d. Met de iPhone had ik hier vaak problemen mee. Net als het geluid, is de Milestone beter dan de iPhone, maar eindigt achter de E71.

De bijgesloten foto's zijn puur en alleen om een indruk te geven. Ze zijn gemaakt met een stoffig E71 cameratje in een kamer met weinig licht.

Heb jij ook een Motorola Milestone Zwart?

Je conclusie is um.. soort van controversieel :P
Ik moet zeggen dat het erg verfrissend is om zoiets te horen van iemand die daadwerkelijk een iPhone heeft gehad :)

De woordkeuze is misschien alleen wat ongelukkig. Waar het om gaat is dat iPhone je gewoon weinig flexibiliteit/vrijheid geeft. Voor de 1 is dat meer dan acceptabel of zelfs een noodzakelijk kwaad, voor de ander weer onoverkomelijk. Laten we het gewoon op smaak houden ;)
Ach, zoveel mensen zoveel wensen. Ik denk altijd maar niet iedereen wil prutsen met zijn telefoon. Het moet gewoon werken. Als je dan noob bent, so be it :P

[Reactie gewijzigd door CasperBTU op 4 februari 2010 15:51]

Hey Casper, Mede door jouw review heb ik uiteindelijk de keus gemaakt voor de Milestone, maar nu heb ik hem hier, zegt Hi mij dat ik de instellingen handmatig moet invoeren voor Eindeloos Online, Hoe is dit bij jou gegaan?

Mvg,

Jean-Pieteke
Precies hetzelfde. Ik heb op Hi.nl de handleiding voor handmatig instellen van de HTC Hero gebruikt. Omdat deze ook Android heeft (sommige dingen zijn iets anders) is het grotendeels hetzelfde...
Negatieve eigenschappen: 'oogt groter dan hij in werkelijkheid is'

Deze snap ik niet...