Tweakers zegt: 8,5

Apple Airpods (Wit)

Specificaties Oordopjes (standaard) met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple Airpods (Wit) Review

martPasman 20 november 2017, laatste update op 21 november 2017, 496 views Product gekocht

Apple Airpods (Wit)

Een enorme bevrijding door van die draadjes af te zijn, niet verwacht dat ik dat zou zeggen na de aanschaf van de AirPods. Koppelen is makkelijker dan ooit en Bluetooth werkt zoals het zou moeten. Zonder haperingen of vertragingen. Koppelen van iOS naar MacOS gaat nog niet geheel soepel.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit.
  • Draadloos is echt een bevrijding.
  • Navigatie via 'tappen' is handig voor het skippen van nummers

Minpunten

• Lijkt toch een beetje gek, EarPods zonder draadjes in je oor.
  • Double tapping werkt niet altijd meteen.
  • Geen power adapter en apple stickers meegeleverd.

Dit is mijn eerste review, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Veel lees plezier!

Unboxing

Zo blij als een kind, toen de AirPods een dag na ze besteld te hebben al op de deurmat lagen. Gelijk uitpakken en uitproberen. Het product is netjes verpakt en de AirPods zelf zitten al in de case (tevens de oplader voor de AirPods).
[img]JVD7qP08[/img]

Eerste ervaring

Mijn ervaring met bluetooth producten is meestal niet enorm om over naar huis te schrijven. Vooral de eerste koppeling verloopt meestal niet soepel en hier en daar af en toe een hapering in het geluid komt geregeld voor.

Het eerste wat mij dus opviel bij het eerste gebruik van de AirPods is hoe eenvoudig het koppelen gaat. Zelfs de eerste keer! Je opent de case, houdt de case dicht bij je iPhone en klik op de "Koppel" knop die verschijnt, doe de AirPods in en je hoort een een geluidje ter bevestiging en luisteren maar. Na de koppeling met een van jou apple producten gaat switchen met andere producten (bijna altijd) feilloos. Soms wil het voorkomen dat de overgang van de iPhone naar bijvoorbeeld MacOS niet geheel foutloos gaat, dan moet ik toch eerste Bluetooth op mijn iPhone uitschakelen voordat de MacBook wilt koppelen. Koppelen met niet-Apple producten kan ook, dit gaat gewoon op de 'ouderwetse' manier met het knopje achterop de case.
[img]FkukyMfi[/img]

Dagelijks gebruik

's Ochtends doe ik ze in en ze zijn gelijk gekoppeld. Wanneer je ze uithaalt stopt de muziek automatisch met spelen, doe je ze binnen 20 seconden weer in en de muziek speelt verder af vanaf waar je was gebleven. In het begin kon je door dubbel op een van de AirPods te 'tappen' Siri activeren. Gelukkig heeft Apple in een van de laatste updates meer opties toegevoegd. Zo gebruik ik een dubbele tap op het linker oortje als pauzeren of verder spelen (handig als je ze langer dan 20 seconden uit houdt) en het rechter oortje gebruik ik om een song te skippen.
[img]USyXyQU4[/img]

Op de fiets wordt ik nog wel eens raar aangekeken als ik met mijn AirPods in door de binnenstad fiets, al is het eerder dat mensen denken dat ik de draadjes van mijn EarPods heb afgeknipt dan omdat ik met tandenborstels in mijn oren fiets.

Ze blijven stevig in mijn oren zitten, zelfs beter dan die met draad, waarschijnlijk omdat ik nu geen last heb van trekkende draadjes. Het gemak dat je er van krijgt is echt heel groot, wanneer ik nu EarPods in doe irriteer ik me gelijk aan die draadjes die overal hangen.

Kwijt raken zou ik me niet zo veel zorgen over maken. Het enige waar je ze na gebruik wilt laten is in de case.

Accuduur

Één keer heb ik meegemaakt dat ik ze uit moest doen omdat ze leeg waren, dit was na meer dan vier uur geluisterd te hebben. Gelukkig zijn ze na 5 minuten in de case alweer een goede 1.5 uur te gebruiken. Volgens Apple gaat de case 24 uur mee op een volle batterij en dat klopt wel zo ongeveer. Wat me wel opvalt is dat, doordat de case voornamelijk in de broekzak zit, de Lightning aansluiting snel onder stof komt te zitten, misschien komt dit ook wel omdat het nu beter opvalt omdat de case geheel wit is.

Volume en geluidskwaliteit

Naar mijn idee toch nét wat beter dan de EarPods, misschien komt dat ook omdat deze wat beter en dieper in het oor blijven zitten. Tijdens mijn werk heb ik het volume op iets meer dan een kwart staan en dat is voldoende. Tijdens het fietsen staat het volume op iets meer dan de helft.

Voor de prijs die je neerlegt voor de AirPods betaal je meer voor gemak dan geluidskwaliteit, vind je de EarPods goed klinken, dan zul je hier meer dan tevreden mee zijn. Vond je de sound leakage storend, dan zal dat met de AirPods niet veel anders zijn.

Na mijn eerste teleurstelling, het ontbreken van de Apple stickers, alleen maar positieve dingen te zeggen over de AirPods. Elke dag maak ik gebruik van het gemak van deze oordopjes. Ik ben dan ook meer dan tevreden over de AirPods en raad deze zeker aan, over de prijs zou ik me geen zorgen maken. Voor true wireless oordopjes ligt de prijs niet enorm hoog, misschien zelfs wat lager. Dat Apple hiermee een van de eerste stappen heeft gemaakt naar 'the wireless future' is een goede zet geweest. Ik zou dan ook niet meer terug willen. :+

Heb jij ook een Apple Airpods (Wit)?