BenQ W1080ST+ Review

bramval 19 november 2017, 193 views

BenQ W1080ST+ (Product gekocht)

Leuke thuisbioscoop beamer voor filmliefhebbers! Veel instellingen en een mooi plaatje. Alleen de fan kan iets luid zijn.

Pluspunten

• Erg mooi beeld (zeker na kalibratie)
  • Veel instellingen
  • Korte throw

Minpunten

• Ventilator hoorbaar

Contrast / helderheid Score: 4
Na lang twijfelen tussen deze en de BenQ w1090 ben ik toch voor deze gegaan!

Erg tevreden mee! Maakt een mooi plaatje en heeft veel instellingsmogelijkheden. Ik was zelf net niet helemaal tevreden over de standaard presets, maar dit is gemakkelijk aan te passen in het menu (tips, zie onderaan deze review).

Door de korte Throw Distance krijg je een mooi groot beeld op kleine afstand. Momenteel woon ik op een studentenkamer, waardoor dit erg van pas komt. Aangezien ik ergens het komende jaar ga verhuizen naar een eigen appartement hoef ik me hierdoor ook geen zorgen te maken of ik wel genoeg projectieafstand heb in mijn aankomende thuisbioscoop!

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de ventilator wel hoorbaar is. Het is geen vervelend piepgeluid o.i.d., maar voor mensen die een volledig stille omgeving willen, kan dit een minpunt zijn.

Zelf draai ik de beamer in ECO modus. Hierdoor geeft de beamer wat minder licht en draait de ventilator dus ook een stuk stiller. Persoonlijk vind ik dit fijner. Niet om het geluid, maar omdat mijn muren nogal wat licht terugweerkaatsen op het projectievlak (hierdoor wordt het zwart iets minder mooi).

Alles bij elkaar een erg mooie beamer voor de prijs!

Tips?
Zet alle instellingen op neutraal. Dat wil zeggen dat alle kleurinstellingen, contrast en brightness op 50 staan. Zet vervolgens de kleurbalans overal gelijk (100,100,100,256,256,256). Dit geeft naar mijn mening de meest realistische kleurweergave. Zet de Gamma vervolgens op 2.2

Dit is puur persoonlijk, maar ik raad je aan deze instellingen op zijn minst uit te testen!

Heb jij ook een BenQ W1080ST+?