Arctic Freezer 64 Pro Review

Dj-sannieboy 16 december 2005, 4.309 views

Arctic Freezer 64 Pro

Pluspunten

• Koelt prima (koelt ook de voltage converters)
  • Heerlijk stil (icm Q-fan)
  • Goedkoop
  • Gemakkelijke Installatie

Minpunten

• De koeler is redelijk groot

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik was al een tijdje opzoek naar een goede en vooral stille koeler voor mijn AMD 64 3000+ Winchester. Ik wou eigenlijk de Arctic Freezer 64 hebben omdat dit gewoon een enorm goede koeler is en vele maler goedkoper dan de Zalman's. Toen ik deze wou gaan kopen bleek dat ik hem bijna nergens in de buurt meer kon krijgen. Bij de plaatselijke computerwinkel kreeg ik te horen dat er een opvolger van de Arctic Freezer 64 kwam, maar wanneer? geen idee. Ik heb toen op de site van Arctic gekeken en zag staan dat er een Arctic Freezer 64 Pro aankwam. Ik heb toen besloten om nog een maandje langer met mijn boxed koeler te werken om vervolgens de Arctic Freezer 64 Pro te gaan kopen.

Toen ik hem besteld had bij Alternate en hij 2 dagen later binnenkwam was ik eigenlijk verbaast over hoe klein het doosje was. Ik had een veel groter doosje verwacht. Eenmaal opengemaakt verbaasde ik me weer, ditmaal over de grote van de koeler zelf. Wat een enorm ding, maar zwaar was hij eigenlijk niet echt. Er zat netjes een kort maar krachtige handleiding bij met duidelijke plaatjes en een Arctic Cooling stickertje voor op de pc.

Het instaleren was simpel, de boxed koeler verwijderen was lastiger. Ik had namelijk de vorige keer iets te veel Zalman koelpasta gebruikt bij de boxed koeler waardoor ik bij het verwijderen van de boxed koeler ook de processor zelf meenam, waardoor er een aantal pinnetjes waren verbogen. Nadat ik deze weer voorzichtig had teruggebogen heb ik de Arctic Freezer 64 Pro geïnstalleerd. Dit ging gemakkelijk, je hoeft zelf geen koelpasta meer aan te brengen omdat Arctic zijn nieuwste koelpasta (MX-1 Paste) al heeft voorgemonteerd op de koeler. Deze koelpasta hard na 200uur uit en werkt dan optimaal.
De koeler weegt 528 gram en dat is opzich redelijk zwaar maar toch voelt de koeler niet zwaar aan. Hij zit ook stevig vast aan het moederbord, maar voorzichtig omgaan met je kast is natuurlijk wel verstandig.

De koelpresaties zijn gewoon prima. Hij houd mijn Winchester 3000+ @ 2200Mhz op een acceptable temperatuur van 30 graden. (idle) Stressed wordt de processor niet warmen dan 40 graden. Dit op een snelheid van 1748 toeren, met Asus Q-fan aan. Dit met enkel 1 casefan, die achterin de kast de warme lucht van de Arctic afvoert, en een voeding met 2 fans. Volgens Arctic koelt de koeler niet alleen de processor maar ook de voltage converters van het moederbord. De koeler zit ook erg dicht op het geheugen, maar dit kan eigenlijk alleen een positief effect hebben omdat de hitte van het geheugen dan netjes uit de kast wordt gevoerd. Of de prestaties hierdoor worden verbetert weet ik niet.

Mijn computer is nu vele malen stiller dan met de boxed koeler.
Het enigste wat ik nu nog hoor is mijn videokaart koeler, die binnenkort wordt vervangen en waar ook zeker een Arctic koeler op wordt gemonteerd. De fan van de Arctic Freezer PRO zit gemonteerd met 4 rubbere connectors die de vibraties van de fan moeten dempen. Dit heeft denk ik zeker een positief effect want de koeler maakt zelfs op 2200 toeren niet zo veel herrie.
Toch vind ik de 1700+/- toeren te veel. aangezien de processor idle maar 30 graden wordt. Ik heb de instellingen van Q-fan al aangepast maar langzamer draaien gaat de fan niet.

Kortom gewoon een hele goede processor koeler voor een mooi prijsje. Daarbij krijg je van Arctic ook nog eens 6 jaar garantie op de koeler. Hij is geschikt voor alle AMD64 en AMD 64 FX processoren en voor de AMD X2 processoren tot 5000+
Arctic is heel goed bezig als het gaat om goede en goedkope koelings producten. Ik stap bij deze af van mijn Zalman geloof.

• AMD 64 3000+ Winchester
  • Asus A8V Deluxe
  • Windows XP

Heb jij ook een Arctic Freezer 64 Pro?

Wat voor temperaturen haal je met deze arctic?
De koelpresaties zijn gewoon prima.
Hij houd mijn Winchester 3000+ @ 2200Mhz op een acceptable temperatuur van 30 graden. (idle) Dit op een snelheid van 1748 toeren, met Asus Q-fan aan.
Ik zal volgende keer beter lezen. sorry.
vreemd dat hij met q-fan op 1748 draait op 30 graden. Bij mij draaide hij op idle 34 graden 990 toeren (fluisterstil). toch wel een groot verschil
Ik lees m'n temps uit met Asus Probe. Zou toch goede waardes moeten geven? Zal een gaan kijken met Speedfan, als deze dezelfde waardes aangeeft klopt er toch iets niet helemaal. Want 1700+/- rpm is toch redelijk veel ivm 900+/- rpm.

@gijsbertv,

volgens mij heb ik de koeler corrrect geplaats zoals in de handleding beschreven staan. Zodat hij naar achteren blaast richting mijn casefan die de kast uitblaast. (dit staat zo ook in op de site)

zie plaatje:
Deze koeler kwam uit enkele dagen nadat ik mijn zalman CNPS9500Cu gekocht had. Koeling en geluid schijnen inderdaad erg impressive te zijn. (beter dan de 9500)
Voor een stuk goedkopere prijs en met laag moment vindt ik het qua specificaties ook een mooi ding.

Enige waarmee ik mijn zalman nu nog kan verdedigen is zijn uiterlijk :*). Nadeel van de arctic is dat het net een boxedkoeler is met fan aan de zijkant. Geen schoonheid maar erg nuttig als je toch geen window hebt.
Tsja.. de 9500 ziet er iid wel gelikt uit maarja ik heb geen sidewindow. En als je de Arctic uit de doos haalt en hem rechtop zet ziet hij er wel grof uit.. niet beeldschoon maar wel grof. :9
Zou deze koeler op een mogelijke manier op een socket A mobo te monteren zijn?
Het zou in theorie wel mogelijk zijn. (flink modden) maar hij is iig niet geschikt voor socket a. ;)
idd bij mij draait ie ook op +- 900 rpm.

misschien ligt het aan het programma waarmee je de rpm uitleest (ik gebruik speedfan 4.25)

@TeXiCiTy
ik vind hem zeker waard om te showen in n window. k ga zeker nog n window maken in mijn kast, ook voor mn 7800GT (met blauwe leds er op :) )

@The_Priest
ik denk niet dat dat gaat lukken, aangezien de bevestigingsbeugels vast zitten aan de koeler, die kan je niet verwisselen. ook vastschroeven aan n backplate kan niet, want er zitten geen schroefgaten in (en kan je er ook lastig in maken). misschien in n volgend systeem en tot die tijd n zalman7700 ofzo?
Beste Dropstickjuh,
goeie review,alleen een opmerkig:
Ik heb sinds kort ook de freezer 64 pro(overigens ook zeeer tevreden over), maar jij hebt hem zo geplaatst dat de fan naar voren blaast, in de handleiding staat dat dit alleen nodig is bij de Arctic Silentium PC Case, dus het lijkt mij handiger als de fan naar achter blaast, maarjah.... wie ben ik :P
S0rry, review geschreven door Dj Sannieboy:P