Fitbit Aria WiFi Smart Scale Zwart Review

gron74 16 november 2017, 151 views Product gekocht

Fitbit Aria WiFi Smart Scale Zwart

Matige weegschaal voor een te hoge prijs.

Pluspunten

• Koppelt met je Fitbit account
  • Fraai design

Minpunten

• Niet nauwkeurig
  • Soms grote verschillen in metingen
  • Support van Fitbit valt tegen

Wij kochten de Fitbit Aria om onze voortgang bij het afvallen bij te houden. De eerste 5 maanden werkte de weegschaal, maar daarna begonnen de problemen. Hierover later meer.

Fitbit heeft haar best gedaan om de Aria de allure van de perfecte weegschaal mee te geven. De verpakking is fraai en ook het design van de weegschaal is mooi te noemen. Helaas wordt het oppervlakkig wel gauw vlekkerig door de gebruikte glans.

Wij ondervonden wat problemen met het installeren van de weegschaal, vooral de eerste herkenning van de personen verliep niet geheel vlekkeloos, maar na een tweede installatiepoging ging dit allemaal goed. De handleiding kan echter wel iets beter.

Dan de nauwkeurigheid en hier komt het echte minpunt van de Aria naar boven. Op Internet zijn talloze klachten te vinden over de nauwkeurigheid van de Aria. Metingen wijzen uit de de weegschaal tot 2 kilo kan afwijken (door iemand gemeten met gecontroleerde gewichten). Dit is nog acceptabel als je steeds dezelfde meetfout hebt. Uiteindelijk gaat het toch om het verschil in gewicht tussen metingen.
Maar ook hier schiet de Fitbit enorm tekort. Wij hebben een klacht ingediend bij Fitbit over de, soms grote, afwijkingen in wegingen. We hebben een reeks metingen gedaan met tussenpozen van 30 seconden. Van de 5 wegingen zitten er 2 volledig naast met verschillen oplopend tot 4 kg (!). Ook na het opnieuw instellen van de weegschaal blijft dit probleem bestaan. 3 weken op rij is mijn gewicht ineens constant en dan ook echt constant, geen enkele gram afwijking en dat is praktisch onmogelijk.

Fitbit zegt zelf dat een verschil van een kilo tussen wegingen mogelijk is. Op onze opmerking dat de verschillen groter zijn, wordt niet gereageerd.
Ze hebben ons account gecontroleerd en melden dat ze geen afwijkingen zien. Dat is toch heel vreemd. Uiteindelijk kregen we een mail dat we het product binnen 3 maanden na aankoop konden terugbrengen en daar zit de crux: het product is al langer in ons bezit.

Ik vermoed dat Fitbit wel degelijk weet dat hun product niet deugt, ze hebben nu de Aria 2 op de markt gebracht en deze zou nauwkeuriger moeten wegen.

Conclusie: voor deze hoge prijs heb je een slechte weegschaal in handen. Ik kan iedereen adviseren dit product niet te kopen maar te gaan voor andere merken die ook via Wifi verbonden kunnen worden. Deze merken zijn soms wel tot de helft goedkoper dan de Fitbit Aria. Wij zijn zeer teleurgesteld in het product maar vooral ook in de reactie van Fitbit (kop in het zand steken). Helaas hebben we nu een dure en onbruikbare weegschaal thuis staan. Wij hebben hier destijds 89 euro voor betaald, weggegooid geld dus.

Heb jij ook een Fitbit Aria WiFi Smart Scale Zwart?